جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات

قدیمی ترین شهر دنیا که هنوز هم زندگی در آن جریان دارد

قدیمی ترین شهر دنیا که هنوز هم زندگی در آن جریان دارد
خواندن 4 دقیقه
3.2
(321)

ده‌ها شهر در سراسر جهان وجود دارند که نشان از زندگی انسان‌ها در هزاران هزار سال قبل دارند. در واقع مکان‌های زیادی وجود دارند که به گفته باستان شناسان قدیمی ترین شهرهای جهان به حساب می آیند که بیشترشان نیز در خاورمیانه قرار دارند. با این حال، وقتی نوبت به مشخص کردن قدیمی ترین شهر مسکونی دنیا که هنوز هم مردم در آنجا زندگی می‌کنند، می‌رسد، هیچ پاسخ قطعی وجود ندارد.

این سوال که قدیمی ترین شهر دنیا کدام است بیشتر شبیه معما آزمایش فکری کشتی تسئوس است: اگر شهری خراب شود، بازسازی شود و تغییراتی روی انجام شود، دوباره خراب شود و بازسازی شود، آیا می‌توان به آن گفت قدیمی ترین شهر جهان یا باید به عنوان شهر جدید از آن نام برد؟

قدیمی ترین شهر مسکونی دنیا

قدیمی ترین شهر مسکونی دنیا

شهر جریکو قدیمی ترین شهر کشف شده در تاریخ دنیا است و اولین شهری است که تا کنون پابرجا مانده است. شواهد باستان شناسان حاکی از آن است که این منطقه در هزاره های گذشته محل سکونت و سرپناه انسان‌ها در عهد دیرینه‌سنگی بوده است. بر اساس گفته باستان شناسان حفاری‌های فراوان در این محل نشان از آثار باارزش مربوط به آن در حدود 9000 سال قبل از میلاد دارد که شاهدی بر تمدن دیرینه این مکان است.

با این حال، این شهر قدیمی و تاریخی را نباید با جریکو امروزی، شهر فلسطینی در کرانه باختری اشتباه گرفت. منطقه تاریخی جریکو در واقع به نام تل السلطان شناخته می‌شود، که در حدود 2 کیلومتری (1.2 مایلی) شمال مرکز شهر کنونی واقع است. همچنین از این شهر تاریخی به نام اریحا نیز نام می‌برند. بیشترین تعداد کاوش‌های باستان شناسی بعد از اورشلیم روی جریکو انجام شده است. هرچند هنوز نمی‌توان به طور قطعی گفت که آیا این شهر می‌تواند همچنان مسکونی باقی بماند یا خیر، اما اگر از شما بپرسند قدیمی ترین شهر مسکونی جهان کدام است، بدون مکث نام جریکو را خواهید برد، زیرا این شهر قدیمی ترین شهر کشف شده در طول زندگی انسان‌ها است که هنوز هم در آن زندگی جریان دارد.

شهر خرما

جریکو مملو از نخل های خرما است که باعث شده بازدیدکنندگان از او به نام شهر خرما نیز یاد کنند. این شهر در ضلع غربی رود اردن واقع شده و 8.24 متر پایین تر از سطح آب دریاهای آزاد قرار گرفته است. شهر قدیمی جریکو محل پیمان قدیمی تل السلطان است که حالا در محل شهر جوشوا قرار دارد اما از آن چیزی جز یک ویرانه باقی نمانده است.

قدیمی ترین شهر مسکونی دنیا

دمشق

سوریه نیز رقیب این شهر قدیمی جهان در تاریخ است. دمشق قبلاً با کاوش باستان شناسان نشان از تاریخ زندگی انسان‌ها در 9000 سال قبل از میلاد داشت. اما متأسفانه، اکنون تاریخ شناسان بر این باورند که مردم برای مدتی طولانی حدود 6000 سال بعد ساکن دمشق امروزی نبودند.

حلب

قدیمی ترین شهر مسکونی دنیا

شهر حلب نیز شهری تاریخی به حساب می‌آید اما در جنگ داخلی سوریه آسیب زیادی دید. بقایای باستان شناسی نشان می‌دهد که حلب احتمالاً از هزاره ششم قبل از میلاد مسکونی بوده است، که در واقع دوران طلایی جاده ابریشم از قرن 12 تا اوایل قرن 15 بعد از میلاد را در بر می‌گیرد.

فیوم شهر باستانی مصر

پس از جریکو، دمشق و حلف، فیوم در مصر قدیمی ترین و باستانی ترین شهر جهان به حساب می‌آید. این شهر ابتدا توسط مصریان باستان به نام Shedet ساخته شد. به دلیل اهمیت خدای کروکودیل سوبک برای ساکنان این شهر، یونانیان آن را «کروکودیلوپلیس» نامیدند. شهر فیوم در حدود 130 کیلومتری (80 مایلی) جنوب غربی قاهره، پایتخت مدرن مصر امروزی واقع شده است. سازه‌های نزدیک شهر نشان می‌دهد که انسان‌ها از حدود 5500 سال قبل از میلاد در این مکان سکونت داشتند، که آن را به قدیمی‌ترین شهر مصر و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای آفریقا تبدیل کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.2 / 5. تعداد آرا: 321

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان