جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
5
(1)

اگر تا به حال خود را در موقعیت هایی دیده اید که در آنها فضای شخصی‌تان مورد تهاجم قرار گرفته، یا شما را بدیهی دانسته‌اند، پس می دانید که تعیین حد و مرز چقدر حیاتی است. زندگی می تواند گاهی شرایطی را ایجاد کند که لازم باشد محدودیت های خود را به وضوح مشخص کنیم. ممکن است خود را در یک رابطه مسموم، یک شغل سخت، یا یک چالش خانوادگی بیابید. این موقعیت‌ها می‌توانند احساس خستگی و کم‌ارزش شدن را در شما ایجاد کنند.

تعیین حد و مرز به این نیست که خودخواه یا سفت و سخت باشید. در واقع، این یک ضرورت روانی است که می تواند به سلامت روانی بهتر و روابط قوی تر کمک کند و درمانگران و روانشناسان به شدت آن را توصیخ می‌کنند. اما دانستن زمان تعیین این مرزها همیشه ساده نیست. به همین دلیل است که ما قصد داریم ۸ موقعیت کلیدی را مطرح کنیم که در آنها تعیین مرزهای محکم ضرورت دارد. این موقعیت‌ها با پشتوانه علم روانشناسی هستند.

۸ موقعیت که در آنها تعیین مرز شخصی ضرورت دارد

به یاد داشته باشید، اگر برای خود ایستادگی کنید و جانب احترام را رعایت کنید، ابدا عمل پرخاشگرانه‌ای نیست، بلکه بخشی ضروری از مراقبت از خود است. پس بیایید با هم این ۸ سناریو را بررسی کنیم.

1) فراتر رفتن از فضای شخصی

همه ما حباب شخصی خودمان را داریم، فضایی که آن را مال خود می‌دانیم، و زمانی که شخصی به طور مداوم به آن حمله کند، احساس ناراحتی خواهیم داشت. خواه یک همکار که دائماً سوالات شخصی می پرسد و خواه دوستی که مفهوم «زمان من» را نمی‌فهمد، این سناریوها می‌توانند شما را خسته کنند.

در چنین موقعیت هایی، موضوع ضد اجتماعی بودن یا گوشه گیری نیست، بلکه حفظ فضای شخصی شماست. تشخیص این موضوع، اولین گام مهم برای تعیین مرزهای شماست. روانشناسی به ما می گوید که هرکسی در فضای شخصی خود سطح متفاوتی از راحتی دارد. برخی از افراد ممکن است با تماس نزدیک مشکلی نداشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است حفظ فاصله مشخصی را ترجیح دهند.

زمانی که احساس می کنید فضای شخصی شما مورد تهاجم قرار گرفته است، وقت آن است که یک مرز محکم تعیین کنید. نیازهای خود را واضح و قاطعانه بیان کنید. قرار نیست بی ادبی کنید فقط واضح بگویید که ترجیح‌تان چیست. به یاد داشته باشید، اصلا اشکالی ندارد که بخواهید فضایی برای تنفس داشته باشید. با تعیین این مرز، نه تنها از سلامت روان خود مراقبت می کنید، بلکه روابط سالم تر را نیز تقویت می کنید.

۲) مهربانی با خود

ممکن است عجیب به نظر برسد که مراقبت از خود را به عنوان موقعیتی در نظر بگیریم که در آن تعیین مرزها ضروری است. روانشناسی استدلال می کند که تعیین حد و مرز با خود یکی از مهم ترین گام هایی است که می توانیم به سمت آرامش برداریم. این تعیین مرز می تواند به نظر محدود کردن زمانی باشد که برای کار اختصاص می‌دهید، حتی اگر از شغل خود لذت می برید.

مراقبت از خود فقط انجام کارهایی نیست که در لحظه احساس خوبی به شما بدهند. بلکه در مورد انتخاب هایی است که به سلامت و شادی طولانی مدت شما کمک می کند.

3) مدیریت تعادل بین کار و زندگی

در دنیای پرشتاب امروز، مرزهای بین شغل و زندگی شخصی ممکن است محو شود. ممکن است متوجه شوید که در تمام ساعات به ایمیل‌ها پاسخ می‌دهید یا استرس کاری را به خانه‌تان وارد می‌کنید. این می‌تواند منجر به فرسودگی شغلی، کاهش بهره وری و روابط تیره شود. حفظ تعادل بین کار و زندگی برای آرامش کلی شما بسیار مهم است. اما دستیابی به این تعادل مستلزم تعیین مرزهای محکم بین زندگی حرفه ای و شخصی شماست.

جالب توجه است که تحقیقات نشان می دهد افرادی که به طور موثر تعادل بین کار و زندگی خود را مدیریت می کنند، در شغل خود بهره وری و رضایت بیشتری دارند. آنها کمتر دچار فرسودگی شغلی می شوند و بیشتر در زندگی شخصی خود احساس رضایت می کنند.

4) مقابله با خواسته های عاطفی

همه ما افرادی را در زندگی خود داریم که برای حمایت عاطفی به ما تکیه می کنند. بخشی از انسان بودن، ارتباط است. اما گاهی اوقات، خواسته های عاطفی ممکن است بیش از حد شود و باعث شود شما احساس خستگی و فرسودگی کنید. اشکالی ندارد که به دیگران کمک عاطفی کنید اما اشکالی هم ندارد که به فضا نیاز داشته باشید و بدانید که این شما را به یک دوست بد یا یک فرد خودخواه تبدیل نمی کند. تعیین حد و مرز در این شرایط برای سلامت روان شما بسیار مهم است. مثلا به یک دوست بگویید که در حال حاضر نمی توانید صحبت کنید یا به یکی از اعضای خانواده بگویید که به مدتی لازم است تنها باشید.

5) گشت و گذار در شبکه های اجتماعی

همه ما در این شرایط بوده‌ایم – اینکه بدون فکر در رسانه‌های اجتماعی زمان مان را سپری می‌کنیم، زمان را از دست می‌دهیم، زندگی خود را با عکس هایی از لحظات برجسته زندگی دیگران مقایسه می‌کنیم. قبل از اینکه متوجه شویم، احساس ناکافی بود، اضطراب یا افسردگی می کنیم.

در اینجاست که اهمیت تعیین حد و مرز وارد عمل می شود. این تعیین مرز می تواند محدود کردن زمان استفاده از صفحه نمایش یا تصمیم به چک نکردن گوشی در اول صبح باشد. اکانت‌هایی را که باعث می‌شوند نسبت به خودتان احساس بدی داشته باشید یا باعث استرس و منفی‌بافی غیرضروری می‌شوند را حذف کنید. در عوض، فید اینستاگرام را طوری تنظیم کنید که حاوی محتوای مثبت و محتوایی باشد که واقعاً برای شما شادی و الهام می‌آورد.

6) رسیدگی به امور مالی

پول برای بسیاری از افراد موضوع حساسی است و معمولاً در موقعیت هایی قرار می گیریم که در آن احساس می کنیم بیشتر از آنچه احساس راحتی کنیم تحت فشار قرار می گیریم. تعیین حد و مرز در مورد مسائل مالی برای آرامش ذهنی و سلامت مالی ما ضروری است. این تعیین مرز می تواند به معنای گفتگوی آزاد در مورد تقسیم قبض های رستوران به طور مساوی، پیشنهاد فعالیت های مقرون به صرفه تر یا صرفاً نه گفتن باشد وقتی چیزی در حد بودجه شما نیست. به یاد داشته باشید، پول شماست و شما حق دارید تصمیم بگیرید که کجا، چگونه و برای چه چیزی خرج کنید.

۷) «نه» گفتن به روابط سمی

هیچ کس نباید در رابطه ای باشد که در آن احساس بی احترامی، تحقیر یا بدیهی دانسته شدن داشته باشد. این روابط، خواه عاشقانه باشند و خواه خانوادگی یا افلاطونی، می توانند تأثیر شدیدی بر سلامت روان و رفاه کلی شما داشته باشند. حقیقت این است که شما قدرت و حق دارید که کنار بروید. وظیفه شما این نیست که کسی را اصلاح کنید یا رفتار ناسالم را به نام عشق یا وفاداری تحمل کنید. تعیین مرزهای محکم یا حتی قطع کامل پیوندها می تواند گامی ضروری برای حفظ سلامت روان باشد.

به یاد داشته باشید، روابط سالم مبتنی بر احترام، درک و مراقبت متقابل هستند. اگر این عناصر از دست رفته اند و مدام خود را ناراضی یا تحت استرس می بینید، وقت آن است که «نه» بگویید و خیال خودتان را راحت کنید.

8) سلامت روان تان را در اولویت قرار دهید

در پایان روز، مهم ترین مرزی که باید تعیین کنید مرزی است که از سلامت روان شما محافظت می کند. در تلاش برای جلب رضایت دیگران، برآورده کردن انتظارات اجتماعی یا تعقیب موفقیت، نادیده گرفتن این امر آسان است. اما نادیده گرفتن سلامت روان می تواند منجر به فرسودگی شغلی، اضطراب و بسیاری از مشکلات دیگر شود.

تعیین حد و مرز برای سلامت روان ممکن است به معنای استراحت منظم، گرفتن کمک حرفه ای، یا فاصله گرفتن از موقعیت ها یا افراد استرس زا باشد. به یاد داشته باشید، مراقبت از سلامت روان یک کار تجملاتی نیست. بلکه بخش اساسی شخصیت شماست و سزاوار وقت و توجه تان است. بنابراین، در تعیین مرزهایی که از آن محافظت می کند جسور باشید. خود آینده تان به خاطرش از شما تشکر خواهد کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان