جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
4.5
(2)

اگرچه همه ما هر از گاهی دچار معده درد می‌شویم، اما هر دردی معمولا از علائم اولیه سرطان معده نیست. آنچه در این میان اهمیت دارد این است که علائم این بیماری را بشناسیم تا هم بابت دردهای ساده بیهوده نکران نشویم و هم بتوانیم به موقع عمل کنیم. در این نوشتار با نشانه‌های اولیه سرطان معده آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید!

سرطان معده چیست؟

سرطان معده، چنانچه از نامش پیداست معده شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. معده وظیفه هضم غذا را به عهده دارد. سرطان معده نیز زمانی رخ می‌دهد که رشد سلولی غیرطبیعی در معده شما وجود داشته باشد. در طول 10 سال گذشته، پزشکان شاهد کاهش سرطان معده بوده ‌اند. دلیل اصلی آن نیز تشخیص زودتر عفونت‌های هلیکوباکتر پیلوری، نوعی باکتری که بیشتر با نام هلیکوباکتر پیلوری شناخته می‌‌شود، نسبت به گذشته عنوان شده است. باور بر این است که هلیکوباکتر پیلوری یکی از دلایل اصلی سرطان معده است زیرا می‌تواند سبب التهاب مزمن در پوشش معده و همچنین زخم آن شود.

در حال حاضر تشخیص هلیکوباکتر پیلوری زودتر انجام می‌شود‌ و با آنتی‌ بیوتیک‌ها درمان می‌‌شو‌د. در واقع با دارو عفونت ریشه‌ کن شده و در نهایت خطر کلی سرطان معده کاهش می‌‌یابد. با این حال نوع خاصی از سرطان معده به نام آدنوکارسینوم اتصال معده به مری در حال افزایش است. این سرطان از مری (لوله ای که دهان شما را به معده متصل می‌کند) شروع می‌شود.

از طرفی افزایش اضافه وزن و چاقی در افراد سبب رفلاکس اسید بیشتر در مری می‌شود. و همین امر منجر به بیماری به نام مری بارت خواهد شد که در نتیجه منجر به سرطان می‌شود.

علائم اولیه سرطان معده

نشانه‌های اولیه سرطان معده معمولا خیلی قابل تشخیص نیستند. سرطان معده یکی از بیماری‌هایی است که تشخیص آن پیچیده است. بیشتر افراد علائم را احساس می‌کنند، اما نه خیلی دقیق. معمولا بیماران این علائم را با اختلالات خوش خیم (غیر سرطانی) گوارشی (GI) اشتباه می‌گیرند. از آنجایی که نشانه‌های سرطان معده معمولا به عنوان مشکلات گوارشی طبیعی نادیده گرفته می‌شوند و در اکثر افراد دیده می‌شود – زمانی تشخیص داده می‌شود، که اغلب در مراحل پیشرفته قرار می‌گیرد. اما برخی از علائم هشدار دهنده اولیه سرطان معده وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید:

نفخ

ممکن است گاهی احساس پر بودن در ناحیه شکم کنید یا شکم شما سفت شود. سرطان معده می‌تواند دیواره معده شما را بسیار سفت کند و ظرفیت آن را برای ذخیره غذا کاهش دهد. “در مواردی که سرطان معده به لایه داخلی شکم گسترش می‌یابد، می‌تواند سبب تجمع مایع در حفره شکم شود. که می‌تواند منجر به نفخ بیش از حد شود تا جایی که مانند شکم یک زن 9 ماهه باردار به نظر می‌رسد.

سوزش سردل از نشانه‌های سرطان معده

چه کسی سوزش سر دل را تجربه نکرده است؟ به خصوص بعد از خوردن پیتزا با بال مرغ! سوزش سر دل یعنی درد و سوزش در بالای قفسه سینه و گلو، شایع است و معمولا جای نگرانی نیست. اما اگر سوزش معده طولانی مدت دارید که با آنتی اسیدها یا سایر داروها درمان نمی‌شود، در این صورت باید به آن توجه کنید و به پزشک مراجعه کنید. اگر سرطانی بزرگ در حال رشد در نقطه خروجی معده باشد، سبب تجمع مایع می‌شود و به سمت لوله غذا یا مری برگردد.

علائم اولیه سرطان معده؛ تهوع و استفراغ

یکی دیگر از علائم وجود سرطان خارج از معده شما احساس تهوع و حتی استفراغ است. وقتی غذایی می‌خورید یا مایعاتی می‌نوشید اما نمی‌تواند وارد معده شما شود احساس تهوع خواهید کرد. دستگاه گوارش شما این سیگنال‌ را به مغز شما می‌‌فرستد و شما احساس تهوع و استفراغ خواهید کرد.

احساس ناراحتی کلی در بدن خود

یکی از نشانه‌های اولیه سرطان معده می‌تواند احساس کسالت باشد. دلیل احساس مریضی گسترش سرطان معده به لایه داخلی شکم است. حتی «می‌تواند شبیه نفخ باشد» و احساس سنگین درون شکم خود کنید.

کاهش وزن غیر منتظره

اگر علائمی‌ مانند حالت تهوع، استفراغ و نفخ دارید، ممکن است از خوردن غذا خودداری کنید تا این علائم را تجربه نکنید. افرادی که امکان ابتلا به سرطان دارند، دیگر احساس گرسنگی نمی‌کنند و در نهایت بدون تلاش شروع به کاهش وزن می‌کنند. “این علائم نگران کننده ترین موارد هستند و حتما باید با پزشک تماس بگیرید.”

علائم اولیه سرطان معده؛ خستگی

خستگی می‌تواند حاصلِ از دست دادن آهسته خون باشد که همراه با کاهش وزن غیرمنتظره، نشان از سرطان دارد. از دست دادن خون همچنین می‌تواند منجر به کم خونی، کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون شود، که سبب احساس خستگی در وجود شما می‌شود.

وجود خون در مدفوع یا استفراغ

هرچند وجود خون در مدفوع یا استفراغ زیاد شایع نیست، اما ممکن است در صورت از دست دادن مقدار زیادی خون چنین علائمی ‌داشته باشید. در این حالت متوجه تغییر رنگ مدفوع خود به رنگ خیلی تیره می‌شوید که ملنا نامیده می‌شود. اگر خونریزی بسیار کم باشد، ممکن است اصلا متوجه خون نشوید.

احساس سیری از علائم اولیه سرطان معده

اگر پس از صرف مقدار کمی ‌غذا احساس سیری می‌کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید. احساس سیری به عنوان “سیری زودرس” شناخته می‌شود، در این صورت حتی نمی‌توانید یک وعده غذایی کامل را بخورید. ممکن است فقط بتوانید 20 درصد از غذای خود را بخورید.

چگونه تشخیص دهیم که آیا علائم شما جدی است یا خیر؟

بیشتر اوقات، علائم سرطان معده ممکن است به دلایل بیماری‌های دیگری نیز ایجاد شوند، اما حتما به آن‌ها دقت کنید. اگر دچار حالت تهوع، نفخ، کاهش وزن و بی اشتهایی هستید، برای آزمایش به پزشک مراجعه کنید. عوامل دیگری نیز می‌توانند خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهند، مواردی چون سیگار کشیدن، عفونت هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori)، سن (با افزایش سن خطر ابتلا به این سرطان افزایش می‌یابد) و همچنین چاقی ‌. رژیم غذایی سرشار از غذاهای دودی، ماهی شور و گوشت‌های پخته شده و سابقه خانوادگی نیز می‌تواند به ابتلا این سرطان منجر شود.

آیا راه‌هایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان معده وجود دارد؟

ما به عنوان افرادی که غذاهای فرآوری شده و ناسالم زیادی می‌خوریم، گاهی اوقات با چنین علائمی‌رو به رو هستیم. اما برای جلوگیری از این بیماری باید یک رژیم غذایی سالم تر و عمدتا گیاهی داشته باشیم. رژیم غذایی غنی از سبزیجات تازه، میوه گزینه‌های خوبی هستند. اجتناب از غذاهای سمی‌نه تنها خطر ابتلا به سرطان را در فرد کاهش می‌دهد، بلکه علائم مشکلات دستگاه گوارشی ناشی از خوردن آن‌ها را نیز کاهش می‌دهد. اما اگر سیستم گوارشی شما دچار اختلال شده باشد، وحشت نکنید. به پزشک مراجعه کنید تا خیال تان از بابت سلامتی تان راحت شود. بیشتر اوقات، علائم گوارشی ناشی از سرطان معده نیستند.

مطالب مرتبط:

علائم آنفولانزای جدید؛ نشانه‌ها، فاکتورهای خطر و راه‌های پیشگیری از این بیماری را بشناسید!

با این ۴ تمرین مغزی موثر به جنگ آلزایمر بروید!

از مصرف زینک تا گوش دادن به موسیقی؛ ۱۱ راهکار موثر برای درمان اختلال وسواس فکری

آلرژی پاییزی؛ علائم حساسیت‌‌ فصل پاییز چیست و چه تفاوتی با سرماخوردگی دارد؟

اختلال وسواس فکری _ عملی (OCD) چیست؟

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان