جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 4 دقیقه
5
(1)

از فواید و خواص مارچوبه می‌توان به تاثیر آن بر کاهش وزن، جلوگیری از عفونت‌های دستگاه ادرار، تقویت سلامت باروری و تقویت کننده خلق و خو اشاره کرد. مارچوبه سرشار از مواد مغذی از جمله ویتامین‌های A، C، E، K و B6، فولات، آهن، پتاسیم، مس، کلسیم و پروتئین است. به علاوه، این ماده غذایی مفید منبع غنی آنتی اکسیدان نیز محسوب می‌شود. در این مطلب خواص مارچوبه را خواهید یافت. اگر این گیاه خوراکی مورد علاقه‌تان است، بد نیست با خواص آن نیز آشنا شوید.

مارچوبه به کاهش وزن کمک می‌کند

مارچوبه نه تنها چربی و کالری کمی ‌دارد، بلکه حاوی 2.8 گرم فیبر هم است. بر اساس یک بررسی در سال 2020 که در مجله Metabolites منتشر شده است، افزودن مارچوبه به برنامه غذایی تصمیم بسیار درستی است.
از آن جایی فیبر با سرعت پایینی در بدن هضم می‌شود، برای مدت طولانی تری نیز سیر خواهید ماند و همین امر باعث کاهش وزن در شما می‌شود. همچنین این سبزی باعث کاهش یبوست می‌شود. کلسترول را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید این سبزی را با تخم مرغ آب پز میل کنید، ترکیب مارچوبه غنی از فیبر همراه با پروتئین تخم مرغ باعث تولید انرژی بیشتر در بدن شما می‌شود.

کاهش وزن از خواص مارچوبه

به جلوگیری از UTI کمک می‌کند

خوب است بدانید که مارچوبه یک ادرارآور طبیعی است، به این معنی که می‌تواند به دفع مایعات و نمک اضافی از بدن شما کمک کند. در طب سنتی مارچوبه برای کمک به درمان عفونت‌ ادراری (UTIs) و سایر مشکلات در دستگاه ادرار استفاده می‌شود.
رژیم غذایی غنی از این نوع سبزی می‌تواند از بروز عفونت‌های دردناک جلوگیری کند، زیرا رفتن مکرر به دستشویی می‌تواند به خروج باکتری‌های بد از دستگاه ادراری کمک کند.

مارچوبه سرشار از آنتی اکسیدان است

مارچوبه – به ویژه مارچوبه بنفش – حاوی رنگدانه‌هایی به نام آنتوسیانین است که به میوه‌ها و سبزیجات رنگ قرمز، آبی و بنفش می‌دهد. آنتوسیانین‌ها همچنین دارای اثرات آنتی اکسیدانی هستند که می‌توانند به بدن شما کمک کنند تا با رادیکال‌های آزاد مضر مبارزه کند. مانند همه سبزیجات، پختن بیش از حد این سبزی باعث از بین رفتن ویتامین‌های موجود در آن می‌شود، پس بهتر است فقط 4 دقیقه آن را برشته یا آب پز کنید.

مارچوبه حاوی ویتامین E است

این گیاه منبع ویتامین E، یکی دیگر از آنتی اکسیدان‌های مهم است. این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کرده و از سلول‌ها در برابر اثرات مضر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

فواید و خواص مارچوبه

به تقویت روحیه و بهبود خلق و خو کمک می‌کند

مارچوبه مملو از فولات و ویتامین B است که می‌تواند روحیه را تقویت کرده و خلق و خوی شما را بهبود بخشد. بر اساس تحقیق انجام شده در سال 2020 محققان ارتباطی بین سطوح پایین فولات و ویتامین B12 در افراد مبتلا به افسردگی پیدا کرده‌اند. نتیجه این یافته باعث می‌شود برخی از پزشکان به افراد مبتلا به افسردگی این دو نوع ویتامین را تجویز کنند.

سلامت روده را بهبود می‌دهد

پری بیوتیک موجود در مارچوبه به نام اینولین برای سلامت روده مفید است. اینولین باعث تعادل باکتری‌های خوب روده می‌شود. این ماده به کاهش گاز معده و هضم بهتر غذا کمک می‌کند.
از آن جایی که اینولین یک فیبر محلول است، باعث نرم شدن مدفوع شده و دفع آن را آسان‌تر می‌کند. به عبارت دیگر، خوردن این سبزی می‌تواند به حرکات روده و جلوگیری از یبوست کمک کند.

خواص مارچوبه

مارچوبه سرشار از اسید فولیک است

این سبزی حاوی 22 درصد اسید فولیک مورد نیاز روزانه بدن شما است که به بارداری سالم کمک می‌کند. همه افراد به اسید فولیک نیاز دارند زیرا به بدن در ساخت سلول‌های جدید کمک می‌کند. با این حال، در دوران بارداری، دریافت اسید فولیک کافی می‌تواند از نقایص مادرزادی در مغز یا ستون فقرات جنین جلوگیری کند.

بر اساس تحقیقات احتمال زایمان زودرس در مادرانی که قبل از باردار شدن مکمل‌های اسید فولیک مصرف نمی‌کردند، بیشتر است.

مارچوبه سرشار از ویتامین K است

یک فنجان مارچوبه، همراه با سایر سبزیجات برگدار سبز، منبع عالی ویتامین K است. این ویتامین برای سلامت استخوان و انعقاد (که به بدن شما کمک می‌کند خونریزی پس از بریدگی را متوقف کند) خیلی مهم است. در واقع ویتامین K به جلوگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند.

خواص مارچوبه

مارچوبه سبب افزایش سلامت باروری و میل جنسی می‌شود

مارچوبه سبز حاوی سطح بالایی از ساپونین پروتودیوسین است – همان ماده شیمیایی گیاهی که به این گیاه طعم تلخ می‌دهد. این سبزی باعث تقویت تخمدان‌ها شده و به افزایش میل جنسی پس از یائسگی کمک می‌کند. همچنین حتی می‌تواند با سلول‌های سرطانی تخمدان مبارزه نیز کند.

پروتودیوسین همچنین تولید تستوسترون را افزایش می‌دهد، به بهبود عملکرد نعوظ کمک می‌کند. از طرفی اگر مکمل مارچوبه مصرف کنید میل جنسی شما افزایش خواهد یافت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان