جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
1
(1)

گذر از روزهای زندگی کمی شبیه به رقصیدن است؛ مدام باید بدانید که چه زمانی می‌بایست به جلو قدم بردارید و چه زمانی یک قدم به عقب بردارید. یا در برخی موارد، چه زمانی باید کاملا بی حرکت بمانید. از همه مهم‌تر باید بدانید که کجا سکوت بهترین کار است! در واقع گاهی اوقات سکوت بلندترین صدا را دارد. روانشناسی نیز این موضوع را تأیید می کند. مطابق با روانشناسی موقعیت های خاصی وجود دارد که در آن عاقلانه ترین اقدام این است که به سادگی زبان خود را نگه دارید و بگذارید سکوت حرف های شما را بزند.

۸ موقعیت که در آنها سکوت بهترین اقدام است

بیایید به این 8 موقعیت بپردازیم که در آن بهترین حالت سکوت است:

هنگامی که احساسات‌تان در حال فوران است

ما همه در این شرایط بوده ایم. تنش ها افزایش می یابد، صداها بالا می‌رود و احساسات عملا عود می‌کنند. در این موارد است که روانشناسی ما را ترغیب می کند که سکوت کنیم. ببینید، وقتی ما گرم می شویم، مغزمان به حالت جنگ یا گریز می رود. بیشتر احتمال دارد چیزهایی را بگوییم که قصد نداریم یا تصمیماتی بگیریم که بعداً پشیمان شویم. بنابراین دفعه بعد که در موقعیتی سخت قرار گرفتید، نفس عمیقی بکشید و سکوت را به جای کلمات انتخاب کنید. منظور ما سرکوب احساسات تان نیست، بلکه ایجاد مکثی برای پاسخگویی آگاهانه و متفکرانه است.

زمانی که به اندازه کافی مطلع نیستید

مورد بعدی بسیار ساده است، اما اغلب آن را نادیده می گیریم. اگر در مورد موضوعی اطلاعات کافی ندارید، بهتر است سکوت کنید. ما در عصر نظرات فوری و حقایق سریع زندگی می کنیم. احساس فشار برای نظر دادن در همه چیز آسان است، اما بیایید صادق باشیم، این کار همیشه بهترین رویکرد نیست. به یاد داشته باشید، اشکالی ندارد که همه چیز را ندانید. گاهی عاقلانه ترین کاری که می توانید انجام دهید گوش دادن و یادگیری است.

زمانی که ممکن است سخنان شما به دیگران آسیب برساند

ممکن است هضم این یکی کمی دشوار باشد، اما حیاتی است. بر اساس آموزه های دینی، گفتار نیک یکی از جنبه های اساسی انسانیت و زندگی درست است، یعنی پرهیز از دروغ، گفتار تفرقه‌انگیز، سخنان تند و بیهوده.  کلمات دارای قدرت هستند – قدرت خلق و تخریب، التیام و آسیب.

اگر در موقعیتی قرار گرفتید که ممکن است کلمات شما باعث درد یا آسیب به شخص دیگری شود – خواه عمداً و خواه ناخواسته – عاقلانه است که زبان خود را نگه دارید. گاهی اوقات، مهربانانه ترین کاری که می توانید انجام دهید – هم برای خود و هم برای دیگران – این است که سکوت را به جای کلمات آسیب زننده انتخاب کنید.

زمانی که نیاز به گوش دادن دارید

ما اغلب آنقدر روی شنیده شدن متمرکز هستیم که گوش دادن را فراموش می کنیم. گوش دادن فعال مهارتی است که نیاز به ذهن آگاهی، صبر و تمرین دارد. ذهن آگاهی ما را تشویق می کند که در هر لحظه به طور کامل حضور داشته باشیم. و وقتی درگیر مکالمه هستیم، حضور ذهن به معنای گوش دادن به صحبت های طرف مقابل است، نه اینکه فقط منتظر نوبت صحبت کردن خود باشیم.

در بسیاری از موقعیت ها بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که سکوت کنید و به سادگی گوش دهید. خواه دوستی باشد که مشکلات خود را به اشتراک می‌گذارد، خواه یک همکار که مفهوم جدیدی را توضیح می‌دهد، و خواه یکی از عزیزانی که احساسات خود را بیان می‌کند. به هر روی توجه خاموش شما می‌تواند رفتار مناسب و خوبی باشد.

هنگامی که در حال تمرین ذهن آگاهی هستید

ذهن آگاهی به معنای حضور کامل در لحظه است، و گاهی اوقات، به معنای انتخاب سکوت است. با ذهن آگاهی می‌توانید به طور کامل با محیط و افکار خود بدون حواس پرتی و گفتگوهای غیر ضروری درگیر شوید.  سکوت به ما این فضا را می دهد تا افکارمان را بدون قضاوت یا وقفه مشاهده کنیم. این خودآگاهی می تواند به بینش عمیقی در مورد خود و زندگی ما منجر شود و به ما امکان می دهد احساسات خود را بهتر درک کنیم، استرس را به طور موثرتری مدیریت کنیم و حس عمیقی از آرامش درونی را در خودمان پرورش دهیم.

هنگامی که سکوت خود راه حل است

این یکی ممکن است کمی متناقض به نظر برسد، اما در این مورد هم با ما همراه باشید. در شرایط خاص، سکوت خود قوی ترین پاسخی است که می توانید بدهید. خرد ذهن آگاهی اغلب در مورد قدرت سکون و سکوت صحبت می کنند. این مفهوم فقط در مورد پرهیز از گفتار نیست، بلکه در مورد پذیرفتن سکوت به عنوان نوعی خرد عمیق است. در مورد آن فکر کنید. آیا تا به حال سوالی پرسیده اید که پاسخ آسانی برای آن وجود نداشته باشد؟ یا در موقعیتی قرار گرفتید که کلمات را ناکافی می دانستید؟ در چنین مواردی، انتخاب سکوت به جای کلمات می تواند بیش از هر سخنی ارتباط برقرار کند.

زمانی که کلمات شما شرایط را تغییر نمی دهند

گر می خواهید صحبت کنید، همیشه از خود بپرسید که آیا این حرف درست است، آیا گفتن این حرف لازم است، آیا حاکی از مهر است؟ اما ما می خواهیم یک سوال دیگر را به این لیست اضافه کنم: آیا تفاوتی ایجاد می کند؟

موقعیت هایی در زندگی وجود دارد که کلمات، صرف نظر از اینکه چقدر شیوا یا با نیت خوب گفته شوند، به سادگی نتیجه را تغییر نمی دهند. این صحبت می تواند خطاب به یک دوست سرسخت باشد که حرف تان را نمی‌پذیرد، یک بحث تلخ که از کنترل خارج می شود، یا موقعیتی که در آن تصمیم از قبل نهایی شده است. در این موارد، صحبت کردن فقط ممکن است به  ناراحتی غیر ضروری منجر شود. این یک حقیقت تلخ است، اما باید آن را تشخیص داد.

زمانی که باید صحبت کنید

صبر کنید چطور شد؟ وقتی نیاز به صحبت دارید سکوت کنید؟ می دانیم، غیرقابل تصور به نظر می رسد، اما اجازه دهید توضیح دهیم.

در تمرین ذهن آگاهی، اهمیت عمل عمدی یا در این مورد، گفتار عمدی را می آموزیم. این بدان معناست که قبل از صحبت کردن، لحظه ای مکث کرده و در مورد کلمات خود و تأثیر بالقوه آنها فکر می کنیم. اگر در موقعیتی هستید که میل به واکنش فوری دارید – شاید ناراحت هستید یا احساس می کنید مورد حمله قرار گرفته اید – اغلب عاقلانه تر است که برای لحظه ای سکوت کنید. این مکث به شما فرصت می دهد که افکار خود را جمع و جور کنید، احساسات خود را آرام کنید و در مورد آگاهانه ترین پاسخ تصمیم بگیرید.

افکار پایانی: سکوت قدرت است

سکوت همیشه نشانه ضعف نیست. در بسیاری از موقعیت‌ها، می‌تواند ابزاری قدرتمند برای ذهن‌آگاهی، تأمل در خود و ارتباط مؤثر باشد. با درک اینکه چه زمانی سکوت را به جای کلمات انتخاب کنیم، می توانیم روابط و تعاملات خود را ماهرانه تر هدایت کنیم، ارتباطات عمیق تر را تقویت کنیم و آرامش درونی را پرورش دهیم.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان