جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
1.5
(2)

مصرف بیش از حد هر چیزی می تواند مضر باشد، مصرف سیر هم از این قائده استثنا نكست. سیر با طعم تند و خواص بی نظیر، جز پرمصرف ترین سبزیجات محسوب می شود. این گیاه دارای خواص دارویی است. اما، آیا تا به حال به عوارض جانبی مصرف بیش از حد سیر نیز فکر کرده اید؟ مصرف بیش از حد سیر با خونریزی، اسهال، آسیب کبدی، استفراغ، حالت تهوع و سوزش سر دل همراه است. این نوشتار به معرفی 14 اثر نامطلوب سیر و مواردی که قبل از مصرف آن باید در نظر گرفته شود، می پردازد.

1. آسیب به کبد یکی از عوارض جانبی مصرف بیش از حد سیر است

مصرف زیاد سیر می تواند بر کبد تاثیر بگذارد. اگرچه سیر خام دارای پتانسیل آنتی اکسیدانی است، مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به سمی شدن کبد منجر شود. سیر در دوزهای بالا (0.5 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) باعث آسیب به کبد می شود. با این حال، دوزهای پایین سیر (0.1 گرم تا 0.25 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) به صورت روزانه برای کبد بی خطر است .

مطلب مرتبط: ۷ بهترین فواید سیر که آن را به داروی معجزه گر تبدیل کرده +میزان مصرف مجاز

2. ایجاد بوی بد در بدن

بر اساس گزارش های مختلف بوی سیر و بوی بدن دو مورد از رایج ترین عوارض جانبی مرتبط با سیر تستند. عدم رعایت بهداشت فردی تنها علت بوی بد بدن نیست، زیرا مصرف سیر نیز ممکن است باعث ایجاد آن شود.
بر اساس اطلاعات جمع آوری شده بوی سیر مدت ها پس از مسواک زدن در دهان باقی می ماند. برخی از متخصصان معتقدند که مواد شیمیایی موجود در سیر که به بوی بد دهان کمک می کند، همان مواد شیمیایی است که فواید آن را نیز به همراه دارد. با این حال، بوی بد دهان می تواند خجالت آور باشد. بنابراین، احتمالا باید قبل از مصرف سیر خوب فکر کنید. همچنین می توانید اقدامات احتیاطی را انجام دهید و از اسپری های خنک کننده دهان نیز استفاده کنید.

3. تهوع، استفراغ و سوزش سر دل

شواهد نشان می دهد که مصرف پیاز و سیر تازه با معده خالی می تواند باعث تهوع، استفراغ و سوزش سر دل شود. مصرف سیر خام می تواند باعث سوزش سر دل و حالت تهوع شود. همچنین مصرف بیش از حد سیر نیز ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد ریفلاکس معده به مری شود. هرچند برای اثبات این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است.

لینک مرتبط: سیر و عسل برای کاهش وزن: این ترکیب را با معده خالی بخورید و وزن کم کنید

4. اسهال جزء عوارض جانبی مصرف بیش از حد سیر

مصرف زیاد سیر تازه می تواند باعث اسهال شود. زیرا سبب ایجاد گاز معده می شود. پس بعد نیست که سبب اسهال در افراد شود.

5. مشکلات معده

یک مطالعه ژاپنی در مورد محصولات با ترکیب سیر با پوشش روده (محصولات پوشش داده شده با یک سد پلیمری برای جلوگیری از تجزیه در محیط معده) صحبت می کند. این فرآورده های سیر، پس از مصرف، منجر به قرمز شدن غشای مخاطی معده می شود. نتایج نشان می دهد که قبل از استفاده از سیر و محصولات مرتبط باید احتیاط کرد زیرا ممکن است اثرات نامطلوبی بر سلامت معده داشته باشند.
در واقع، برخلاف باور عمومی، هیچ مدرکی وجود ندارد که مصرف سیر را با پیشگیری از سرطان معده مرتبط بداند.

مطلب مرتبط: طرز تهیه نان سیر ساده و بسیار خوشمزه با خمیر خانگی

6. کاهش بیش از حد فشار خون

سیر می تواند باعث کاهش بیش از حد فشار خون شود. اما اگر در حال حاضر از دارو فشار خون بالا مصرف می کنید، ممکن است با مصرف هم زمان سیر، منجر به افت فشار خون (فشار خون پایین) شوید. مکمل های سیر همچنین می تواند سطح فشار خون را کاهش دهند. از این رو، مصرف مکمل های سیر زمانی که از داروهای فشار خون استفاده می کنید می تواند فکر بدی باشد. مصرف سیر از راه خوراکی همچنین می تواند فشار خون را به میزان متوسطی کاهش می دهد.

7. تشدید خونریزی

سیر ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. بنابراین، نباید همراه با داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین مصرف شود. این امر به ویژه در مورد سیر تازه صادق است. همچنین بهتر است حداقل 7 روز قبل از جراحی، مصرف سیر را قطع کنید. سیر دارای اثرات ضد پلاکتی است و ممکن است باعث افزایش خونریزی در حین جراحی شود .

8. تعریق زیاد

طبق برخی مطالعات، سیر می تواند باعث تعریق زیاد در افراد خاص شود. با این حال، در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

9. سرگیجه یکی از عوارض جانبی مصرف بیش از حد سیر است

هرچند دلیل آن هنوز مشخص نیست، اما مصرف زیاد سیر می تواند باعث سرگیجه شود.

مطلب مرتبط: اگر روزی ۶ حبه سیر بو داده شده بخورید، تاثیرش شگفت انگیز است!

10. اگزما یا راش

تماس طولانی مدت با سیر می تواند باعث تحریک پوست شود. دلیل آن نیز وجود برخی از آنزیم های خاص موجود در سیر است که منجر به تحریک پوست می شود. اگزما نیز می تواند یکی از اختلالاتی باشد که با این آلرژی همراه است. طبق یک مطالعه، استفاده مکرر از سیر برای پخت و پز می تواند منجر به بثورات پوستی شود .

11. تداخل با برخی داروها

بر اساس یک مطالعه، سیر با داروهایی مانند کلرپروپامید، فلوئندیون، ریتوناویر و وارفارین تداخل دارد .

12. سردرد جزء عوارض جانبی مصرف بیش از حد سیر

سیر، به ویژه زمانی که به شکل خام مصرف شود، می تواند باعث میگرن شود. اگرچه مستقیما باعث سردرد میگرنی نمی شود، اما به عنوان یک محرک عمل می کند. هرچند دلیل دقیق این امر نامشخص است، اما برخی کارشناسان معتقدند که ممکن است عصب سه قلو – مسیر اصلی درد در بدن – را درگیر کند.
مصرف سیر ممکن است این عصب را تحریک کند تا مولکول های سیگنالینگ عصبی به نام نوروپپتیدها را آزاد کند که به سمت غشای پوشاننده مغز شما می روند و باعث سردرد می شوند.

لینک مرتبط: ۹ روش خانگی برای از بین بردن بوی سیر و پیاز

13. تشدید عفونت مخمری (واژن)

حبه های سیر ممکن است بافت حساس واژن را تحریک کند. برخی از زنان حبه های سیر را به عنوان درمانی برای بهبود و رفع عفونت های قارچی واژن وارد واژن می کنند. که این کاملا اشتباه است. زیرا می تواند عفونت را تشدید کند.

14. آسیب به چشم

مصرف بیش از حد سیر می تواند منجر به وضعیتی به نام هایفما شود که به خونریزی در داخل اتاق چشم – فضای بین عنبیه و قرنیه اشاره دارد. مصرف سیر به مقدار زیاد، یک ضد انعقاد است که باعث ایجاد یا تشدید هیفما می شود. هایفما همچنین ممکن است باعث از دست دادن دائمی بینایی شود.

سایر عوارض جانبی مصرف بیش از حد سیر

شواهد حاکی از برخی عوارض جانبی دیگر سیر نیز هستند. مصرف بیش از حد این ماده ممکن است باعث کاهش اشتها شود. یا ممکن است منجر به هماتوم کلیه (تورم خون لخته شده در بافت کلیه)، سوختگی شیمیایی در دهان و واکنش های آلرژیک خطرناک شود.
سیر همچنین ممکن است باعث بیماری به نام پمفیگوس، یک بیماری خودایمنی شود.

لینک مرتبط: طب سوزنی کره ای یا سوجوک: اگر سیر را در انگشت شست خود بپیچید و صبر کنید…!

هنگام مصرف سیر از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

فهرستی از مواد غذایی وجود دارد که اگر همراه با سیر مصرف شوند ممکن است عوارضی برای بدن و سلامتی شما ایجاد کنند.این مواد غذایی عبارتند از:
میخک
زنجبیل
شاه بلوط هندی
شبدر قرمز
زردچوبه
فلفل دلمه

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1.5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان