جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
4
(3)

وقتی ادرار با سوزش یا هر نوع دیگری از درد یا ناراحتی همراه است، یک چیز کاملا مشخص است و آن اینکه مشکلی وجود دارد. اکثر افراد دست کم یک بار در زندگی خود دیزوری یا ادرار دردناک را تجربه می‌کنند. اما دلایل ادرار دردناک چیست؟

ادرار دردناک می‌تواند نشانه عفونت‌های مختلف باشد که برخی از آنها نیاز به درمان پزشکی جدی دارند. در این نوشتار ۷ دلیل ادرار دردناک را خواهید دید.

دلایل دیزوری یا ادرار دردناک

موارد قید شده در زیر مهم‌ترین دلایل ادرار دردناک هستند. یادتان باشد اگر با درمان های خانگی ادرار دردناک یا داروهای بدون نسخه مشکل‌تان رفع نشد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

عفونت مجاری ادراری

درمان های خانگی عفونت ادراری نشانه های عفونت کلیه دلایل ادرار دردناک

هرکسی می‌تواند به عفونت مجاری ادراری مبتلا شود، اما این عفونت در زنان شایع‌تر است. به گفته برخی از پزشکان حدود 80٪ از مواقع، علت درد هنگام ادرار کردن، عفونت ادراری است.

عفونت زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها به مجرای ادرار (لوله‌ای که از طریق آن ادرار از بدن خارج می‌شود) و سپس به مثانه راه پیدا می‌کنند. رشد بیش از حد باکتری باعث اسیدی شدن ادرار می‌شود. به این ترتیب هنگامی که ادرار از مجرای ادرار خارج می‌شود، احساس سوزش خواهید داشت.

عفونت ادراری علاوه بر درد، می‌تواند علائمی مانند میل شدید و مکرر به ادرار کردن (در حالی که هر بار فقط مقدار کمی ادرار تولید می‌کنید)، ادرار کدر یا ادراری که بوی بدی دارد، ایجاد کند.

آنتی بیوتیک‌ها درمان استاندارد UTI  یا عفونت مجاری ادراری هستند، اما اگر علائم شما خفیف باشد، ممکن است بتوانید با نوشیدن مقدار زیادی مایعات (آب توصیه می‌شود)، مصرف مسکن بدون نسخه یا استفاده از یک پد گرم کننده علائم را از بین ببرید.

عفونت‌های مقاربتی

هنگامی که ادرار دردناک را تجربه می‌کنید اما عفونت ادراری ندارید، احتمال زیادی وجود دارد که به یک بیماری مقاربتی مبتلا شده باشید. بیشتر زنان همیشه تصور می‌کنند که این مشکل ناشی از عفونت مجاری ادراری است و معمولا حدس نمی‌زنند  که ممکن است یک بیماری مقاربتی داشته باشند.

با این حال توصیه می‌شود که حتما برای تشخیص علت درد به پزشک مراجعه کنید چرا که عدم درمان عفونت مقاربتی شما را با مشکلات دیگری نیز مواجه خواهد کرد.

کلامیدیا، سوزاک، تریکومونیازیس و تبخال تناسلی همگی می‌توانند ادرار کردن را با درد همراه کنند. سایر علائمی که نشان می‌دهند ممکن است به STI مبتلا باشید عبارتند از:

  • خارش
  • تغییرات در ترشحات واژن
  • تاول یا زخم روی واژن

آزمایشات  بیماری‌های مقاربتی در مطب یا در خانه می‌تواند به شناسایی علت علائمی که تجربه می‌کنید، کمک کند. درمان مناسب به نوع عفونت بستگی دارد، اما ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند درمان مناسب را برای شما تجویز کند، که ممکن است شامل آنتی بیوتیک‌ها یا داروهای ضد ویروسی باشد.

سیستیت یا التهاب مثانه

دلایل ادرار دردناک

سیستیت یا التهاب مثانه در بسیاری از موارد ناشی از عفونت باکتریایی است. بسیاری از محرک‌ها می‌توانند پوشش مثانه را با مشکل مواجه کنند. این روند می‌تواند منجر به التهاب و در نهایت درد هنگام ادرار کردن شود.

اگر سیستیت یا التهاب مثانه علت ادرار دردناک باشد، راه حل آن ساده است: از محرک ایجاد کننده مشکل دوری کنید. اگر سیستیت نتیجه درمان پزشکی است که در حال حاضر تحت آن قرار دارید، باید در مورد گزینه‌های مدیریت این عارضه جانبی با پزشک‌تان مشورت کنید.

عفونت کلیه

در صورتی که هنگام ادرار کردن خون در ادرار و کمردرد درد دارید، عفونت ادراری ممکن است به بدترین حالت خود رسیده و در واقع به کلیه‌ها منتقل شده باشد. عفونت‌های کلیوی – که به لحاظ پزشکی پیلونفریت نامیده می‌شود – زمانی رخ می‌دهند که عفونت ادراری به یکی از این اندام‌ها یا هر دوی این اندام‌های فیلترکننده (کلیه‌ها) حرکت می‌کند. سایر علائم عفونت کلیه که یکی از مهم‌ترین دلایل ادرار دردناک است، عبارتند از تب، لرز و درد شکم.

پزشکان هشدار می‌دهند که اگر عفونت کلیه درمان نشود، می‌تواند مشکلاتی جدی ایجاد کند. عفونت ممکن است به جریان خون سرایت کند که بسیار خطرناک است. در این مرحله، ممکن است مجبور شوید برای استراحت و دریافت مایعات به صورت وریدی بستری شوید.

ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی احتمالاً برای تشخیص عفونت کلیه به نمونه ادرار نیاز دارد. آنتی بیوتیک‌ها خط اول درمان هستند و علائم معمولا پس از چند روز با مصرف داروها بهبود می‌یابند.

سنگ کلیه یا مثانه

هنگامی که مواد معدنی موجود در ادرار به هم می‌چسبند و متبلور می‌شوند، تکه‌های حاصله به سنگ تبدیل شده و می‌توانند در کلیه‌ها یا مثانه ته نشین شوند. در هر دو صورت، ممکن است سنگ‌ها هیچ علامتی ایجاد نکنند و هنگام ادرار کردن بدون اینکه متوجه شوید، از بین بروند.

اما اگر سنگ مثانه پوشش مثانه را تحریک کند یا سنگ کلیه در مکان نامناسبی قرار بگیرد، جریان ادرار مسدود می‌شود و ممکن است درد بسیار شدیدی را تجربه کنید، هم هنگام ادرار کردن و هم در حالت عادی.

اگر پزشک تشخیص دهد که شما سنگ کلیه یا مثانه دارید، احتمالاً نوشیدن مقدار زیادی آب را برای کمک به دفع سنگ کلیه توصیه می‌کند. با این حال، سنگ‌های بزرگ‌تر ممکن است به جراحی یا سایر روش‌های درمانی برای حذف نیاز داشته باشند.

واژینوز باکتریال

کلامیدیا عفونت باکتریایی مقاربتی دلایل ادرار دردناک

مطابق با گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC)، شایع ترین عفونت واژن در زنان بین 15 تا 44 سال واژینوز باکتریال است، اما هیچ کس دقیقا نمی‌داند که چگونه و چرا برخی از زنان به واژینوز باکتریال (BV) مبتلا می‌شوند.

این بیماری در زنانی که زندگی جنسی فعالی دارند، نسبت به زنانی که هرگز رابطه جنسی واژینال نداشته اند شایع‌تر است و احتمالا به عدم تعادل بین باکتری‌های سالم و مضری که به طور طبیعی در واژن زندگی می‌کنند مربوط می‌شود.

با توجه به گزارش‌های CDC، به نظر می‌رسد داشتن رابطه جنسی با یک فرد جدید یا با چندین نفر، شانس ابتلای زنان به BV را افزایش می‌دهد. ترشح خارج شده از واژن  ممکن است رقیق و به رنگ سفید یا خاکستری به نظر برسد. برخی از زنان مبتلا به BV نیز متوجه بوی شدید واژن، به ویژه پس از رابطه جنسی می‌شوند.

واژینوز باکتریایی می‌تواند خطر ابتلا به برخی بیماری‌های مقاربتی را نیز افزایش دهد، بنابراین تشخیص و درمان آن (معمولاً با آنتی بیوتیک‌ها) اهمیت زیادی دارد، حتی اگر علائم بسیار خفیفی داشته باشید.

خراشیده شدن واژن

اگر هنگام داشتن رابطه جنسی به اندازه کافی روان‌سازی نداشته باشید یا از لوبریکانت استفاده نکنید، ممکن است دچار خراشیدگی‌های کوچکی شوید و همین باعث می‌شود هنگام ادرار کردن درد و سوزش داشته باشید.

اگر یائسگی را پشت سر گذاشته باشید، با خراش‌های کوچک و ادرار دردناک مواجه خواهید شد. تغییرات هورمونی ناشی از یائسگی می‌تواند دیواره‌های واژن و پوست دستگاه تناسلی زنان را نازک کند، روندی که به خودی خود باعث ایجاد درد در ادرار می‌شود. ناگفته نماند که این تغییر در هورمون‌ها احتمال ایجاد پارگی‌های کوچک در طول رابطه جنسی را افزایش می‌دهد.

استفاده از یک روان کننده یا لوبریکانت خوب می‌تواند به شما کمک کند از این نوع سوزش هنگام ادرار جلوگیری کنید. اگر علت درد هنگام ادرار کردن همین باشد، باید قبل از برقراری رابطه جنسی بعدی، کمی صبر کنید. ممکن است تا زمانی که این ناحیه بهبود بیابد، هنگام ادرار کردن درد داشته باشید.

کلام آخر

مهم نیست که علت ادرار دردناک در شما چیست، به هر حال باید برای رفع مشکل و تسکین درد به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. درد هنگام ادرار کردن به خودی خود برطرف می‌شود اما تا زمانی که درمان پزشکی دریافت نکرده باشید نمی‌توان گفت که پایان درد و علائم شما چه وقت است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
کیف چرم زنانه دوره ICDL در تبریز بلیط هواپیما روگو محاسبه اسپرد در بازار فارکس قدرتمندترین افراد جهان دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان