جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 4 دقیقه
5
(1)

امروزه ما اختراعات زیادی داریم که نمی‌توانیم بدون آنها زندگی کنیم. بیشتر آن‌ها نوآوری‌های عصر مدرن به حساب می‌آیند، اما منشأ آنها را می‌توان در دوران باستان پیدا کرد. برخی از اختراعات دوران باستان به قدری بحث برانگیز بودند که به دلیل محدودیت‌های زمان نمی توان آنها را پذیرفت. با این حال، با گذشت زمان آنها به بخشی از روال روزمره ما تبدیل شدند و دنیای امروزی را شکل دادند.

برای اینکه به شما نشان دهیم چقدر جامعه باستانی زندگی مدرن ما را تحت تاثیر قرار داده است، ۷ مثال برای‌تان گردآوری کرده‌ایم. چیزهایی که امروز برای‌مان کاملا عادی هستند و تصور می‌کنیم به دنیای مدرن تعلق دارند، در واقع به عصر باستان برمی‌گردند.

رستوران‌های فست فود در پمپئی وجود داشت

فست فود در پمپی

ما معمولاً رستوران‌های فست فود را از اختراعات عصر مدرن می‌دانیم. معلوم است که غذاهای خیابانی در زمان‌های قدیم نیز وجود داشته است. باستان شناسانی که پمپئی را مورد مطالعه قرار داده‌اند اخیراً نسخه رومی رستوران فست فود به نام ترموپلیوم را کشف کرده اند. غذاهای معمول این رستوران شامل اردک، ماهی شور، پنیر پخته و جوندگان برشته شده با عسل بود. امروزه، بازدیدکنندگان نمی‌توانند از غذاهای لذیذ دوران باستان لذت ببرند، اما می‌توانند در محل آن قدم بزنند و نقاشی‌های دیواری را تحسین کنند.

آرایش از مصر باستان سرچشمه می‌گیرد

تاریخچه آرایش به دوران باستان باز می‌گردد – حدود 4000 سال قبل از میلاد آرایش شروع شد. مصریان باستان از مواد طبیعی مانند مالاکیت، سرمه یا حنا آرایش می‌کردند. فرآیند زمان بر آماده سازی شامل تبدیل کردن مواد معدنی به یک پودر و سپس ترکیب آنها با یک ماده چسبنده – معمولاً چربی حیوانی بود.

با این حال، آرایش تنها برای اهداف زیبایی شناختی مانند امروز استفاده نمی شد. به عبارت دیگر، مصریان معتقد بودند که این کار به آنها محافظت در برابر شر ارائه می‌دهد، زیرا چشم‌های بدون آرایش در برابر چشم شیطان آسیب پذیرتر هستند.

ساعت‌های زنگ دار در یونان باستان اختراع شدند

ما آنقدر به فناوری عادت کرده ایم که احتمالاً نمی توانیم تصور کنیم که چگونه صبح‌ها بدون تنظیم زنگ هشدار روی تلفن همراه خود از خواب بیدار خواهیم شد. از سوی دیگر، مردم در گذشته با طلوع خورشید از خواب بیدار می‌شدند و گاهی باید قبل از آن بیدار می‌شدند.

به همین دلیل است که افلاطون فیلسوف یونانی اولین نسخه ساعت زنگ دار را ساخت. او از یک ساعت آبی، نوعی ساعت محبوب در یونان باستان، با یک ویژگی بیشتر استفاده کرد. افلاطون برای اعلام آغاز سخنرانی خود در سپیده دم، سوت‌هایی را به ساعت وصل کرد که صدایی شبیه به یک ارگ آبی تولید می‌کرد.

قدیمی ترین قفل در توسط مصریان باستان ساخته شده است

قدیمی ترین قفل در حدود 4000 سال قبل از میلاد توسط مصری‌ها ساخته شد. قفل‌های باستانی شبیه قفل‌های پین‌دار بودند، اما بسیار بزرگ‌تر از انواعی که امروزه استفاده می‌کنیم – گاهی اوقات طول آنها به 2 فوت می‌رسید. برخلاف قفل‌های اخیر که از چوب و فلز ساخته می‌شدند، مصریان باستان فقط از چوب حتی برای ساخت کلید استفاده می‌کردند.

رومیان باستان گرمایش مرکزی داشتند

قدمت گرمایش مرکزی به روم باستان باز می‌گردد. هیپوکاست یک سیستم گرمایش مرکزی است که هوای گرم را از طریق لوله‌های زیر زمین تولید و به گردش در می‌آورد. گرما در اثر آتش سوزی تولید می‌شد. بر اساس یافته‌های باستان شناسان، این سیستم گرمایشی در حمام‌ها و خانه‌های طبقات بالای جامعه وجود داشته است.

سومریان اولین سیستم نوشتاری را توسعه دادند

با وجود اینکه امروزه از حروف مدرن و ساده استفاده می‌کنیم، باید از سومریان برای ابداع اولین سیستم نوشتاری تشکر کنیم. در ابتدا، ارتباطات نوشتاری به تصاویر ساده ای به نام پیکتوگراف خلاصه شد. با افزایش نیاز انسان به نوشتن ایده‌های انتزاعی تر، مردم شروع به ترکیب تصاویر تصویری در نمادهای پیچیده تر کردند. طی قرن‌ها، سیستم نوشتاری به تکامل خود ادامه داد و امروز ما چیزی داریم که آن را الفبای مدرن می‌نامیم.

یونانیان قدیم برای صبحانه پنکیک درست می‌کردند

دانشمندان بر اساس تجزیه و تحلیل دانه‌های نشاسته روی ابزارهای آسیاب 30000 ساله، به این نتیجه رسیده‌اند که آشپزهای عصر حجر آرد درست می‌کردند و آن را با آب مخلوط می‌کردند تا چیزی شبیه به مخلوط پنکیک درست کنند. با این حال، اولین سند ثبت شده از پنکیک به یونان باستان برمی گردد. جالینوس فیزیکدان یونانی کتاب‌های زیادی در مورد پزشکی و سلامت نوشت، اما یکی از آنها بر رژیم غذایی متمرکز است. به نظر می‌رسد که پنکیک آن طور که امروزه اغلب تصور می‌شود یک صبحانه معمولی آمریکایی نیست – طبق نوشته‌های جالینوس، یونانیان باستان نیز از این صبحانه شیرین لذت می‌بردند.

کلام پایانی

کدام یک از این موارد برای‌تان عجیب و غیر قابل باور بود؟ آیا می‌توانید زندگی را بدون این اختراعات تصور کنید؟ آیا روش دیگری می‌دانید که جامعه باستانی زندگی مدرن را شکل داده است؟ برای‌مان در بخش نظرات بنویسید!

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان