جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
3.3
(6)

سلامت روان جنبه مهمی است، با این حال بسیاری از افراد آن را جدی نمی‌گیرند و با افسردگی پنهان دست و پنجه نرم می‌کنند که اغلب مورد توجه دیگران قرار نمی‌گیرد. افراد مبتلا به افسردگی پنهان در پنهان کردن آشفتگی‌های عاطفی خود استاد هستند و در عین حال که با طیف وسیعی از کشمکش‌های درونی می‌جنگند، ظاهری عادی دارند. در این مقاله به عادات و ویژگی‌هایی می‌پردازیم که اغلب در افراد مبتلا به افسردگی پنهان مشاهده‌ می‌شود.

افسردگی پنهان چیست؟

افسردگی پنهان (Dysthymia) یک نوع اختلال افسردگی مزمن است که با علائم افسردگی ملایم تا متوسط همراه است. این اختلال ممکن است به عنوان افسردگی مزمن یا افسردگی مزمن ملایم نیز شناخته شود. مهمترین ویژگی افسردگی پنهان، مدت زمان طولانی آن است که معمولا حداقل دو سال به طول می‌انجامد. افراد مبتلا به افسردگی پنهان به طور مداوم علائم افسردگی نسبتا خفیف را تجربه می‌کنند، اما این علائم ممکن است تاثیر مخربی بر روزمرگی، ارتباطات اجتماعی، تحصیلات و کارایی ایشان داشته باشد. برخلاف افسردگی اساسی که با علائم شدید و خنثی‌کننده همراه است، افسردگی پنهان به صورت ملایم‌تر ظاهر می‌شود.

ویژگی های افراد مبتلا به افسردگی پنهان

ویژگی های افراد مبتلا به افسردگی پنهان

افسردگی پنهان، یکی از شکل‌های افسردگی است که به دلایل مختلفی ممکن است در افراد بروز کند. افراد مبتلا به افسردگی پنهان علائم معمول افسردگی مانند ناراحتی، افت انرژی، اختلالات خواب و اضطراب را تجربه می‌کنند، اما این علائم به صورت پنهانی و بدون نمایان شدن در بیرون تجربه می‌شوند. به عبارت دیگر، افراد مبتلا به افسردگی پنهان معمولا توانایی مخفی کردن احساسات و وضعیت روحی خود را دارند و آن را از دیگران پنهان می‌کنند.

ویژگی های افرادی که افسردگی پنهان دارند عبارت است از:

پنهان کردن آشفتگی عاطفی

یکی از شایع‌ترین ویژگی‌های افراد مبتلا به افسردگی پنهان، توانایی آنها در پنهان کردن احساسات واقعی است. آنها در پوشاندن نما مهارت پیدا می‌کنند، حتی زمانی که غم، اضطراب یا ناامیدی عمیق را تجربه می‌کنند، می‌توانند لبخند بزنند. این پوشش عاطفی می‌تواند آنقدر قانع کننده باشد که حتی دوستان نزدیک و اعضای خانواده، به آشفتگی درونی که این افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند مشکوک نمی‌شوند.

کناره گیری از تعاملات اجتماعی

یکی دیگر از ویژگی‌های رایج برای کسانی که به سرعت احساسات خود را پنهان می‌کنند، تمایل آنها به کناره گیری از تعاملات اجتماعی است. افراد مبتلا به افسردگی پنهان اغلب تنهایی را ترجیح می‌دهند و ممکن است از گردهمایی‌ها، رویدادهای اجتماعی یا حتی گفتگوهای انفرادی با دوستان و عزیزان‌شان خودداری کنند. آنها ممکن است مرتبا برنامه‌ها را لغو کنند، بهانه بیاورند یا به سادگی به دنیای خودشان عقب نشینی کنند.

غوطه ور شدن در فعالیت ها

برای منحرف کردن توجه از مبارزات عاطفی خود، افراد مبتلا به افسردگی پنهان ممکن است خود را در مجموعه‌ای از فعالیت‌ها غوطه ور کنند یا بیش از حد مشغول شوند. این می‌تواند به عنوان حواس پرتی عمل کند و مانع از رویارویی آنها با احساسات درونی‌شان شود. آنها ممکن است بیش از حد متعهد به کار، سرگرمی‌ها یا تعهدات اجتماعی به عنوان وسیله‌ای برای اجتناب از درد عاطفی خود باشند.

کمال جویی بی وقفه

کمال جویی بی وقفه

بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی پنهان استانداردهای بالایی برای خود دارند و به دنبال کمال در جنبه‌های مختلف زندگی‌شان هستند. آنها اغلب بر این باورند که اگر بتوانند در هر زمینه‌ای برتر باشند، می‌توانند از افسردگی خود پیشی بگیرند یا آن را بپوشانند. این کمال جویی بی وقفه می‌تواند از نظر احساسی خسته کننده باشد و آشفتگی درونی آنها را تداوم بخشد.

داشتن تصور منفی از خود

افراد مبتلا به افسردگی پنهان، تصویر منفی از خود دارند. این افراد به شدت از خود انتقاد می‌کنند و ممکن است درگیر خودگویی منفی شوند. آنها ممکن است در خود احساس بی ارزشی، گناه و شک و تردید داشته باشند که ناراحتی عاطفی آنها را تشدید می‌کند.

مشکل داشتن در ابراز احساسات

برقراری ارتباط با احساسات آنها می‌تواند چالش مهمی برای این افراد باشد، زیرا ممکن است بیان افکار و احساسات درونی‌شان برای دیگران دشوار باشد که منجر به احساس انزوا و سوء تفاهم می‌شود. این مشکل در بیان، می‌تواند مانع از توانایی آنها در جستجوی کمک و حمایت شود.

تاثیر بر سلامت جسمانی

افسردگی تنها یک موضوع سلامت روان نیست. افراد مبتلا به افسردگی پنهان ممکن است علائم فیزیکی مانند خستگی مزمن، سردرد، دردهای عضلانی یا مشکلات گوارشی را تجربه کنند. این علائم فیزیکی اغلب از بار عاطفی ناشی می‌شود.

اختلال در خواب

افسردگی می‌تواند الگوهای غذا خوردن و خواب را مختل کند. برخی از افراد ممکن است اشتهای بیشتری داشته باشند و به خوردن احساسی بپردازند که منجر به افزایش وزن می‌شود. برخی دیگر ممکن است از دست دادن اشتها و در نتیجه کاهش وزن را تجربه کنند. اختلالات خواب نیز رایج است، به طوری که افراد یا بیش از حد می‌خوابند یا با بی‌خوابی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وابستگی به مواد مخدر

برای برخی، استفاده از الکل یا مواد مخدر می‌تواند به یک مکانیسم مقابله تبدیل شود. در تلاش برای بی حس کردن درد عاطفی، افراد مبتلا به افسردگی پنهان ممکن است به مواد روی آورند. سوء مصرف مواد می‌تواند وضعیت عاطفی آنها را بدتر کند و چرخه‌ای از وابستگی ایجاد کند.

حساسیت شدید نسبت به انتقاد

حساسیت شدید نسبت به انتقاد در افسردگی پنهان

افسردگی پنهان، اغلب افراد را نسبت به انتقاد یا طرد شدن حساس می‌کند. آنها ممکن است حتی بازخورد سازنده را به عنوان یک حمله شخصی تفسیر کنند و عمیقا تحت تأثیر آن قرار گیرند. این حساسیت مفرط می‌تواند منجر به کناره گیری اجتماعی و تیرگی روابط شود.

از دست داشتن علاقه 

کاهش ظرفیت برای تجربه لذت یکی از علائم بارز افسردگی است. افراد مبتلا به افسردگی پنهان ممکن است علاقه خود را به فعالیت‌هایی که زمانی از آنها لذت می‌بردند از دست بدهند. حتی سرگرمی‌ها و علاقه‌هایی که زمانی برای آنها شادی می‌آورد، ممکن است اکنون توخالی و ناکامل به نظر برسند.

عدم توجه به مراقبت از خود

افراد مبتلا به افسردگی پنهان اغلب نیازهای دیگران را بر نیازهای خود ترجیح می‌دهند. آنها ممکن است از مراقبت از خود مانند ورزش منظم، رژیم غذایی متعادل و استراحت کافی غافل شوند که می‌تواند علائم افسردگی آنها را تشدید کند.

جمع بندی

در افسردگی پنهان، افراد، علائم افسردگی ملایم تا متوسط را دارند اما این علائم به طور معمول نسبت به افسردگی اساسی کمتر واضح و ظاهر می‌شوند. افسردگی پنهان معمولا به مدت حداقل دو سال طول می‌کشد و می‌تواند تأثیر منفی در زندگی افراد داشته باشد.

علائم افسردگی پنهان شامل احساس ناراحتی مداوم، کمبود انرژی، تغییرات در الگوی خواب، تغییرات در وزن و اشتها، کاهش علاقه به فعالیت‌های روزمره و انکار علائم می‌شود.

درمان افسردگی پنهان ممکن است شامل مشاوره روان‌شناختی، داروها، تغییر در سبک زندگی و پشتیبانی اجتماعی باشد. تشخیص و درمان به موقع این اختلال مهم است تا به افراد کمک شود تا از علائم‌شان عبور کنند و به بهبود روحی و روانی خود برسند. بنابراین، اگر شما یا کسی که می‌شناسید به افسردگی پنهان، مبتلا به نظر می‌رسد، توصیه می‌شود که با یک پزشک مشورت کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد آرا: 6

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها
  1. […] مراقب سلامت روان خود باشید و فقط به این دلیل که شریک زندگی تان نیاز به تخلیه روانی دارد، خود را تا مرز فرسودگی پیش نبرید. شاید بد نباشد ویژگی های افراد مبتلا به افسردگی پنهان را بدانید. […]

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان