جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
4
(1)

اگر به دنبال علت سوزش واژن هستید باید بیشتر به سلامت دستگاه تناسلی توجه کنید. زیرا تحریک پوست، احساس گرما و سوزش اطراف واژن می‌توانند علائم هشدار بروز مشکلات و بیماری های عفونتی دستگاه تناسلی باشند که باید در سریع ترین زمان ممکن تشخیص داده شده و درمان شوند.

آیا احساس سوزش واژن نشانه عفونت است؟

احساس سوزش واژن قطعا نشانه عفونت است، زیرا سوزش یکی از علائم مهم عفونت های واژن مانند واژینوز باکتریایی است و حتی می‌تواند نشانه بیماری های مقاربتی نیز باشد.

کدام بیماری مقاربتی باعث سوزش واژن می شود؟

در حالی که 70 درصد از زنان علائم کلامیدیا که یک بیماری مقاربتی است را تجربه نمی‌کنند، اما ممکن است هنگام رابطه جنسی سوزش را تجربه کنند.

علت سوزش واژن چیست؟

علت سوزش واژن چیست؟

جدا از این موارد، به گفته پزشک و متخصص زنان، سوزش واژن می‌تواند دلایل و علل متفاوتی داشته باشد که ما به توضیح 12 مورد از آن پرداخته ایم. این 12 دلیل مهم ترین عواملی هستند که سوزش واژن را در پی دارند.

عدم تعویض لباس بعد از ورزش

یکی از دلایل سوزش واژن عدم تعویض لباس بعد از ورزش است. اگر نمی‌توانید در ورزشگاه دوش بگیرید، به محض رسیدن به خانه لباس‌هایتان را عوض کنید و دوش بگیرید. در غیر این صورت عرق بدن باعث تحریک پ هاش pH واژن شده و سوزش واژن را در پی دارد.

استفاده از محصولات معطر

استفاده از محصولات معطر، ژل یا تامپون های خوشبو می‌تواند منجر به تحریک پ هاش شده و سوزش واژن را به دنبال داشته باشد. اگر از محصولات معطر و بهداشتی استفاده کرده اید و دچار خارش و سوزش شده اید، بلافاصله استفاده از آن را متوقف کنید و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید.

استفاده از دستمال مرطوب

در کنار مواردی که در بالا ذکر کردیم، استفاده از دستمال مرطوب در ناحیه واژن نیز می‌توان پ هاش واژن را تحریک کرده و باعث بروز سوزش شود. فراموش نکنید که واژن خود تمیز شونده است و لزومی ندارد از مواد شوینده استفاده کنید. زیرا غدد واژن ترشحات طبیعی تولید می‌کند که به پاکسازی واژن، خلاص شدن از شر باکتری‌ها و روان‌سازی طبیعی این ناحیه کمک می‌کند.

ابتلا به بیماری پوستی

ابتلا به بیماری پوستی

برخی اوقات بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس نیز باعث خارش پوست می‌شوند و اگر این خارش بیش از حد معمول باشد، منجر به سوزش نیز می‌شود. اگر چنین علائمی داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا سریع تر بهبود یابید.

یائسگی

یائسگی زودهنگام ممکن است زندگی 110000 زن زیر 40 سال را تحت تاثیر قرار دهد که بر اساس آمار تقریباً یک نفر از هر 1000 زن در 30 سالگی را شامل می‌شود. این آمار بدون احتساب آن دسته از زنانی که به این بیماری مبتلا هستند، ثبت شده است. فراموش نکنید که علائم یائسگی به از دست دادن میل جنسی و توانایی باروری محدود نمی‌شود. بلکه با خشک شدن بافت ناحیه تناسلی در نتیجه کاهش استروژن، زنان می توانند سوزش وحشتناک واژن همراه با خارش و درد را نیز تجربه کنند. از طرفی مقاربت دردناک و سوزش هنگام دفع ادرار نیز از علائم یائسگی به شمار می‌روند. در چنین شرایطی حتما به پزشک مراجعه کنید و با راهنمایی پزشک خشکی واژن را درمان کنید. در اکثر مواقع پیشنهاد پزشک برای رفع خشکی واژن معرفی یک جایگزین برای استروژن مانند کرم موضعی، مرطوب کننده واژن یا لیزر واژن است.

کم آبی بدن

ظاهرا تاثیر کم آبی بدن فراتر از چیزی است که فکرش را می‌کنید. بر اساس تحقیقات انجام شده، یکی دیگر از علل سوزش واژن می‌تواند کم آبی بدن باشد. اگر در طول روز به اندازه کافی آب ننوشید، عملکرد واژن نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد که البته منطقی است. زیرا هیدراتاسیون عامل مهمی برای حفظ سلامت بدن است. هنگامی که ادرار می کنید، سموم و باکتری های مضر از بدن دفع می‌شوند. اما اگر آب کافی ننوشید، این سموم در بدن باقی مانده و باعث بروز بیماری ها و عفونت‌های مختلف می‌شوند.

واژینوز باکتریایی

واژینوز باکتریایی - علت سوزش واژن چیست؟

بر اساس تحقیقات انجام شده 52 درصد زنان نمی دانند واژینوز باکتریایی که به اختصار از آن به نام BV یاد می‌شود، چیست. اما برخلاف این عدم آگاهی، 50 درصد زنان حداقل یک بار در زندگی علائم واژینوز باکتریایی را تجربه می‌کنند. عفونت های واژن مانند BV باعث سوزش واژن، ترشحات سفید یا خاکستری و بوی ماهی مانند در ناحیه تناسلی می شود. اگر چنین علائمی دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

برفک

75 درصد از زنان ممکن است حداقل یک بار به این عفونت قارچی مبتلا شوند که برای 45 درصد از آن‌ها ابتلا به آن ناخواسته است. با این حال یکی از علائم برفک در کنار خارش و قرمزی، سوزش واژن است. هرچند در برخی موارد برفک خود به خود از بین می‌رود اما برای اطمینان از سلامت دستگاه تناسلی حتما به پزشک مراجعه کنید.

تبخال تناسلی

علائم بیماری های مقاربتی یا STI در زنان متفاوت است. اما اگر زنی دچار سوزش واژن شود، باید به این علامت هشدار توجه کنید زیرا ممکن است دچار تبخال تناسلی شده باشد. فرد مبتلا به تبخال تناسلی در کنار مشاهده تاول اطراف واژن، احساس سوزش نیز دارد. همچنین هنگام ادرار نیز درد را تجربه می‌کند. برای درمان این بیماری باید حتما به پزشک مراجعه کنید و از مصرف داروی خودسرانه خودداری کنید.

کلامیدیا

کلامیدیا

این بیماری مقاربتی می تواند بدون هیچ نشانه و علائمی ایجاد شود، اما برخی افراد آلوده به این عفونت هنگام داشتن رابطه جنسی، احساس سوزش می‌کنند. اگر چنین نشانه ای داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا از بروز سایر بیماری ها مانند بیماری التهابی لگن که منجر به مشکلات باروری می‌شود، پیشگیری کنید.

عفونت های ادراری

به ندرت پیش می‌آید که عفونت های ادراری باعث سوزش واژن شوند، زیرا عفونت های ادراری بر دستگاه ادراری (مثانه، مجرای ادرار و کلیه ها) تأثیر می گذارد. اما، از آنجایی که مجرای ادرار و واژن نزدیک به هم هستند، ممکن است دچار سوزش واژن شوید. به گفته متخصصان سلامت یکی از شایع ترین نشانه های آن نیز، احساس سوزش هنگام دفع ادرار است. در چنین شرایطی زود به زود به دستشویی نیاز پیدا خواهید کرد. همچنین ادرار شما کدر و بدبو خواهد بود. برای رفع این مشکل بهتر است آنتی بیوتیک مصرف کنید اما قبل از مصرف نوع دارو حتما با پزشک مشورت کنید.

تاثیر لباس های تنگ بر سوزش واژن

همان‌طور که عدم تعویض لباس بعد از تمرین می‌تواند یکی از علت های بالقوه سوزش واژن باشد، پوشیدن لباس زیر، جوراب شلواری یا شلوار تنگ و چسبان نیز می‌تواند دلیل بر بروز سوزش واژن باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان