جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
3.1
(107)

اگر در انواع غذاهای گوشتی و سبزیجات از گیاه رزماری استفاده می‌کنید، مسلما به دنبال راهی برای نگهداری از رزماری در خانه افتاده اید. چه در باغچه کوچکتان زرماری پرورش دهید یا در گلدانی کوچک در گوشه‌ای از آشپزخانه، همیشه زرماری در دسترس خواهید داشت.

حتی اگر در منطقه‌ای سرد زندگی می‌کنید، باز هم می‌توانید این گیاه خوش عطر را در تمام طول سال کاشته و مصرف کنید. برای پرورش گیاه رزماری در خانه نیز باید به این 11 نکته مهم توجه داشته باشید.

خرید جوانه رزماری

نگهداری از رزماری

دانه‌های رزماری به سختی جوانه می‌زنند، بنابراین ساده ترین راه برای کاشت رزماری در خانه، خرید جوانه‌های زرماری در گلدان است. گیاهان رزماری اغلب در تمام طول سال در دسترس هستند و برخی از گونه‌های آن مانند “پسر آبی” برای رشد و پرورش در داخل خانه ایده‌آل هستند. هنگامی که جوانه رزماری را به خانه می‌آورید، آن‌ها را در گلدانی با اندازه یک یا دو برابر بزرگتر از گلدان قبلی قرار دهید. فراموش نکنید که یک گیاه در گلدان سفالی بیشتر از یک گیاه در گلدان پلاستیگی یا سرامیکی به آب نیاز دارد.

اگر گلدان رزماری شما در طول تابستان بیرون از خانه بوده، حتما قبل از کاهش دما به زیر 40 درجه سانتیگراد آن را به خانه منتقل کنید، تا از آسیب سرما حفظ شود.

اگر نمی‌خواهید همه گلدان‌های رزماری را به داخل خانه منتقل کنید، چند قلمه از آن نیز کافی است. به سادگی یک قسمت 8 سانتی متری (از نوک ساقه اندازه گیری می‌شود) را ببرید و تمام برگ‌های پایین ساقه را بچینید و بعد ساقه را داخل خاک مرطوب بکارید.

از ظروفی که زهکشی خوبی دارند استفاده کنید

برای کاشت رزماری از گلدانی با زهکشی خوب استفاده کنید. ته گلدان زرماری را سوراخ کنید تا راهی برای خروج آب اضافه آن وجود داشته باشید. اگر روی بشقاب زیر گلدان آب جمع شده است، حتما آب آن را خالی کنید تا از پوسیدگی ریشه و خیس شدن بیش از حد گلدان جلوگیری شود. به این نکته هم توجه کنید که بیشتر گیاهان زمانی رشد می‌کنند که در گلدان‌هایی با عرض حداقل 30 سانتی متر کاشته می‌شوند که فضایی کافی برای رشد ریشه فراهم می‌کند.

به خاک گلدان توجه کنید

از خاک گلدانی استفاده کنید که برای گیاهان خوراکی آماده شده‌اند – این خاک‌ها امکان زهکشی را فراهم می‌کنند و مقدار کمی کود دارند. همچنین می‌توانید خاک گلدان را با مقدار مساوی کمپوست کیسه ای و استریل، پرلیت و ماسه درشت مخلوط کنید. این مخلوط باید هم فضای کافی برای انتقال هوا و هم احتباس آب کافی برای حفظ سلامت ریشه‌ها را فراهم کند. استریل در کاشت گیاه به جلوگیری از ایجاد آفات و علف‌های هرز کمک می‌کند.

زمانی که خاک گلدان به طور کامل خشک شد، به رزماری آب دهید

نگهداری از رزماری

در طول تابستان فقط مواقعی به گیاه آب بدهید که خاک آن به طور کامل خشک شود. دقت کنید نباید گیاه خیلی خیس شود، زیرا آبیاری بیش از حد می‌تواند باعث پوسیدگی و تجمع حشرات شود. در زمستان، گیاهان رزماری را مرطوب نگهدارید و بین دو آبیاری اجازه دهید خاک کمی خشک شود.

رزماری را در معرض نور زیاد قرار دهید

هنگام پرورش رزماری، مهم است گلدان را در مکانی گرم و در زمستان در مکانی کمی خنک تر اما روشن قرار دهید. اگر برای قرار دادن گلدان رزماری گوشه‌ای از آشپزخانه که نور خورشید به خوبی در منعکس می‌شود را انتخاب کنید، بهتر خواهد بود. گلدان گیاه رزماری را هر هفته بچرخانید تا به همه قسمت‌های گیاه به اندازه کافی نور خورشید برسد. گیاه رزماری‌تان را هر روز به مدت 12 تا 14 ساعت زیر نور قرار دهید.

دمای داخل خانه‌تان را تنظیم کنید

برای حفظ شرایط رشد گیاه، دمای داخل خانه را بین 15 تا 21 درجه سانتی گراد در روز و حداقل 10- درجه سانتیگراد در شب نگه دارید.

سطح رطوبت فضای خانه را افزایش دهید

نگهداری از رزماری

هوای خانه شما معمولاً خیلی خشک‌تر از اکثر محیط‌های بیرونی است. اگر روی گیاهان داخل خانه کنه‌های عنکبوتی می‌بینید، به احتمال زیاد به خاطر رطوبت خیلی کم فضای داخل خانه است. سعی کنید در نزدیک گیاهان آپارتمانی داخل خانه‌تان یک مرطوب کننده قرار دهید تا رطوبت فضا را حفظ کند.

برای نگهداری از رزماری در خانه گردش هوا را افزایش دهید

اگر روی گیاه بیماری‌های قارچی مانند سفیدک پودری مشاهده کردید، دلیل آن رطوبت بیش از حد است. با استفاده از یک فن کوچک رطوبت دما را تنظیم کنید تا گیاهان خانگی‌تان از آفات دور بمانند.

تامین مواد مغذی برای گیاه رزماری

هنگامی که یک گیاه گلدانی آبیاری شود، مواد مغذی و آب اضافی آن از سوراخ‌های زهکشی گلدان خارج می‌شود، بنابراین اگر می‌خواهید مواد مغذی به گیاه رزماری تان برسد، هنگام کاشت گیاه، حتما از کود مخلوط با خاک گلدان استفاده کنید. چهار تا شش هفته پس از کاشت، دوباره گیاه تان را کود بدهید تا رشد سریع و خوبی داشته باشد.

هرس را با دقت انجام دهید

از یک قیچی تمیز و تیز باغچه یا هرس برای شکل دادن گیاه رزماری تان استفاده کنید تا به رشد دوباره‌اش کمک کرده باشید. بهترین زمان هرس رزماری فصل بهار است. سعی کنید ساقه‌ها را به اندازه یک سوم از طول آن‌ها برش دهید تا گیاه شما پرپشت بوده و ظاهر زیبایی داشته باشید. ساقه‌های خشک شده را هر زمان که لازم بود، قطع کنید.

فقط 4 سانتی متر بالای هر ساقه رسیده زرماری را بچینید

نگهداری از رزماری

هنگام برداشت رزماری برای پخت و پز، بهتر است از لطیف ترین و خوش طعم ترین آن‌ها که 4 سانتی متر بالای هر ساقه است، استفاده کنید. ساده‌ترین راه برای برداشت رزماری به این صورت است، ساقه مورد نظر را با دست گرفته و برگ‌ها را بچینید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.1 / 5. تعداد آرا: 107

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

Avatar photo
دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
دوره ICDL در تبریز بلیط هواپیما روگو محاسبه اسپرد در بازار فارکس قدرتمندترین افراد جهان دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان