جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

نماینده ویژه قطر در افغانستان؛ القحطانی با معاون دوم رییس جمهور‌ و وزیر امور خارجه دیدار کرد

نماینده ویژه قطر در افغانستان؛ القحطانی با معاون دوم رییس جمهور‌ و وزیر امور خارجه دیدار کرد
خواندن 4 دقیقه
0
(0)

کابل: نماینده ویژه وزیر امور خارجه قطر در امور ضد تروریسم و ​​میانجیگری حل اختلافات، مطلق بن ماجد القحطانی روز سه شنبه وارد کابل شد و با تعدادی از رهبران ارشد سیاسی افغانستان از جمله حامد کرزی رئیس جمهور پیشین دیدار کرد تا در مورد چگونگی تسریع فرایند متوقف‌شده صلح دوحه گفتگو کند.

سفر فرستاده ویژه به کابل در حالی است که گروهی از سیاستمداران به رهبری عبدالله عبدالله به دنبال تشدید بی‌سابقه حملات طالبان‌، سفر به قطر برای گفتگو با طالبان را به تعویق انداختند.

محمد سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور با القحطانی دیدار و در مورد روند صلح گفتگو کرد. دانش از قطر به دلیل میزبانی مذاکرات صلح افغانستان طی دو سال گذشته قدردانی کرده، گفت که خشونت ناشی از حملات طالبان باعث بی‌اعتباری روند صلح شده است. دانش افزود که مردم افغانستان از جنگ و خشونت خسته شد‌ه‌اند و منتظرند تا روند صلح به نتیجه برسد. با این حال‌، اگر طالبان بخواهند به طور نظامی به قدرت برسند، مردم هرگز تسلیم آنها نخواهند شد.

دانش تأكید كرد كه حکومت افغانستان تمام اقدامات لازم را برای پیشبرد مذاكرات صلح‌، از آزادی زندانیان تا اعزام تیم مذاكره‌کننده به قطر‌، انجام داده است‌، اما طالبان نه تنها میز مذاكره را ترك كردند‌، بلكه بر افزایش خشونت و تشدید جنگ نیز تأكید دارند. دانش هشدار داد که اگر طالبان به گفتگوهای صلح ادامه ندهند و به خشونت متوسل شوند‌، جنگ و خشونت به روشی دیگر ادامه خواهد یافت‌. وی افزود، دولت افغانستان برای پیشبرد روند کار و عبور از بن بست‌، به نقش میانجیگری قطر و سازمان ملل برای ادامه گفتگوهای هدفمند احترام گذاشته و بر آن تأکید می‌کند. با توجه به اهمیت نقش قطر در روند صلح‌، دانش بر ادامه تلاش‌های قطر برای کمک به از سرگیری مذاکرات و به نتیجه رسیدن این روند تأکید کرد.

القحطانی روند مذاکرات صلح در دوحه را توضیح داد و بر لزوم حل مسئله افغانستان از طریق مذاکرات تأکید کرد. وی افزود که دولت وی و خودش به نمایندگان طالبان گفتند كه این گروه نمی‌تواند سرنوشت مردم افغانستان را از طریق جنگ و خشونت كنترل كند و هیچ گونه راه حل نظامی برای درگیری وجود ندارد. القحطانی با اشاره به اینکه مولفه‌های سیاسی و امنیتی در دستیابی به صلح در افغانستان دخیل هستند‌، بر اهمیت مشارکت در قدرت سیاسی برای پایان جنگ تأکید کرد و افزود که ادامه جنگ پیامدهای منفی برای کشورهای منطقه و همسایه افغانستان خواهد داشت. القحطانی به دانش اطمینان داد که قطر هیچ برنامه محرمانه‌ای برای مذاکرات صلح افغانستان ندارد‌، بلکه سعی دارد به هر دو طرف کمک کند تا گفتگوهای سازنده‌‌ای را در این شرایط حساس داشته باشند.

محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه نیز با القحطانی دیدار و برای میزبانی و تسهیل روند صلح افغانستان از قطر تشکر کرد و بر لزوم نقش دانشمندان اسلامی در ترغیب طالبان به جلوگیری از خشونت و بازگشت به میز مذاکره تأکید کرد.

اتمر همچنین در مورد تحولات امنیتی و سیاسی در این کشور صحبت کرد و افزود که افزایش خشونت طالبان و ادامه روابط آن با تروریستان خارجی و گروه‌های تروریستی بین المللی مغایر با تعهدات توافقنامه صلح دوحه است. وی از حسن نیت و تعهد حکومت افغانستان برای یافتن یک راه حل سیاسی و انجام مسئولیت‌های خود برای موفقیت در مذاکرات صلح‌ صحبت کرد. القحطانی نیز بر اهمیت توقف خشونت برای کمک به از سرگیری مذاکرات و یافتن یک راه حل سیاسی برای موفقیت در مذاکرات صلح تأکید کرد.

در همین حال‌، محمد نعیم‌، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان گزارش داد که یک هیئت طالبان‌، به سرپرستی شیر محمد عباس استانیکزی‌، به دعوت رسمی تهران به ایران سفر کردند تا در مورد مسائل دو جانبه گفتگو کنند. نعیم افزود که این هیئت امروز با برخی چهره‌های افغان دیدار خواهد کرد تا درباره وضعیت موجود و لزوم حل مشکلات از طریق مذاکرات گفتگو کند. طلوع نیوز گزارش داد که محمد یونس قانونی معاون سابق رئیس جمهور‌، رییس هیاتی است که برای دیدار با هیئت طالبان به ایران سفر کرد‌ه‌اند. این گزارش می‌افزاید که دستیاران نزدیک به حامد کرزی رئیس جمهور پیشین‌، محمد کریم خرم و ارشاد احمدی‌، عبدالسلام رحیمی‌، مشاور رئیس جمهور غنی‌، ظاهر وحدت‌، عضو حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و محمد الله بتاش عضو حزب جنبش اسلامی عضو این هیئت هستند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان