جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
3.6
(11)

اگر حیاط یا درون خانه‌تان آفتاب خوبی دارد، می‌توانید به راحتی گل آفتابگردان را پرورش دهید. کافی است به نحوه کاشت گل آفتابگردان با دقت توجه کنید و مراحل آن را مو به مو رعایت کنید.

نحوه کاشت گل آفتابگردان

نحوه کاشت گل آفتابگردان

کاشت گل آفتابگردان چه در گلدان و یا باغچه هیچ فرقی ندارد اما به طور کلی اگر گیاه را در باغچه بکارید نه تنها رشد خوبی خواهد داشت بلکه گلدهی آن نیز بیشتر خواهد بود.

گیاه آفتابگردان یک گیاه مقاوم است که یک سال پس از کاشت خود گل می‌دهد. این گیاه معمولا از ۷۰ سانتیمتر تا ۵ متر ارتفاع دارد و برای رشد بهتر نور کافی می‌خواهد. با این حال اگر می‌خواهید گل آفتابگردان را در گلدان بکارید، از انواع کوتاه‌تر این گیاه که بین 70 تا 90 سانتمتر ارتفاع دارند، استفاده کنید.

گل آفتابگردان نور زیادی می‌خواهد

آفتابگردان همانطور که از نامش پیدا است، به نور و آفتاب بیشتری نیاز دارد. بنابراین زمانی به فکر کاشت این گیاه بیفتید که خانه یا باغچه‌تان نور خورشید کافی داشته باشد. اگر در آب و هوای مرطوب و بارانی زندگی می‌کنید که به ندرت روزهای خورشیدی دارد، از کاشت گل آفتابگردان صرف نظر کنید.

برای کاشت بذر آفتابگردان باید مکانی را انتخاب کنید که آفتاب مستقیم روی آن ‌بتابد. فراموش نکنید که گل آفتابگردان‌تان را هر روز 3 تا 4 ساعت در معرض آفتاب قرار دهید تا به خوبی رشد کند.

خاک مناسب کاشت گل آفتابگردان

خاک آفتابگردان به زهکشی نیاز دارد. اگر خاک‌تان سنگین است حتما آن را با مقداری کمپوست مخلوط کنید. همچنین قبل از کاشت مقداری کود حیوانی به خاک اضافه کنید. بهترین نوع خاک برای رشد آفتابگردان هم خاک با ph حدود 7/5 تا 6 است. همچنین اگر می‌خواهید گیاه‌تان را در گلدان بکارید، زیر گلدان باید سوراخ باشد تا آب اضافی به راحتی از گلدان خارج شود.

کاشت بذر آفتابگردان به روش مناسب

کاشت بذر آفتابگردان به روش مناسب

هنگام کاشت بذرهای آفتابگردان در باغچه به عمق کاشت دانه به اندازه 5 سانتیمتر و فاصله 15 سانتیمتر توجه کنید. فاصله بین دانه ها را بین 5 تا 7 سانتیمتر در نظر بگیرید. اگر به خوبی از گیاه مراقبت کنید باید گل‌تان بین ۱۰ تا ۱۴ روز جوانه بزند.

به آب و رطوبت مورد نیاز گیاه توجه کنید

همانطور که می‌دانید تخمه آفتابگردان حاوی مقدار زیادی روغن طبیعی است و به همین دلیل برای جوانه زدن به آب بیشتری نیاز دارد. بعد از کاشت بذرها در خاک، گیاه را کامل آبیاری کنید. فراموش نکنید که گیاه برای جوانه زدن به خاک همیشه مرطوب نیاز دارد. اگر دانه را درون گلدان می‌کارید، حتما روی گلدان پلاستیک بکشید تا رطوبت خاک حفظ شود. سپس به محض جوانه زدن، پلاستیک را بردارید.

اگر می‌خواهید گیاه شما جوانه بزند و رشد خوبی داشته باشد، آبیاری را به صبح زود یا اواخر شب موکول کنید، زیرا در این ساعات دمای هوا کمتر است و خاک بیشتر مرطوب مانده و آب به راحتی به ریشه‌ها می‌رسد. همچنین دقت کنید، نباید آب روی برگ‌ها بریزد، زیرا باعث رشد قارچ روی برگ‌های گل آفتابگردان می‌شود.

هرس برگ و گلبرگ‌های پژمرده

برای این که گل آفتابگردان‌تان رشد خوبی داشته باشد باید به طور مرتب برگ‌های پژمرده و زرد رنگ آن را هرس کنید. با این کار نه تنها گیاه رشد خوبی دارد بلکه گلدهی بیشتری نیز خواهد داشت.

نحوه کاشت گل آفتابگردان در گلدان

وقتی گل آفتابگردان را درون گلدان بکارید، رشد بهتری خواهد داشت، فقط کافی است هر بار گلدان را به سمت نور بچرخانید. اما فراموش نکنید که گل درون گلدان خیلی حساس‌تر از گیاهی است که درون باغچه می‌کارید. همچنین مقاومت کمتری هم دارد. به همین دلیل ابتدا گل آفتابگردان را در خاک باغچه بکارید، وقتی به اندازه کافی رشد کرد، می‌توانید به گلدان منتقل کنید.

آفات گیاه آفتابگردان

نحوه کاشت گل آفتابگردان در گلدان - آفات گیاه آفتابگردان

هنگام کاشت گل آفتابگردان مراقب آفات باشید. با دقت به برگ‌ها نگاه کنید و اگر لکه‌ای قهوه‌ای یا زرد روی برگ‌ها می‌بینید، حتما گیاه آسیب دیده و باید آن‌ها را بچینید. برای این که بتوانید آفات را از بین ببرید، مقداری حشره‌کش روی گیاه اسپری کنید تا حشرات و آفات روی گیاه از بین بروند.

آبیاری  

بذر گل آفتابگردان برای جوانه زدن به آب زیادی نیاز دارد اما در طول رشد فقط یک بار در هفته آبیاری گیاه کافی است. به این نکته هم توجه کنید که هنگام آبیاری فقط باید خاک خیس شود و آب روی برگ‌های آفتابگردان نریزد. همچنین پس از آبیاری باید حدود 15 سانتیمتر از سطح خاک کامل خیس شده باشد.

کوددهی به گل آفتابگردان

برای تقویت خاک گل آفتابگردان حتما به کوددهی گیاه توجه کنید. اگر ابتدای کاشت گل آفتابگردان، خاک آن را با کمپوست یا کود حیوانی ترکیب کرده اید، هنگام رشد گیاه نیازی به کوددهی دوباره دارید. به کوددهی گیاه توجه کنید و فراموش نکنید که کود حیوانی و خاک مناسب در ابتدای کاشت گل آفتابگردان خیلی مهم است.

علف‌های هرز را بچینید

یکی از موارد مهم که مشکلات زیادی هنگام پرورش گل آفتابگردان به بار می‌آورد، علف‌های هرز است. علف‌های هرز رطوبت و مواد مغذی مورد نیاز گل را جذب کرده و مانع رشد ریشه گیاه می‌شود. به همین دلیل بهتر است علف‌های هرز را بچینید تا مواد مغذی به ریشه و ساقه گیاه آفتابگردان برسد.

موقع برداشت تخمه‌ها

موقع برداشت تخمه‌ها

بهترین مرحله پرورش گل آفتابگردان، موقع برداشت تخمه است. از زمانی که شما گل آفتابگردان را کشت می‌کنید و تا زمانی که موقع برداشت تخمه‌ها می‌رسد، حدود 120 روز طول می‌کشد. تخمه‌های آفتابگردان 2 نوع سیاه و طوسی رنگ دارد که منبع خوب ویتامین‌ها و انواع مواد معدنی هستند. گل آفتابگران شما زمانی به رشد کامل خود می‌رسد که قسمت سبز رنگ پوست برگ گیاه زرد شود و برگ‌های کوچک زیر گل هم قهوه‌ای شوند.

بهترین زمان کاشت گل آفتابگردان

برای رشد و پرورش بهتر گل آفتابگردان، باید به زمان کاشت آن توجه کنید. اگر می‌خواهید گل شما رشد خوبی داشته باشد، گیاه آفتابگردان را باید درست بعد از تمام شدن فصل سرما، وقتی خاک به دمای مناسب رسید، بکارید. حداقل دمای کاشت بذر، 13 درجه سانتیگراد است. اگر فکر می‌کنید دمای هوا خیلی سرد است و احتمال یخ زدگی دانه و جوانه وجود دارد، بهتر است یک پتو روی خاک بیاندازید و صبح آن را بردارید. تا زمانی که دمای هوا بهتر شود، به این کار ادامه دهید.

با این حال بهترین زمان برای کاشت گل آفتابگردان در مناطق معتدل اوایل اسفند، در مناطق گرمسیر نیمه دوم دی و نواحی سردسیر اوایل اردیبهشت است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد آرا: 11

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
محاسبه اسپرد در بازار فارکس قدرتمندترین افراد جهان دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان