11 فایده دوغ؛ از خنک کنندگی بدن تا تقویت سیستم ایمنی بدن

توسطپناه امینی

مرداد ۲۵, ۱۴۰۱ به روز رسانی : مرداد ۲۵, ۱۴۰۱ , , ,
فواید دوغ درمان خانگی گرمازدگی

فواید دوغ بسیار فراتر از طعم لذیذ آن است. تشنگی فرد را فرو می نشاند و گرما را تسکین می دهد. طعم آن تحریک پذیری معده ناشی از غذاهای تند را آرام می کند. همچنین به کنترل فشار خون، بهبود هضم و کمک به مبارزه با کم آبی بدن کمک می کند. علاوه بر این، اثر خنک کننده فوری دارد. اگر می خواهید درباره فواید دوغ برای سلامتی، بیشتر بدانید. به خواندن ادامه دهید.

فواید دوغ برای سلامت بدن

از بین برنده اسیدیته

اگر مشکل اسیدیته دارید، نوشیدن دوغ بهترین گزینه برای درمان طبیعی و خانگی آن است. یک لیوان دوغ با پوشاندن مخاط معده به خنثی کردن اسیدهای موجود در معده کمک می کند. از طرفی به جلوگیری از سوزش سر دل و از حرکت اسیدها به سمت مری جلوگیری می کند. اسید لاکتیک موجود در دوغ، اسیدیته معده را عادی می کند و اثر تسکین دهنده دارد. یک لیوان دوغ که روی آن زنجبیل، زیره و فلفل سیاه خشک ریخته شده باشد، به مشکلات گوارشی کمک می کند. خواص ضد نفخ (جلوگیری از تشکیل گاز) این چاشنی های اضافه شده به دفع گاز از معده کمک می کند.

اثر خنک کنندگی دارد

دوغ اثر خنک کنندگی بر کل بدن دارد و همچنین میزان تعریق را کاهش می دهد. یک لیوان دوغ با نمک، زیره و نعنا برای خنک کردن بدن در تابستان مناسب است. دوغ یک نوشیدنی با طراوت است و بدن شما را به سرعت خنک می کند. یک لیوان دوغ همچنین می تواند برای زنان یائسه که گرگرفتگی را تجربه می کنند، تسکین دهنده باشد.

جلوگیری از کم آبی بدن

دوغ سرشار از الکترولیت هایی مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم و منیزیم است. به طور طبیعی بدن شما را هیدراته می کند و از بیماری های تابستانی مانند گرمای خاردار و بیماری های عمومی جلوگیری می کند. این نوشیدنی تابستانی حاوی حدود 90 درصد آب و الکترولیت هایی مانند پتاسیم است. از این رو در حفظ تعادل آب در بدن موثر بوده و از هدر رفتن آن جلوگیری می کند.

فواید دوغ؛ کاهش فشار خون

دوغ می تواند فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و به بیماران مبتلا به فشار خون بالا و بیماری قلبی کمک کند. پپتیدهای شیر و پروتئین های زیست فعال موجود در دوغ به کاهش فشار خون کمک می کنند. فشار خون بالا عامل اصلی بیماری های قلبی عروقی است. مصرف روزانه دوغ برای کاهش فشار خون سیستولیک شناخته شده است. دوغ همچنین فشار خون شریانی متوسط ​​را کاهش می دهد.

دوغ سرشار از پتاسیم است که به کاهش فشار خون نیز کمک می کند. غشای گلبول چربی شیر (MFGM) در دوغ دارای خواص ضد فشار خون است.

فواید دوغ؛ تقویت دستگاه گوارش

اسید لاکتیک و باکتری های سالم موجود در دوغ به بهبود هضم و بهبود متابولیسم بدن شما کمک می کند. دوغ بهترین گزینه طبیعی برای درمان سندرم روده تحریک پذیر (IBS) است. قابض بودن و طبیعت اشتها آور آن، این نوشیدنی را به یک درمان طبیعی و خانگی برای یبوست تبدیل کرده است. دوغ همچنین می تواند به حفظ حرکات منظم روده کمک کند. حتی ممکن است به درمان عدم تحمل لاکتوز و کاهش خطر سرطان روده بزرگ کمک کند.

کمک به کاهش سطح کلسترول

مصرف روزانه دوغ می تواند به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید کمک کند. مصرف دوغ همچنین سطح کلسترول و تری گلیسرول سرم را کاهش می دهد.

تقویت استخوان ها

دوغ بهترین منبع طبیعی کلسیم برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز است. کلسیم یک الکترولیت مهم است زیرا از قلب و ماهیچه ها محافظت می کند و به سلامت استخوان ها کمک می کند. دوغ برای رشد استخوان های جدید مفید است و خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد. یک فنجان دوغ دارای 284 میلی گرم کلسیم و تنها 2.6 گرم چربی است، در حالی که یک فنجان شیر کامل دارای 7.9 گرم چربی و کمی کلسیم کمتر با 276 میلی گرم است.

کلسیم موجود در دوغ برای استخوان ها و سیستم اسکلتی بدن ضروری است. جذب بافت استخوانی می شود و به حفظ تراکم استخوان کمک می کند. مواد مغذی موجود در دوغ، مانند کلسیم و فسفر، به تقویت استخوان ها و جلوگیری از بیماری های تخریبی استخوان، از جمله پوکی استخوان کمک می کند. دریافت بیشتر فسفر نیز با دریافت کلسیم بیشتر همراه بود.

فواید دوغ؛ بهبود سلامت دهان

دوغ دارای خواص ضد التهابی است و می تواند التهاب را در سلول های پوست دهان که روی دهان شما قرار دارند کاهش دهد. محصولات لبنی تخمیر شده پریودنتیت را کاهش می دهند. دوغ برای افراد مبتلا به التهاب دهان ناشی از شیمی درمانی یا پرتودرمانی مختلف مفید باشد. با این حال، مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

کمک به سم زدایی بدن

دوغ حاوی ریبوفلاوین است که برای تبدیل غذای مصرفی به انرژی ضروری است. ریبوفلاوین همچنین به ترشح برخی هورمون ها کمک می کند و برای هضم غذا مفید است. همچنین به تنظیم آمینو اسیدهای بدن شما که پروتئین ها را می سازند، کمک می کند. ویتامین B حتی عملکرد کبد را بهبود می بخشد و کمبود آن منجر به اختلالات کبدی می شود. مصرف منظم دوغ به سم زدایی بدن شما کمک می کند.

فواید دوغ؛ تقویت ایمنی بدن

مصرف روزانه دوغ می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و از عفونت های مختلف محافظت کند. دوغ سرشار از باکتری های اسید لاکتیک است. این باکتری سیستم ایمنی را تقویت کرده و به بدن در مبارزه با عوامل بیماری زا مختلف کمک می کند. دوغ به عنوان یک پروبیوتیک در برابر عفونت های واژن و کاندیدا نیز موثر است.

تقویت سلامت پوست

دوغ سرشار از اسید لاکتیک پروبیوتیک است و یکی از بهترین ماسک های لایه برداری است که می توانید استفاده کنید. یک پاک کننده و تونر عالی برای پوست است. پوست را مرطوب و روشن می کند و روند پیری را به تاخیر می اندازد. همچنین به پوست شما درخشندگی طبیعی می بخشد و خاصیت ارتجاعی آن را بهبود می بخشد. دوغ برای لایه برداری، روشن کردن و نرم کردن پوست استفاده می شود. اسید لاکتیک موجود در دوغ به لایه برداری پوست کمک می کند. همچنین به کاهش علائم پیری زودرس کمک می کند. برای از بین بردن برنزه، لکه ها و لکه های آکنه روی صورت مفید است.

چه مقدار دوغ در روز بنوشیم؟

شواهد تجربی نشان می دهد که مصرف زیاد دوغ می تواند منجر به حالت تهوع و اسهال شود. بنابراین، مصرف آن را به یک لیوان بزرگ یا دو لیوان کوچک در روز محدود کنید.

آیا نوشیدن دوغ در شب خوب است؟

بلکه. می توانید دوغ را در وعده شبانه مصرف کنید. در طول شب کشک را با دوغ جایگزین کنید، زیرا مصرف کشک ممکن است منجر به ایجاد مخاط شود.

فواید دوغ بسیار زیاد است. سرشار از مواد مغذی مفید برای سلامتی است. هنگامی که به عنوان بخشی از رژیم غذایی شما گنجانده شود، به کاهش اسیدیته، کاهش میزان تعریق، جلوگیری از کم آبی، کاهش فشار خون و تقویت سلامت گوارش، استخوان، دهان، ایمنی و پوست کمک می کند. همچنین به کاهش سطح کلسترول کمک می کند و بر سم زدایی بدن مفید است. با این حال، مصرف بیش از حد آن سبب تهوع و اسهال می شود. بنابراین، احتیاط کنید و آن را فقط در مقادیر متوسط ​​روزانه بنوشید.

لینک های مرتبط

فواید گلابی؛ ۱۷ مزیت شگفت انگیز گلابی برای سلامت بدن

فواید بی نظیر خوردن آلو

طرز تهیه سوپ ماهلوتای ترکیه ای، یک سوپ مقوی و رژیمی

لاغری شکم و پهلو به کمک ۱۵ خورکی فوق العاده

فواید و عوارض جانبی بیسکویت های دایجستیو برای سلامت بدن

با فواید و عوارض خوردن پای مرغ؛ ۱۰ فایده فوق العاده پای مرغ

فواید پونه کوهی؛ سرشار از آنتی اکسیدان و خواص ضد سرطانی

فواید زرشک؛ ۷ مزیت فوق العاده زرشک از کنترل دیابت تا درمان آکنه

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *