جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
0
(0)

قم به‌عنوان پایتخت مذهبی ایران و یک مرکز فرهنگی مهم شناخته می‌شود. این شهر دومین مقصد زیارتی کشورمان است و سالانه گردشگران بی‌شماری را به خود جذب می‌کند. شهر قم، واقع در یکی از شاه‌راه‌های کشور، همواره پذیرای مسافران از شهرها و کشورهای مختلف است. با اینکه قم شهری قدیمی است که دارای اهمیت تاریخی و آثار مهمی از گذشته است، بیشترین دلیل شهرت آن، وجود بارگاه حضرت معصومه (س) است. اگر دوست دارید به این شهر سفر کنید، قبل از شروع سفر خود، با ما در این مقاله همراه شوید تا اطلاعات ضروری را در مورد این شهر در اختیار شما قرار دهیم.

 

بهترین زمان سفر به قم

آب‌و‌هوای نیمه خشک و گرم قم باعث می‌شود که سفر به این شهر در ماه‌های گرمتر برای گردشگران جذابیت کمتری داشته باشد. اهالی فروردین، اردیبهشت، مهر و آبان را به‌عنوان بهترین زمان برای بازدید پیشنهاد می‌کنند. با این حال، آب‌وهوا در سراسر شهر متفاوت است، در جنوب و غرب آب‌و‌هوای کوهستانی و در شرق، مرکز و شمال شرایط گرم و خشک حاکم است.

چگونه به قم برسیم؟

از راه‌های مختلفی می‌توان به قم رسید. معروف‌ترین روش، سفر زمینی است. اگر از تهران می‌آیید، شما به‌راحتی می‌توانید با وسیله نقلیه شخصی در مسیر منتهی به قم تردد کنید. قم تنها یک ساعت و بیست دقیقه با تهران فاصله دارد. از طرف دیگر، سفر با اتوبوس با سرویس‌های اتوبوس‌رانی که شهرهای بزرگ را به قم متصل می‌کند، گزینه مناسبی است. قطارها نیز روشی مقرون‌به‌صرفه و امن برای سفر به قم هستند. با خرید بلیط قطار تهران قم می‌توان به‌راحتی، در مدت زمان کمی از تهران به قم سفر کرد.

ترمینال قم

ترمینال مسافربری قم اولین مکانی است که هنگام ورود به این شهر با آن روبرو می‌شوید. این ترمینال دروازه ورود به شهر است. پایانه‌های مختلفی از جمله میدان 72 تن، فدک، مرکزی، خرمشهر و ولیعصر در قم خدمات‌رسانی می‌کنند که هرکدام حمل‌ونقل به مقاصد خاصی را تسهیل می‌کنند.

فرودگاه قم

فرودگاه بین‌المللی قم در 30 کیلومتری جنوب غربی شهر قرار دارد. این فرودگاه هنوز به بهر‌ه‌برداری نرسیده است و در حال حاضر در حال ساخت است، هرچند پیشرفت آن متوقف شده است. اگر می‌خواهید به صورت هوایی به قم سفر کنید، باید با هواپیما به تهران بیایید،‌ سپس با تاکسی، اتوبوس یا قطار به سمت قم حرکت کنید.

چگونه در قم رفت‌وآمد کنیم؟

حمل‌ونقل در شهر، یکی از مهم‌ترین مواردی است که در هر سفری باید به آن توجه شود. قم دارای بیش از 5800 تاکسی، از جمله انواع خطی و تاکسی گردشی است که به شهروندان خدمات‌رسانی می‌کنند. علاوه بر این، خدمات اتوبوس رایگان، دسترسی زائران به حرم حضرت معصومه (س) را سادهتر می‌کند.

مراکز خرید قم

قم، اگرچه به‌اندازه برخی شهرهای ایران بزرگ نیست، اما دارای مراکز خرید متعددی است که طیف متنوعی از محصولات باکیفیت را ارائه می‌دهند. این مراکز عبارت‌اند از:

مجتمع اریکه ملل: این مجتمع در خیابان سالاریه واقع شده است. اریکه ملل که به‌تازگی افتتاح شده است کالاهای باکیفیتی را در محیطی مدرن ارائه می‌کند.

مجتمع تجاری الغدیر: از بزرگترین مجتمع‌های استان است. الغدیر پنج طبقه است که دارای پارکینگ وسیع، یک شهربازی، آسانسور، پله برقی، و غذاخوری‌های متعدد است. در این مجتمع کالاهایی مثل طلا، کیف، کفش، کامپیوتر، کت و پوشاک به فروش می‌رسد.

مجتمع تجاری موسی بن جعفر: محصولاتی مانند پارچه، پوشاک و لوازم خانگی در این مجتمع واقع در خیابان آیت الله مرعشی فروخته می‌شود. اهالی قم به‌ویژه در ایام اخر سال به این مرکز مراجعه می‌کنند.

بازارچه فردوسی: در بازارچه فردوسی کالاهایی مدرن و ارزان ارائه می‌شود. بازارچه فردوسی دارای سه طبقه است که محصولات متنوعی از جمله کیف، کفش، پوشاک، لوازم آرایشی و اقلام کودکان را در خود جای داده‌اند. این بازارچه در تمام طول سال پذیرای خریداران است.

بازارچه فردوسی قم

جاذبه‌های مذهبی شهر قم

حرم حضرت معصومه: زیارت حرم مطهر حضرت معصومه یک تجربه فوق‌العاده معنوی در قم است. محیط آرام این مکان مقدس به دل‌های خسته آرامش می‌دهد. بسیاری از مسافران هم‌زمان با خرید بلیط رفت، بلیط قطار قم تهران را برای برگشت تهیه می‌کنند. آنها از تهران با قطار تنها برای زیارت به قم می‌آیند و پس از زیارت بازمی‌گردند.

مسجد جامع قم: مسجد جامع قم دارای معماری و کاشی‌کاری‌های جذابی است. اگرچه گذشت زمان برخی از کاشی‌های آن را از بین برده است، اما این مسجد در سال 1375 مرمت شد و عظمت خود را بازیافت. این مسجد همچنان مسافران را مجذوب زیبایی جاودانه خود می‌کند.

مسجد جمکران: بعد از حرم حضرت معصومه (س)، مسجد جمکران، دومین مکان زیارتی مهم در شهر قم است. بنا به روایتی امام زمان (ع) سه‌شنبه‌ها در این مسجد نماز می‌خواند.

جاذبه‌های تاریخی قم

خانه یزدان پناه: خانه یزدان‌پناه در محله باغ پنبه، یادگاری از دوران قاجار و پهلوی است. این بنا دارای ده اتاق است که دو اتاق آن واگذار شده است. هر اتاق از این مکان دارای نورپردازی منحصر‌به‌فردی است. خانه یزدان پناه که زمانی محل اقامت بوده، اکنون به موزه و رستوران سنتی تبدیل شده است.

خانه ملاصدرا: خانه ملاصدرا که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد، نگاهی اجمالی به تاریخ غنی قم دارد. طراحی ساده و در عین حال ظریف آن، با گل، خشت، و گچ، هنر تاریخ اصیل ایران را به نمایش می‌گذارد.

مقبره‌های گنبد سبز: تحقیقات نشان می‌دهد که گنبد جنوبی این مجموعه مقبره خواجه اصیل‌الدین و چند تن از حاکمان صفوی را در خود جای داده است. شکل استوانه‌ای گنبدهای جنوبی و مرکزی باعث جذابیت بیشتر معماری این مجموعه شده‌اند، گنبدهای شمالی نیز به صورت هشت ضلعی طراحی شده‌اند.

مقبره‌های باغ گنبد سبز قم

اقامت در قم چگونه است؟

یافتن محل اقامت مناسب برای مسافرانی که به قم سفر می‌کنند اولویت اصلی است. هنگامی که برای خرید بلیط قطار، به وبسایت سفرمارکت مراجعه کردید، می‌توانید در قسمت رزرو هتل، اقامتگاه مناسب خود را هم در قم رزرو کنید.

اگر در شهر قم به دنبال اقامتگاه هستید، این هتل‌های برتر را در نظر بگیرید:

هتل المپیک: این هتل چهار ستاره که در مرکز شهر قم و در مجاورت حرم حضرت معصومه (س) قرار دارد، دارای 40 اتاق و سوئیت مدرن در 8 طبقه به همراه چشم‌انداز پانوراما از شهر و امکانات مدرن است.

هتل پارسیان: بزرگ‌ترین هتل قم، هتل پارسیان دارای 40 اتاق و سوئیت با معماری مدرن و امکانات استاندارد است. در نزدیکی حرم حضرت معصومه واقع شده است و دسترسی آسانی به معابر اصلی شهر دارد.

هتل کریمه: هتل کریما هتلی چهار ستاره در مجاورت حرم مطهر حضرت معصومه با 60 اتاق و سوئیت است. هتل کریما با امکانات رفاهی عالی و پرسنل خوش‌برخورد خود نوید اقامتی خاطره‌انگیز را به مسافران می‌دهد.

نزدیکترین هتل به حرم معصومه قم:

هتل صادقیه: این هتل سه ستاره واقع در بلوار بهار، دارای دکوراسیون مدرن و 30 اتاق است. مجاورت با حرم حضرت معصومه (س)، با دسترسی آسان به مراکز تجاری و بازار، باعث شده است که هتل صادقیه، انتخاب محبوب مسافران باشد.

کلام آخر

از حرم مطهر حضرت معصومه تا دیگر بناهای فرهنگی و تاریخی، شهر قم برای همه مسافران جذابیتی بی‌نظیر دارد و گردشگران را از همه جا به سمت خود می‌کشاند. به‌ویژه علاقه‌مندان به سفرهای مذهبی، علاقه خاصی به این شهر زیارتی دارند. در این مقاله سعی کردیم در مورد شهر قم و جاذبه‌های آن اطلاعاتی به شما ارائه دهیم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان