جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 8 دقیقه
3.3
(3)

آشنایی با ویژگی ‌های شخصیتی کودک، والدین را قادر می ‌سازد تا به مهارت‌ های لازم تربیتی به آن ها در آینده و بزرگسالی کودکان کمک کند.

هر کودک ویژگی های منحصر به فرد خودش را دارد. هیچ دو فرزندی اخلاق و رفتار یکسانی ندارند و هرکدام از نظر عاطفی، جسمی، اجتماعی و فکری ویژگی های خاص خود را دارند. از آن جایی که این موجودات کوچک و گرانبها جایگاه مهمی در زندگی ما دارند، باید وقت بیشتری برای شناختن شان بگذرید. در این صورت می توانید به آن ها کمک کنید تا در آینده تبدیل به افرادی روشنفکر، با نشاط و سالم شوند. آن وقت نه تنها می توانند ا از خودشان مراقبت کنند بلکه مواظب دیگران نیز خواهند بود.

ویژگی های شخصیتی کودکان

آشنایی با شخصیت کودک کمک زیادی به پیش‌بینی واکنش‌های آن ‌ها و درک رفتار خاص آن ها می کند. اساسا، آشنایی با ویژگی ‌های شخصیتی کودک، والدین را قادر می‌سازد تا به مهارت ‌های لازم برای تربیت آن ها در طول رشد دست یابند.

بیشتر بخوانید: آموزش نظم به کودک نوپا: ۷ راهکار موثر که کودکانی منظم تربیت کنیم

به عنوان مثال، نمی توان انتظار داشت که یک کودک خجالتی بلافاصله در مدرسه دوستان جدیدی پیدا کند. یا انتظار داشته باشید که یک کودک پرانرژی و شلوغ بتواند آرام در گوشه ای بنشیند و خودش کتاب بخواند. بنابراین در این مطلب ما از انواع مختلف ویژگی ‌های شخصیتی که بچه ‌ها ممکن است داشته باشند و راه های پرورش آن ها حرف می زنیم. به خواندن ادامه دهید!

بیایید با 4 ویژگی شخصیتی کودکان آشنا شویم!

کودک متفکر

کودک متفکر کودکی آرامی است که همیشه قبل از واکنش یا پاسخ فکر می کند. این کودکان تمایل به درک بیشتر مسائل و حرف ها دارند و از تفکر منطقی خاص خود (تا جایی که می تواند برای یک کودک منطقی باشد) برخوردار است. اگر می خواهید بدانید آیا فرزند شما نیز جز کودک با ویژگی متفکر بودن است از او بخواهید قبل از رفتن به بازی کفش هایش را بپوشد! آن وقت است که مغزش شروع به کار می کند و سوالات او شروع می شود؛  «چرا باید کفش بپوشم؟ آیا برای محافظت از پاهای من در برابر کرم و سنگ است؟» یا “آیا خورشید برای ما خوب است بابا؟ آیا به همین دلیل است که در روزهای آفتابی در حیاط خلوت دراز می‌کشیم؟» هر چقدر که داشتن فرزندی متفکر عالی است.

اما مواقعی نیز وجود دارد که آن ها به طرز آزاردهنده‌ای سعی می‌کنند شما را بر اساس درک محدود خود اصلاح کنند، «نه مادر، شما نباید سریع رانندگی کنید، آن هم درست زمانی که دارید مانند یک لاک پشت رانندگی می کنید.»

بیشتر بخوانید: محققان فاش می‌کنند: ۱۰ نکته طلایی که کودکانی شاد تربیت کنیم

پرورش کودک متفکر

از آن جایی که ذهن کودک متفکر همیشه در حال تجزیه و تحلیل است. و اگر فرزند شما چنین ویژگی دارد، او را تشویق کنید تا چیزهای جدید یاد بگیرد. نیاز آن ها برای یاددگیری اطلاعات بیشتر رفع کنید. آن ها را با کتاب ها و ابزارها و همچنین اسباب بازی های آموزنده آشنا کنید و در اختیارشان قرار دهید. فرزند خود را با تمام شگفتی های جهان آشنا کنید. این متفکران کوچک به طور خاص به پازل، اسباب ‌بازی ‌های تعاملی (مانند روبات ‌های اسباب ‌بازی و رایانه) و همچنین کتاب علاقه دارند. پس خسیس نباشید، آن ها را به کتابخانه ببرید، اجازه دهید از بازی با اسلایم و خمیر بازی خانگی لذت ببرند. به آن ها اجازه دهید آزمایش های ساده ای انجام دهند و آماده باشید تا با تفکر خلاقانه خود شما را شگفت زده کنند.

ویژگی های شخصیتی کودکان؛ کودک کاوشگر

کودکان کاوشگر، جستجوگر و کنجکاو هستند. همه چیز اطراف آن ها به نوعی برای شان جذابیت دارد. از چراغ اتاق خواب گرفته تا دستگیره در تا پرندگان روی درخت. آن ها می خواهند عملا در مورد همه چیز بدانند، ببینند، احساس کنند و لمس کنند. “پسرم، چه کار می کنی؟” “اوه هیچی، فقط می خواستم ببینم که آیا مورچه ها به خوردن کیک های تازه پخته علاقه دارند یا نه” یا “عزیزم، با کوله پشتی و خرس عروسکی است کجا می روی؟” “من به دیدن مادربزرگ می روم”. اگر فرزندی دارید که دوست دارد چیزهای جدید را امتحان کند و تقریبا در مورد همه چیز کنجکاو به نظر می رسد، مطمئنا یک کاشف کوچک در خانواده دارید.

بیشتر بخوانید: ۸ عادت والدینی که کودکان موفق تربیت می کنند

پرورش کودک؛ حس کاوشگری فرزند خود را تقویت کنید

برای والدینی که فرزندشان اعتماد به نفس بالایی دارند: اگر فرزندتان دائما در حال بازی و کاوش می باشد، با او مثل یک بزرگسال رفتار کنید. به او اجازه دهید در کارهای آشپزخانه با شما همکاری کنند، تشویق اش کنید تا خودش حمام کند و دندان هایش را مسواک بزند. به او کمک کنید تا جایی که می تواند مستقل عمل کند. هر زمان وظایف خود را به درستی انجام داد، او را با تحسین و تشویق همراهی کنید. سعی کنید بیش از حد کودک خود را کنترل نکنید یا بیش از حد از او ها محافظت نکنید. زیرا ممکن است فرزندتان احساس کند به او اعتماد ندارید. در حالی که چنین رفتاری سبب می شود کودک از خودش مراقبت کند. اگر فرزند نوپایی دارید، فضای خانه را برای او امن کنید تا به هر جایی که می خواهد سرک بکشد و آسیب نبیند.

کودک هنرمند

کودکان هنرمند در طراحی، نقاشی یا حتی صنایع دستی استعداد عجیبی خواهند داشت. و اغلب قادر هستند خارج از چارچوب فکر کنند. در دوران کودکی، آن ها ممکن است بتوانند نقاشی هایی بیافرینند که فکرش را هم نمی کنید. آن وقت با احساس افتخاری که به او می کنید ممکن است از او بپرسید: “عزیزم؛ آیا معلمت به تو کمک کرد این پرتره فوق العاده را ترسیم کنی؟” «نه مادر، من خودم این نقاشی را کشیده ام» یا هنگام دیدن عکس ای قدیمی به شما خواهد کفت که «فکر می کنم عمه باید در این لباس به جای دامن آبی کم رنگ، یک لباس سبز پررنگ می پوشید، آن وقت زیباتر به نظر می رسید.» اگر کودکی هنرمند دارید، آماده باشید که از او بخواهید دیوارهای اتاق خود را به اتاقی پر از رنگ های زنده و طرح های جالب تبدیل کند.

بیشتر بخوانید: رشد شخصیت کودک: نکات مهم برای پرورش فکری و رشد شخصیتی کودک

پرورش کودک هنرمند؛ او را در آغوش بگیرید

دارید فکر می کنید اگر فرزندتان آن قدر عاشق نقاشی باشد که روی دیوار خانه نقاشی نباید واکنش نشان دهید؟ بله، شما حق دارید که او را تنبیه کنید، اما این کار سبب می شود عشق اش به هنر را از بین ببرید. در عوض، فرزند خود را راهنمایی کنید تا عشق خود را به طراحی، نقاشی و هنر به روش بهتری پرورش دهد. برای او سه پایه و کاغذهای طراحی بخرید، سپس اجازه دهید با هنر و صنایع دستی سرگرم شود. بگذارید اتاق خود را تزئین کند. اجازه دهید کیک های ساده بپزد. به کودک خود این فضا را بدهید، زیرا آن ها فقط برای مدتی چنین رفتاری دارند. بنابراین خلاقیت اش را محدود نکنید، زیرا شاید روزی جز نقاشان مشهور جهان شود.

ویژگی های شخصیتی کودکان؛ کودک حساس

کودک حساس همه چیز را حس می کند. او می تواند شادی ها و غم های شما را احساس کند و بر اساس آن واکنش نشان دهد. می توانید خیلی زود به احساس آن ها پی ببرید، به راحتی می توان تشخیص داد که خوشحال هستند یا غمگین. اگر حتی کمی آن ها را سرزنش کنید خیلی زود اشک روی صورت کوچک شان جاری شود. اگر با همسرتان دعوا کنید، سعی می کند از شما دفاع کند و در عین حال احساس گمراهی و آسیب دیدگی می کند. همچنین اگر یک داستان غم انگیز برای آن ها تعریف کنید تا چند روز احساس ناراحتی می کنند. باید بیشتر مراقب کودک حساس بود، زیرا آن ها تمایل دارند به شدت به احساسات عزیزانشان واکنش نشان دهند.

بیشتر بخوانید: علائم بیماری روانی در کودکان: ۱۳ نشانه هشدار دهنده که فرزندتان مشکلات روحی-روانی دارد

پرورش کودک حساس؛ به کنترل احساسات فرزند خود کمک کنید

معمولا کودک حساس به عنوان شخصی بالغ در نظر گرفته می‌شود، زیرا می‌تواند با آن چه که برای دیگران اتفاق می افتد، احساس همدردی کند. با این حال، نباید انتظار داشت که آن ها بتوانند مانند یک بزرگسال واقعی فکر و عمل کنند. انتظار گریه های زیادی از جانب او را داشته باشید. آن ها را به خاطر گریه سرزنش یا مجازات نکنید. به آن ها اجازه دهید تا از ناراحتی خود حرف بزنند. کودک خود را در آغوش بکشید و اجازه دهید ابتدا آرام شوند و بعد در مورد اشتباهی که انجام داده اند، توضیح دهید. با آرام بودن، ناخودآگاه پیامی به مغز آن ها ارسال می کنید. و آن این که گرچه گریه کردن لزوما چیز بدی نیست، اما راه‌ های دیگری برای مقابله با احساسات وجود دارد. همین جا است که آن ها به آرامی یاد می گیرند، احساسات خود را کنترل کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان