جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
2.3
(3)

در یک رابطه سالم، همه چیز به خوبی پیش می‌رود. مطمئناً، ممکن است هر از گاهی با هم اختلاف نظر داشته باشید یا با مشکلاتی مواجه شوید، اما معمولاً با هم تصمیم می‌گیرید، آشکارا در مورد مشکلاتی که پیش می‌آید صحبت می‌کنید و واقعاً از همراهی یکدیگر لذت می‌برید. رابطه تاکسیک فاقد چنین رویکردی است. اما رابطه تاکسیک چیست؟ به گفته درمانگران، در یک رابطه تاکسیک، ممکن است پس از گذراندن وقت با شریک زندگی خود به طور مداوم احساس خستگی یا ناراحتی کنید، که این یعنی برخی چیزها باید تغییر کنند.

در این نوشتار، ما برخی از نشانه‌های بارز یک رابطه تاکسیک را گردآوری کرده‌ایم. اگر هر یک از این نشانه‌ها را در خود یا شریک زندگی‌تان تشخیص دادید، بهتر است راه‌های مقابله و تغییر را بیاموزید.

نشانه های یک رابطه تاکسیک چیست؟

نشانه های یک رابطه تاکسیک چیست؟

دکتر کارلا ماری مانلی، نویسنده کتاب «شادی ناشی از ترس»، توضیح می‌دهد که بسته به ماهیت رابطه، علائم سمی بودن رابطه می‌تواند ظریف یا بسیار آشکار باشد.

هنگامی که در یک رابطه تاکسیک هستید، ممکن است برای شما آسان نباشد که متوجه بالا رفتن پرچم قرمز شوید. با این حال، می‌توانید برخی از این علائم را در خود، شریک زندگی‌تان یا خود رابطه مشاهده کنید.

نبود حمایت و پشتیبانی

مانلی می‌گوید: «روابط سالم مبتنی بر تمایل متقابل برای دیدن موفقیت شریک زندگی در همه زمینه‌های زندگی است. اما وقتی همه چیز سمی می‌شود، هر دستاوردی تبدیل به یک رقابت می‌شود.

به طور خلاصه، زمانی که با هم می‌گذرانید دیگر حس مثبتی ندارد. شما احساس حمایت یا تشویق  نمی‌کنید، و  نمی‌توانید اعتماد کنید که همسرتان از شما حمایت کند. در عوض، ممکن است این تصور را داشته باشید که نیازها و علایق شما اهمیتی ندارد، او فقط به آنچه خودشان می‌خواهند اهمیت می‌دهند.

گفتگوی تاکسیک

به جای مهربانی و احترام متقابل، بیشتر مکالمات شما مملو از طعنه یا انتقاد است و با تحقیر تغذیه می‌شود.

آیا خود را در حال گفتن سخنان توهین آمیز به دوستان یا اعضای خانواده تان می‌بینید؟ شاید وقتی آنها در اتاق دیگری هستند آنچه را که گفته اند با لحنی تمسخر آمیز تکرار می‌کنید. شما حتی ممکن است شروع به رد تماس‌های آنها کنید، فقط برای اینکه از مشاجرات و خصومت فاصله بگیرید.

کنترل رفتارها

آیا شریک زندگی تان همیشه از شما می‌پرسد که کجا هستید؟ ممکن است زمانی که شما بلافاصله به پیامک‌ها پاسخ  نمی‌دهید، آزرده یا عصبانی شود. این رفتارها ممکن است ناشی از حسادت یا عدم اعتماد باشد، اما می‌تواند نیاز به کنترل را نیز نشان دهند – که هر دو ممکن است نشانه‌ای از یک رابطه تاکسیک باشند.

عدم صداقت

عدم صداقت

احتمالا دائماً در مورد مکان یا افرادی که با آنها ملاقات می‌کنید، دروغ می‌بافید – خواه به این دلیل که می‌خواهید از گذراندن وقت با شریک زندگی تان اجتناب کنید و خواه به این دلیل که نگران هستید که اگر حقیقت را به او بگویید چه واکنشی نشان خواهند داد.

بی احترامی

دیر کردن مزمن، «فراموش کردن» تاریخ‌های مهم و سایر رفتارهایی که نشان دهنده بی‌احترامی به زمان شما هستند، یک پرچم قرمز است.

به خاطر داشته باشید که برخی از افراد ممکن است واقعاً با برنامه ریزی و انجام به موقع برنامه‌ها مشکل داشته باشند، بنابراین شروع گفتگو در مورد این رفتار ممکن است کمک کننده باشد.

استرس مداوم

البته که چالش‌های معمولی زندگی که پیش می‌آیند ( بیماری یکی از اعضای خانواده، از دست دادن شغل) می‌توانند تنش‌هایی را در روابط شما ایجاد کنند. اما اینکه خود را دائماً تحت استرس بیابید، حتی زمانی که با استرس ناشی از منابع بیرونی مواجه نیستید، یک شاخص کلیدی است که مشکلی وجود دارد.

این استرس مداوم می‌تواند بر سلامت جسمی و روانی تأثیر بگذارد و ممکن است اغلب احساس بدبختی، خستگی ذهنی و فیزیکی یا به طور کلی ناخوشی داشته باشید.

نادیده گرفتن نیازهای شما

دکتر کاتالینا لاوسین، روانشناس بالینی، می‌گوید که همراهی با هر کاری که شریک زندگی شما می‌خواهد انجام دهد، حتی اگر برخلاف میل یا سطح راحتی شما باشد، نشانه ای مطمئن از یک رابطه تاکسیک است.

مثلا ممکن است او تعطیلاتی را برنامه ریزی کرده باشد که در روز تولد مادرتان باید از شهرتان خارج شوید. لازم است برای مراسم و برنامه‌ها با هم برنامه‌ریزی کنید و راحتی هر دو طرف را در نظر بگیرید.

قطع رابطه با همه!

قطع رابطه با همه - رابطه تاکسیک چیست

زمان زیادی است که برای جلوگیری از درگیری با شریک زندگی تان یا برای اینکه مجبورید همه چیز را جزء به جزء برای او توضیح دهید، روابط دیگرتان را کنار گذاشته‌اید.

رابطه تاکسیک چیست: خودتان را فراموش کرده‌اید

لاوسین توضیح می‌دهد که در یک رابطه تاکسیک، ممکن است عادت‌های معمول مراقبت از خود را کنار بگذارید. ممکن است از سرگرمی‌هایی که زمانی دوست داشتید کنار بکشید، سلامتی خود را نادیده بگیرید و اوقات فراغت خود را هدر بدهید. این اتفاق ممکن است به این دلیل باشد که شما انرژی لازم برای این فعالیت‌ها را ندارید یا به این دلیل که شریک زندگی‌تان با شما مخالفت می‌کند.

حس راه رفتن روی پوسته تخم مرغ

در یک رابطه تاکسیک مدام نگران هستید که با مطرح کردن مشکلات، تنش شدید ایجاد کنید، بنابراین از تعارض اجتناب می‌کنید و هر موضوعی را در دل‌تان نگه می‌دارید.

آیا می‌توان یک رابطه سمی را اصلاح کرد؟

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که روابط سمی محکوم به فنا هستند، اما همیشه اینطور نیست. روانشناسان می‌گویند که هر دو طرف باید بخواهند تغییر کنند. “اگر فقط یک شریک برای ایجاد الگوهای سالم تلاش کند، متاسفانه – احتمال کمی وجود دارد که تغییر رخ دهد.”

چطور یک رابطه تاکسیک را درمان کنیم؟

چطور یک رابطه تاکسیک را درمان کنیم؟

روش‌های زیر می‌توانند کمک‌تان کنند رابطه تان را شریک زندگی‌تان بهبود دهید:

گرفتن کمک از مشاور

گاهی اوقات، ممکن است برای بازگرداندن اوضاع به مسیر خود، چه از طریق مشاوره فردی یا زوجی، به کمک نیاز داشته باشید. هیچ خجالتی در دریافت کمک حرفه ای برای رسیدگی به مسائل رابطه تان نداشته باشید. گاهی اوقات، نمی‌توانید همه چیزهایی را که در رابطه مسمومیت ایجاد می‌کند، انتخاب کنید، و مشاوران رابطه آموزش دیده‌اند تا دیدگاهی خنثی و حمایت بی‌طرفانه ارائه دهند.

آنها همچنین می‌توانند استراتژی‌های جدیدی را برای رسیدگی و حل تعارض به شما آموزش دهند و ایجاد الگوهای سالم‌تر را آسان تر می‌کنند.

گذشته را کمرنگ کنید

مطمئناً، بخشی از ترمیم رابطه احتمالاً شامل پرداختن به رویدادهای گذشته است. اما این نباید تنها محور بهبود رابطه شما باشد. در برابر وسوسه رجوع مداوم به اتفاقات منفی مقاومت کنید، زیرا این امر می‌تواند هر دوی شما را پرتنش و ناامید کند و اساساً شما را به همان جایی که شروع کرده اید بازگرداند.

نگاهی توام با شفقت نسبت به شریک زندگی‌تان داشته باشید

آیا اخیراً دوران سختی را در محل کار گذرانده است؟ آیا مشکلات زندگی او را تحت فشار گذاشته‌اند؟ این چالش‌ها رفتار بد را توجیه نمی‌کنند، اما می‌توانند به شما کمک کنند تا درک بهتری از رفتار او داشته باشید.

در این صورت بد نیست نقش خودتان را نیز در رابطه تان بشناسید. آیا به جای در میان گذاشتن نگرانی‌هایتان، وقتی ناراحت هستید، تمایل به کناره‌گیری دارید؟ اگر شریک زندگی‌تان آن کاری که شما ترجیح می‌دهید انجام ندهد، از او انتقاد می‌کنید؟ این عادات نیز می تواند تاثیر زیادی در ایجاد یک رابطه تاکسیک داشته باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.3 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
دوره ICDL در تبریز بلیط هواپیما روگو محاسبه اسپرد در بازار فارکس قدرتمندترین افراد جهان دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان