جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
16 بازدید

آنچه باید در مورد فواید و کاربرد شگفت انگیز پوست پرتقال بدانید

آنچه که در این مطلب میخوانید
فواید و کاربرد شگفت انگیز پوست پرتقال
فواید و کاربرد شگفت انگیز پوست پرتقال ترفندهای خوشبو شدن خانه
خواندن 14 دقیقه
0
(0)

پرتقال یک میوه مرکباتی است که ارزش غذایی زیادی دارد. اما این خواص غذایی تنها به پالپ آن محدود نمی شود. نباید از فواید و کاربرد شگفت انگیز پوست پرتقال نیز غافل شد. پوست پرتقال حاوی مقدار مناسبی از فلاونوئیدها، فیتوکمیکال ها و آنتی اکسیدان ها است. از سویی مجموعه ای از مواد مغذی مانند کلسیم، منیزیم و ویتامین های A، B و C نیز در پوست پرتقال یافت می‌شود.

اگر بدانید که پوست بیرونی پرتقال حاوی غلظت بیشتری از فلاونوئیدها و مواد مغذی گیاهی نسبت به داخل آن است، شگفت زده خواهید شد. به همین دلیل، پوست پرتقال دارای تعدادی خواص مفید است که می تواند به رفع برخی از مشکلات رایج زیبایی، سلامتی و ترفند های خانه داری کمک کند.

فواید و کاربرد شگفت انگیز پوست پرتقال

پوست پرتقال می تواند به روش های زیر مفید باشد:

آفتاب سوختگی را از بین می برد؛ فواید و کاربرد شگفت انگیز پوست پرتقال

پوست پرتقال مملو از آنتی اکسیدان هایی است که از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت می کند. این اشعه باعث تولید بیش از حد ملانین در پوست می شود که به برنزه شدن پوست کمک می‌کند. یکی از این آنتی اکسیدان های قوی ویتامین C است که دارای خواص روشن کنندگی پوست نیز می باشد.

به علاوه ماهیت ساینده بودن پودر پوست پرتقال آن را به یک اسکراب ملایم برای پوست شما تبدیل می کند. ماساژ پوست پرتقال روی پوست آفتاب سوخته می‌تواند به حذف سلول های مرده در سطح پوست کمک کند تا پوست جدید نمایان شود. پوست پرتقال به جلوگیری از برنزه شدن و روشن شدن پوست کمک می کند. می توان آن را با سایر مواد روشن کننده پوست مانند شیر یا کشک مخلوط کرد تا سریع تر به نتایج دلخواه خود دست یابید.

برای تهیه اسکراب پودر پوست پرتقال:

۲ قاشق غذاخوری پودر پوست پرتقال، ۱ قاشق غذاخوری آرد نخودچی، ۱ قاشق غذاخوری عسل و ۱ قاشق غذاخوری شیر را در ظرفی بریزید. همه مواد را با هم مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید.

این اسکراب را روی تمام پوست برنزه یا آفتاب سوخته خود بمالید و به آرامی با حرکات دایره‌ای به مدت چند دقیقه ماساژ دهید.

قبل از این که صورت خود را بشویید، اجازه دهید 15 دقیقه بماند. بعد از اسکراب نیز از مرطوب کننده استفاده کنید.

پوست مرده را لایه برداری می کند

پوست پرتقال به دلیل بافت چرمی، اسکراب ملایم اما موثری است. بعلاوه، حاوی کلسیم است. همچنین به آنزیم‌های خاص به حل شدن سلول‌های اپیتلیال مرده انباشته شده روی سطح پوست کمک می‌کنند تا به راحتی از بین بروند.

سعی کنید پوست پرتقال آسیاب شده را روی پوست خود می‌مالید. زیرا دانه‌های ریز آن ذرات سلولی، سبوم اضافی و سایر ناخالصی‌های موجود در منافذ شما را از بین می‌برند. به علاوه، ماساژ به افزایش گردش خون در ناحیه مورد نظر کمک می کند، تا مواد مغذی و اکسیژن بیشتری وارد پوست شود.

ویتامین C موجود در پوست پرتقال نیز برای تحریک سنتز کلاژن، به پوست جذب می شود. کلاژن یک پروتئین ساختاری است که سلول های جدید پوست را تشکیل می دهد. بنابراین، این فرآیند لایه برداری منجر به تجدید سلول ها برای تشکیل پوست سالم و جدید می شود. به طوری که پوست آسیب دیده برداشته شده و جایگزین پوست جدید و سالم زیر سلول های مرده می‌شود.

در مجموع، پوست پرتقال به عنوان اسکراب، می تواند به از بین بردن جوش های سر سیاه، جوش های سر سفید کمک کند. این لایه بردار فوق العاده به از بین بردن پوست مرده، تحریک و بازسازی پوست برای محو شدن جای زخم ها و سایر لک ها کارایی دارد.

برای تهیه پودر پوست پرتقال برای شستشوی صورت یا اسکراب:

روش 1:

  • ½ قاشق غذاخوری پودر پوست پرتقال، 1 قاشق غذاخوری عسل و 2 تا 3 قاشق غذاخوری چای سبز دم کرده را خوب مخلوط کنید.
  • این مخلوط را به صورت و گردن خود بمالید.
  • باید قبل از شستن از خشک شدن آن روی صورت خود مطمئن شوید. اما اگر وقت زیادی نداشتید، می‌توانید بلافاصله صورت خود را بشویید. پوست خود را به آرامی با انگشتان خود به مدت چند دقیقه ماساژ دهید تا اسکراب از روی آن پاک شود.
  • پوست را به خوبی بشویید و بگذارید خشک شود. اگر عجله دارید، پوست خود را با یک پارچه نرم خشک کنید.
  • در آخر نیز یک مرطوب کننده روی آن بزنید.

روش 2:

  • 1 قاشق غذاخوری پودر پوست پرتقال، 2 قاشق غذاخوری صابون کاستیل و 6 قاشق غذاخوری چای بابونه دم کرده را با هم مخلوط کنید.
  • این مخلوط را به صورت و گردن خود بمالید.
  • اجازه دهید مخلوط روی صورت شما خشک شود.
  • پوست خود را به درستی بشویید و بگذارید خشک شود یا هم با یک پارچه نرم آن را خشک کنید.
  • در آخر نیز از مرطوب کننده استفاده کنید.

رنگ پوست را بهبود می بخشد؛ فواید و کاربرد شگفت انگیز پوست پرتقال

میزان بالای ویتامین C پوست پرتقال، به آن ها خاصیت سفید کنندگی می دهد. که می تواند به روشن شدن لکه ها و لکه های تیره صورت کمک کند و پوست شما را یک دست و روشن تر نماید. به علاوه، ویتامین C همچنین به افزایش تولید کلاژن در داخل پوست کمک می‌کند تا آن را انعطاف‌پذیرتر و محکم‌تر کند.

ذخایر غنی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها در پوست پرتقال، پوست شما را تغذیه می کند تا به درخشش جوانی آن بیافزاید. پوست پرتقال همچنین سبوم اضافی پوست را از بین می برد تا از چرب شدن بیش از حد آن جلوگیری کند. در عین حال، میزان آبرسانی لازم را برای جلوگیری از خشکی، زبری و لکه دار شدن آن فراهم می کند.

این ماده همچنین به عنوان یک لایه‌بردار ملایم عمل می‌کند که پوست مرده را از روی صورت پاک و منافذ شما را باز می‌کند. همچنین برخی از خواص قابض پوست پرتقال ممکن است به سفت شدن منافذ شما کمک کند.

برای تهیه سرم صورت با پوست پرتقال:

  • 1 قاشق غذاخوری پودر پوست پرتقال را با 2 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا ارگانیک مخلوط کنید. خوب مخلوط کنید تا همه مواد با هم حل شده و مایعی یک دست به وجود آید.
  • 1 قاشق چایخوری گلیسیرین خالص و 2 تا 3 قطره روغن ویتامین E بریزید و آن ها را کاملا مخلوط کنید.
  • این سرم را پس از شستن صورت خود و پاک کردن آلودگی ها روی آن بمالید.
  • مقدار باقیمانده این سرم مفید را برای استفاده بعدی خود در یک بطری تیره نگهداری کنید.

برای درست کردن اسکراب:

  • 1 قاشق غذاخوری پودر پوست پرتقال، 1 قاشق غذاخوری خاک فولر و 1 قاشق غذاخوری گلاب را با هم مخلوط کنید تا خمیر یکدستی به دست آید.
  • این خمیر را روی پوست صورت بمالید و صبر کنید تا خشک شود. دستان خود را خیس کنید و بار دیگر خمیر را مانند یک اسکراب به آرامی برای چند دقیقه روی صورت خود ماساژ دهید.
  • سپس پوست خود را با آب بشویید و بعد روی صورت خود یک مرطوب کننده بزنید.

با پیری زودرس پوست مبارزه می کند؛ فواید و کاربرد شگفت انگیز پوست پرتقال

قرار گرفتن در معرض تابش خورشید، رادیکال‌های آزاد را در داخل پوست آزاد می‌کند که کلاژن موجود در پوست را تجزیه می‌کند. همچنین سبب شل و چروک شدن پوست می‌شود. پوست پرتقال مملو از آنتی اکسیدان هایی است که به خنثی کردن این رادیکال های آزاد کمک می کند. از دست دادن کلاژن را کاهش می دهد و در نتیجه از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند.

به علاوه، پوست پرتقال با ویتامین C غنی شده است که به تحریک سنتز کلاژن در بدن کمک می کند. این کلاژن جدید برای تولید سلول‌های پوستی جدید استفاده می‌شود. که به پوست حجم می‌دهند تا آن را سفت و انعطاف‌پذیر کند.

پوست پرتقال برای تهیه ماسک ضد پیری:

روش اول:

  • 1 قاشق غذاخوری پودر پوست پرتقال، 2 قاشق غذاخوری گلاب، 1 قاشق چایخوری روغن نارگیل و ½ قاشق چایخوری پودر چای سبز ماچا را با هم مخلوط کنید تا یک خمیر به دست آید.
  • این ماسک را روی صورت و گردن تمیز خود بمالید.
  • بگذارید حدود 15 دقیقه روی پوست بماند.
  • ماسک را با آب ولرم و یک پاک کننده ملایم بشویید.

در حالی که پوست شما هنوز مرطوب است، از یک مرطوب کننده استفاده کنید تا پوست شما آبرسانی شود.

روش 2:

  • 1 قاشق غذاخوری پودر پوست پرتقال و پودر بلغور جو دوسر را با 2 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید تا یک خمیر به دست آید.
  • این خمیر را به صورت و گردن خود بمالید.
  • اجازه دهید حدود 30 دقیقه بماند و سپس صورت خود را با آب سرد بشویید.
  • اگر می‌خواهید به نتیجه مطلوب برسید، هفته ای یک بار از این اسکراب استفاده کنید.ب

به کنترل شوره سر کمک می کند؛ فواید و کاربرد شگفت انگیز پوست پرتقال

التهاب پوست سر اغلب علت اصلی شوره سر است. باعث خشکی، خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر شما می شود که از علائم مشخصه شوره سر است. شوره سر معمولا یک مشکل مزمن است که بارها با آن مواجه شده‌اید، اما پوست پرتقال می‌تواند به پاک کردن آن کمک کند.

پوست پرتقال دارای خواص ضد التهابی قوی است که می توان آن را در محتوای آنتی اکسیدانی غنی آن جستجو کرد. بنابراین، استفاده از پوست پرتقال روی پوست سر می تواند به کاهش التهاب زمینه ای کمک کند و در نتیجه دفعات و شدت علائم شوره سر را کاهش دهد.

علاوه بر این کیفیت دانه ای پودر پوست پرتقال به لایه برداری پوسته های مرده که روی پوست سر نشسته اند، کمک می کند. بنابراین، به طور همزمان پوست سر شما را آرام و تمیز می کند.

استفاده از پوست پرتقال برای کنترل شوره سر:

  • 1 قاشق غذاخوری پوست پرتقال تازه آسیاب شده را به روغن موی خود (نارگیل/زیتون) اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.
  • مخلوط را به آرامی روی سر خود ماساژ دهید.
  • بگذارید ۱ تا ۲ ساعت بماند و سپس آن را با شامپوی ملایم و آب معمولی ولرم بشویید.

پوست پرتقال مو و پوست سر شما را تغذیه و آبرسانی می کند

پوست پرتقال سرشار از آنتی اکسیدان است که به محافظت از موهای شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد کمک می کند. التهاب پوست سر را تسکین می دهد تا عملکرد مناسب فولیکول های مو را تسهیل کند. پوست سر سالم پایه و اساس موهای سالم است. خواص ضد التهابی پوست پرتقال به کنترل شوره سر نیز کمک می کند. همچنین یک نرم کننده طبیعی عالی برای موهای شما است که موهای شما را صاف، براق و درخشان می کند.

پوست پرتقال مقدار زیادی ویتامین C را به فولیکول های مو می رساند که از رشد موی سالم حمایت می کند. به علاوه، رایحه ای مطبوع و با طراوت به موی شما می بخشد.

دندان ها را سفید می کند؛ فواید و کاربرد شگفت انگیز پوست پرتقال

پوست پرتقال حاوی ترکیبی به نام دی لیمونن است که به روشن و پاک شدن لکه های دندان کمک می‌کند. حتی لکه های ناشی از سیگار کشیدن را نیز پاک می‌کند.

به کاهش وزن کمک می کند

مصرف خوراکی پوست پرتقال در مقادیر توصیه شده باعث تسریع سرعت متابولیسم شما می شود. که اساسا به معنای سرعت سوزاندن چربی در بدن برای انرژی است. پوست پرتقال به یک داروی کاهش وزن کاملا محبوب تبدیل شده است که تایید چندین متخصص پزشکی را دارد.

تری گلیسیریدها همچنین لیپیدهای ناسالمی هستند که در خون یافت می شوند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهند. تحقیقات نشان داده است که مصرف پوست پرتقال می تواند به حل کردن کلسترول و تری گلیسیرید کمک کند. در نتیجه سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد.

طبق مطالعه ای در سال 2004، پوست پرتقال حاوی فلاون های پلی متوکسیله است. که به کاهش سطح کلسترول بدون عوارض جانبی داروهای معمولی کلسترول کمک می کند.

مصارف خانگی پوست پرتقال

پوست پرتقال را می توان برای بعضی از موارد مختلف در خانه نیز استفاده کرد مانند:

  • پاک کننده رسوب آهک
  • خنثی کننده بو مانند از بین بردن بوهای داخل فر
  • خوشبو کننده طبیعی هوا
  • نرم کننده پارچه
  • پاک کننده همه کاره خانگی
  • دافع پشه و مورچه
  • کمپوست برای باغبانی

عوارض پوست پرتقال؛ فواید و کاربرد شگفت انگیز پوست پرتقال

پوست پرتقال تا زمانی که به درستی استفاده شود مفید است، در غیر این صورت می تواند منجر به عوارض جانبی نیز شود:

عوارض جانبی مربوط به استفاده موضعی

استفاده بیش از حد از پوست پرتقال می تواند منجر به قرمزی، تحریک و خشکی پوست شود. به خصوص اگر پوست حساسی دارید. بنابراین، بهتر است از آن در حد اعتدال استفاده کنید. قبل از استفاده از آن تست پچ انجام دهید تا هرگونه واکنش نامطلوب یا آلرژی را رد کنید.

عوارض جانبی مربوط به مصرف خوراکی

مرکباتی مانند پرتقال معمولا در طول دوره کشت با سموم سمپاشی می شوند و این مواد شیمیایی به پوست آ نها می چسبند. اگر پوست را قبل از خشک شدن کامل مواد نشویید، در نهایت باقی مانده آفت کش ها وارد سلول های پوستی شما می‌شود. این سموم می توانند اثرات نامطلوبی برای سلامتی ایجاد کنند.

به علاوه، هضم پوست پرتقال به دلیل محتوای فیبر بالا و بافت ضخیم و درشت آن نیز سخت است. جویدن آن به قطعات کوچک تر به تلاش زیادی نیاز دارد تا معده بتواند به راحتی آن را هضم کند. برخی افراد تکه های بزرگ پوست پرتقال را می‌خورند که می تواند باعث ناراحتی گوارشی به شکل نفخ، اسهال و گرفتگی معده شود.

تهیه و نگهداری پوست پرتقال؛ فواید و کاربرد شگفت انگیز پوست پرتقال

تهیه و نگهداری پوست پرتقال آسان و ساده است. فقط این مراحل و نکات را دنبال کنید:

با استفاده از یک چاقوی تیز یا پوست‌کن سبزیجات، قسمت رنگی پوست پرتقال را با دقت جدا کنید و مغز سفید تلخ آن را کنار بگذارید. استفاده از پرتقال های ارگانیک برای این منظور بسیار کارآمدتر است. زیرا معمولا با مواد شیمیایی و آفت کش هایی که می توانند خواص مفید پوست را از بین ببرند، آلوده نمی شوند.

پوست ‌ها را به ‌درستی با آب سرد بشویید تا آلودگی، آفت‌کش‌ها و سایر ناخالصی‌های نشسته روی سطح آن‌ ها پاک شود.

به خشک کردن پوست آن ها ادامه دهید. می توانید از یکی از روش های خشک کردن زیر استفاده کنید:

روش خشک طبیعی پوست پرتقال: نوارهای برش شده پوست پرتقال را روی یک بشقاب یا سینی پهن کنید. به مدت 2 تا 3 روز در مکانی گرم، آفتابی و دارای تهویه مناسب در دمای اتاق قرار دهید. نوارها پوست پرتقال در این مدت چروک شده و خشک، سفت و ترد می شوند.

روش سریعتر برای خشک کردن پوست پرتقال: یک راه سریع تر برای خشک کردن پوست پرتقال این است که آن ها را در فر با دمای 200 درجه فارنهایت به مدت 25 تا 30 دقیقه بپزید. اگر متوجه شدید که پوست آن قهوه ای شد، فر را برای چند دقیقه خاموش کنید و تابه را بچرخانید. یکی از راه‌های فهمیدن این که پوست‌ها به اندازه کافی خشک هستند این است که چروکیده و سفت می‌شوند. قبل از بسته بندی آن ها نگهداری صبر کنید تا پوست های خشک شده، خنک شوند.

پوست های خشک شده را در ظرفی تمیز و دربسته قرار دهید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید. همچنین می‌توانید پوست‌ها را قبل از نگهداری به صورت پودر درآورید. نگهداری مناسب باعث می شود که پوست پرتقال برای یک ماه قابل استفاده باقی بماند.

کلمه پایانی؛ فواید و کاربرد شگفت انگیز پوست پرتقال

پوست پرتقال معمولا به عنوان زباله دور ریخته می شود، اما در واقع بسیار مفید است.

این ماده ارزان قیمت و به راحتی در دسترس، برای مراقبت از پوست مفید است. عمدتا به دلیل میزان بالای ویتامین C و آنتی اکسیدان آن مورد توجه است. به علاوه، برای مو، دندان و سلامت قلب و عروق شما مفید است. پوست پرتقال همچنین می تواند به عنوان یک راه حل برای برخی از مشکلات رایج خانگی استفاده شود.

بنابراین، دفعه بعد که یک پرتقال را خوردید، به یاد داشته باشید که از پوست آن نیز به خوبی استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

خواص نارنگی: پنج دلیل خوب که این پاییز و زمستان نارنگی بخورید

۲۱ برترین خواص چای ترش برای سلامتی

مهم ترین خواص درمانی کلم: از تقویت سیستم ایمنی تا بهبود دستگاه گوارش

خواص میوه ها و سبزیجات را بر اساس رنگ شان بشناسید!

درمان رگ های واریسی با ۱۰ بهترین مواد غذایی

۱۵ برترین خواص دمنوش جعفری برای پوست،‌ مو و سلامتی

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان