علائم سندرم روده تحریک پذیر + روش های درمانی

توسطفاطمه عزیزی

اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۱ به روز رسانی : اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۱ ,
علائم سندرم روده تریک پذیر و روشهای درمانی

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک بیماری شایع است که باعث درد شکم، گرفتگی عضلات، نفخ، گاز، اسهال و یبوست می شود. این یک بیماری مزمن بوده و اکثر افراد علائم خفیفی دارند که با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی قابل کنترل می باشد. با این حال، اگر علائم شدید IBS مانند خونریزی مقعدی، کاهش وزن، تب، استفراغ و کم خونی را دارید، باید به پزشک مراجعه کنید و به دنبال درمان مناسب باشید. در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه به علائم سندرم روده تریک پذیر و روشهای درمانی می پردازیم. با شناسایی علائم و روش های درمانی به خوبی می توانید این بیماری را کنترل کنید.

 

علائم سندرم روده تحریک پذیر و روشهای درمانی، انواع IBS

  • IBS همراه با یبوست (IBS-C): زمانی که مدفوع شما سفت و توده ای است.
  • IBS همراه با اسهال (IBS-D): زمانی که مدفوع شما شل است.
  • IBS با عادات روده مختلط (IBS-M): زمانی که هم یبوست و هم اسهال دارید، یعنی گاهی مدفوع سفت و توده ای و گاهی مدفوع شل و آبکی است.

 

عوامل بروز IBS

حدود 11 درصد از جمعیت جهان به IBS مبتلا هستند. این یک مسئله مهم جزء مراقبت های بهداشتی به حساب می آید. در اینجا عواملی وجود دارد که ممکن است خطر ابتلا به IBS را افزایش دهد.

  • اگر شما یک زن هستید، دو برابر بیشتر احتمال دارد به این عارضه مبتلا شوید.
  • IBS می تواند افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد، به ویژه افراد زیر 40 سال.
  • اگر سابقه خانوادگی IBS دارید، احتمال این که دچار شوید، بیشتر است.
  • استرس عامل اصلی است که خطر ابتلا به IBS را افزایش می دهد. اگر مشکلات عاطفی، اختلالات روانی یا تجربه ضربه روحی، سوء استفاده جنسی یا خشونت خانگی دارید.
  • برخی از حساسیت های غذایی ممکن است علائم IBS را تحریک کند. برخی از افراد شاید هنگام مصرف لبنیات، غذاهای چرب، نوشیدنی های گازدار و الکل مشکلات گوارشی داشته باشند که می تواند عامل سوء هاضمه گفته می شود.
  • داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد افسردگی و داروهای ساخته شده با سوربیتول با IBS مرتبط هستند.
  • اگر آنفولانزای معده، اسهال مسافرتی یا مسمومیت غذایی دارید، ممکن است علائم IBS داشته باشید.

 

علائم سندرم روده تحریک پذیر و روشهای درمانی، تشخیص و درمان IBS

در مورد IBS، هیچ آزمایش آزمایشگاهی خاصی برای تایید این وضعیت وجود ندارد. این در واقع تشخیص طرد به حساب می آید و علائم آن شبیه بسیاری از شرایط دیگر مانند مسمومیت غذایی و ورم معده است. هنگامی که به پزشک مراجعه می کنید، بدون شک از شما در مورد علائم تان می پرسد تا آنها را با علائم IBS مطابقت دهد. سپس چند آزمایش برای رد سایر شرایط مانند آلرژی یا عدم تحمل غذایی، عفونت، کمبود آنزیم، بیماری های التهابی روده مانند کولیت اولسراتیو انجام می دهد. یا بیماری کرون آزمایشاتی که برای تصمیم گیری در مورد داشتن IBS انجام می شود ممکن است: شامل کولونوسکوپی، آندوسکوپی فوقانی، اشعه ایکس، آزمایش خون، آزمایش مدفوع، آزمایش عدم تحمل لاکتوز، آلرژی به گلوتن یا بیماری سلیاک و آزمایش هایی برای بررسی مشکلات عضلات روده شما می شود.

هنگامی که صحبت از درمان IBS می شود، باید به خاطر داشته باشید که هیچ درمان واحدی وجود ندارد که برای همه مفید باشد. شما به یک برنامه سفارشی برای مدیریت علائم خود از جمله تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی مانند اجتناب از کافئین، افزایش مصرف فیبر، نوشیدن آب کافی، ترک سیگار، محدود کردن مصرف شیر یا پنیر و از همه مهمتر ورزش منظم برای کاهش استرس نیاز دارید. پزشک ممکن است داروهای خاصی را برای کمک به تسکین علائم IBS به شما بدهد. مانند آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد افسردگی، ضد اسپاسم، پروبیوتیک ها و ملین های بدون نسخه. باید همیشه دارو را طبق توصیه پزشک مصرف کنید و ملین ها را با احتیاط مصرف کنید، زیرا می توانند عادت ساز باشند.

علائم سندرم روده تحریک پذیر و روشهای درمانی، ماه آگاهی از IBS

19 آوریل روز جهانی IBS است و کل ماه آوریل رسما به عنوان ماه آگاهی از IBS نامگذاری شده است. این برای گسترش آگاهی در مورد این وضعیت سلامتی و کمک به کسانی که سعی می کنند هر روز با آن کنار بیایند و یک زندگی عادی داشته باشند ایجاد گردیده.

برخی از حقایق در مورد IBS که باید بدانید

• IBS شایع ترین بیماری است که توسط متخصصین گوارش تشخیص داده می شود. این یکی از شایع ترین شرایطی است که توسط PCP ها مشاهده می گردد.

• IBS هم مردان و هم زنان را در هر سنی تحت تأثیر قرار می دهد و اغلب افراد در ابتدا با PCP مشورت می کنند و علائم ممکن است نشان دهنده یک بیماری شدید زمینه ای مانند سرطان باشد.

• حتی اگر اعتقاد بر این است که IBS 11٪ از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد، اما این بیماری هنوز تشخیص صحیح داده نشده است.

• همه افراد مبتلا به IBS علائم مشابهی را تجربه نمی کنند. افراد دارای زیرگروه مشابه IBS نیز  بعضی اوقات علائم متفاوتی دارند.

• تشخیص IBS می تواند بسیار دشوار باشد. یک مطالعه اخیر نشان داد که پس از شروع علائم IBS، حدود 6.6 سال طول کشید تا افراد تشخیص داده شوند.با وجود شیوع IBS، بسیاری از مردم همچنان با آن زندگی می کنند. IBS می تواند بر توانایی شما در زندگی روزمره تأثیر بگذارد و اعتماد به نفس شما را کاهش دهد. یک انگ اجتماعی در اطراف آن وجود دارد، اطلاعات نادرست زیادی و فقدان آزمایش‌ها و درمان‌های مؤثر که صحبت آشکار و صادقانه در مورد زندگی با IBS را دشوار می‌کند. اگر شما یا کسی که می شناسید از IBS رنج می برید یا رنج می برد، اطلاعاتی در مورد ماه آگاهی از IBS به اشتراک بگذارید. بیایید دور هم جمع شویم تا افسانه ها را از بین ببریم و به مردم در مورد IBS آموزش دهیم.

لینک های مرتبط

علائم و نشانه های افسردگی در زنان + روش های درمانی

روش های خانگی ساده و مؤثر برای درمان سوء هاضمه

۱۱ درمان خانگی موثر برای کم کاری غده تیروئید که معجزه می کند!

۱۰ عجیب ترین بیماری های عجیب و ناشناخته 

۱۰ درمان خانگی موثر برای نابودی دیابت + راه های کاهش خطر ابتلا به دیابت 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *