جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
3
(2)

هر کودکی که متولد می شود شخصیت منحصر به فرد خود را خواهد داشت. شخصیت او توسط محیط اطرافش شکل می گیرد. در واقع محیط، نقش سازنده ای در شکل دادن به آینده کودک دارد. محیط بلافصل و اولیه کودک خانه اوست. به ویژه کسانی که از او مراقبت می کند، مثل پدر و مادر، پدربزرگ و مادربزرگ و خواهر و برادر، تاثیر بیشتری در شکل گیری و رشد شخصیت کودک دارد. محیط موثر دیگر مدرسه و نهادهای آموزشی است.

معلمان و مربیان نقش بسیار مهمی در شکل گیری و رشد شخصیت کودک دارد. بنابراین باید مراقبت های ویژه ای انجام شود تا کودک با نگرش مثبت و در محیطی تربیتی سالم رشد کند. وظیفه محیط خانه و محیط مدرسه این است که شخصیت کودک را طوری شکل بدهد که او در آینده به فردی کاملا تاثیر گذار در جامعه تبدیل شود. در این جا چند نکته مهم وجود دارد که به رشد شخصیت کودکان تان کمک می کند.

۱.رشد شخصیت کودک؛ شنونده خوبی باشید

فرزند شما می خواهد همه چیز را با شما در میان بگذارد. همه ما می دانیم که فهم کودکان در مورد ارتباط با بزرگسالان بسیار متفاوت است. بنابراین وقتی کودکان در مورد بی اهمیت ترین چیزها صحبت می کنند، می خواهند که به خوبی شنیده شوند. زیرا برای آن ها مهم است که پدر و مادر یا سایر اطرافیان او به حرف هایی که می زنند، توجه کند. اگر در سال‌های اولیه شکل‌گیری و رشد شخصیت کودکان، به آن‌ها این احساس را بدهید که شنیده می‌شوند، به شما اطمینان خواهند کرد. زمانی که کودک متوجه می شود که اطرافیان به حرف هایش گوش می دهند، إحساس اطمینان و امنیت بیشتر می کنند. این حس به او کمک می کند تا تبدیل به فردی با اعتماد به نفس بالا شود.

مطلب مرتبط: شخصیت شناسی: ده روش اثبات شده برای شناخت افراد

۲.از مقایسه کردن خودداری کنید

هر کودکی منحصربه ‌فرد است و دارای هوش و قابلیت های متفاوتی است. این نشان می‌دهد که هر کودکی در یک یا دو کار فوق‌العاده خوب خواهد بود اما در همه چیز نه. از این رو، همیشه باید جایی برای حد وسط درنظر بگیرید. زمانی که کودک شما یک فعالیت را انجام می دهد او را با یک همسال یا کودک دیگر مقایسه نکنید. زیرا  با مقایسه کردن، عزت نفس و اعتماد به توانایی های او را کاملا از بین می برد. باید بدانید که هر کودکی ممکن است در یک کاری خوب باشد اما نه در همه چیز. بنابراین به جای مقایسه و سرزنش کودک تان، باید او را تعریف و تشویق کنید.

مطلب مرتبط: شخصیت شناسی از روی دندان: دندان های شما در مورد شخصیت تان چه می گویند؟

۳.رشد شخصیت کودک؛ زمان استفاده از تبلت یا گوشی های بازی را محدود کنید

استفاده بیش از حد از تبلت یا گوشی های بازی می تواند رشد اجتماعی و فکری کودک شما را متوقف کند. زیرا استفاده زیاد کودک از این وسایل می تواند منجر به اعتیاد او شود. اعتیاد او به این وسایل الکترونیکی باعث می شود که  زمان کمی را برای تعامل با همسالان و خانواده داشته باشد. یا شاید در او این تمایل أصلا شکل نگیرد که بخواهد با خانواده یا همسالان خود بازی کند. بنابراین والدین باید یقین پیدا کنند که فرزندشان زمان بیشتری را صرف مکالمات ارگانیک و طبیعی با اطرافیان شان می کند. به یاد داشته باشید کودکانی که زیاد مشغول وسایل الکترونیکی هستند، در آینده به فرد گوشه گیر و خجالتی تبدیل می شوند.

مطلب مرتبط: ۸ نقشی که والدین کودکان موفق ایفا می کنند و فرزندانی فوق العاده بار می‌آورند

۴.اجازه دهید کودک مستقل باشد

بچه ها موجودات بسیار کوچک و شکننده ای هستند. آن ها حس کمی نسبت به دنیا دارند و کارهای زیادی را برای اولین بار انجام می دهند. کارهایی مانند راه رفتن، صحبت کردن، خوردن، خزیدن و خواندن…اما شما همیشه باید مراقب باشید که تا حدی به فرزندتان کمک کنید. اگر برای کمک به کودک تان زیاده روی کنید، ممکن است او را فردی ناتوان و وابسته به بار بیاورید. بنابراین به جای حس وابستگی به او کمک کنید تا کارهایش را خودش انجام دهد. با چنین روشی شخصیت کودک تان مستقل و قوی شکل می گیرد.

مطلب مرتبط: دروغ ناآگاهانه: ۹ دروغی که والدین هرروز به صورت ناخودآگاه به کودکانشان می‌گویند

۵.رشد شخصیت کودک؛ اجازه دهید کودک آزادانه بازی کند

نسل فعلی، شاهد همه‌گیری، توسعه سریع فناوری و اتکای بیش از حد به رسانه‌های مجازی است. بنابراین توصیه می‌شود که کودکان بازی آزاد داشته باشند. بگذارید او با همسالان و اطرافیان خود آزادانه بازی کند. اجازه دهید او دنبال توپی بدود، شوخی کند و حتی به شما مثلا در کاری کمک کند.  به علاوه تلاش  کنید تا ارزش های روحیه تیمی، اشتراک گذاری وسایل، مراقبت و انعطاف پذیری را از طریق بازی های آزاد و تعامل با کودکان دیگر به او آموزش دهید. بازی های آزاد و دوری از وسایل الکترونیکی و رسانه های مجازی، برای رشد جسمی و ذهنی کودک و رشد کلی شخصیت او ضروری است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان