جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
4
(3)

تا به حال شده چیزی را به زبان بیاورید و بلافاصله فکر کنید: “اوه، ای کاش می‌توانستم حرفم را پس بگیرم؟”

بله، همه ما در چنین شرایطی بوده ایم. گاهی اوقات، ما قبل از صحبت کردن فکر نمی‌کنیم و کلمات‌مان می‌توانند به نوعی گزنده باشند آن هم بدون اینکه خودمان متوجه باشیم! این به ویژه در مورد افرادی اتفاق می‌افتد که ممکن است کمی با درک احساساتِ – خود و دیگران – مشکل دارند یعنی افرادی که هوش هیجانی‌شان پایین است. در این نوشتار به معرفی ۱۰ عبارت و جمله‌ای خواهیم پرداخت که افراد دارای هوش هیجانی پایین اغلب به زبان می‌آورند.

۱۰ عبارتی که افراد دارای هوش هیجانی پایین می‌گویند

۱۰ عبارتی که افراد دارای هوش هیجانی پایین می‌گویند

این عبارات مرموز که افراد با هوش هیجانی پایین اغلب می‌گویند چیست؟ در زیر آنها را می‌بینید:

آرام باش

برای همه ما این شرایط پیش آمده است: ناامید، آزرده یا ناراحت از چیزی، و یک نفر همان «آرام باش» قدیمی را به زبان می‌آورد! ممکن است این عبارت بی ضرر به نظر برسد، اما نکته اینجاست که این حرف تاثیر عکس دارد!

در واقعیت، این عبارت می‌تواند به‌عنوان نادیده‌ گرفتن احساس آن فرد به نظر برسد، انگار که احساسات آن‌ها را جدی نمی‌گیرید. تقریباً مثل این است که بگویید احساسات آنها واقعی نیست. این عبارت همچنین نشان می‌دهد که فرد بیش از حد واکنش نشان می‌دهد، که می‌تواند ناامیدی بیشتری را در او برانگیزد.

در عوض، سعی کنید با آن شخص همدردی کنید و احساسات او را تایید کنید. چیزی مانند «می‌بینم که ناراحتی و می‌خواهم دلیلش را بدانم»، نشان می‌دهد که به او اهمیت می‌دهید و مایل هستید به حرف‌هایش گوش بدهید.

این موضوع مهم نیست

افراد دارای هوش هیجانی پایین زیاد از این جمله استفاده می‌کنند: “این موضوع مهم نیست.”

بی ضرر به نظر می‌رسد، نه؟ اما یک دقیقه صبر کنید. چیزی که ممکن است برای شما مهم نباشد، می‌تواند یک مساله بزرگ برای شخص دیگری باشد. وقتی نگرانی‌ها یا مشکلات یک نفر را کم اهمیت جلوه می‌دهید، به نظر می‌رسد که احساسات او را خرد می‌کنید. مثل این است که می‌گویید نگرانی‌های او بی اهمیت یا کم اهمیت است.

به جای نادیده گرفتن احساسات او، سعی کنید بگویید: ” می‌دانم که این موضوع برایت مهم است.” این جمله نشان می‌دهد که شما به احساسات او احترام می‌گذارید و برای حمایت از او حضور دارید، حتی اگر موضوع از نظر شما طور دیگری دیده می‌شود.

تو همیشه…. یا تو هرگز…

تو همیشه.... یا تو هرگز...

حالا بیایید در مورد جملاتی صحبت کنیم که با «تو همیشه…» یا «تو هرگز…» شروع می‌شوند. اینها می‌توانند دردسرساز واقعی باشند. به نظر می‌رسد که شما شخص را سرزنش می‌کنید و این می‌تواند او را در حالت دفاعی قرار دهد.

اگر می‌خواهید نگرانی یا ناامیدی خود را ابراز کنید، بهتر است روی فعل خاصی تمرکز کنید، نه شخص.

به عنوان مثال، به جای گفتن «تو هرگز به من گوش نمی‌دهی»، می‌توانید بگویید: «وقتی درباره روزم در محل کار صحبت می‌کردم احساس می‌کردم نادیده گرفته شده‌ام.»

۱۰ عادت آدم هایی که هوش هیجانی بالا دارند

به این ترتیب، احساسات خود را بدون سرزنش طرف مقابل یا انتقاد از او، منتقل می‌کنید.

می دانستم که این اتفاق خواهد افتاد

جمله دیگری که افراد دارای هوش هیجانی پایین اغلب استفاده می‌کنند این است: “می دانستم که این اتفاق می‌افتد.” این جمله ممکن است کمی پرغرور به نظر برسد، مثل کسی که ادعا می‌کند همیشه پاسخ‌ها را دارد و در عین حال می‌تواند باعث شود طرف مقابل احساس کند مورد قضاوت قرار گرفته یا تضعیف شده است.

در اینجا یک واقعیت جالب وجود دارد: طبق مطالعات روان‌شناختی، این نوع اظهارات می‌تواند منجر به چیزی شود که «واکنش» نامیده می‌شود – نوعی واکنش دفاعی که در آن افراد در مقابل توصیه‌ها یا پیشنهادها مقاومت می‌کنند زیرا می‌خواهند آزادی و استقلال خود را ابراز کنند. و به جای اینکه مردم در آینده بیشتر به شما گوش دهند، در واقع از شما دور خواهند شد!

من اینطورم!

من اینطورم! - افراد با هوش هیجانی پایین

تا به حال شنیده اید که کسی بعد از اینکه فردی را ناراحت کرده یا کاری آزاردهنده انجام داده بگوید: “من اینطور هستم؟” این جمله می‌تواند ناراحت کننده باشد. به نظر می‌رسد که فرد تمایلی به تغییر یا بهبود رفتار خود ندارد، حتی اگر باعث ناراحتی دیگران شود.

اما حقیقت این است که همه ما می‌توانیم تغییر و رشد کنیم. همه ما می‌توانیم یاد بگیریم که نسبت به احساسات دیگران حساس باشیم. گفتن این جمله مانند دیوار کشیدن است، دیواری که شانس رشد، درک و ارتباط را از بین می‌برد.

اصلا هرچه…

حالا بیایید در مورد “اصلا هر چه ” صحبت کنیم. این عبارتی است که افراد دارای هوش هیجانی پایین اغلب زمانی از آن استفاده می‌کنند که ناامید هستند یا نمی‌خواهند با چیزی کنار بیایند. اما نکته مهم اینجاست – می‌تواند واقعاً توهین آمیز و بی احترامی به نظر برسد.

به جای استفاده از این عبارت، بهتر است صادقانه ارتباط برقرار کنید. می‌توانید چیزی شبیه این بگویید: «در حال حاضر واقعاً احساس ناراحتی می‌کنم، می‌توانیم این گفتگو را بعداً ادامه دهیم؟»

برایم مهم نیست

این جمله می‌تواند معنای عمیق تری داشته باشد: “من اهمیتی نمی‌دهم.” وقتی افراد دارای هوش هیجانی پایین از این مورد استفاده می‌کنند، مثل این است که در مکالمه بمب می‌اندازند. این جمله خام است، خشن است، و واقعاً می‌تواند صدمه بزند.

هنگامی که می‌گویید “برایم مهم نیست”، به نظر می‌رسد که کاملاً احساسات یا نظرات طرف مقابل را نادیده می‌گیرید. مثل این است که می‌گویید افکار یا احساسات آنها برای شما ارزشی ندارد و این می‌تواند فوق العاده آزاردهنده باشد.

یک رویکرد بهتر می‌تواند گفتن چیزی باشد مانند، “برای من سخت است که با این موضوع ارتباط برقرار کنم” یا “برای درک آنچه می‌گویی به زمان نیاز دارم.”

حداقل….

حداقل....

در ادامه، اجازه دهید در مورد شروع یک جمله با “حداقل…” صحبت کنیم. افراد با هوش هیجانی پایین اغلب از این عبارت برای ایجاد احساس بهتر در دیگران استفاده می‌کنند، اما در واقع می‌تواند اثر معکوس داشته باشد.

وقتی می‌گویید “حداقل…”، ممکن است به نظر برسد که می‌خواهید احساسات یا موقعیت فرد را کم اهمیت جلوه دهید یا نادیده بگیرید. به عنوان مثال، اگر کسی بابت از دست دادن شغل خود ناراحت است و شما می‌گویید: «حداقل اکنون وقت آزاد بیشتری دارید»، ممکن است این حس را منتقل کنید که دردی که او متحمل شده است را نمی پذیرید.

به جای گفتن «حداقل…»، یک پاسخ حمایتی‌تر ممکن است این باشد: «من واقعا متاسفم که در حال گذراندن چنین شرایطی هستید.» یا «آیا کاری هست که بتوانم انجام دهم؟» این نشان می‌دهد که شما احساسات آنها را جدی می‌گیرید و در کنارشان هستید.

تو اینطور فکر می‌کنی!

افراد دارای هوش هیجانی پایین ممکن است از این عبارت زمانی استفاده کنند که احساسات یا تجربیات کسی را درک نمی‌کنند یا با آن موافق نیستند. اما واقعاً می‌تواند احساس بدی ایجاد کند. اینکه نمی‌توانیم احساسات یک نفر را ببینیم یا درک کنیم، به این معنی نیست که آنها واقعی نیستند. یک پاسخ همدلانه تر ممکن است این باشد: “به من کمک کن بفهمم که چه حالی داری.”

تو زیادی حساس هستی

افراد دارای هوش هیجانی پایین اغلب از این عبارت به عنوان راهی برای رد سرزنش یا اجتناب از برخورد با تأثیر رفتار خود استفاده می‌کنند. اما حقیقت این است که چنین جمله‌ای می‌تواند مانند یک سیلی به صورت فرد باشد. گفتن این جمله مانند این است که به طرف مقابل‌مان بگوییم که احساساتش واقعی نیستند یا اینکه به خاطر احساسی که دارد اشتباه می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان