جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
3
(2)

تکنیک‌های پاکسازی ریه ها برای این افراد مفید است: کسانی که سیگار می‌کشند.افرادی که به طور منظم در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیرند. افرادی که دارای بیماری‌های مزمنی هستند که بر سیستم تنفسی تأثیر می‌گذارند، مانند آسم، بیماری انسدادی مزمن ریه و فیبروز کیستیک سودمند باشد.

آلودگی هوا، دود سیگار و سایر سموم به ریه‌ها آسیب می‌رساند و سلامتی را در معرض خطر قرار می‌دهد. سلامت ریه‌ها برای حفظ سلامت بدن ضروری است.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، آلودگی هوا سالانه منجر به مرگ 4.2 میلیون نفر در سراسر جهان می‌شود. استعمال سیگار باعث مرگ از هر پنج نفر یک نفر، در ایالات متحده است.

برخی از روش‌ها می‌تواتد به پاکسازی ریه‌ها کمک کنند.

آیا می‌توان ریه‌‌‌ها را پاک کرد؟

سلامت ریه برای سلامت کلی یک فرد حیاتی است. ریه‌ها اندام‌های خود تمیز شونده‌ای هستند که زمانی که قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها متوقف شود، شروع به التیام خود می‌کنند. (برای مثال زمانی که فردی سیگار را ترک می‌کند.)

پس از اینکه ریه‌ها در معرض آلودگی‌هایی مانند دود سیگار قرار گرفتند، ممکن است قفسه سینه فرد دارای گرفتگی یا ملتهب شود. مخاط در ریه‌ها جمع می‌شود تا میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا را بگیرد که به این احساس سنگینی کمک می‌کند.

روش‌های متعددی برای پاکسازی ریه‌ها در دستر هستند. برخی از این روش‌ها ممکن است راههای هوایی را باز کنند، ظرفیت ریه را بهبود بخشند و التهاب را کاهش دهند که این خود به کاهش اثرات آلودگی و دود در ریه‌ها کمک می‌کند.

راه های پاکسازی ریه‌ها

تمرینات تنفسی و تغییرات سبک زندگی می‌تواند به حذف مخاط اضافی از ریه‌ها و بهبود تنفس کمک کند.

1. بخار درمانی

بخار درمانی یا استنشاق بخار شامل استنشاق بخار آب برای باز کردن مجاری تنفسی و کمک به ریه‌ها در تخلیه مخاط است. افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی ممکن است متوجه تشدید علائم خود در هوای سرد یا خشک شوند. آب و هوا می‌تواند غشاهای مخاطی راههای هوایی را خشک کرده و جریان خون را محدود کند.

برعکس، بخار به گرما و رطوبت هوا می‌افزاید. بخار ممکن است تنفس را بهبود بخشد و به شل شدن مخاط داخل راههای هوایی و ریه‌ها کمک کند. استنشاق بخار آب می‌تواند تسکین فوری ایجاد کند و به افراد کمک کند راحت‌تر نفس بکشند.

این درمان ممکن است یک راه حل موقت موثر برای پاسکازی ریه ها باشد، اما محققان قبل از اینکه به طور کامل مزایای بخار درمانی بر سلامت ریه را درک کنند، باید تحقیقات بیشتری انجام دهند.

2. پاکسازی ریه ها؛ سرفه کنترل شده

سرفه عملی است که بدن برای دفع طبیعی سمومی که در مخاط گیر کرده است، انجام می‌دهد. سرفه کنترل شده باعث شل شدن مخاط اضافی در ریه‌ها می‌شود و آن را از طریق مجاری تنفسی به بالا می‌فرستد. پزشکان توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به COPD این تمرین را برای پاکسازی ریه‌های خود انجام دهند.

افراد می‌توانند مراحل زیر را برای پاکسازی ریه‌های خود از مخاط اضافی دنبال کنند:

روی صندلی بنشینید و شانه‌ها را شل کنید و هر دو پا را صاف روی زمین نگه دارید.

دست‌ها را روی شکم جمع کنید.

به آرامی از طریق بینی استنشاق کنید.

به آرامی در حالی که به جلو خم شده‌اید بازدم (هوادهی) کنید و بازوها را به سمت شکم فشار دهید.

2 یا 3 بار در حین بازدم سرفه کنید و دهان را کمی باز نگه دارید.

به آرامی از طریق بینی استنشاق کنید.

استراحت کنید و در صورت لزوم تکرار کنید.

3. مخاط را از ریه‌ها تخلیه کنید

درناژ وضعیتی دراز کشیدن در موقعیت های مختلف برای استفاده از جاذبه، در حذف مخاط از ریه‌ها کمک می‌کند. این عمل ممکن است تنفس را بهبود بخشد و به درمان یا پیشگیری از عفونت ریه کمک کند. این تکنیک‌ها بسته به موقعیت متفاوت است:

* به پشت

روی زمین یا روی تخت دراز بکشید.

بالش‌هایی را زیر باسن قرار دهید تا مطمئن شوید که قفسه سینه پایین‌تر از باسن است.

به آرامی از طریق بینی، دم و بازدم را از طریق دهان انجام دهید. هر بازدم باید دو برابر دم طول بکشد که به آن تنفس 1:2 می‌گویند.

چند دقیقه ادامه دهید.

* به پهلو

به یک طرف دراز بکشید، سر را روی بازو یا بالش بگذارید.

بالش‌ها را زیر باسن قرار دهید.

الگوی تنفس 1:2 را تمرین کنید.

چند دقیقه ادامه دهید.

در پهلوی دیگر هم تکرار کنید.

* روی شکم

چند بالش را روی زمین قرار دهید.

با شکم روی بالش دراز بکشید..

برای حمایت، بازوها را زیر سر تا کنید.

الگوی تنفس 1:2 را تمرین کنید.

چند دقیقه ادامه دهید.

4. پاکسازی ریه ها؛ ورزش کنید

ورزش منظم می‌تواند سلامت جسمی و روانی افراد را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله سکته مغزی و  قلبی را کاهش دهد.

ورزش ماهیچه‌ها را مجبور می‌کند تا سخت‌تر کار کنند. این عمل باعث افزایش سرعت تنفس بدن می‌شود و در نتیجه اکسیژن بیشتری به ماهیچه‌ها می رسد. گردش خون را بهبود می‌بخشد و بدن را در از بین بردن دی اکسید کربن اضافی که بدن هنگام ورزش تولید می‌کند کارآمدتر می‌کند.

بدن شروع به انطباق با نیازهای ورزش منظم می‌کند. ماهیچه‌ها یاد می‌گیرند که از اکسیژن به طور موثرتری استفاده کنند و دی اکسید کربن کمتری تولید کنند.

اگرچه ممکن است ورزش برای افراد مبتلا به بیماری مزمن ریوی دشوارتر باشد، اما این افراد می‌توانند از ورزش منظم نیز بهره‌مند شوند. افرادی که COPD، فیبروز کیستیک یا آسم دارند باید قبل از شروع یک رژیم ورزشی جدید با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنند.

5. چای سبز

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان‌های زیادی است که ممکن است به کاهش التهاب در ریه‌ها کمک کند. این ترکیبات حتی ممکن است بافت ریه را از اثرات مضر استنشاق دود محافظت کنند. یک مطالعه اخیر در کره گزارش داد که افرادی که حداقل 2 فنجان چای سبز در روز می‌نوشند نسبت به افرادی که چای سبز نمی‌نوشند عملکرد بهتری داشتند.

6. پاکسازی ریه ها؛ غذاهای ضد التهاب

التهاب راههای هوایی می‌تواند تنفس را دشوار کرده و باعث شود قفسه سینه احساس سنگینی و احتقان کند. خوردن غذاهای ضدالتهابی می‌تواند التهاب را برای تسکین این علائم کاهش دهد.

غذاهایی که به مبارزه با التهاب کمک می‌کنند عبارتند از:

  • زردچوبه
  • سبزیجات
  • گیلاس
  • بلوبری
  • زیتون
  • گردو
  • لوبیا
  • عدس

7. کوبه قفسه سینه

کوبه  قفسه سینه یکی دیگر از راههای موثر برای حذف مخاط اضافی از ریه‌ها است. یک درمانگر تنفسی از یک دست جمع شده برای ضربه زدن ریتمیک به دیواره قفسه سینه استفاده می‌کند. بدین ترتیب مخاط به دام افتاده در ریه‌ها خارج شود. ترکیب ضربه قفسه سینه و درناژ وضعیتی می تواند به پاکسازی مجاری هوایی از مخاط اضافی کمک کند.

کلام پایانی در رابطه با پاکسازی ریه ها

سموم ناشی از دود سیگار یا آلودگی هوا که وارد ریه‌ها می‌شود، می‌تواند کل بدن را تحت‌تاثیر قرار دهد. این سموم در نهایت در داخل مخاط به دام می‌افتند. سلامت تنفسی به این بستگی دارد که آیا بدن به طور موثر مخاط را از ریه‌ها و مجاری تنفسی خارج می‌کند یا خیر؟

افرادی که ریه‌هایشان آسیب دیده است، ممکن است برای پاکسازی مخاط از سیستم خود، بیش از سایرین مشکل داشته باشند. شرایط مزمن مانند COPD، آسم و فیبروز کیستیک باعث تولید مخاط اضافی یا مخاط غلیظ غیرمعمول می‌شود که می‌تواند ریه‌ها را مسدود کند.

تکنیک‌های پاکسازی ریه، از جمله درناژ وضعیتی، ضربه به قفسه سینه، و تمرینات تنفسی، می‌توانند به خارج کردن مخاط از ریه‌ها و مجاری تنفسی کمک کنند. بخار درمانی ممکن است برای افرادی که از احتقان یا شرایط مزمن تنفسی رنج می‌برند، تسکین موقتی ایجاد کند.

ورزش منظم، نوشیدن چای سبز و خوردن غذاهای ضد التهابی از جمله تغییراتی در سبک زندگی هستند که ممکن است سلامت ریه‌ها را بهبود بخشد. این‌ها خود خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش می‌دهند.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان