بهترین نوشیدنی برای سنگ کلیه: این 10 نوشیدنی را دست کم نگیرید!

بهترین نوشیدنی برای سنگ کلیه

سعی کنید از این نوشیدنی‌ها بنوشید تا به حرکت و عملکرد کلیه‌ها کمک کنید. سنگ کلیه از بیماری‌های شایع است. سالانه میلیون‌ها نفر در جهان دچار سنگ کلیه می‌شوند. اگر فکر می‌کنید سنگ کلیه دارید یا احساس درد و ناراحتی در ناحیه کلیه می‌کنید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. به طور معمول پس از تشخیص، پزشک قبل از هر اقدام دیگری، تلاش می‌کند تا سنگ را به طور طبیعی دفع کند. از طرفی علاوه بر مراجعه به پزشک، نوشیدن‌هایی وجود دارد که به عنوان بهترین نوشیدنی برای سنگ کلیه می‌تواند به کاهش درد یا عبور سنگ در صورت رعایت اقدامات احتیاطی کمک کند.

اگر می‌خواهید در مورد این نوشیدنی‌ها بدانید با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید!

  1. آب، آب و آب بیشتر!

کم آبی بدن یکی از بزرگترین عوامل خطر برای سنگ کلیه است. بنابراین هیدراته ماندن کلید اصلی پیشگیری از سنگ کلیه به حساب می‌آید. مایعات تمام سموم و سنگ‌ها و رسوبات را از طریق مجاری ادراری دفع می‌کنند.

بهترین روش برای فهمیدن این که بدن تان به اندازه کافی هیدراته است یا خیر، این است که به رنگ ادرار خود نگاه کنید. اگر رنگ ادرار روشن و شفاف است یعنی بدن آب کافی دارد. اما اگر رنگ آن تیره تر است، به این معنی است که باید بیشتر آب بنوشید.

  1. بهترین نوشیدنی برای سنگ کلیه؛ شیر

شیر منبع خوبی از کلسیم است و دریافت کلسیم کافی برای افراد مبتلا به سنگ کلیه کلسیمی‌ ضرورت دارد. زیرا کلسیم نه تنها برای سلامت استخوان‌ها حیاتی است، بلکه جذب اگزالات را نیز کاهش می‌دهد. اگزالات یک اسید آلی موجود در گیاهان است، اما می‌تواند توسط بدن نیز سنتز شود و به جلوگیری از سنگ کلیه کمک کند.

  1. دتاکس واتر، آب طعم دار با ترکیب توت فرنگی و نعنا

اگر سنگ کلیه دارید، دتاکس واتر گزینه خوبی برای نوشیدن است، زیرا به آب طعم می‌بخشد. در واقع طعم دار کردن آب برای افرادی که نمی‌توانند زیاد آب بنوشند، مفید است. «طعم لذیذ آن افراد را نوشیدن بیشتر از آن تشویق می‌کند تا بتوانند سنگ کلیه را دفع کنند. به علاوه، میوه، سبزیجات یا گیاهان موجود در دتاکس واتر حاوی آنتی اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند در پیشگیری از سنگ کلیه نقش داشته باشند. زیرا بین سطح پایین آنتی اکسیدان‌های بدن و ایجاد سنگ کلیه ارتباط وجود دارد. ترکیب سرکه سیب، خیار و هندوانه را امتحان کنید.

  1. آب لیمو و آب، بهترین ترکیب برای سنگ کلیه

ترکیب لیموی تازه و آب باعث ایجاد حس طراوت و تازگی می‌شود که نه تنها به هیدراته ماندن کمک می‌کند، بلکه لیمو حاوی اسید سیتریک است که تاثیر زیادی بر شکستن سنگ‌های کلیه دارد. با این حال، اگر از این نوشیدنی مصرف می‌کنید، از طریق نی بنوشید تا از دندان‌های خود محافظت کنید. به این ترتیب اسید با دندان‌ها تماسی نخواهد داشت.

  1. آب سرکه سیب

یک تا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب در یک لیوان آب سبب تامین اسید استیک می‌شود. اسید استیک به نرم، تجزیه و حل شدن سنگ‌های کلیه کمک می‌کند و در آسان‌تر دفع شدن آن‌ها از طریق ادرار نقش دارد. هرچند تحقیقات زیادی در مورد تاثیر سرکه سیب بر سنگ کلیه وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد که این نوشیدنی به درمان آن کمک می‌کند. زیرا سرکه سیب، اسید معده را افزایش می‌دهد و هضم را بهبود می‌بخشد. همچنین خون و ادرار را قلیایی می‌کند، و از ایجاد سنگ‌های جدید جلوگیری می‌کند.

  1. بهترین نوشیدنی برای سنگ کلیه؛ آب پرتقال

آب پرتقال و لیموناد فواید مشابهی دارند. هر دو حاوی سیترات هستند که خطر تشکیل سنگ کلیه را کاهش می‌دهد. این نوشیدنی‌ها حتی برای افرادی که نمی‌توانند مکمل‌های سیترات پتاسیم را تحمل کنند نیز مفید است. محتوای سیترات آب پرتقال و لیموناد مشابه است، اما به نظر می‌رسد آب پرتقال در پیشگیری از سنگ کلیه موثرتر می‌باشد. فقط باید از آب پرتقال تازه مصرف کنید.

اما از آب میوه‌های آبمیوه پرتقال یا هر نوشیدنی دیگر با ترکیب پرتقال خودداری کنید. زیرا چنین محصولاتی معمولا فرآوری شده هستند و بر سلامت بدن شما تاثیر می‌گذارند.

  1. آب انار برای سنگ کلیه

انار یک میوه خوشمزه است که به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی خود شهرت دارد. این آنتی اکسیدان‌ها ممکن است بر سنگ کلیه نیز تاثیر گذاشته و خطر تشکیل آن را کاهش دهند. این آبمیوه می‌تواند فواید دیگری نیز داشته باشد، مانند کاهش اسیدی شدن ادرار و هیدراته نگه داشتن بدن، که هر دو در کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه موثر است.

  1. آب کرفس

کرفس در طب سنتی سابقه طولانی در درمان بیماری‌ها دارد. همچنین یک سبزی سالم برای بدن است. آب کرفس به راحتی در خانه تهیه می‌شود و جایگزینی جذاب برای سایر موارد موجود در این لیست است. شما می‌توانید مقداری از این سبزی را با مقداری آب مخلوط کنید و در طول روز بنوشید. این نوشیدنی فقط آبرسان نیست. بلکه به سم زدایی بدن نیز کمک می‌کند – اثری که می‌تواند خطر سنگ کلیه را کاهش دهد.

با این حال، در نوشیدن آن احتیاط کنید. اگر فشار خون پایینی دارید یا اختلالات خونریزی دارید، آب کرفس ننوشید. ترکیبات موجود در کرفس می‌تواند با برخی از انواع داروها نیز تداخل داشته باشد. بنابراین اگر دارو مصرف می‌کنید ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

  1. بهترین نوشیدنی برای سنگ کلیه؛ قهوه و چای

یک نوشیدنی لذیذ دیگر، محتوای کافئین قهوه و چای این دو نوشیدنی برای سنگ کلیه مناسب نیست. مشکل آن نیز خاصیت ادرارآور کافئین است، بنابراین سبب کاهش آب بدن می‌شود. اما طبق بعضی تحقیقات دیگر، مصرف قهوه و چای می‌تواند به جای افزایش سنگ کلیه، سبب کاهش تشکیل آن شود. دلیل خوبی نیز برای این موضوع وجود دارد. در حالی که کافئین به عنوان یک دیورتیک عمل می‌کند، بدن به هضم آن مقاومت کرده و به مرور سبب کاهش اثر آن می‌شود. به علاوه، قهوه و چای هر دو حاوی مقدار مناسبی آب هستند. حتی اگر به دلیل اثر ادرارآور این نوشیدنی‌ها مقداری آب از دست بدهید، یک فنجان قهوه می‌تواند مقداری از آن را به بدن شما باز گرداند.

همچنین برخی از مطالعات نشان می‌دهد که چای سبز می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد. با این حال، باید مراقب نوشیدن چای باشید، زیرا ممکن است سرشار از اگزالات باشد. این یعنی مصرف زیاد چای می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد.

  1. آب نارگیل

آب نارگیل گاهی اوقات به عنوان یک نوشیدنی طبیعی برای ورزش مصرف می‌شود. درست مانند یک نوشیدنی ورزشی، حاوی الکترولیت‌هایی است که به شما در آبرسانی سریع تر به بدن کمک می‌کند. پتاسیم موجود در آب نارگیل نیز مفید است، زیرا می‌تواند ادرار شما را قلیایی تر کند. به علاوه، آب نارگیل حاوی قند کمتری نسبت به بسیاری از نوشیدنی‌های ورزشی و نوشابه‌های شیرین است. همچنین قند کمتری نسبت به آب میوه دارد. اگر به مصرف قند خود توجه می‌کنید یا در تلاش برای کاهش وزن هستید، این نوشیدنی می‌تواند به شما کمک کند. در حالی که آب نارگیل می‌تواند مفید باشد، نوشیدنی‌های ورزشی معمولی برای درمان سنگ کلیه یا دفع آن مناسب نیست. آن‌ها اغلب حاوی قند اضافه و سدیم بسیار بیشتری نسبت به آب نارگیل هستند. قند و سدیم دقیقا همان چیزی است که باید برای رفع سنگ کلیه خود از آن دوری کنید.

شما می‌توانید از بهترین نوشیدنی‌ها برای سنگ کلیه مصرف کنید تا به آسانی از شر سنگ‌ها خلاص شوید. نوشیدنی‌ها می‌توانند به هیدراته ماندن بدن کمک کنند و عملکرد کلیه را بهبود بخشند.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.2 / 5. تعداد آرا: 12

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *