جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
3.1
(686)

عطر هل بی نهایت خوش و دلپذیر است و می تواند طعم هر دسر یا حتی دمنوش و چای را تا حد زیادی بهبود دهد. بله، این دانه های متواضع در کنار خواصی که برای سلامتی دارند، چنان عطر خوشی ایجاد می کنند که هر کسی ممکن است مست شود! هل در اوایل بهار تا تابستان گل می‌دهد و دانه‌های خوراکی طعم‌دار آن برای انواع دمنوش‌ها و چای‌ها، حتی انواع کیک و دسر‌ها فوق العاده است. گیاه هل استوایی محبوب با این که گل نمی‌دهد، با زیبایی و سرسبزی که دارد می‌تواند باغچه تان را زیبا نشان دهد یا گلخانه بی نظیری برایتان بسازد. در این مطلب به شما شیوه کاشت هل در گلدان را آموزش می‌دهیم تا این گیاه زیبا را در خانه تان داشته باشید.

محل کاشت هل

گیاه هل را در زیر سایه درختان بلند که بیشتر شرایط جنگل‌های بارانی گرم و مرطوب را دارند و دمای روزانه به ندرت به زیر 22 درجه سانتی گراد می‌رسد، بکارید. هل فقط در گرم‌ترین نقاط در فضای باز زنده مانده و رشد می‌کند. اگر دمای هوای بیرون به زیر 10 درجه سانتی گراد کاهش یابد، گیاه به شدت آسیب خواهد دید.

حتی می‌توانید در زمستان هم این گیاه را بکارید، به خصوص اگر گلدان را در یک محیط گرم و مرطوب، مانند حمام بخار، نگهدارید. با این حال، گیاه هل اگر درون گلدان رشد کند، نه گل می‌دهد و نه میوه.

این گیاه پس از کاشت، برای گل و میوه دادن به دو تا سه سال زمان نیاز دارد. سپس بعد از چهار سال به رشد کامل خود رسیده و به مدت 10 تا 15 سال می‌توانید از آن هل برداشت کنید.

گواتمالا بزرگترین تولید کننده هل با تولید صادرات جهانی است. مقادیر زیادی هل در هند هم کشت می‌شود. این گیاه بومی سیلان و هند است و اغلب در غذاهای هندی و آسیایی استفاده می‌شود. ارتفاع آن می‌تواند از 1.82 تا 4.85 متر متغیر باشد.

نکات مهم در مراقبت از گیاه هل

شیوه کاشت هل در گلدان

این گیاه بومی جنگل‌های بارانی است که به گرمای ثابت و رطوبت بالا نیاز دارد، بنابراین پرورش آن کمی دشوار است.

  • نور

گیاه هل را در یک مکان نیمه سایه در خارج از منزل یا داخل خانه در نزدیکی یک پنجره آفتاب‌گیر و با لامپ مهتابی بکارید. هرگز گیاه هل را رو به روی نور مستقیم آفتاب قرار ندهید.

  • آب و خاک

هل به خاک غنی از هوموس که کمی هم اسیدی است نیاز دارد. خاک باید مرطوب بماند تا گیاه هل به راحتی در آن رشد کند، بنابراین گیاه را به طور منظم آبیاری کنید. مه پاشی مکرر گیاه هل به شبیه سازی شرایط رشد بومی آن‌ها از نوع جنگل‌های بارانی کمک می‌کند.

  • دما و رطوبت

هنگامی که گیاه هل را در فضای باز یا داخل خانه پرورش می‌دهید، باید به یک نکته خیلی توجه کنید، آن هم دمای هوا است. محل پرورش گیاه هل باید دمای بالاتر از  22 درجه سانتی گراد داشته باشد. برای کاشت هل در گلدان هم باید گلدان را روی یک بشقاب بزرگ و پر از سنگریزه‌های دائما مرطوب قرار دهید تا رطوبت اطراف گیاه افزایش پیدا کند.

برداشت هل

نوشیدنی سم زدای هل شیوه کاشت هل در گلدان

گلدهی گیاه هل از اوایل بهار شروع می‌شود و تا تابستان ادامه دارد. پس از 120 روز، اکثر غلاف‌های هل بالغ می‌شوند. غلاف‌های هل را قبل از شکافته شدن و زمانی که دانه‌های داخل غلاف کاملا قهوه‌ای تیره تا سیاه شد، برداشت کنید. تشخیص این که غلاف‌ها آماده چیندن شده است یا خیر، خیلی آسان است. کافی است یک غلاف را زیر انگشتانتان فشار دهید تا از روی شاخه کنده شود.

غلاف‌های نابالغ به آسانی از شاخه کنده نمی‌شوند. پس از برداشت غلاف‌های هل، آن‌ها خیلی سریع با آب سرد بشویید. سپس روی یک کاغذ روغنی قرار داده و در فر با دمای 26 تا 48 درجه سانتی گراد خشک کنید.

شیوه کاشت هل در گلدان

برای رشد گیاه هل در گلدان، یک ظرف عریض و عمیق انتخاب کنید تا رطوبت را حفظ کند و متناسب با اندازه بزرگ گیاه باشد. باید مطمئن شوید که گیاه پس از سال سوم کاشت هم همچنان فضا برای رشد ریشه دارد.

برای حفظ سطح خاک گلدان، هر هفته از کمپوست استفاده کنید و روی سطح خاک گلدان را با کمپوست، برگ مالچ یا چوب مالچ پر کنید.

آفات

تریپس آفت اصلی هل است. شما می‌توانید آسیب تریپس روی هل را با لایه چوب پنبه‌ای دارای بافت آسیب دیده تشخیص دهید. این حشره در حالی که شیره هل را می‌مکد باعث ایجاد کپسول‌های چروکیده و توخالی می‌شود.

اگرچه باید از آسیب حشرات جلوگیری کرد اما نباید از حشره کش‌ها استفاده کنید زیرا تریپس پس از آسیب رساندن به گیاه از بین می‌روند.

نحوه تکثیر گیاه هل

شیوه کاشت هل در گلدان

  • تقسیم گیاهان قدیمی هل

با تقسیم بوته و گیاه هل می‌توانید گیاهان جدید هل را تکثیر کنید. این کار را با شل کردن خاک اطراف گیاه مادر و بیرون آوردن ریشه انجام دهید.

سپس یک شاخه از گیاه هل را به اندازه 4 تا 5 برگ برش دهید و درون یک گلدان جدید یا خاک باغچه بکارید. سپس باقی گیاه را دوباره در جای قبلش قرار دهید.

  • شیوه کاشت دانه هل

شما نه تنها می‌توانید گیاه هل را در گلدان بکارید و پرورش دهید، بلکه با کاشت دانه هل هم می‌توانید آن را پرورش دهید. بذر هل را به عمق 3.56 سانتی متر در دمای 21.11 درجه سانتی گراد تا 26.67 درجه سانتی گراد بکارید.

خاک را مرطوب نگه دارید تا دانه‌های هل در حدود 20-45 روز جوانه بزنند. با این حال بهتر است گیاه هل را پرورش دهید، زیرا سرعت جوانه زنی دانه هل کُند است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.1 / 5. تعداد آرا: 686

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها
  1. عزیز نیم‌رخ
    عزیز

    این ۳.۵۶سان باید حتما دقیق اجرا بشه نمیشه ۴سانت باشه

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
کیف چرم زنانه دوره ICDL در تبریز بلیط هواپیما روگو محاسبه اسپرد در بازار فارکس قدرتمندترین افراد جهان دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان