جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
1.5
(2)

علی رغم این که فرزندان ما با پتانسیل یادگیری بالا متولد می‌شوند، اما با بزرگ شدن در محدودیت سیستمی از این پتانسیل استفاده نمی شود. بلکه به جای جستجو از مسیری یکنواخت و با دنبال کردن دیگران رشد می کند. آنها پتانسیل زیادی دارند، و این اشتباه است که خلاقیت آنها را محدود کنیم. محدود کردن یعنی یادگیری ساختار یافته که او را مکلف می کند این راه را بپیماید. در حالی که ما می توانیم مهارت‌ها را با قرار دادن آن ها در معرض ابزارهای خلاقانه مختلف مانند سودوکو، جدول کلمات متقاطع، مکعب روبیک تقویت کنیم. این بازی‌ها به‌جای صرف وقت در رسانه‌های اجتماعی و بازی‌های ویدیویی بدون جهت، می‌توانند سبب تقویت مهارت شناختی در کودکان شود. آن ها را تشویق کنند تا دست از حل مسائل به روش ساختار یافته دست بردارند و مسیرهای جدید را امتحان کنند.

مطلب مرتبط: معما هوش؛ آیا می توانید تشخیص دهید کدام یک از کودکان دختر هست؟

1. جدول کلمات متقاطع

جدول کلمات متقاطع شامل یک نمودار است مستطیل شکل است که از مجموعه خانه های خالی سفید و سیاه تشکیل شده است. جدولی است که کلمات به شکل حرف به حرف در آن قرار دارد و به عمد بعضی از خانه های آن خالی هستند که توسط کسی که حل می کند باید پر شود. این کلمات توسط خانه های سیاه از هم جدا می شوند. هر کلمه را که پیدا کنید، سرنخی می شود برای پیدا کردن کلمه دیگری. حل این پازل سبب تقویت رشد مهارت های شناختی کودکان می شود.

لینک مرتبط: ارتباط سطح ویتامین D بدن مادر در دوران بارداری با ضریب هوشی کودکان

2. سودوکو برای تقویت مهارت شناختی در کودکان

سودوکو یک پازل فکری است که به تقویت مهارت شناختی در کودکان کمک می کند. جدول اعدادی که جزء بهترین تمرین های مغزی و تقویت آی کیو محسوب می شود. در سودوکو کلاسیک، هدف پر کردن یک جدول 9×9 با اعداد است. به طوری که هر جدول نیز به 9 جدول کوچک تر 3×3 تقسیم شده است. در این جدول چند عدد به طور پیش فرض قرار داده شده است و باید باقی اعداد را با توجه به سه قانون این بازی پیدا کنید.

  • اول: در هر سطر جدول اعداد ۱ الی ۹ بدون تکرار قرار گیرد.
  • دوم: در هر ستون جدول اعداد ۱ الی ۹ بدون تکرار قرار گیرد.
  • سوم: در هر جدول ۳x۳ اعداد ۱ الی ۹ بدون تکرار قرار گیرد.

سودوکو جزو بهترین ابزار برای افزایش ظرفیت مغز و مهارت های حل مسئله است.

مطلب مرتبط: نشانه های هوش بالا در کودکان: ۱۰ نشانه که فرزندتان فوق العاده باهوش است

3. بازی مکعب روبیک برای تقویت مهارت شناختی در کودکان

مکعب روبیک یک پازل ترکیبی سه بعدی است که در ابتدا در سال 1974 توسط مجسمه ساز مجارستانی و استاد معماری ارنو روبیک اختراع شد. اگرچه روش‌های متعددی برای حل مکعب روبیک وجود دارد، اما منطق پشت این پازل یک مفهوم را دارد: فردی که در حال حل این پازل است، تکه‌های مختلف مکعب را حرکت می‌دهد تا زمانی که تکه های همرنگ در هر شش وجه آن کنار هم قرار بگیرند. شش رنگ اصلی روی مکعب عبارت اند از قرمز، سفید، زرد، سبز، آبی و نارنجی. مکعب روبیک برای تمرین مغز و تقویت حافظه و عملکرد شناختی فوق العاده است.

لینک مرتبط: تحقیقات نشان داده است کودکان هوش را از مادرشان به ارث می برند نه پدرشان!

کلام پایانی

وقت آن رسیده است که از این ابزارهای خلاقانه به عنوان بخشی از برنامه درسی در مدارس و خانه استفاده کنیم. تا استدلال منطقی و قیاسی، همچنین هنر حل مسئله را در کودکان توسعه دهیم. با تقویت چنین مهارت هایی آن ها می توانند به نیازها و خواسته های خود پاسخگو باشند. این ابزارهای خلاقانه با یکدیگر متفاوت هستند. در عین حال در تقویت مهارت شناختی در کودکان و نوجوانان کمک می‌کنند.

پیشنهاد می شود بخوانید:

هوش هیجانی در کودکان؛ ۷ نشانه که فرزندتان «ای کیوی» بالایی دارد

تست بینایی و هوش: دختر داخل جنگل را پیدا کنید!

تاثیر رنگ بر روان کودک؛ چطور از رنگ‌ها برای تغییر روحیات کودکان استفاده کنیم؟

کرم ضد چروک؛ اکسیر جوانی قرن22

بالا رفتن سن، استفاده مداوم از لوازم‌آرایشی و هوای آلوده باعث چروک شدن پوست صورت می‌شوند.
با استفاده روزانه از کرم ضد چروک می‌توان چروک‌‌ها را از بین برد و از ایجادشان جلوگیری کرد، همچنین خاصیت سفت کنندگی این کرم‌ از افتادگی ماهیچه و عضلات صورت جلوگیری می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1.5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان