جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
3
(1)

تاثیر مدرک تحصیلی در سربازی چیست؟ هر سرباز با هر مدرک تحصیلی، چه درجه نظامی دریافت می‌کند؟

گذراندن دوره خدمت برای همه مردان ایرانی بالای 18 سال، اجباری است. اگر معافیت دائم یا موقت مانند معافیت تحصیلی ندارید، مشمول محسوب می‌شوید و باید برای سربازی اقدام کنید.

اما میزان تحصیلات مشمولانی که وارد این دوره می‌شوند، با هم تفاوت دارند. به طور کلی سربازان در هنگام ورود به این دوره، درجه‌ای نظامی متناسب با سطح تحصیلات خود دریافت می‌کنند. در این مقاله مشاوره نظام وظیفه آویژه قصد داریم تا با تاثیر مدرک تحصیلی در سربازی آشنا شویم و ببینیم که درجه های نظامی با مدرک تحصیلی چه تناسبی دارد. در ادامه مقاله هم درباره نسبت حقوق سربازی با مدرک تحصیلی بحث خواهیم کرد.

سربازان با هر مدرک تحصیلی، چه درجه‌ای دریافت می‌کنند؟

به طور کلی افراد با ورود به دوره سربازی، درجه‌ای نظامی دریافت می‌کنند. این درجه پس از گذراندن دوره آموزشی و طی یک مراسم خاص به همه سربازان داده می‌شود. معیار مراکز نظامی برای دادن درجات مختلف به سربازان، میزان تحصیلات افراد است.

سربازان با  توجه به مدرک تحصیلی، سردوشی و درجه‌ نظامی خاصی دریافت می‌کنند. هر چه مدرک تحصیلی افراد بالاتر باشد، درجه بالاتری هم دریافت خواهند کرد. در جدول زیر، شما می‌توانید درجه های نظامی سربازی بر اساس مدرک تحصیلی را مشاهده کنید. به این نکته توجه داشته باشید که نام درجات نظامی در ارگان‌های مختلف مانند سپاه، ارتش و نیروی انتظامی ممکن است با هم تفاوت داشته باشد.  اما وزن و اعتبار درجه‌ها در همه ارگان‌های نظامی، یکسان هستند.

درجه میزان تحصیلات
درجه سرباز دوم، سرباز سوم یا سرباز صفر زیر دیپلم و سیکل
درجه سرجوخه، در برخی سازمان‌ها سرباز یکم دیپلم یا مدرک دوره متوسطه
درجه گروهبان دوم و گروهبان سوم، دربرخی سازمان‌ها سرجوخه مدرک کاردانی
درجه گروهبان یکم، دربرخی سازمان‌ها استوار یکم یا استوار دوم مدرک کارشناسی
درجه ستوان سوم مدرک کارشناسی ارشد
درجه ستوان دوم مدرک دکترای تخصصی

مدرک تحصیلی در سربازی چه تاثیری دارد؟

سازمان نظام وظیفه برای افرادی که دوره تحصیلات آنان به پایان می‌رسد، یک سال معافیت در نظر می‌گیرد. این موضوع به این دلیل است که بسیاری از افراد قصد ادامه دادن تحصیلات را دارند. بیشتر افراد سعی می‌کنند تا سربازی خود را تا حد امکان پس از اتمام دوره تحصیل خود به تعویق بیاندازند. اما دلیل این موضوع چیست؟ چرا بهتر است با مدرک تحصیلی بالاتر وارد دوره سربازی شویم؟

درجه نظامی با توجه به مدرک تحصیلی

1. هر چه درجه نظامی بالاتر باشد، وظایف و مسئولیت‌ها سبک‌تر است

به طور کلی افراد با تحصیلات بالاتر، درجه نظامی بالاتری هم دریافت خواهند کرد. این موضوع به این معنی است که بسیاری از افرادی که مدرک تحصیلی بالاتری دارند، در طول خدمت سربازی سختی کار کمتری خواهند داشت. به عنوان مثال فردی که مدرک کارشناسی ارشد و دکتری دارد، درجه نظامی بالاتری دارد و در کارهای دفتری و سبک‌تر مشغول خدمت خواهد شد. در مقابل افرادی که با مدرک دیپلم به سربازی می‌روند، درجه پایین‌تری دارند و مجبور قبول مسئولیت‌های دشوارتری خواهند بود.

2. امریه سربازی به مشمولان با مدرک بالاتر تعلق می‌گیرد

مورد دیگر از تاثیر مدرک تحصیلی بر خدمت سربازی، خدمت به صورت امریه است. تنها افراد دارای مدرک کارشناسی و بالاتر می‌توانند برای گرفتن انواع امریه سربازی اقدام کنند. به علاوه هر چه مدرک تحصیلی افراد بالاتر باشد، شانس قبول شدن به عنوان سرباز امریه بالاتر خواهد بود.

3. حقوق بالاتر

سربازان در طول دوره خدمت خود، حقوقی را دریافت می‌کنند. این حقوق در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده و به حد قابل قبولی رسیده است. اما این حقوق برای همه سربازان یکسان نیست. سربازانی که درجه نظامی بالاتری داشته باشند، حقوق بیشتری هم دریافت می‌کنند.

همان طور که گفتیم درجه نظامی با توجه به سطح تحصیلات به سربازان داده می‌شود. پس می‌توان نتیجه گرفت که افرادی که با مدارک تحصیلی بالاتر وارد دوره خدمت می‌شوند، حقوق بیشتری هم دریافت می‌کنند.

مدرک تحصیلی در سربازی چه تاثیری دارد؟

تفاوت لیسانس و فوق لیسانس در سربازی

افرادی که با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد وارد دوره خدمت سربازی می‌شوند، تفاوت‌هایی با هم خواهند داشت. در درجه اول رتبه نظامی افراد دارای مدرک لیسانس، گروهبان یکم یا استوار یکم است و درجه نظامی افراد دارای مدرک ارشد، درجه ستوان سوم است. این افراد در طول دوره خدمت خود، وظایف و مسئولیت‌های متفاوتی خواهند داشت.

به علاوه افرادی که مدرک کارشناسی ارشد دارند، به طور معمول کمتر از دیگر سربازان به پادگان‌های مرزی یا دور از شهرهای بزرگ، فرستاده می‌شوند. همچنین حقوق دریافتی سربازان با مدرک کارشناسی ارشد، بالاتر از سربازان با مدرک کارشناسی است. یکی دیگر از مزایای داشتن مدرک کارشناسی ارشد و دکتری در این است که شانس این افراد برای گرفتن امریه بسیار بیشتر از افراد دارای مدرک کارشناسی است.

سخنی از مشاوران آویژه

درجه نظامی افرادی که وارد دوران سربازی می‌شوند، با توجه به مدرک تحصیلی آنان تعیین می‌شود. افرادی که مدرک کارشناسی ارشد و دکتری دارند، درجه نظامی بالاتری دریافت می‌کنند و وظایف سبک‌تری خواهند داشت. به علاوه هر چه درجه نظامی سرباز بالاتر باشد، حقوق بیشتری هم دریافت می‌کند.

تاثیر مدرک تحصیلی در سربازی، به درجه نظامی و حقوق خلاصه نمی‌شود. در شرایط حاضر در بیشتر موارد، افراد دارای مدرک تحصیلی ارشد و بالاتر هستند که ظرفیت‌های امریه در نهادهای دولتی را پر می‌کنند. اگر در مورد تاثیر مدرک تحصیلی بر خدمت سربازی، نیاز به مشاوره دارید، کارشناسان ما در مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه آماده راهنمایی به شما هستند.

سوالات متداول

درجه‌های نظامی چگونه به سربازان داده می‌شود؟

درجه‌های نظامی در ارتش، سپاه و نیروی انتظامی در ایران، تنها با توجه به مدرک تحصیلی به سربازان اعطا می‌شود.

افراد دیپلم و زیر دیپلم چه درجه نظامی می‌گیرند؟

این افراد درجه سرباز دوم، سرباز سوم یا سرباز صفر می‌گیرند.

افراد دارای مدرک کارشناسی چه درجه نظامی در سربازی دریافت می‌کنند؟

این سربازان، درجه گروهبان یکم، دربرخی سازمان‌ها استوار یکم یا استوار دوم دریافت می‌کنند.

تاثیر مدرک تحصیلی در سربازی چیست؟

هر چه مدرک تحصیلی افراد بالاتر باشد، درجه نظامی بالاتری هم دریافت می‌کنند. میزان حقوق سربازانی که درجه بهتری دارند، بیشتر است. همچنین سختی کار برای افراد با درجه نظامی بالاتر، کمتر خواهد بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان