7 غذای فوق العاده موثر برای داشتن پوست، مو و ناخن های رویایی

توسطفاطمه عزیزی

خرداد ۱۸, ۱۴۰۱ به روز رسانی : خرداد ۱۸, ۱۴۰۱ , ,
غذاهای سالم برای پوست، مو و ناخن

زمانی که صحبت از پوست سالم، شفاف و مو و ناخن مقاوم می شود. یک رژیم غذایی متعادل و آبرسان می تواند ما را به خواسته های مان برساند. نوشیدن روزانه 1 الی 2 لیتر مایعات، کاهش قند تصفیه شده و کافئین از گزینه های مورد نظر می باشد. اما برای رسیدن به این آرزو ها باید از غذاهای سالم  برای پوست، مو و ناخن استفاده کرد. در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه ما به تعدادی از این نوع غذاها همراه با خواص شان پرداخته ایم، پس با ما باشید.

غذاها برای پوست، مو و ناخن سالم

آووکادوها؛ غذاهای سالم برای پوست، مو و ناخن

آووکادو به دلایل زیادی به عنوان یک غذای فوق العاده مفید محسوب می گردد. این مواد غذای با فراهم آوری مقدار انبوهی ویتامین E، در برابر رادیکال های آزاد و اشعه ماوراء بنفش خورشید از پوست محافظت می کند. آووکادو با داشتن اسیدهای چرب غیر اشباع شده، امگا 9 وارد غشای سلولی پوست می شود و باعث لطافت و رطوبت پوست می گردد. همچنین آووکادو سرشار از ویتامین B6 بوده که به کنترل هورمون‌های بدن از جمله تستوسترون می پردازد. تستوسترون بیش از حد باعث غلیظ شدن ترشحات چربی از سلول های پوست می شود. که در نهایت منجر به مسدود شدن منافذ، جوش های سر سیاه و آکنه می شود. راه های زیادی برای خوردن آووکادو، حتی در بیابان ها وجود دارد، بنابراین مصرف روزانه آن کاری ساده است.

ماهی روغنی

ماهی های روغنی مانند سالمون، شاه ماهی، ساردین و ماهی خالدار سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. چربی های این نوع غذاها اثرات ضد التهابی بر روی پوست گذاشته، قرمزی و منافذ بزرگ پوست را کاهش می دهند. موجودیت چربی های امگا 3 در غشای سلولی پوست و ناخن منجر به رطوبت می شود. همچنین انعطاف پذیری و جلوگیری از ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن پوست را به ارمغان می آورد. این ماهیان یکی از منابع مهم پروتئین در بدن می باشد و به بدن قابلیت ساخت و حفظ کلاژن – پروتئین ساختاری اصلی پوست – را می دهد. وقتی هوس ماهی کردید، سعی کنید از ماهی های صید شده مصرف نمایید. زیرا دارای مقدار بیشتر امگا 3 نسبت به ماهی های پرورشی می باشند. توصیه می شود جهت تامین مقدار کافی امگا 3 بدن، حداقل دو بار در هفته از ماهی های چرب استفاده نمایید.

تمپه؛ غذاهای سالم برای پوست، مو و ناخن 

غذای تمپه از تخمیر دانه های سویا بدست آمده و فواید فراوانی برای پوست دارد. این غذا منبع عالی فیتواستروژن (مواد شیمیایی گیاهی که شبیه استروژن هستند) بوده و اثر استروژنی روی بدن برجا می گذارند. استروژن از تولید اسید هیالورونیک و کلاژن در پوست (ترکیب مرطوب کننده پوست) پشتیبانی می کند. از دست دادن استروژن به خصوص در دوران یائسگی می تواند منجر به افتادگی و کدر شدن پوست و از دست دادن چاقی گردد. تمپه یک غذای تخمیر شده بوده و اثرات ملایمی برای روده دارد، همچنین به دلیل غنامندی از پروتئین، تولید طبیعی کلاژن را بوجود می آورد. هر چند بدن نیاز به زمان برای سازگاری با آن دارد اما در مقایسه با فواید شگفت انگیز آن ناچیز به حساب می آید.

آب قلم، آبگوشت استخوان

آب استخوان سرشار از کلاژن و اسید هیالورونیک است که هر دو ماده به جوان شدن پوست شما کمک می کند. کلاژن همچنین باعث رشد سالم موها می شود. قدرت انعطاف پذیری رگ های خونی و در نتیجه گردش خون در پوست سر و فولیکول‌های مو را بوجود می‌آورد. با مصرف روزانه یک فنجان آبگوشت استخوان، کلاژن و اسید هیالورونیک بدن خود را مهیا کنید. سعی کنید از آبگوشت استخوان ارگانیک یا از استخوان های ارگانیک خریداری شده از قصابی استفاده نمایید. زیرا برخی از سموم در استخوان ها وجود دارد. بنابراین با مصرف استخوان ارگانیک خطر ابتلا به این سموم را در آب استخوان کاهش دهید. برای این خوراکی بیشتر از استخوان پای گاو استفاده می شود.

پرتقال ها؛ غذاهای سالم برای پوست، مو و ناخن

پرتقال بیشتر به دلیل داشتن ویتامین C مشهور است. به علاوه این ویتامین ماده ای بنام نارینگین دارند که خاصیت معجزه آسایی برای پوست به ارمغان می آورد. ویتامین C با پشتیبانی از تولید کلاژن در پوست باعث لطافت و درخشندگی آن شده. باعث استحکام ناخن ها و موها می شود. نارینگین ها سنتز اسید هیالورونیک را تقویت کرده، پوست را مرطوب می کند. تولید کلاژن را نیز افزایش می دهد. به جای نوشیدن آب پرتقال که با داشتن مقدار زیادی قند برای پوست مضر است از خوردن خود آن با پالپ پرتقال نیز لذت ببرید. این میوه همچنین فیبر موجود در آب میوه را فراهم می کند. فیبر از رشد پروبیوتیک ها در روده که فواید بیشماری برای پوست دارند حمایت خواهد کرد.

مخمر تغذیه ای

دانه های مخمر تغذیه ای سرشار از ویتامین های گروه B است. ویتامین‌های B برای رشد سلول‌های جدید پوست، ناخن، مو و همچنین جهت کنترل جریان خون و حفظ سلامت آن مفید می  باشند. از سایر فواید ویتامین‌های B مانند ساخت و تعادل هورمون‌ها در بدن و می توان به جلوگیری از آکنه نیز کمک نمود. این مخمر مغذی طعم پنیری دارد و جهت مزه دار کردن غذاها می توان آن را به وعده های غذایی اضافه نمود.

سیب زمینی های شیرین

سیب زمینی شیرین منبعی غنی از بتاکاروتن می باشد که 3 مزیت دارد. بتاکاروتن محافظت آنتی اکسیدانی از پوست در برابر محیط ایجاد می کند.  همچنین یک عامل رنگی خفیف ایجاد می کند که وارد پوست شده و درخشندگی سالمی به آن می دهد. بتاکاروتن نیز در بدن به ویتامین A تبدیل می شود که برای رشد و ترمیم پوست و ناخن ها مفید است. سیب زمینی شیرین را می توانید به بسیاری از غذاها علاوه کنید تا دست پخت عالی ای داشته باشید.

لینک های مرتبط

۱۰ زیباترین زنان سیاستمدار هند

حفظ جوانی و زیبایی با ۱۰ راهکار بسیار موثر

خواص برگ بو: ۲۱ بهترین فایده برگ بو برای زیبایی و سلامتی

حفظ جوانی و زیبایی با ۱۰ راهکار بسیار موثر

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *