جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 4 دقیقه
5
(1)

اگر تصمیم به کاشت دانه قهوه گرفته اید باید نحوه کاشت دانه قهوه را به خوبی بدانید، به خصوص اگر بخواهید آن را در گلدان بکارید، کارتان کمی سخت تر نیز می شود. گیاه قهوه حدود 3 تا 4 سال یا حتی 5 سال زمان نیاز دارد تا اولین محصولش آماده برداشت شود. هنگام کاشت قهوه به دمای هوا نیز توجه کنید. برای این کار دمای 24 درجه سانتی گراد کافی است.

تاریخچه قهوه

تاریخچه قهوه

قهوه که به نام علمی coffea نیز شناخته می‌شود از گیاهان گلدار است که بیشتر در مناطق گرمسیر رشد می‌کند. این گیاه می‌تواند بین 3 تا 10 متر رشد کند. تعداد میوه یک درخت تنومند و سالم قهوه 200 عدد است که بین 6 تا 9 ماه آماده برداشت می شود. موقع برداشت قهوه را دستچین کنید تا قهوه مرغوبی داشته باشید.

نحوه کاشت قهوه در گلدان

نحوه کاشت قهوه در گلدان

همانطور که گفتیم کاشت قهوه در زمین می تواند به رشد 3 تا 10 متری آن کمک کند. اما اگر تصمیم دارید، گیاه قهوه را در گلدان بکارید، حتما از بذر استفاده کنید. ابتدا بذرهای قهوه را یک شبانه روز در آب ولرم خیس کنید. پس از 24 ساعت روی بدنه دانه ها یک برآمدگی سفید خواهید دید. سپس یک گلدان با قطر و عمق 15 سانتی متری انتخاب کنید و آن را با شن و ماسه یا ورمیکولیست پر کنید. در این مرحله هر دانه قهوه را در گلدان‌های جداگانه و در عمق 12 میلی متری قرار دهید و روی آن‌ها خاک بریزید.

مکان گلدان و نور

وقتی کار با گلدان ها تمام شد، باید آن‌ها را به مکانی منتقل کنید که حداقل روزی 6 ساعت زیر نور غیر مستقیم آفتاب قرار بگیرد. با این حال اگر جایی زندگی می کنید که نور خورشید کم است، از لامپ های مهتابی استفاده کنید. به این شرط که چراغ یا لامپ باید 12 ساعت روشن باشد و گلدان ها نیز به فاصله 30 سانتی متر از آن ها قرار داشته باشد. همچنین دمای هوا برای رشد جوانه ها باید 24 درجه سانتی گراد باشد. اگر هوا خیلی سرد است، روی گلدان ها پلاستیک بکشید تا رطوبت خاک حفظ شود. بعد از متعادل شدن هوا، پلاستیک ها را بردارید تا هوای تازه به گیاه برخورد کند. این تغییر هوا به رشد سریع گیاه قهوه کمک می کند.

آنچه باید در مورد پرورش گیاه قهوه بدانید

قهوه بیشتر توسط مردم برزیل کاشته می شود. این گیاه برای جوانه زدن به 6 تا 12 ماه زمان نیاز دارد. در اصل قهوه معمولا 3 تا 4 سال بعد از کشت گل می دهد و گیلاس یا دانه‌های قهوه پدیدار می شوند. شما وقتی می فهمید قهوه رسیده که گیلاس ها پس از هشت ماه از رنگ سبز به قرمز و از قرمز به بنفش تغییر رنگ دهد. همچنین صبوری را فراموش نکنید، زیرا اولین برداشت از گیاه قهوه 5 سال بعد از کاشت آن است.

نحوه پرورش گیاه قهوه

نحوه پرورش گیاه قهوه

رطوبت گیاه قهوه باید بالای 90 درصد باشد. همچنین ریشه این گیاه به تنفس نیاز دارد و باید حتما به آن هوا برسد اما هیچ وقت گیاه قهوه را درون آب قرار ندهید زیرا رنگ آن زرد شده و باعث پژمرده شدن شاخ و برگ گیاه می شود.

نور

گیاه قهوه به نور زیاد خورشید نیاز ندارد، بنابراین اگر این نکته را فراموش کنید با تابش خورشید به گیاه، ریشه خشک شده و گیاه قهوه شما از بین خواهد رفت. پس سعی کنید گلدان را زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

قلمه زنی

برای قلمه زنی گیاه قهوه از دو شاخه پایینی استفاده کنید.

آفات

موقع پرورش گیاه قهوه ممکن است 900 نوع حشره و آفت به درخت شما حمله کند. برای همین باید به موقع آن را سم پاشی کنید و در صورت دیدن هر گونه کرمک، کرم ریز، حلزون با صدف و بی صدف توجه کنید تا برداشت خوبی داشته باشید.

برداشت قهوه

زمان برداشت قهوه، موقعی است که گیلاس‌ها یا همان دانه‌های قهوه رسیده و باید هر کدام را دانه دانه و با دست از شاخه بچینیم. در طول برداشت باید هر 8 تا 10 روز درخت بررسی شود و میوه های رسیده را بچینند. هرچند چنین برداشتی زحمت زیادی دارد و وقت بیشتری نیز می‌برد، اما شما بهترین قهوه را برداشت خواهید کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
محاسبه اسپرد در بازار فارکس قدرتمندترین افراد جهان دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان