جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
2.3
(3)

تربچه یکی از سبزیجات در سبزی خوردن است که طعم تند و خوشمزه ای دارد. اگر تربچه دوست دارید، می توانید آن را در گلدان یا باغچه نیز بکارید تا همیشه در دسترس داشته باشید. ما در این مقاله به طور کامل در مورد نحوه کاشت تربچه در گلدان و باغچه توضیح داده ایم. با خبرنامه همراه باشید.

نحوه کاشت تربچه

صفر تا صد روش کاشت تربچه در باغچه و گلدان:

بهترین زمان برای کاشت تربچه

بهترین زمان برای کاشت تربچه

به طور عموم اکثر سبزیجات باید در فصل بهار کشت شوند که تربچه نیز از آن مستثنا نیست. بهترین زمان کاشت تربچه فصل بهار است. با این حال اگر بتوانید شرایط مناسب کاشت تربچه را فراهم کنید، محدودیت زمانی خاصی برای آن وجود ندارد و می توانید این نوع سبزیجات را از زمان سال به خصوص در گلدان بکارید.

نحوه کاشت تربچه در گلدان

برای کاشت تربچه در گلدان همه مراحل را به دقت بخوانید و طبق آن عمل کنید.

  • خرید بذر مناسب

موقع خرید بذر باید مطمئن شوید که بذرها سالم و با کیفیت هستند. سعی کنید بذر تربچه را از فروشگاه های مخصوص فروش بذر بخرید.

  • خیس کردن بذرهای تربچه

قبل از این که به سراغ خاک گلدان بروید. ابتدا بذرها را به مدت 8 ساعت درون آب ولرم خیس کنید. این کار به رشد سریع تر گیاه تربچه کمک می‌کند و پس از کاشت خیلی سریع جوانه می‌زند. بعد از این که 8 ساعت کامل شد، بذرها را درون آبکش بریزید و روی یک دستمال حوله ای پهن کنید تا به طور کامل خشک شوند.

  • انتخاب گلدان مناسب

گلدان تربچه باید ارتفاعی به اندازه 15 سانتیمتر داشته باشد تا بوته های تربچه فضای کامل برای رشد داشته باشند. همچنین کف گلدان باید حتما دارای سوراخ های زهکشی باشد. بعد از این که گلدان را انتخاب کردید، درون آن را از خاک پر کنید و روی آن آب بریزید تا مرطوب شود.

  • خاک

بهترین خاک برای گلدان تربچه شامل خاک برگ، کودآلی و مقداری ماسه است تا به زهکشی مناسب خاک کمک کند. بنابراین حتما گلدان را از این سه ماده پر کنید.

  • کاشت بذرها در گلدان

حالا گلدان شما آماده کاشت بذرهای تربچه است. بذرها را در فاصله 3 تا 4 سانتی‌متری از همدیگر و در عمق 2 میلی متری بکارید. برای این که کارتان راحت شود، اول روی سطح خاک گلدان سه حفره به فاصله 3 سانتی متر از هم ایجاد کنید و بذرها را درون آن قرار دهید. سپس روی دانه ها مقداری خاک با ترکیب کود طبیعی و ماسه بپاشید تا بذرها کامل زیر خاک شوند. حالا روی آن کمی آب بپاشید.

  • آبیاری گیاه تربچه

برای آبیاری گلدان تربچه، پس از کاشت حتما خاک را مرطوب کنید و روی سطح گلدان نایلون یا سلفون بکشید تا دانه ها جوانه بزند. تا زمانی که تربچه ها جوانه نزده، به طور مرتب خاک را مرطوب نگهدارید اما نباید خیلی به گیاه آب بدهید و سطح خاک را خیس کنید.

  • نور خورشید

حتما گلدان را پشت پنجره که نور آفتاب به آن می‌تابد قرار دهید. اما هیچ وقت گلدان را زیر نور مستقیم خورشید یا باد شدید قرار ندهید.

نحوه کاشت تربچه قرمز در باغچه

نحوه کاشت تربچه قرمز در باغچه

نحوه کاشت تربچه قرمز در باغچه نیز درست مانند کاشت تربچه در گلدان است. تنها کاری که باید هنگام کاشت تربچه در باغچه باید انجام دهید، شخم زدن خاک است تا هوا در آن جریان پیدا کند. مرحله بعد نیز صاف کردن سطح خاک است. سپس بذرها را با فاصله مناسب روی سطح خاک بپاشید و دوباره روی آن کود طبیعی و حیوانی بریزید. اگر به فاصله بین بذرها توجه نکنید، تربچه‌ها آن طور که باید رشد نمی‌کنند. وقتی کار بذر پاشی و کوددهی تمام شد، روی بذرها آب بپاشید تا تمام سطح خاک مرطوب شود.

بهترین زمان برای آبیاری

تا زمانی که جوانه های تربچه از خاک بیرون نیامده، هر روز صبح و عصر باغچه را به طور مرتب آبیکاری کنید تا سطح خاک همیشه مرطوب بماند.

برداشت تربچه

از زمانی که جوانه های تربچه از خاک بیرون می‌زند تا زمان برداشت آن، باید 2 تا 3 هفته صبر کنید. سپس تربچه‌ها را جمع کنید.

نکات مهم در کاشت تربچه قرمز

نکات مهم در کاشت تربچه قرمز

برای کاشت و پرورش بهتر تربچه قرمز حتما به این نکات توجه کنید:

آبیاری

سعی کنید سطح خاک گلدان یا باغچه که در آن تربچه کاشته اید، همیشه مرطوب بماند تا گیاه به راحتی رشد کند. تا زمانی که دو برگ گیاه تربچه رشد کند، همیشه و به طور مرتب در دو وعده به گیاه آب بدهید. بعد از این که گیاه به طور کامل رشد کرد، می توانید تنها دو بار در هفته آبیاری را انجام دهید. اما فراموش نکنید که آبیاری بیشتر باعث شیرین تر بودن تربچه ها و غده زایی بیشتر آن می‌شود.

خاک

برای ترد بودن و قرمزی بیشتر تربچه ها باید به خاک آن توجه کنید. ترکیب خاک باغچه، خاک برگ، کوکوپیت و پیت ماس بهترین خاک برای رشد و پرورش تربچه قرمز است.

نور

نور برای رشد هر گیاهی مناسب است. تربچه نیز از همان دست سبزیجات است که باید زیر نور غیر مستقیم خورشید قرار داده شود تا سریع‌تر رشد کند. سعی کنید هر روز به مدت 6 ساعت گلدان را زیر نور غیرمستقیم خورشید قرار دهید. همچنین تراس بهترین مکان برای گذاشتن گلدان های تربچه است.

کوددهی

اگر می‌خواهید تربچه‌های کاملا ارگانیک و فاقد مواد شیمایی داشته باشید، از کود طبیعی یا حیوانی استفاده کنید. کود حیوانی را هنگام کاشت بذرها به خاک گلدان یا باغچه اضافه کنید تا گیاه از مواد مغذی آن تغذیه کند.

دما

تربچه باید در دمای بین 13 تا 18 درجه سانتی گراد کاشته و پرورش داده شود. با رعایت این دما می‌توانید در هر فصل و ماه سال تربچه بکارید و از خوردن آن لذت ببرید. زیرا دوره برداشت این سبزیجات نیز خیلی کوتاه است و می توانید 2 تا 3 هفته پس جوانه زدن و دو برگی شدن گیاه، تربچه ها را از خاک بیرون آورده و کنار سبزی خوردن قرار دهید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.3 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان