جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
5
(1)

شاید خرابی خودرو در جاده یکی از بدترین رخدادهایی است که ممکن است برای هر راننده‌ای در طول سفر پیش بیاید. به‌ویژه اگر خودروی او به‌شکل منظم سرویس نشده باشد. خوشبختانه امروزه در صورت خرابی ماشین در جاده، شرکت‌هایی چون امداد ایران خودرو اصفهان می‌توانند به کمک شما بیایند. تنها باید شماره تلفن امداد خودرو اصفهان را بگیرید تا در شرایط بحرانی و هنگام نیاز به تعمیر خودرو در جاده، با خدماتی چون اعزام مکانیک سیار یا یدک کش ۲۴ ساعته اصفهان در کنارتان باشند.

در ادامه به اقدامات ناگزیری که هر راننده در صورت خرابی ماشین باید انجام دهد، می‌پردازیم. این نکات تا حدودی ترس شما را کم می‌کنند و باعث می‌شوند تا زمان رسیدن نیروهای امداد خودرو، به‌خوبی از خودرویتان و سرنشینان آن محافظت کنید.

اقدام مهم موقع خراب شدن خودرو در جاده

برای رفع مشکل خرابی خودرو در سفر انجام اقدامات زیر ضروری است:

  • حفظ آرامش و خونسردی

اگر هنگام رانندگی در جاده متوجه خرابی خودرو، یا دیگر موارد غیر‌عادی مانند فرمان‌پذیری نادرست خودرو، پنچر شدن یکی از چرخ‌ها و… شدید، بهترین و نخستین واکنش حفظ آرامش و خونسردی برای تصمیم‌گیری درست است.

  • روشن کردن چراغ خطر ماشین

به محض اینکه احساس کردید مشکلی وجود دارد، سایر رانندگان در مسیر را آگاه کنید و به آنها هشدار دهید تا هنگام عبور از کنار خودرویتان مراقب باشند. فوراً چراغ‌‌های خطر خودرو را روشن کنید و تا رسیدن کمک آنها را روشن نگه دارید.

  • پیدا کردن مکانی مناسب برای توقف

هنگام خرابی ماشین در جاده باید در نزدیک‌ترین محل مناسب توقف کنید. در جاده‌های پهن در شانه مسیر بایستید. در مسیرهای باریک (در همان شانه راست جاده) به مکانی امن و مسطح بروید و تا حد امکان از خودروهای در حال حرکت دور شوید.

هرگز در پیچ جاده‌ توقف نکنید؛ زیرا دیگر رانندگان نسبت به خودروی شما دید کافی ندارند. توصیه می‌شود ترمز دستی را بکشید. اگر مجبورید خودرو را روی تپه یا سراشیبی پارک کنید، چرخ‌ها را از جاده دور کنید (به سمت راست بچرخانید) تا از چرخش خودرو به ترافیک جلوگیری کنید.

  • گذاشتن ماشین در دنده سنگین

هنگام تلاش برای متوقف کردن خودرو آن را در دنده سنگین قرار دهید و حتما یادتان باشد:

  • تحت هیچ شرایطی ناگهان ترمز نگیرید یا سرعت را ناگهانی کم نکنید؛ چراکه می‌تواند به تصادف‌های سنگین بینجامد.
  • هرگز تغییر مسیر ناگهانی ندهید؛ چرخاندن ناگهانی فرمان در سرعت بالا، احتمال چپ کردن ماشین را در پی دارد.
  • عجله نکردن برای پیاده شدن

پس از توقف، برای بررسی آسیب یا رفع مشکل خودرو، اطراف را با دقت بررسی کنید و سپس به‌آرامی پیاده شوید. در بزرگراه‌ها یا جاده‌های شلوغ، خودرو را به مکانی امن ببرید و مطمئن شوید جاده اطرافتان کاملاً صاف است. در سمت راست جاده توقف کنید و از درِ همان سمت خارج شوید.

  • در معرض دید بودن

پس از پیاده شدن، کاپوت خودرو را بالا نگه دارید تا سایر رانندگان بدانند خودرویتان خراب شده است و احتیاط کنند. در جاده‌هایی با دید ضعیف یا در شب، هنگام انتظار برای کمک چراغ‌ راهنمای خودرو را روشن کنید و از دید کافی سایر رانندگان نسبت به خودرویتان مطمئن شوید. همچنین همیشه در جاده (و نه در بزرگراه‌)، مثلث خطر را با فاصله مناسب از ماشین قرار دهید.

  • بررسی مشکل و پیدا کردن راه حل

پس از شناخت مشکل و بررسی آن، در پی راهکاری برای رفع خرابی باشید. اگر خرابی خودرو در جاده به دلیل پنچر شدن لاستیک‌ها، نبود فرمان‌پذیری صحیح یا موارد مشابه باشد، معمولا خودتان می‌توانید مشکل را حل کنید. هنگام تعمیر خودرو، حتما فلاشر را روشن کنید. در برخی موارد مانند آسیب دیدن قطعات داخلی ماشین، پاره شدن تسمه، یاتاقان زدن و… باید از امدادخودروها مانند امداد خودرو جوانی اصفهان کمک تخصصی بگیرید.

 شناسایی محل دقیق توقف خودرو

ابتدا موقعیت دقیق محل توقف خود را بیابید. برای این کار از GPS خودرو یا تلفن همراهتان استفاده کنید و اگر به این امکان دسترسی ندارید، از علائم جاده بهره بگیرید.

  • تماس با امداد خودرو

در جاده‌های سراسر کشور، مجموعه‌های بسیاری در زمینه امدادرسانی به ‌خودروها فعالیت می‌کنند. با توجه به نوع خودرو و جاده‌ای که در آن هستید، می‌توانید با بهره‌گیری از اپلیکیشن‌های تلفن هوشمند و یا تماس تلفنی، درخواست خود را با شرکت‌های امداد خودرو مطرح کنید.

مشکلاتی که هنگام خراب شدن ماشین، خودتان هم می‌توانید حل کنید

همان‌طور که گفته شد، برخی از مشکلات هنگام خرابی خودرو در جاده به سادگی قابل حل هستند. مهم‌ترین و پرتکرارترین این موارد عبارتند از:

  • تمام شدن بنزین
  • پنچر شدن چرخ‌ها
  • بالا رفتن آمپر و جوش آوردن خودرو

راهکارهای اساسی برای رفع خرابی‌های پیچیده ماشین در جاده

برخی از مواقع، شرایط دشوار‌تری هنگام خرابی ماشین در جاده پیش می‌آید که بدون ابزار و وسایل لازم و کمک متخصص تعمیر خودرو نمی‌توان آن‌ها را برطرف نمود.

  • پاره شدن تسمه تایم ماشین در جاده

تشخیص پاره شدن تسمه‌ تایم ساده است و سر و صداهای غیر‌طبیعی خودرو می‌تواند نشانگر وجود این مشکل باشد. تعویض تسمه تایم پس از طی مسافت‌های معین باید انجام شود. هنگام پاره شدن تسمه تایم با امداد خودرو یا تعمیرگاهی در نزدیکی محل، تماس بگیرید. تعمیر تسمه تایم کاری تخصصی است و بدون ابزار مناسب غیر‌ممکن است.

  • مشکل گیر کردن خودرو در برف یا گل

اگر خودروی شما در گل یا برف گیر کند، برای رفع مشکل باید یک تخته چوبی یا صفحه فلزی پیدا کنید و آن را زیر یک یا دو چرخ‌ آن بگذارید. سپس با هل دادن ماشین و فشار دادن پدال گاز، چرخ‌های خودرو را روی صفحه بکشید. با این کار فشار وارد بر چرخ‌ها کاهش می‌یابد و چرخ خودرو از برف یا گل بیرون خواهد آمد.

سخن پایانی

در این نوشتار به این موضوع پرداختیم که خرابی‌های خودرو دلایل مختلفی دارد. راننده‌های گوناگون حتی با مهارت‌های مختلف می‌توانند به‌آسانی برخی از آن‌ها را برطرف کنند. ولی در پاره‌ای از موارد، مشکلات پیچیده‌ است. بنابراین تنها تعمیرکارانی حرفه‌ای و مجرب می‌توانند نسبت به رفع مشکل اقدام نماید. در چنین مواقعی لازم است هرچه سریع‌تر با امداد خودرو‌ جاده‌ای تماس بگیرید تا پس از رسیدن به محل، اقدامات لازم را برای حل مشکل خودروی شما انجام دهند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان