جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

۱۰ راهکار طلایی که مهارت حل مشکل را به فرزندمان بیاموزیم

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

حل مشکل یک مهارت آموختنی است. شما به عنوان والدین امیدوارید که فرزندان‌تان به بزرگسالانی تبدیل شوند که می‌توانند فکر کنند، ایده‌هایی داشته باشند و مشکلات را حل کنند. بسیاری از والدین نمی‌دانند که چگونه می‌توانند این مهارت‌ها را در فرزندشان توسعه بدهند. بنابراین در این نوشتار با ۱۰ راهکار برای آموزش مهارت حل مشکل به فرزندمان آشنا خواهیم شد.

۱. کنارش باشید، اما کنترلش نکنید

مدیریت خرد کودکان برای حل همه مشکلات‌شان اصلا ایده خوبی نیست. این کار یادگیری و توانایی آنها را در حل مشکلات و خلق ایده‌ها، خفه می‌کند. در عوض تلاش‌ها، پایداری و موفقیت‌های کوچک آن‌ها را تشویق کنید.

۲. بگذارید خودش مشکلش را حل کند

بله شما تحربه دارید و می‌دانید مشکلات را چطور حل کنید اما فرزندتان باید این را یاد بگیرد. شاید وسوسه شوید که با سرعت مشکل پیش آمده را حل کنید تا زمان زیادی معطل نشوید اما این کار برای توسعه مغزی آنها مفید نیست.

مطلب مرتبط: کتاب خواندن برای کودکان؛ ۹ دلیل که چرا مطالعه برای کودکان اهمیت دارد

۳. به او فرصت بازی بدهید

زمان بازی برای یادگیری تفکر انتقادی و حل مسئله عالی است. بچه‌های کم سن و سال یاد می‌گیرند که چگونه کارها را به تنهایی انجام دهند و چگونه با بچه‌های دیگر مشکلات را حل کنند.

۴. به او فضایی برای شکست خوردن بدهید

با دیدن روش اشتباهی که می‌روند فورا مداخله نکنید. اجازه بدهید شکست بخورند و بعد درباره نتیجه با آنها صحبت کنید.

۵. از او سوالات تفکربرانگیز بپرسید

به کودک‌تان کمک کنید به راه‌حل‌ها و ایده‌های مختلف فکر کند. سوالات تفکربرنگیز زیر کمک‌کننده هستند:

چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟

نظر تو در موردش چیست؟ چرا؟

چه چیزی در این مورد منطقی است؟

چطور می‌توانی این مشکل را حل کنی؟

اگر تو فرصت انجام فلان کار را داشتی چه می‌کردی؟

مطلب مرتبط: ویژه والدین؛ چرا کودکان تکرار را دوست دارند؟

۶. خلاقیت آنها را تشویق کنید

بگذارید امتحان کنند و راه‌حل‌های خلاقانه پیدا کنند. وقتی راه‌حلی پیدا می‌کنند، خلاقیت آنها را تشویق کنید، حتی اگر بهترین راه حل نباشد. آنها به زودی می‌فهمند که چرا راه‌حل‌شان موثر نبوده‌است.

۷. موافق و مخالف بودن را به فرزندتان بیاموزید

این یک مهارت مهم در یادگیری تفکر انتقادی برای بچه‌هاست. وقتی موافق نیستید، گوش دادن به نظرات دیگران یک مهارت عالی است. به آنها بیاموزید که حرف دیگران را بشنوند و بدون خشم نظرشان را بیان کنند. بخش مهمی از زندگی این است که موافق یا مخالف بودن را بیاموزیم.

۸. به او بیاموزید که پاسخش را توضیح دهد

از او بپرسیدکه این را از کجا می‌داند؟ یا چرا چنین ایده‌ای دارد؟ به او یاد بدهید که از پاسخ‌هایش دفاع کند. او را کمک کنید تا از شواهد به جای احساسات برای پاسخ‌هایش استفاده کند. او باید یاد بگیرد که چطور می‌تواند اطلاعاتی برای پشتیبانی از افکارش به دست آورد.

مطلب مرتبط: ۷ نشانه که کودکی بسیار خلاق دارید

۹. علت و معلول

کودک باید ایده‌های خود را بیان و راه‌حل‌های خود را امتحان کند و نتیجه را ببیند. مثلا به او بگویید که خودش برای انجام تکالیفش برنامه‌ریزی کند. بعد نتایج برنامه‌ریزی او را با هم بررسی کنید.

۱۰. تشویقش کنید با دیگران همکاری کند

فرزندتان را تشویق کنید تا برای حل یک مشکل با خواهر و برادر، دوستان یا دیگران صحبت کند و به ایده‌های بهتری برسد. تمایل آنها را به همکاری و گوش دادن به ایده‌های دیگر تحسین کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان