جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
5
(1)

مواد غذایی ما مملو از اجزای مختلف است که برخی از آنها مغذی هستند و فواید زیادی برای سلامتی دارند، برخی دیگر ممکن است علت مشکلات سلامتی شما باشند. چربی های ترانس در دسته دوم قرار  می‌ گیرند. آنها با افزودن هیدروژن به روغن‌های گیاهی مایع طی فرآیندی به نام هیدروژناسیون که چربی را جامد  می‌‌کند، تولید  می‌‌شوند. چربی‌های ترانس با چندین مشکل سلامتی از جمله بیماری های قلبی مرتبط هستند. یک غذای پر از چربی‌های ترانس  می‌‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد، به همین دلیل کاهش مصرف آن اهمیت زیادی دارد. در این نوشتار نحوه کاهش مصرف چربی ترانس آورده شده است. با خبرنامه همراه باشید!

چربی ترانس چیست؟

چربی ترانس چربی مصنوعی است که از روغن های مایع هیدروژنه حاصل  می‌ شود.  در فرآیند تولید این روغن ها ساختار شیمیایی چربی تغییر  می‌ کند و در دمای اتاق جامد  می‌ شود.

چربی ترانس چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

چربی ترانس با خطرات سلامتی مختلفی از جمله افزایش خطر بیماری قلبی، افزایش سطح کلسترول بد (LDL) و التهاب مرتبط است. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، مصرف چربی ترانس عامل مرگ زودرس سالانه 500000 تن (ناشی از بیماری عروق کرونر) در سراسر جهان است. این نوع چربی همچنین ممکن است در مقاومت به انسولین و سایر اختلالات متابولیک نقش داشته باشد.

چگونه مصرف چربی ترانس را کاهش دهیم؟

بر اساس گزارش ژانویه 2023 سازمان جهانی بهداشت، اگرچه خوردن چربی ترانس خطر بیماری قلبی و مرگ را افزایش  می‌ دهد، پنج  میلیارد نفر در جهان هنوز آن را مصرف  می‌ کنند. شما باید برای کاهش مصرف چربی ترانس تلاش کنید تا سالم بمانید. راهکارهای زیر کمک کننده خواهند بود.

نحوه کاهش چربی ترانس: روغن های سالم را انتخاب کنید

برای پخت و پز از روغن های سرشار از چربی های غیر اشباع مانند روغن زیتون، روغن کانولا یا روغن آفتابگردان استفاده کنید. این روغن ها که سرشار از چربی های تک و چند غیراشباع هستند، اسیدهای چرب حیاتی را تامین  می‌ کنند که التهاب را کاهش داده و عملکرد مغز را بهبود  می‌ بخشد. آنتی اکسیدان های موجود در روغن های سالم به محافظت از سلول ها در برابر اجزای مضر کمک  می‌ کنند. علاوه بر این، آنها سیر کننده تر هستند و به کاهش گرسنگی کمک  می‌ کنند، این روغن ها همچنین به مدیریت وزن کمک  می‌ کنند. اگر به طور جدی به دنبال کاهش وزن هستید یک نوشیدنی برای‌تان داریم:کاهش وزن، سم زدایی بدن و بهبود سلامت قلب فقط با یک نوشیدنی ساده!

برچسب مواد غذایی را بخوانید

چربی های ترانس اغلب در بخش “چربی کل” نشان داده  می‌ شوند. عباراتی مانند «روغن های هیدروژنه جزئی» را جستجو کنید، زیرا  می‌ توان از آنها برای شناسایی چربی های ترانس استفاده کرد. کالاهایی را انتخاب کنید که چربی ترانس کمی‌ دارند یا اصلاً چربی ندارند.

مصرف غذاهای فرآوری شده را محدود کنید

مصرف غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده را کاهش دهید، زیرا اغلب حاوی چربی های ترانس پنهان هستند. مواد غذایی چون مارگارین، غذاهای منجمد، سوسیس و کالباس و فست فودها. هر زمان که امکان پذیر بود، غذاهای کامل و فرآوری نشده را انتخاب کنید، زیرا اغلب دارای محتوای مغذی بالاتری هستند و احتمال کمتری وجود دارد که حاوی چربی های ترانس پنهان باشند.

در خانه آشپزی کنید

غذاها را در خانه با استفاده از مواد تازه آماده کنید تا کنترل بهتری بر چربی های مورد استفاده تان داشته باشید. درست کردن وعده های غذایی به شما این آزادی را  می‌ دهد که مواد کامل و فرآوری نشده را انتخاب کنید و  میزان قرار گرفتن در معرض چربی های ترانس پنهان موجود در فست فودها و اقلام از پیش بسته بندی شده را کاهش دهید. استفاده از چربی‌های طبیعی در آشپزی خانگی، رژیم غذایی سالم‌تری را ترویج  می‌‌کند و مصرف چربی‌های ترانس ناسالم را کاهش  می‌‌دهد

چربی های طبیعی را انتخاب کنید

برخی از چربی های ترانس طبیعی به مقدار کم در آجیل و آووکادو یافت می‌ شوند. سلامت قلب با استفاده از این روغن ها به جای روغن های نیمه هیدروژنه که اغلب در وعده های غذایی فرآوری شده یافت  می‌ شود، بهبود می‌ یابد. چربی های طبیعی  می‌ توانند برای سلامتی شما مفید باشند، اگر آنها را در حد متعادل و به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل مصرف کنید. آنها اسیدهای چرب حیاتی را تامین  می‌ کنند، یکپارچگی سلول ها را حفظ  می‌ کنند و جذب ویتامین های محلول در چربی A، D، E و K را تسهیل  می‌ کنند.

جایگزین های بدون چربی ترانس را انتخاب کنید

اگر در پی نحوه کاهش مصرف چربی ترانس هستید، به دنبال جایگزین های بدون چربی ترانس برای  میان وعده ها و کیک و کلوچه باشید. برخی از گزینه های  مناسب برای میان وعده عبارتند از: ذرت بو داده (بدون روغن یا کره زیاد)،  میوه های تازه، ماست یونانی یا ماست بدون چربی. 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان