۳۵ راهکار موثر برای جلوگیری از سکته قلبی که هر کسی باید بداند

توسطتحریریه خبرنامه

اردیبهشت ۱۶, ۱۴۰۰ به روز رسانی : اردیبهشت ۱۶, ۱۴۰۰

اگر دوست دارید راه های بسیار عالی جلوگیری از سکته قلبی  و حمله قلبی را بدانید در این مقاله با خبرنامه همراه باشید. مطمئنا توصیه‌های قید شده در این نوشتار برای جلوگیری از حمله قلبی  و بیماری های قلبی و عروقی کمک زیادی به شما و دوستان و عزیزان‌تان خواهد کرد.

هرچند با وجود این‌که امروزه ما کم‌تر در اثر حمله قلبی و سکته می‌میریم، اما همچنان مثل سابق به بیماری های قلبی عروقی مبتلا می‌شویم. در واقع، برخی از عواملی که ما را در معرض خطر قرار داده‌اند، مانند چاقی و دیابت، شایع‌تر شده‌اند اما به دلیل پیشرفت‌های فناوری و دارویی مدرن کم‌تر می‌میریم.

باورهای اشتباه زیادی در مورد دیابت وجود دارد که بد نیست بدانیم!

اما آیا فکر می‌کنید که با عمل جراحی بای‌پس می‌توانید در آینده‌ سالم‌تر باشید؟ نیاز به یک منشی شخصی دارید برای برای این‌که به دقت برنامه‌ی داروهای‌تان را پیگیری کند؟ می‌خواهید از طریق آنژیوپلاستی  (رگ‌بازسازی) زندگی بهتری داشته باشید؟ ما این‌طور فکر نمی‌کنیم. بهترین حالت این است که از بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری کنید. برای این‌که ریسک بالای ابتلا به بیماری‌های قلبی را به یک ریسک پایین تبدیل کنید، لازم است کارهایی را انجام دهید. و ما این‌جا هستیم تا به شما بگوییم که این کار شدنی است! تمام آن‌چه باید انجام بدهید این است که تغییرات کوچک قید شده در این نوشتار را به زندگی روزمره‌ی خود اضافه کنید، تا از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کنید – نه به مراقبت ویژه از قلب نیاز دارید و نه به روش‌های درمانی سخت و پیچیده! این‌ها کارهایی هستند که پزشکان قلب برای محافظت از قلب خود انجام می‌دهند.

۱. ۲۰ دقیقه در روز دوچرخه‌سواری کنید

شما می‌توانید از عهده‌ی این کار بربیایید، نمی‌توانید؟ گروهی محققان آلمانی از ۱۰۰ مرد که آنژین یا درد خفیفی در قفسه‌ی سینه داشتند، خواستند که ۲۰ دقیقه در روز دوچرخه‌سواری کنند ( روی دوچرخه ثابت) یا تحت یک روش پاکسازی عروق به نام آنژیوپلاستی قرار بگیرند. آنها یک سال پس از آنژیوپلاستی دریافتند که ۲۱ مرد دچار حمله‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی، یا مشکل دیگری شدند در مقایسه با تنها ۶ نفر از دوچرخه سواران که دچار این مشکلات شدند. فقط به یاد داشته باشید که اگر درحال‌حاضر آنژین دارید، برنامه‌ی ورزشی را فقط باید تحت نظارت‌های پزشکی آغاز کنید.

۲. چند بار در هفته یک تکه شکلات تلخ بخورید

باور کنید یا نه، چندین مطالعه‌ی کوچک نشان می‌دهند که شکلات تلخ می‌تواند برای قلب خوب باشد! اثرات سودمند این ماده‌ی خوراکی به احتمال زیاد ناشی از مواد شیمیایی موجود در شکلات به نام فلاونوئیدها  (زردینه‌ها) است، که به شریان‌ها کمک می‌کنند انعطاف پذیر باقی بمانند. خواص دیگری که شکلات‌ها دارند این است که به نظر می‌رسد باعث می‌شوند احتمال لخته شدن خون در شریان‌ها کم‌تر شود و از اکسید شدن کلسترول “بد”، LDL، جلوگیری می‌کنند و به این ترتیب احتمال تشکیل پلاک را کاهش می‌دهند. شکلات تلخ سرشار از منیزیم و فیبر است. اما شکلات شیری میزان زیادی چربی شیر دارد و در نتیجه احتمالا کلسترول را افزایش می‌دهد.

۳. برای جلوگیری از سکته قلبی  روزانه ماءالشعیر بنوشید

مطالعه‌ای که در مجله‌ی شیمی کشاورزی و مواد غذایی منتشر شد، نشان داد که مردانی که یک ماء‌الشعیر در روز به مدت یک ماه نوشیدند، سطوح کلسترول‌شان کاهش یافت، سطح آنتی‌اکسیدان‌هایی که برای سلامت قلب مفید هستند در خون‌شان افزایش یافت، و سطح فیبرینوژن‌شان (نوعی پروتئین است که منجر به لخته شدن خون می‌شود) پایین آمد.

۴. هر روز صبح یک ویتامین B کمپلکس بخورید

محققان سوئیسی از بیش از ۲۰۰ مرد و زن پس از عمل جراحی برای باز کردن شریان‌های‌شان خواستند که یا ترکیبی از سه ویتامین B (اسید فولیک، ویتامین B۶ و ویتامین B۱۲) یا دارونما مصرف کنند. آنها دریافتند که سطح هموسیستئین، یک ماده‌ی مربوط به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، ۴۰ درصد در کسانی که ویتامین خورده بودند، کم‌تر شده بود. در گروه دارونما، هیچ تغییری رخ نداده بود. به علاوه، عروق خونی گروه ویتامین نسبت به افرادی که دارونما مصرف کرده بودند، بیش‌تر باز شده بود.

۵. صدای خودتان را در هنگام خواب ضبط کنید

اگر متوجه شدید که خروپف می‌کنید، یک وقت ملاقات از دکتر خود بگیرید. ممکن است آپنه‌ی خواب (توقف تنفس) داشته باشید، اختلالی که در آن تنفس‌تان صدها بار در طول شب متوقف می‌شود. این اختلال می‌تواند به فشار خون بالا و سایر مشکلات سلامتی منجر شود، و حتی خطر حمله‌ی قلبی و سکته را افزایش دهد.

چرا فشار خون بالا را قاتل خاموش می‌نامند؟

۶. برای جلوگیری از سکته قلبی  شبها یک ساعت زودتر بخوابید

مطالعه‌ای که در دانشگاه هاروارد روی ۷۰،۰۰۰ زن انجام شد، نشان داد کسانی که کم‌تر از هفت ساعت می‌خوابند، کمی بیش‌تر در معرض خطر بیماری قلبی هستند. محققان بر این باورند که کمبود خواب هورمون‌های استرس را افزایش می‌دهد، فشار خون را بالا می‌برد، و روی سطح قند خون تاثیر می‌گذارد. هر چند نباید اجازه بدهید که زمان خواب‌تان به بیش‌تر از نه ساعت نیز برسد. همین مطالعه نشان داد زنانی که نه ساعت یا بیش‌تر می‌خوابند در معرض خطر افزایش بیماری‌های قلبی هستند. خواب بیش از حد طولانی می‌تواند اثرات منفی دیگری نیز روی سلامتی داشته باشد.

۷. دست کم یک بار در هفته ماهی بخورید

فرقی نمی‌کند که آن را به صورت کبابی بخورید یا سرخ کرده یا به هر شکل دیگری! مهم این است که ماهی بخورید. مطالعه‌ای که در مجله‌ی انجمن پزشکی امریکا در آوریل ۲۰۰۲ منتشر شد، نشان داد زنانی که در هفته دست کم یک بار ماهی می‌خوردند به احتمال زیاد یک سوم کم‌تر از کسانی که فقط یک بار در ماه ماه ماهی می‌خورند، به حمله‌ی قلبی دچار می‌شوند یا در اثر بیماری‌های قلبی می‌میرند. مطالعات دیگر نشان داده‌اند که همین فواید در مورد مردان نیز صدق می‌کند. مطالعه‌ی مهم دیگری نشان داد که مصرف ماهی به طور منظم خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی یعنی ضربان تند و نامنظم قلب (یکی از علل عمده‌ مرگ ناگهانی) را کاهش می‌دهد.

۸. برای جلوگیری از سکته قلبی  دست کم چهار بار در هفته صبحانه دارای فیبر بالا بخورید

در مطالعه‌ای که در مجله‌ی امریکایی تغذیه‌ی بالینی در سپتامبر ۱۹۹۹ منتشر شد، دانشمندان دانشگاه هاروارد پی بردند که احتمال حمله‌ی قلبی در زنانی که ۲۳ گرم فیبر در روز مصرف می‌کنند (فیبری که عمدتا از غلات هستند) ۲۳ درصد کم‌تر است در مقایسه با کسانی که فقط ۱۱ گرم فیبر مصرف می‌کنند. در مردان نیز، یک رژیم غذایی با فیبر بالا شانس حمله‌ی قلبی را ۳۶ درصد کاهش داد.

۹. هر روز کمی تخم کتان پودر شده روی غلات صبحانه‌تان یا ماست بپاشید

به این ترتیب شما تقریبا ۲ گرم اسید چرب امگا ۳ دریافت می‌کنید، چربی‌های سالمی که مطالعات متعدد نشان داده‌اند به جلوگیری از بیماری‌های قلبی کمک می‌کند و خطر مرگ ناگهانی ناشی از اختلالات ضربان قلب را کاهش می‌دهد. البته بدن تان با برخی علائم پنهانی کمبود اسیدهای چرب امگا۳ را نشان می‌دهد.

۱۰. با استفاده از یک قاشق غذاخوری روغن تخم کتان سس سالاد تهیه کنید

این روغن حاوی ۷ گرم اسید چرب امگا ۳ است و چنان‌چه قبلا ذکر کردیم، یک راه عالی برای بهبود سلامت کلی قلب‌تان است.

۱۱. دست کم دو فنجان چای در روز بنوشید

چای سیاه یا چای سبز، به نظر نمی‌رسد که چندان مهم باشد. حداقل، این نتیجه‌ی یک مطالعه هلندی است که نشان می‌دهد تنها ۲.۴ درصد از ۵۰۰۰ ساکن روتردام که روزانه دو یا چند فنجان چای نوشیدند ظرف شش سال دچار حمله‌ی قلبی شدند، در مقایسه با ۴.۱ درصد از کسانی که هرگز چای نمی‌نوشیدند. تجزیه و تحلیل ۱۷ مطالعه‌ی دیگر روی مصرف‌کنندگان چای نشان داد که سه فنجان چای در روز می‌تواند خطر حمله‌ی قلبی را ۱۱ درصد کاهش بدهد.

۱۲. یک مشت فندق به سبزیجات یا مرغی که می‌خورید، اضافه کنید

مصرف فقط ۴۰ گرم از این مغز سالم در روز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد. یکی ایده‌ی دیگر برای مصرف فندق این است که آن را له کنید و لایه‌ای از آن روی ماهی یا مرغ بمالید، و سپس بپزید.

۱۳. لوبیا یا نخود فرنگی را در چهار وعده از غذاهای هفتگی‌تان بگنجانید

محققان در دانشگاه تولین دریافتند که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در کسانی که این توصیه را دنبال کردند، تا ۲۲ درصد در مقایسه با کسانی که کم‌تر حبوبات می‌خوردند کاهش یافت.

۱۴. برای جلوگیری از سکته قلبی  امشب حتما رابطه جنسی داشته باشید

رابطه جنسی شامل فعالیت بدنی هم هست که البته، برای قلب شما فایده دارد. و ممکن است به همین دلیل باشد که محققان دانشگاه بریستول دریافتند مردانی که در هفته دست کم دو بار رابطه‌ی جنسی دارند احتمالا کم‌تر به سکته‌ی مغزی یا دیگر مشکلات قلبی و عروقی دچار می‌شوند در مقایسه با مردانی که کم‌تر رابطه جنسی دارند. بنا به گفته‌ی محققان: “مردان میان‌سال باید با دانستن این‌که مقاربت جنسی مکرر به طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به سکته را افزایش نمی‌دهد، دلگرم شوند! و تازه کمی حفاظت از فرد در مقابل رویدادهای کرونری منجر به مرگ، ممکن است مزیت دیگر رابطه‌ی جنسی باشد.” رابطه‌ی جنسی احتمالا برای قلب و عروق زنان نیز خوب است.

رابطه جنسی روی سلامت پوست هم تاثیر مثبت دارد!

۱۵. روزی یک قرص آسپرین بچه بخورید

محققان دانشگاه کارولینای شمالی پی برده‌اند که این قرص کوچک خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا حدود یک سوم در افرادی که هرگز دچار حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی نشده‌ بودند، اما در معرض خطر بودند، (به این دلیل که سیگاری یا دارای اضافه وزن بوده‌اند، فشار خون بالا یا برخی عوامل خطر دیگر داشتند) کاهش داد. فقط حتما از قبل با پزشک‌تان مشورت کنید که مشکلی برای مصرف آسپرین بچه نداشته باشید.

۱۶. برای جلوگیری از سکته قلبی   ۱۵ گیلاس در روز بخورید

مطالعات نشان داده‌اند که آنتوسیانین (مواد شیمیایی گیاهی) که به گیلاس رنگ قرمز می‌دهد، سطح اسید اوریک (یک نشانه‌ی حملات قلبی و سکته‌ی مغزی) را نیز در خون کاهش می‌دهد. فصل گیلاس تمام شده‌است؟ می‌توانید گیلاس خشک روی سالادتان بریزید یا به جای آب پرتقال صبح‌تان یک فنجان آب گیلاس بنوشید.

۱۷. یک فنجان لوبیا در روز بخورید

این کار را انجام بدهید و به این ترتیب دست کم ۳۰۰ میکروگرم فولات به بدن‌تان برسانید. یک مطالعه از دانشگاه تولین در نیواورلئان نشان داد افرادی که حداقل این میزان فولات (ویتامین B۹) را مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به سکته‌ی مغزی را ۲۰ درصد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا ۱۳ درصد بیش‌تر از کسانی که کم‌تر از ۱۳۶ میکروگرم در روز ویتامین ب مصرف می‌کنند، در خود کاهش می‌دهند. علاقه‌ای به حبوبات ندارید؟ به جای آن یک مالته (پرتقال – ۵۵ میکروگرم)، پالک یا اسفناج (۵۸ میکروگرم در ۱ فنجان پالک خام) کاهو (۶۲ میکروگرم در ۱ فنجان)، یا بادمجان رومی (۲۷ میکروگرم در ۱ فنجان) را امتحان کنند.

۱۸. برای جلوگیری از سکته قلبی  روزی یک مالته (پرتقال) بخورید

یا یک لیوان آب پرتقال مالته. همان‌طور که می‌دانید، پرتقال یک منبع عالی از ویتامین C است. مطابق با مطالعات، رژیم‌های غذایی سرشار از این ویتامین می‌تواند خطر سکته‌ی مغزی را کاهش دهد، به خصوص اگر شما سیگرت مصرف می‌کنید. از مالته خوردن خسته شده‌اید؟ به جای آن یک کاسه توت‌فرنگی، یک وعده کلم بروکسل یا کلم بروکلی، یا یک فلفل دلمه‌ای قرمز خرد شده بخورید. همه‌ی این خوراکی‌ها منبع بسیار خوبی از ویتامین C هستند.

۱۹. بی‌خیال نوشابه‌های گازدار شوید

دلیل این توصیه مرتبط با التهاب است، واکنش بدن در برابر آسیب یا جراحت. التهاب مزمن، که مرتبط با بیماری‌های قلبی است، به طور قابل‌توجهی با آن‌چه که می‌خورید ارتباط دارد. به عنوان مثال، محققان در دانشگاه ایالتی نیویورک کشف کردند که آب آشامیدنی که با گلوکز شیرین شود باعث بروز یک واکنش التهابی در داوطلبان می‌شود، اما نوشیدن همان میزان کالری در یک لیوان آب مالته هیچ التهابی ایجاد نمی‌کند. آنها معتقدند که اثرات ضد التهابی ویتامین C و فلاونوئیدهای مختلف در آب پرتقال می‌تواند از بدن حفاظت کند. آب مالته ۱۰۰ درصد طبیعی را به جای نوشیدنی‌هایی که عمدتا آب نوشیدنی طعم‌دار و شیرین‌شده هستند، مصرف کنید. مطالعات دیگر درباره‌ی آب پرتقال نشان داده‌اند که این نوشیدنی می‌تواند سطح فولات را که از سلامت قلب حمایت می‌کند، تقریبا ۴۵ درصد در خون افزایش دهد و سطح هموسیستئین را که به قلب آسیب می‌رساند، تا ۱۱ درصد کاهش دهد.

۲۰. هر دو ساعت به میزان ۲۴۰ میلی‌لیتر آب بنوشید

مطالعه‌ای از دانشگاه لوما لیندا در کالیفرنیا نشان داد که احتمال مرگ در اثر حمله‌ی قلبی در زنانی که بیش از پنج لیوان آب در روز می‌نوشند نصفِ کسانی است که کم‌تر از دو لیوان آب می‌نوشند. این پیامد به احتمال زیاد به دلیل این واقعیت است که هیدراته بودن بدن، جریان خون را خوب نگه می‌دارد؛ کم شدن آب بدن می‌تواند جریان خون را کند کنَد و به این ترتیب خطر لخته شدن خون را افزایش می‌دهد. زمانی که پای بهبود جریان خون در میان باشد، آب بهترین تاثیر را دارد. نوشابه در این رابطه بی‌ارزش است.

شما می‌توانید با مصرف این مواد غذایی جریان خون را در بدن‌تان بهبود بدهید!

۲۱. دو بار در هفته غذای‌تان را با استفاده از زنجبیل و زردچوبه بپزید

این دو ادویه مزایای ضد التهاب دارند، و التهاب یکی از عوامل اصلی بیماری‌های قلبی است. در این راستا بد نیست مواد غذایی که به مبارزه با التهاب کمک می‌کنند، را بشناسید.

۲۲. به دستشویی بروید هر زمانی که احساس کردید باید به دستشویی بروید!

پژوهشی که در دانشگاه تایوان صورت گرفت، نشان داد که پر بودن مثانه باعث می‌شود که ضربان قلب شما سریع‌تر شود و فشار زیادی روی عروق کرونر وارد می‌آورد، و باعث منقبض شدن آنها می‌شود، و به این ترتیب ممکن است به حمله‌ی قلبی در افرادی که آسیب‌پذیر هستند، منجر شود.

۲۳. گاهی مرخصی بگیرید

محققان در دانشگاه پیتزبورگ داده‌هایی را روی بیش از ۱۲۰۰۰ مرد میان‌سال از مطالعه‌ی قلب فرامینگهام تجزیه و تحلیل کردند و پی بردند کسانی که به طور منظم به تعطیلات می‌روند، خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را تا یک سوم در خود کاهش می‌دهند. و البته اگر با خودتان تلفن همراه، لپ تاپ، و یک کیف پر از برگه به تعطیلات ببرید، به اثرات ضد استرس آن ابدا دست نخواهید یافت و ریسک بیماری‌های قلبی در شما هیچ گونه کاهشی نخواهد داشت.

۲۴. هنگام رانندگی شیشه‌های ماشین را بالا بکشید و از سیستم تهویه‌ی مطبوع استفاده کنید

این کار موجب کاهش قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های موجود در هوا می‌شود. یک مطالعه در دانشگاه هاروارد نشان داد که این ذرات آلاینده “تغییرپذیری ضربان قلب” یا همان توانایی قلب را برای واکنش در برابر فعالیت‌ها و تنش‌های مختلف کاهش می‌دهد. کاهش تغییرپذیری ضربان قلب، که HRV نیز نامیده می‌شود، با افزایش مرگ و میر در میان نجات‌یافتگانِ حمله‌ی قلبی و همچنین افراد عادی مرتبط است.

۲۵. برای جلوگیری از سکته قلبی  یک بسته مولتی‌ویتامین روی کانتر آشپزخانه‌تان نگه دارید

مصرف این قرص را تبدیل به یک عادت صبح‌گاهی کنید. سطح پروتئین‌های مرتبط با التهاب در شرکت‌کنندگان یک مطالعه پس از شش ماه که هر روز مولتی ویتامین مصرف کردند، به طور قابل‌توجهی پایین‌تر از از کسانی بود که اصلا ویتامین مصرف نکرده بودند.

۲۶.گاهی  با یکی از دوستان‌تان تماس بگیرید و ترتیب بیک برنامه‌ی شام را بدهید

مطالعه‌ای که در مجله‌ی قلب در آوریل ۲۰۰۴ منتشر شد، نشان داد که داشتن یک رابطه‌ی بسیار نزدیک با شخص دیگری، خواه یک دوست باشد، یا فردی که به شما علاقه دارد یا یکی از بستگان‌تان، می‌تواند ریسک حمله‌ی قلبی را در کسانی که سابقه‌ی حمله‌ی قلبی داشته‌اند، کاهش بدهد.

۲۷. برای جلوگیری از سکته قلبی  به نکات پایه‌ای توجه داشته باشید

دو مطالعه‌ی بزرگ که در تابستان سال ۲۰۰۳ منتشر شد، نشان داد که تقریبا همه‌ی کسانی که در اثر بیماری‌های قلبی از جمله حملات قلبی قلبی می‌میرند، دست کم یک عامل خطر یا عوامل خطر بیش‌تری داشته‌اند، مانند سیگرت، دیابت، فشار خون بالا، یا کلسترول بالا.

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده غذایی کاهش دهنده کلسترول که باید در برنامه غذایی تان بگنجانید

۲۸. همراه با ورزش هر روز، یک مکمل دارویی مصرف کنید

اطمینان حاصل کنید که مکمل حاوی آمینو اسیدِ ال-آرژینین و ویتامین‌های آنتی اکسیدانی C و E است. یک مطالعه که در مجله‌ی پی‌نس (PNAS) منتشر شد، نشان داده‌است که هرچند ورزش با شدت متوسط به تنهایی توسعه‌ی آترواسکلروزیس یا تصلب شرائین را کاهش داد، اما اضافه کردن ال- آرژنین و ویتامین‌ها، تاثیر ورزش را به شدت افزایش می‌دهد. ورزش و مکمل‌ها در کنار هم یک اثر هم‌افزایی در افزایش تولید اکسید نیتریک دارند. اکسید نیتریک از شما در برابر انواعی از مشکلات مربوط به قلب محافظت می‌کند.

۲۹. اگر متوجه شدید که صبح‌ها برای بلند شدن از رخت‌خواب مشکل دارید…

یا علاقه‌تان را به انجام فعالیت‌های عادی‌تان از دست داده‌اید، یا فقط احساس خستگی و ملالت دارید، با پزشک‌تان تماس بگیرید. شما ممکن است افسرده باشید، و افسردگی درمان نشده به طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به حمله‌ی قلبی را افزایش می‌دهد.

اگر اضطراب یا افسردگی دارید، از خوردن این مواد غذایی پرهیز کنید

۳۰. اگر برای‌تان مقدور است یک سگ داشته باشید

قدرت این دوستان جذاب برای بهبود سلامت قلب به اثبات رسیده‌است. سگ نه تنها شما را فعال‌تر نگه می‌دارد (به آن همه راه رفتن و پیاده‌روی که می‌توانید داشته باشید فکر کنید)، بلکه ثابت شده‌است که همراهی و محبت بی‌قید و شرطی که سگ نسبت به شما خواهد داشت، خطر ابتلا به حمله‌ی قلبی و سایر مشکلات قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

۳۱. مصرف چربی اشباع را کاهش دهید

خوردن غذاهای حاوی چربی اشباع می‌تواند سطح کلسترول خون را بالا ببرد و میزان بالای کلسترول بد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. تکه‌های چرب گوشت گاو، گوشت بره، کره و پنیر از جمله غذاهایی هستند که به طور طبیعی چربی اشباع فراوان دارند.

۳۲. مصرف چربی‌های سالم را افزایش دهید

مصرف چربی‌های سالم، مانند روغن زیتون فوق بکر، آووکادو و مغزیات می‌تواند به تقویت سلامت قلب کمک کند. این غذاها منابع خوبی از چربی غیراشباع هستند که می تواند به کاهش کلسترول بد کمک کند.

۳۳. به دندان‌های‌تان رسیدگی کنید

تحقیقات، بهداشت ضعیف دندان را با افزایش خطر حمله قلبی مرتبط دانسته‌اند. حتی یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ در مورد فشار خون بالا نشان داد که بیماری پریودنتال (یک اختلال التهابی مزمن در لثه‌ها) می‌تواند باعث فشار خون بالا شود و در نهایت به دیواره رگ‌های خونی آسیب برساند و باعث افزایش تجمع پلاک‌هایی شود که جریان خون به قلب را مسدود می‌کنند.

۳۴. در مصرف سدیم محتاط باشید

سدیم فشار خون را بالا می‌برد و فشار خون بالا عامل استرس‌زای قلب است زیرا باید برای پمپاژ خون از بدن باید بیشتر کار کند.

۳۵. مصرف قند را کاهش دهید

مصرف بیش از حد قند می‌تواند فشار خون و التهاب مزمن را افزایش دهد، که هر دو در بروز بیماری قلبی موثر هستند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *