جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
3.5
(52)

حتما تا کنون در ویدیوهای آشپزی اسم دانه چیا به گوش‌تان خورده است. آن‌ها از دانه چیا در اسموتی‌های میوه، دسرها و آبمیوه‌ها استفاده می‌کنند. چیا همچنین کنار وعده‌های غذایی سرو می‌شوند. این دانه‌های سیاه و ریز در فروشگاه‌های مواد غذایی سراسر جهان و همچنین تعدادی از رستوران‌ها که صبحانه و غذاهای گیاهی سرو می‌کنند، یافت می‌شود. دانه‌های چیا با وجود اندازه کوچک‌شان، حاوی 4.7 گرم پروتئین هستند، فیبر بالایی دارند و برخلاف اکثر غذاهای گیاهی، حاوی 9 اسید آمینه هستند. حدود 60 درصد چربی آن‌ها از اسیدهای چرب امگا 3 می‌آید و ترکیبات گیاهی سالمی ‌برای بدن فراهم می‌کنند که می‌تواند به شما در کنترل بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند. اگر به دنبال استفاده از فواید دانه چیا هستید، این مطلب را که حاوی 7 روش مصرف دانه چیا است، ‌بخوانید.

مطلب مرتبط: ۱۰ فایده شگفت ‌انگیز دانه چیا که به شما بدن سالم و ذهنی شاداب هدیه می دهد

فواید دانه چیا برای سلامت بدن

  • کمک به کاهش کلسترول
  • پشتیبانی از عملکرد سیستم ایمنی
  • کاهش خطر سرطان
  • کاهش فشار خون
  • کمک به هضم

روش مصرف دانه چیا

خیلی آسان و راحت است که دانه چیا را به غذاهای خود اضافه کنید. مثلا می‌توانید داخل اسموتی‌های خود بریزید یا به ترکیب شربت خود اضافه کنید. همچنین در این نوشتار ما به شما روش‌های مصرف دانه چیا را معرفی می‌کنیم که بتوانید از مواد مغذی این خوراکی بهره مند شوید.

لینک مرتبط: ۵ اسموتی کم قند و معجزه آسا برای کاهش وزن سریع

1. سس سالاد

سس سالاد آماده اغلب حاوی قند، مواد نگهدارنده و رنگ‌ها هستند. بنابراین اگر بخواهید برای سالاد خود در خانه سس درست کنید، می‌توانید از دانه‌های چیا در ترکیب آن استفاده کنید.

  • سس با ترکیب دانه چیا

روغن زیتون، 2 قاشق غذاخوری آب لیمو، 2 قاشق غذاخوری وینگرت بالزامیک و 2 قاشق غذاخوری از دانه‌های چیا، نمک و فلفل برای مزه دار شدن سس شما. می‌توانید این مخلوط را برای 2 هفته در یخچال نگهداری کنید.

2. همراه با جوی دوسر

اگر فردی با شغله‌های زیاد هستید که نمی‌توانید صبحانه مفصلی بخورید، مخلوط کردن جو دوسر با چند ماده ساده دیگر می‌تواند به شما در آماده کردن سریع یک صبحانه مقوی کمک کند. شیرنارگیل، جو دوسر، دانه‌های چیا را مخلوط کنید و بگذارید یک شب در یخچال بماند. شیر نه تنها به نرم شدن جو دوسر کمک می‌کند بلکه باعث انبساط دانه چیا برای هضم نیز می‌شود.

مطلب مرتبط: ۲۲ بهترین فایده جو دوسر برای پوست، مو و سلامتی

3. نان تست سیب زمینی شیرین

شاید به نظر خوشمزه نباشد اما اگر به دنبال غذاهای کم کالری و سالم هستید این روش را امتحان کنید. یک برش از یک سیب زمینی شیرین بردارید و بگذارید برشته شود سپس روی نان تست سیب زمینی شیرین خود را با 3 تا 4 قاشق غذاخوری آووکادوی له شده، 1 قاشق چایخوری دانه‌های چیا و کمی‌پاپریکا پر کنید و از طعم آن لذت ببرید.

4. روش مصرف دانه چیا در پودینگ

یک روش مصرف دانه چیا  استفاده از آن در پودینگ است. پودینگ یک دسر محبوب در سراسر جهان محسوب می‌شود. این دسر می‌تواند شیرین و خوش طعم باشد اما حاوی مقدار زیادی چربی و شکر اضافه در یک وعده غذایی است. برای آماده کردن پودینگ با مواد مغذی، استفاده از شیرین کننده‌های طبیعی، چربی‌های سالم و دانه‌های چیا می‌تواند بهترین انتخاب باشد. یک خوراکی خوشمزه با کمترین چربی اشباع شده که از اضافه وزن شما جلوگیری می‌کند.

  • این پودینگ را امتحان کنید: 2/1 قاشق غذاخوری پودر کاکائو، 1 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی، 1 قاشق چایخوری عسل (اختیاری) و 1 فنجان شیر با 3 قاشق غذاخوری دانه چیا را هم بزنید. حداقل 6 ساعت یا یک شب در یخچال بگذارید. صبح این پودینگ خوشمزه را با مینی چیپس شکلاتی و مقداری کره بادام زمینی میل کنید.

لینک مرتبط: طرز تهیه پودینگ شکلاتی، یک دسر خوشمزه برای دورهمی های ایام ماه مبارک

5. اسموتی

یکی از روش‌های مصرف دانه چیا، ترکیب آن با اسموتی‌های میوه است. از طرفی می‌توانید با دانه چیا سبب افزایش طعم پروئین شوید.

  • روش مصرف دانه چیا را در این اسموتی امتحان کنید:

یک لیوان شیر بدون چربی، 153 گرم ماست یونانی کم چرب، 1 قاشق چایخوری پودر پروتئین، مقداری توت منجمد شده و 2 قاشق غذاخوری دانه چیا. همه مواد را مخلوط کنید و از خوردن این اسموتی لذت ببرید.

6. ساده ترین روش مصرف چیا: دانه های چیا همراه با آب

افزودن دانه چیا به آب می‌تواند به بهبود سیستم‌هاضمه و هضم بهتر کمک کند. باید اجازه دهید دانه‌های چیا حداقل چند دقیقه داخل آب بمانند تا منبسط شوند.

  • 1 قاشق غذاخوری دانه چیا را به 1 لیوان آب اضافه کنید و پس از 2 دقیقه بنوشید.

این مطلب: روش های خانگی ساده و مؤثر برای درمان سوء هاضمه

7. ماست با دانه چیا

اگر به دنبال یک دسر سالم و خوشمزه هستید ماست با دانه چیا را امتحان کنید.

  • (1 ظرف کوچک) ماست یونانی کم چرب را با 1 ​​قاشق غذاخوری دانه چیا را مخلوط کنید. حالا مقداری شکلات و توت به آن اضافه کنید و میل کنید.

کلام پایانی

دانه‌های چیا سرشار از مواد مغذی، از جمله مقادیر بالای فیبر، پروتئین و امگا 3 هستند و می‌توانند پروتئین مورد نیاز بدن یک فرد گیاهخوار را تامین کند. این دانه‌های سیاه و سفید با طعم خیلی کم، افزودنی ارزشمندی برای نوشیدنی‌های شما هستند. اگر نمی‌دانید چگونه دانه چیا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید پس این موارد را برای مصرف دانه چیا امتحان کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد آرا: 52

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان