جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
3.1
(36)

زاموفیلیا یا زی زی یک گیاه چند ساله گرمسیری بومی آفریقای شرقی است. در سال‌های اخیر به دلیل تحمل طیف گسترده ای از شرایط و خوب دوام آوردن در هر موقعیتی، در سراسر جهان محبوبیت زیادی به دست آورده است. در واقع زاموفیلیا یک گیاه آپارتمانی بسیار سازگار است که می‌تواند نور کم را تحمل کند و نیاز به آب کمی هم دارد. این گیاه زیبا گاهی اوقات با نام مستعار زی زی  هم خطاب می‌شود.

زی زی برگ‌های صاف و براقی دارد که رنگ‌ آنها از سبز روشن در جوانی تا سبز زمردی در بلوغ متغیر است. برگچه های منفرد این گیاه معمولاً از ۳ تا ۸ سانتی متر طول دارند و از ساقه‌هایی ضخیمی بیرون می‌آیند که از ریزوم های بزرگ و ذخیره کننده آب پنهان شده در زیر خاک استفاده و رشد می‌کنند.

گیاه زاموفیلیا چقدر نور نیاز دارد؟

نگهداری از گیاه زاموفیلیا

اگرچه  زی زی می‌تواند نور غیرمستقیم کم را نیز تحمل کند، اما در نور غیر مستقیم متوسط تا نسبتا زیاد است که رشد می‌کند. با دست کم شش ساعت نور در روز خوشحال می‌شود و در ماه های گرم سال می‌تواند تا 12 ساعت نور را تحمل کند. با این حال، اهمیت زیادی دارد که این گیاه را از آفتاب شدید و نور مستقیم دور نگه دارید؛ به عنوان مثال، می‌توانید جای آن را کمی تغییر دهید یا از یک پرده رنگ روشن روی پنجره استفاده کنید.

چند وقت یک بار زاموفیلیا را آبیاری کنیم؟

گیاه زاموفیلیا یا زی زی را هر 2 تا 3 هفته یک بار آبیاری کنید. در واقع زمانی باید به این گیاه آب دهید که خاک آن خشک شده باشد. طبیعی به نظر می‌رسد که اگر گلدان شما در نور بیشتری قرار گرفته باید آن را بیشتر آبیاری کنید و اگر نور زیادی به آن نمی‌رسد به آب کمتری هم نیاز دارد. علائم تشنگی زاموفیلیا عبارتند از پژمردگی، چروکیده شدن برگ‌ها و خشک شدن خاک گلدان. در مقابل زرد شدن برگ‌ها و شل شدن‌شان نشان می‌دهد که در آب دادن به گیاه زیاده روی کرده اید و ریشه آن پوسیده است.

آیا گیاه زاموفیلیا به رطوبت نیاز دارد؟

نگهداری از گیاه زاموفیلیا

در نظر گرفتن سطوح رطوبت برای مراقبت از  زی زی خیلی اهمیت ندارد چرا که این گیاه می‌تواند رطوبت متوسط خانه و حتی تا حدودی هوای خشک را هم تحمل کند. در صورتی که می‌خواهید سطوح رطوبتی را که در آب و هوای بومی خود تجربه می‌کند دوباره ایجاد کنید، رطوبت 40 تا 50 درصد همان چیزی است که باید داشته باشید. سطح رطوبت را می‌توان با گروه بندی گیاهان با هم یا افزودن یک دستگاه مرطوب کننده یا سینی سنگریزه افزایش داد.

گیاه زاموفیلیا چه دمایی را ترجیح می‌دهد؟

اکثر گیاهان آپارتمانی دمای هوا را در محدوده 65 درجه فارنهایت تا 85 درجه فارنهایت (18 تا 30 درجه سانتیگراد) ترجیح می‌دهند. بهتر است اجازه ندهید دما کمتر از این شود: ما دمای 60 درجه فارنهایت (15 درجه سانتیگراد) را به عنوان پایین‌ترین دمای ممکن توصیه می‌کنیم.

زاموفیلیا چقدر رشد می‌کند؟

نگهداری از گیاه زاموفیلیا

گیاه زی زی یا زاموفیلیا که در داخل خانه نگهداری می‌کنید، می‌توانند تا دو یا سه فوت (۶۰ تا ۹۰ سانت) و گاهی اوقات بیشتر رشد کنند. این گیاه رشد کند وآهسته‌ای دارد و معمولاً سه تا پنج سال طول می‌کشد تا به این اندازه برسد، اگرچه برخی از آن‌ها تندتر رشد می‌کنند و در هر فصل شش یا بیشتر از ۶ اینچ  (۱۵ سانت) بلند می‌شوند.

آیا نگهداری از گیاه زاموفیلیا یا زی زی آسان است؟

گیاه زاموفیلیا یک گیاه آپارتمانی است که نیاز به زحمت زیادی برای نگهداری ندارد. به غیر از سطح آب و نور، چیز زیادی لازم نیست مد نظر داشته باشید. گفته می‌شود که کود دهی به صورت شش ماه یا حتی ماهانه در فصل رشد، تغذیه لازم را برای این گیاه فراهم می‌کند.

در موارد نادری که این گیاه آفت می‌زند، می‌توانید آفات را با اسپری هفتگی یک آفت کش طبیعی مانند روغن چریش و پاک کردن منظم گیاه از بین ببرید. در مورد خاک، یک مخلوط گلدانی با زهکشی مناسب انتخاب کنید و موادی مانند پرلیت یا سنگ های گدازه را اضافه کنید تا در صورت نیاز عبور هوا در خاک را افزایش دهید.

آیا گیاه زاموفیلیا برای حیوانات خانگی بی خطر است؟

نگهداری از گیاه زاموفیلیا

گیاه زی زی گیاهی مناسب برای افرادی که حیوان خانگی دارند محسوب نمی‌شود. در واقع اگر شاخ و برگ این گیاه را گربه ها، سگ ها و حتی انسان بخورد ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. بهترین روش همیشه این است که گیاهان آپارتمانی را دور از دسترس کودکان کوچک و حیوانات خانگی نگه دارید.

موارد احتیاطی در مورد گیاه زی زی یا زاموفیلیا

اگرچه برخی می‌گویند که گیاه زی زی باعث سرطان می‌شود یا پاتوژن ایجاد کننده سرطان دارد، هیچ مدرکی برای حمایت از چنین ادعایی وجود ندارد. با این حال، باز هم توصیه می‌کنیم این گیاه را از حیوانات خانگی و کودکان کوچک دور نگه دارید زیرا در صورت خوردن می‌تواند بسیار تحریک کننده باشد

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.1 / 5. تعداد آرا: 36

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
دوره ICDL در تبریز بلیط هواپیما روگو محاسبه اسپرد در بازار فارکس قدرتمندترین افراد جهان دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان