جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

از فرنچ تست تا دونات؛ منشا این 11 غذای مشهور جهان شما را غافلگیر خواهد کرد!

منشا غذاهای مشهور
خواندن 8 دقیقه
1
(1)

ممکم است هنگام خوردن غذاهای خیلی معروف و محبوب مانند چیزکیک و سیب زمینی سرخ کرده اصلا فکر نکنید منشا شان کجا است یا توسط کدام کشور و مردم برای اولین بار پخته شده است. هرچند دانستن منشا غذاهای مشهور کار خیلی آسانی نیست. زیرا اکثر دستور پخت غذاها توسط مهاجران از یک منطقه به منطقه دیگر منتقل شده است. این بدان معناست که حتی اگر غذایی در یک کشور محبوب است، به این معنی نیست که برای اولین بار نیز در همان کشور تهیه و پخته شده باشد.

بنابراین ما در این مطلب به شما منشا 10 غذای مشهور جهان را معرفی می‌کنیم که با خواندنش حتما تعجب می‌کنید.

دونات

به گفته تاریخ شناسان، اولین شیرینی‌های دونات مانند در یونان و روم باستان تهیه شده است. هر دو کشور گلوله‌های خمیر را سرخ می‌کردند و در عسل فرو می‌کردند. با این حال، هرگز با نام “دونات” شناخته نشد.

طرز تهیه دونات منشا غذاهای مشهور

این داستان تا قرن نوزدهم ادامه داشت، درست زمانی که هلندی‌ها کیک‌های روغنی یا Olykoeks درست می‌کردند، این شیرینی نیز توپ‌هایی از کیک سرخ شده در چربی گوشت خوک بود. گاهی اوقات، کیک‌ها را با آجیل یا میوه پر می‌کردند تا کاملا مغز پخت شوند.

اما شکل حلقه ای دونات که امروزه می‌شناسیم در سال 1847 توسط‌هانسون گرگوری در یک کشتی اختراع شد. او با این راه حل می‌خواست تا مرکز دونات‌ها نیز پخته شوند.

فرنچ

قدمت دستور پخت این شیرینی به روم باستان برمی‌گردد، جایی که مردم قبل از سرخ کردن نان را در شیر و گاهی تخم مرغ فرو می‌کردند. اما سال 1660 بود که این دستور غذا در کتابی با نام ” فرنچ تست یا تست فرانسوی” نوشته و ظاهر شد.

در حالی که اکثر مردم فکر می‌کنند که کلمه “فرنچ” به این کشور اشاره دارد، در واقع در ایرلند قدیم به معنای “برش دادن” است. پس از قحطی بزرگ، مهاجران ایرلندی که به آمریکا و کانادا سفر کردند این اصطلاح را با خود به آن کشورها منتقل کردند.

چیزکیک

قدیمی‌ترین چیزکیک شناخته شده برای بشر در سال 5 قبل از میلاد در یونان باستان در جزیره ساموس تهیه شد. این چیزکیک با استفاده از پنیر تازه تهیه شده بود که قبل از پخت با آرد و عسل مخلوط می‌شد. چیزکیک منبع بزرگ انرژی به حساب می‌آمد و حتی مردم در بازی‌های المپیک 776 قبل از میلاد نیز آن را مصرف می‌کردند. بعدها، در پایان دوره قرون وسطی، انگلیسی‌ها یک پایه شیرینی به آن اضافه کردند تا شبیه تارت شود.

چیزکیک منشا غذاهای مشهور

در دهه 1730، فروشگاهی به نام “Cheesecake House Tavern” در فیلادلفیا در ایالات متحده افتتاح شد. در این فروشگاه بود که چیزکیک تغییر شکل داد و طعم‌های مختلفی به آن اضافه شد. در دهه 1990، این دستور پخت در سراسر نیویورک پخش شد، جایی که مردمش چیزکیک را به جای پنیر تازه با پنیر خامه ای تهیه می‌کردند.

سیب زمینی سرخ کرده یا فرنچ فرایز

در طرز تهیه سیب زمینی سرخ کرده، کلمه “فرانسوی” به منشا این غذای مشهور اشاره نمی‌کند، بلکه به نحوه تهیه و برش سیب زمینی اشاره دارد. این مردم بلژیک بودند که سیب زمینی سرخ کرده را با استفاده از روش برش ژولین درست کردند.

برخی می‌گویند که این غذا در سال 1680 زمانی که شهروندان نامور پس از یخ زدن رودخانه محلی شان بدون ماهی ماندند، تهیه شده است. زمانی که آن‌ها در تکاپوی پیدا کردن خوراکی برای خوردن بودند، تصمیم گرفتند سیب زمینی سرخ کنند.

سالاد سزار

حالا می‌توانید این افسانه که سالاد سزار به نام جولیوس سزار نامگذاری شده است را فراموش کنید، زیرا در واقع این سالاد توسط مردی ایتالیایی به نام سزار کاردینی ساخته شده است. او آشپزی بود که قبل از اختراع سالاد معروف اش اکثرا در رستوران‌های آمریکایی کار می‌کرد. او احتمالا دستور تهیه این سالاد را پس از سال 1920 زمانی که در تیهوانای مکزیک بود، آماده کرده است. دستور اصلی این سالاد شامل کاهو، تخم مرغ خام، روغن زیتون، کروتون، پنیر پارمزان و سس ورستر شایر بود.

طرز تهیه سالاد سزار مرغ 16 راهكار براي تنبل هايي كه مي خواهند سالم بمانند! منشا غذاهای مشهور

ماهی و سیب زمینی سرخ کرده

یکی از سنتی ترین غذاهای بریتانیایی در واقع توسط مردم پرتغال ساخته شد. پس از مهاجرت به بریتانیا، آن‌ها شروع به فروش دستور پخت ماهی سرخ شده شان در خیابان‌ها با سینی‌های آویزان شده از گردن شان کردند. این دستور غذا تا سال 1781 به بریتانیا رسید، اما اواخر قرن نوزدهم بود که مردم لندنی‌ و بیشتر انگلیسی‌ها از این غذا مصرف می‌کردند. هرچند ما هنوز نمی‌دانیم که سیب زمینی‌ها چگونه کنار ماهی قرار گرفته، اما این ترکیب مطمئنا یکی از غذاهای مشهور جهان است.

کروسانت

کیپفل نوعی نان پخته شده اتریشی است که الهام‌بخش کروسانت بود، زیرا شکل آن هلالی بود و مقادیر زیادی کره یا گوشت داشت. اولین بار در سال 1683 پخته شد، اما در حدود سال 1850، فرانسوی‌ها این دستور غذا را از اتریشی‌ها گرفته و آن را به عنوان شیرینی‌های پفکی به نام کروسان پختند.

اندکی پس از آن، این شیرینی به قدری بین مردم محبوب شد که اکثر تولیدکنندگان شروع به تهیه خمیر منجمد آن کردند. این گونه بود که کروسان مدرن در سال 1981 به ایالات متحده راه یافت.

پای سیب

نه پای سیب در آمریکا تهیه شده و نه حتی درخت سیب در آمریکا کاشته شده است. زیرا استعمارگران اولیه در شهر جیمزتاون دانه‌های سیب را از اروپا با خود به ایالت متحده آمریکا می‌آوردند. اولین پای سیب در سال 1390 در انگلستان پخته شد و حاوی شکر یا شیرینی خوراکی نبود.

طرز تهیه پای سیب بدون فر منشا غذاهای مشهور

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد هلندی‌ها پای سیب را در سال 1514 پختند. دستور پخت نسخه آمریکایی پای سیب برای اولین بار در یک کتاب آشپزی در سال 1796 نوشته شد، جایی که تنها 2 نسخه از دسر میوه ای در آن وجود داشت.

تخم مرغ اسکاتلندی

سرچشمه دستور پخت این خوراکی خوشمزه در واقع از اسکاتلند نیست. بر اساس نظریه‌هایی که تا کنون در مورد این غذا وجود دارد، این غذا اولین بار توسط انگلیسی‌ها در فروشگاه بزرگ لندن،Fortnum & Mason of Piccadilly، در سال 1738 تهیه شده است. با این حال، بعضی‌ها می‌گویند که تخم مرغ اسکاتلندی برای اولین بار در شهر یورکشایر، ویتبای پخته شده است. هرچند که هنوز این بحث همچنان ادامه دارد اما برخی می‌گویند اینن دستور از غذاهای مغلی، کوفته نرگسی الهام گرفته شده است.

کرم بروله

این که مردم کدام کشور اول کرم بروله را پخته اند معلوم نیست، اما حالا 3 کشور فرانسه، انگلیس و اسپانیا بر سر ایجاد دستور پخت کرم بروله درگیر هستند. انگلیسی‌ها می‌گویند که در قرن هفدهم، یک دانشجو برای کارکنان آشپزخانه کاسترد خامه ای تهیه کرد. این کرم شیرین نشده بود، رویه شکری آن کاراملی بود و به آن نام “کرم سوخته” داده شد. از سوی دیگر، اسپانیایی‌ها ادعا می‌کنند که کرم کاتالانا دسر واقعی آن‌ها است.

طرز تهیه کرم بروله منشا غذاهای مشهور

اما دستور فرانسوی کرم بروله همین دستوری است که همه از آن پیروی می‌کنند، حتی اگر این نام تا قرن نوزدهم روی این دستر گذاشته نشده اما نسخه‌های انگلیسی و اسپانیایی آن مشابه فرانسوی‌ها نیستند. این دو کشور هنوز فکر می‌کنند دستور پخت کرم بروله در کشور آن‌ها ایجاد شده است.

سمبوسه

سمبوسه که تصور می شد منشا آن هند باشد، قبلا با نام “سمبوسه” یا “سمسه” شناخته می شد. این میان وعده خوشمزه در ابتدا توسط سرآشپزهای خاورمیانه در زمان سلطنت سلسله خلجی معرفی شد.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو تا عید


نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد.
برای شرکت در چالش ۱۲ کیلو لاغری با دمنوش گیاهی تا عید، همین الان میتونین مشاوره رایگان بگیرین.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان