جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 8 دقیقه
3.8
(51)

آیا تا به حال به این موضوع توجه کرده بودید که اکثر ارتباطات حضوری ما با یکدیگر غیرکلامی است؟ به همین دلیل مهم است که در مورد زبان بدن‌تان فکر کنید و در صورت نیاز تغییرات لازم را انجام دهید. در واقع زبان بدن شما شخصیت‌تان را تا حد زیادی لو می‌دهد!

تعاملات غیرکلامی ما قدرت زیادی دارند و در نهایت می‌توانند خود واقعی ما را به دنیای بیرون نشان دهند! بنابراین دفعه بعد که می‌خواهید روی آدم‌ها تأثیر بگذارید، عاقلانه است که نسبت به نشانه‌های غیرکلامی که می‌فرستید آگاه باشید.

زبان بدن و شخصیت افراد

در این نوشتار ۱۰ زبان مهم بدن را به شما معرفی خواهیم کرد که هر یک دنیایی از حرف دارند! با اطلاع از آن‌ها شاید بخواهید با دقت بیشتری در جلسات و گردهمی‌ها حضور داشته باشید!

شدت دست دادن

شدت دست دادن، زبان بدن و شخصیت افراد

دست دادن اغلب اولین وسیله ارتباط با یک آدم جدید است و در واقع با همین کار اولین پیام را به طرف مقابل‌مان می‌دهیم. چه بخواهیم و چه نخواهیم، محکم دست دادن نشان دهنده قدرت و اعتماد به نفس است. به طور کلی، محکم که دست بدهید، اولین تاثیر خوب را ایجاد می‌کنید. برعکس این موضوع نیز صادق است. شل دست دادن تاثیر خوبی در فرد مقابل‌تان ایجاد نمی‌کند!

برای مثال، اگر آدم کسب و کار هستید، ممکن است ناخودآگاه به طرف مقابل بگویید که فرد ایده آلی برای معامله نیستید یا آدم متعهدی تلقی نمی‌شوید. خوب یا بد، ما آدم‌ها معمولا اعتماد به نفس و قاطعیت را به خجالتی بودن و فرمانبرداری ترجیح می‌دهیم. با این حال، زیاده روی هم نکنید. بیش از اندازه محکم دست دادن نشانه پرخاشگری است!

نحوه برقراری ارتباط چشمی

درست مانند دست دادن وقتی که به طور منظم با دیگران تماس چشمی مستقیم برقرار می‌کنید، اعتماد به نفس و صداقت خود را نشان می‌دهید. ارتباط چشمی یکی از عوامل ایجاد کننده ارتباط است. شما می‌توانید از طریق چشم‌ها، علاقه، جاذبه، و همچنین خصومت و ترس و بسیاری از احساسات دیگر را ابراز کنید.

وقتی نگاه دیگران را از خودتان دور می‌کنید یا بیش از حد پلک می‌زنید، احتمالا فردی ناصادق، فریبکار یا ضعیف در نظر گرفته می‌شوید. اگرچه این احتمالاً همان احساسی است که به آدم‌های جدید می‌دهید، ممکن است لزوماً درست نباشد.

شاید به طور طبیعی کمی خجالتی هستید، که در این صورت ارزشش را دارد با ارتباط چشمی عامدانه تلاش بیشتری برای نشان دادن اعتماد به نفس به خرج دهید. در این مورد نیز، تعادل اهمیت زیادی دارد. تماس چشمی بیش از حد می‌تواند نشان دهنده خصومت باشد. بنابراین زیاده روی نکنید!‌

وضعیت قرارگیری بدن‌تان

زبان بدن - وضعیت قرارگیری بدن‌تان

وضعیت بدن نوع دیگری از زبان بدن است که اهمیت زیادی دارد. ایستادن، نشستن و راه رفتن با پشت صاف به معنای خونسردی و متانت است. البته قرار هم نیست که خیلی سفت و سخت باشید، پس صاف باشید اما شانه‌ها را شل نگه دارید.

وقتی خمیده اید یا کمرتان خمیده است، به دنیا می‌گویید که اعتماد به نفس پایینی دارید و احتمالاً احساس ناامنی می‌کنید. خواه برای کار و خواه برای زندگی شخصی، این حالت ابدا ایده‌آل نیست. بنابراین حواس‌تان به حالت بدن‌تان باشد.

حالات چهره

تا به حال برای‌تان پیش آمده بدون اینکه با کسی صحبت کنید یا رابطه‌ای با او داشته باشید به این نتیجه برسید که آدم جالبی نیست یا عصبی و مغرور به نظر می‌رسد؟!

این احساس شما گواهی بر تاثیر حالات چهره است. لبخند زدن مکرر و در موقعیت‌های مناسب تاثیر مثبتی بر دیگران دارد. در واقع لبخند گرما و مهربانی را منتقل می‌کند. با این حال بیش از حد لبخند زدن و در زمان‌های نامناسب خندیدن، ممکن است تأثیر دیگری داشته باشد.

از سوی دیگر، اخم کردن نشان دهنده خشم یا آزار است و پوزخند زدن با تکبر یا خودپسندی همراه است. با این حال به خاطر داشته باشید، همیشه موقعیت را در نظر بگیرید.

حرکات دست، بازو و پا

نکته اینجاست: ژست‌هایی که با دست‌ها، بازوها و پاهایمان می‌گیریم، تاثیر زیادی دارند و می‌توانند سرنخ‌هایی درباره شخصیت ما به دست دهند. به عنوان مثال، صحبت کردن با حرکات دست زیاد، اغلب به دوستانه و برون‌گرایانه تعبیر می‌شود.

بی قراری مداوم دست‌ها و ضربه زدن به پاها یا حرکت مداوم ممکن است برای فرد مقابل اضطراب آور به نظر برسد. این رفتارها همچنین می‌تواند باعث شود که شما بی‌ادب به نظر برسید.

اگر هنگام مکالمه دستان خود را در جیب‌تان نگه دارید یا مرتباً بازوها را به هم گره بزنید، در واقع زبان بدن بسته  دارید و حس منفی به فرد مقابل‌تان می‌دهید.

فرض کنید در یک قرار ملاقات مشغول صحبت هستید و فرد مقابل‌تان به مدت طولانی در اواسط گفتگو دست به سینه می‌ماند. این رفتار چه پیامی برای شما دارد؟ او احتمالاً علاقه ای به گفتگو ندارد! در مقابل، وقتی علاقمند به گفتگو هستید، زبان بدن شما داستان متفاوتی را بیان می‌کند.

وقتی از دیگران تقلید می‌کنید

وقتی از دیگران تقلید می‌کنید

وقتی حرکت شخص دیگری را تقلید می‌کنید، ناخودآگاه این پیام را می‌دهید که او را آدم جالبی می‌دانید و با رفتارش هماهنگ هستید. این کار به طور کلی به عنوان یک رفتار مثبت در ارتباطات ما با دیگران، خواه عاشقانه و خواه غیر عاشقانه دیده می‌شود.

در موردش فکر کنید: آیا تا به حال آنقدر با کسی هماهنگ بوده اید که به طور ناخودآگاه شروع به تکرار حرکات او کرده باشید؟ وقتی حرکات کسی را تقلید می‌کنیم، به او سیگنال ارتباط می‌دهیم. این رفتار همچنین نشان دهنده همدلی است.

لحن صدا

شاید لحن صدا زبان «بدن» نباشد، اما همچنان بخش مهمی از ارتباطات غیرکلامی است. مردم توانایی خواندن احساسات‌تان از روی لحن صدا را دارند. وقتی با لحنی مهربان و لطیف صحبت می‌کنید، مردم احتمالا شما را حساس و ملایم خواهند دید.

اگر با لحن غالب و صدای بلند صحبت می‌کنید، احتمالاً خودتان را جسور و مطمئن به بقیه نشان می‌دهید. هرچند صدای بیش از اندازه بلند پیام پرخاشگری دارد. سیاستمداران خوب می‌دانند که لحن در هنگام سخنرانی چقدر مهم است.

نحوه لمس کردن آدم‌ها

ما از طریق لمس کردن آدم‌ها تا حد زیادی با خودمان ارتباط برقرار می‌کنیم. به طور کلی (و بدون افراط و تفریط) افرادی که انگیزه لمس آنها ابراز حمایت یا محبت یا برقراری ارتباط است، به طور غیرمنتظره ای برونگرا و خونگرم تلقی می‌شوند.

شدت لمس نیز اهمیت زیادی دارد. یک لمس محکم و تقریباً قوی می‌تواند نشان دهنده شخصیت قوی و شاید خشن باشد. پس با احتیاط اقدام کنید! دوست صمیمی که سال‌ها او را ندیده‌اید ممکن است شما را در آغوش بگیرد و حتی چند سانت از روی زمین بلندتان کند. این نوع افراد هم آدم‌هایی گرم هستند و شخصیت غالب دارند.

از سویی لمس نکردن هم ممکن است غیر قابل دسترس و سرد بودن شما را نشان دهد. البته، قبل از نتیجه‌گیری موفقیت‌آمیز در مورد قصد و شخصیت دیگران، باید چندین فاکتور مانند فرهنگ و محیط را در نظر بگیریم.

مقدار فضای شخصی که می‌دهید

زبان بدن و شخصیت افراد - مقدار فضای شخصی که می‌دهید

آیا وقتی آدم‌ها بیش از حد به شما نزدیک می‌شوند، احساس ناراحتی می‌کنید؟ اگر چنین است، شما تنها نیستید. افراد معمولا نسبت به فضای شخصی خود حساس هستند.

Proxemics، اصطلاحی که توسط انسان شناس ادوارد تی‌هال ابداع شد، به معنای فاصله بین افراد در هنگام برقراری ارتباط فیزیکی است. درست مانند حرکات و حالات چهره، فضای فیزیکی بین افراد نیز می‌تواند چیزهای زیادی را بیان کند.

بسته به فرهنگ، انتظارات مختلفی از فضای شخصی وجود دارد، اما به طور کلی، چهار سطح اصلی وجود دارد: فضای صمیمی (0 تا 45 سانتی متر)، فضای شخصی (45  تا ۱۲۰ سانتی‌متر)، فضای اجتماعی (۱۲۰ سانت تا ۴ متر) و فضای عمومی (۴ متر و بیشتر).

فاصله ای که ما در طول تعامل خود با دیگران انتخاب می‌کنیم می‌تواند پیام‌های مختلفی را در مورد سطح راحتی ما با آن شخص از جمله نیت ما، پرخاشگری ما و غیره منتقل کند. بنابراین وقتی صحبت از فضای شخصی می‌شود، یک رویکرد عملی لازم است.

به عنوان مثال، اگر در اولین قرار ملاقات با شخصی که در برنامه دوستیابی ملاقات کرده اید، هستید، نزدیک شدن بیش از حد به او در لحظات اولیه ممکن است حالت تهاجمی و احتمالاً تهدیدآمیز داشته باشد. حفظ تعادل در این مورد هم اهمیت زیادی دارد. شرایط خاص فاصله‌های مشخصی را ایجاب می‌کند.

حالات کوچک چهره  

حالات کوچک، حالت‌های سریع و غیرارادی چهره هستند که احساسات واقعی افراد را در موقعیت‌های متفاوت آشکار می‌کنند. آنها زودگذر هستند و معمولاً کسری از ثانیه دوام دارند، اما می‌توانند احساسات زیادی را از غم گرفته تا خشم بیان کنند و بینشی نسبت به هویت یک فرد ارائه دهند.

یک حالت رایج چهره، چرخش چشم است. فرض کنید درباره موضوعی با همکارتان تبادل نظر کنید اما وقتی همکارتان را می‌بینید که برای مدت کوتاهی چشمانش را می‌چرخاند، حس بدی پیدا می‌کنید.

سایر حالات عبارتند از: به هم فشردن لب‌ها، باز شدن سوراخ‌های بینی، بالا بردن ابروها، چروک شدن چشم‌ها، افتادگی پیشانی و بسیاری موارد دیگر. حالا اصل مطلب را متوجه شدید. این حالات ظریف را در تعاملات خود نادیده نگیرید زیرا واقعاً می‌توانند چیزهای زیادی را آشکار کنند!

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد آرا: 51

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
کیف چرم زنانه دوره ICDL در تبریز بلیط هواپیما روگو محاسبه اسپرد در بازار فارکس قدرتمندترین افراد جهان دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان