جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
3.3
(48)

آیا می‌دانید که پوست تخم مرغ می‌تواند گیاه شما را از آفات و اسیدیته بالا که منجر به از بین رفتن آن‌ها می‌شود، نجات دهد؟ پوسته تخم مرغ خشک شده یکی از بهترین کودها برای گیاهان به حساب می‌آید. مخصوصا برای گیاهانی مانند گوجه فرنگی که همیشه در معرض آفت قرار دارند. از طرفی گیاه را تغذیه هم می کند زیرا حاوی کلسیم است. اگر می‌خواهید در مورد نحوه استفاده از پوست تخم مرغ برای گیاهان بدانید با ما در این مطلب همراه باشید.

آیا پوست تخم مرغ برای گیاهان مفید است؟

پوست تخم مرغ برای گیاهان

پوست تخم‌مرغ برای بیشتر باغ‌ها و گیاهان آپارتمانی فوق العاده است، زیرا حاوی کربنات کلسیم است که باعث تقویت ساختار گیاهان می‌شود. در واقع، همه تخم‌مرغ‌ها چه خال‌ دار، قهوه‌ای یا سفید عمدتاً از این ماده مغذی ساخته شده‌اند و حاوی پتاسیم و فسفر هستند. بنابراین سعی کنید پوسته تخم مرغ خرد شده را به خاک هر گیاه یا باغچه‌تان که حاوی خاک گلدان است، اضافه کنید.

خاک گلدان یا باغچه بدون پوسته تخم ‌مرغ اغلب برای یک باغچه مثل باغچه سبزیجات و سبزی خوردن خیلی اسیدی است و اسیدیته بالا جذب مواد مغذی گیاه را کاهش داده و بر محصول تأثیر منفی می‌گذارد. در این حالت باید از محصول و کودی استفاده کنید که تاثیر اسید را کم کند. بهترین انتخاب نیز پوسته تخم مرغ است.

پوست تخم مرغ چه تاثیر بر رشد گیاهان دارد؟

ماده اولیه پوسته تخم مرغ، کربنات کلسیم است که به طور خاص از پوسیدگی ریشه شکوفه جلوگیری می‌کند. چنین پوسیدگی در برخی گیاهان مانند گوجه فرنگی به دلیل کمبود کلسیم است. اما می‌توانید از دو طریق از این مشکل جلوگیری کنید:

  • آبیاری منظم (فقط با مقدار مناسب آب تا از کم آبی و پوسیدگی ریشه جلوگیری کنید) و افزایش کلسیم در خاک
  • و راه حل دوم، استفاده از پوسته تخم مرغ است. زیرا هم برای گیاهان آپارتمانی و هم برای باغچه و باغ قابل استفاده است

کود پوست تخم مرغ

تنها عنصر موجود در این نوع کود، پوسته تخم مرغ است. تمیز کردن، خشک کردن و پودر کردن پوسته‌ها تاثیرگذاری این کود را بیشتر می‌کند، زیرا پوسته تخم مرغ کمی طول می‌کشد تا تجزیه شود. پاشیدن یک یا دو قاشق غذاخوری پودر پوسته تخم‌مرغ فایده زیادی برای ریشه‌های گیاه دارد و باعث افزایش مستقیم کلسیم در خاک می‌شود.

آیا پوست تخم مرغ برای همه گیاهان مفید است؟

پوست تخم مرغ برای گیاهان

در حالی که پوست تخم مرغ می‌تواند برای رشد گیاهان مختلف مفید باشد، اما کارشناسان کشاورزی می‌گویند که آن‌ها به طور خاص برای گیاهانی مانند گوجه فرنگی خیلی مفید هستند، زیرا آن‌ها در معرض پوسیدگی قرار دارند و می‌توانند از کلسیم اضافی برای مبارزه با آن استفاده کنند. پوسته تخم مرغ همچنین به کاهش سطح pH خاک و ایجاد محیط قلیایی‌تر که بسیاری از گیاهان زراعی به آن نیازمند است، کمک می‌کند.

در استفاده از پوست تخم مرغ برای گیاهانی مانند بادمجان، فلفل، کلم بروکلی، گل کلم و سبزی‌های برگ‌دار زیاده روی نکنید. از آن جایی که مدتی طول می‌کشد تا پوسته‌ها تجزیه شوند، باید کود پوست تخم مرغ را فقط دو بار در سال – در پاییز و بهار برای باغچه یا گلدان گیاهان آپارتمانی‌تان استفاده کنید.

پوست تخم مرغ به چه گیاهانی ضرر می‌رساند؟

به گیاهانی که در خاک اسیدی رشد می‌کنند، این کود را اضافه نکنید. گیاهان اریکسی مانند لورل کوهی، پیریس و آزالیا نیز در این دسته قرار دارند. در مواردی اسیدیته پایین می‌تواند بر سلامت کلی گیاه و حاصل گیاهان تأثیر بگذارد. با این حال اگر مطمئن نیستید که گیاه شما به چه چیزی نیاز دارد، باید اسیدیته یا قلیایی بودن آن را بررسی کنید.

طرز تهیه کود پوست تخم مرغ

بعد مصرف تخم مرغ، پوست آن را بشویید. باید مواد اضافی که در پوست مانده را پاک کنید تا خطر جذب موجودات مضر کاهش پیدا کند. سپس پوست را یک شب (یا بیشتر) در فریزر قرار دهید یا آن ها را در یک کاغذ روغنی در فر با دمای 93 درجه سانتیگراد حدود 20 دقیقه بپزید. همه این تکنیک‌ها باعث می‌شود که پوسته‌ها راحت‌تر خرد شوند. بعد از پایان این مرحله پوست تخم مرغ را خرد کنید. می‌توانید این کار را با یک هاون، مخلوط کن انجام دهید.

1 الی 2 قاشق غذاخوری کود پوسته تخم مرغ خرد شده یا پودر شده را به خاک گلدان اضافه کنید. لازم نیست اندازه گیری‌ها خیلی دقیق باشد، اما مراقب باشید زیرا این کود نباید به ریشه گیاه برخورد کند.

برای گیاهان آپارتمانی یا صرفاً برای غنی سازی خاک، پوسته تخم مرغ را به خاک آن‌ها اضافه کنید یا پوسته تخم مرغ را به آرامی در اطراف ساق گیاه بریزید. همانطور که اشاره کردیم، می‌‌توانید این کار را روی انواع گیاهان آپارتمانی یا باغ امتحان کنید.

طرز تهیه آب پوست تخم مرغ

پوست تخم مرغ برای گیاهان

پوست تخم مرغ را در یک قابلمه خرد کنید. سپس روی آن آب بریزید و بجوشانید. بگذارید این مخلوط یک شب بماند. بعد آن را از صاف رد کنید و آب آن را برای آبیاری گیاهان آپارتمانی‌تان استفاده کنید. از آب پوست تخم مرغ می‌توان برای کود دهی باغچه ها نیز استفاده کرد. از آن جایی که هیدراتاسیون گیاه خیلی ضروری است، باید گیاهان را به روش صحیح آبیاری کنید.

چه زمانی باید از پوست تخم مرغ استفاده کرد؟

  • کنترل آفات

پوست تخم مرغ به عنوان یک عامل بازدارنده از آفات مثل حلزون‌ها عمل می‌کند. برخی از باغبانان بر این باورند که لبه‌های تیز پوست‌های خرد شده تخم مرغ تأثیر منفی بر راب دارد. برای کنترل آفات، دور گیاه را با پوست ریز شده تخم مرغ بپوشانید. با این حال این ترفند برای کاهو مناسب نیست، اگر می‌خواهید کاهو را از آفات دور نگهدارید، به دنبال یک روش جایگزین باشید.

  • کاشت گیاه

هنگام کاشت بذر از پوست تخم مرغ استفاده کنید. زیرا این کود هم مقرون به صرفه است، هم کاملا ارگانیک است. ابتدا پوست تخم مرغ را بشویید، سپس یک سوراخ زهکشی کوچک پایین آن ایجاد کنید. بعد پوست تخم مرغ را تا نیمه با مخلوط خاگ گلدان پر کنید و دانه را داخل آن بکارید. در آخر کمی آب روی آن بریزید. اگر گیاه‌تان یک برگ دارد، بهتر است آن را داخل یک گلدان کوچک، داخل خاک قرار دهید، اما اگر گیاه چندین برگ دارد، می‌توانید در یک باغچه گیاه‌تان را بکارید. فقط به یاد داشته باشید که روی پوست تخم مرغ چند سوراخ ایجاد کنید تا ریشه‌ها به راحتی از آن عبور کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد آرا: 48

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان