جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
3.6
(5)

سلامت واژن می‌تواند تأثیر مستقیم و مهمی بر سلامت کلی شما داشته باشد. مراقبت از سلامت واژن شامل موارد مختلفی است که شامل رابطه جنسی، باروری، بهداشت عمومی و موارد دیگر می‌شود. یک واژن سالم باید دارای پی‌اچ (PH) مناسب و بدون عفونت باشد. خوشبختانه، روش‌های مختلفی برای حفظ و تضمین سلامت واژن وجود دارد، از جمله استفاده از مکمل‌ها. محققان برخی از مکمل‌ها را برای بهبود سلامت واژن مورد مطالعه قرار داده‌اند و برخی از آنها به نظر می‌رسد که از سایرین مؤثرتر باشند. این مکمل‌ها شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات مغذی حیاتی می‌شوند.

مواد غذایی ضروری برای سلامت واژن

مواد غذایی ضروری برای سلامت واژن

خوردن مواد غذایی مناسب می‌تواند به حفظ سلامت واژن و جلوگیری از مشکلاتی مانند عفونت‌ واژن، خشکی، و خارش کمک کند. برخی از مواد غذایی که به طور خاص برای حفظ سلامت واژن توصیه می‌شوند شامل ماهی چرب که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است، تخم مرغ که منبع خوبی از پروتئین و ویتامین D است، و سویا که ایزوفلاون‌های طبیعی دارد که به تنظیم هورمون‌ها کمک می‌کند. همچنین مصرف زیره سبز، زنجبیل، سیر، و آلوئه‌ورا که دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی هستند، می‌تواند در کاهش خطر عفونت‌های واژن و حفظ سلامت واژن موثر باشد. در کل، تغذیه مناسب و متنوع شامل میوه‌ها، سبزیجات، ماهی، زغال اخته، و مواد غذایی حاوی پروبیوتیک‌های طبیعی می‌تواند به حفظ سلامت واژن کمک کند.

مکمل‌ها و مواد غذایی ضروری برای حفظ سلامت واژن عبارتند از:

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک‌ها، به‌عنوان «باکتری‌های خوب»، علاوه بر تأثیر مثبتی که در بهبود بیماری‌های گوارشی دارند، در حفظ سلامت واژن نیز اهمیت دارند. این باکتری‌ها در برخی از غذاها و مکمل‌ها موجودند و می‌توانند تعادل باکتری‌ها در دستگاه گوارش و تولید مثل را بهبود بخشند. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف مکمل‌های پروبیوتیک می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. علاوه بر این، استفاده از پروبیوتیک‌ها ممکن است در درمان واژینوز باکتریایی (BV) و آتروفی واژن مؤثر باشد و شواهدی نیز بر این دارند که مصرف آن‌ها می‌تواند سرعت پیشرفت سرطان دهانه رحم را کاهش دهد.

به‌طور کلی، مصرف پروبیوتیک‌ها به‌صورت خوراکی ممکن است بهترین روش برای بهبود سلامت واژن باشد. هرچند استفاده از شیاف‌ها نیز موثر به‌نظر می‌رسد، اما پروبیوتیک‌های خوراکی ممکن است علاوه بر سلامت واژن، برای میکروبیوم روده نیز مفید باشند.

کرن بری برای سلامت واژن

کرن بری برای سلامت واژن

کرن‌بری یک میوه خوش‌رنگ و خوش‌طعم است که خواص زیادی برای سلامتی دارد. یک مطالعه نشان داده است که مصرف آب کرن‌بری توسط بانوان پس از جراحی زنان، می‌تواند منجر به کاهش ۵۰ درصدی عفونت‌های دستگاه ادراری شود. این اثر مثبت ممکن است به دلیل دو ترکیب موجود در کرن‌بری، یعنی فروکتوز و پروآنتوسیانیدین نوع A (PAC) باشد که می‌توانند در پیشگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری مؤثر باشند.

به‌عنوان یک نکته مهم، در صورت تمایل به مصرف آب کرن‌بری، باید به میزان قند مصرفیتان توجه کنید. زیرا مصرف زیاد قند ممکن است باعث افزایش سطح pH واژن شود و شما را برای عفونت‌های قارچی مستعدتر کند.

ویتامین دی

ویتامین D یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که ممکن است در برخی شرایط خاص به سلامت واژن کمک کند. بر اساس یک مطالعه، کمبود یا ناکافی بودن ویتامین D می‌تواند خطر ابتلا به واژینوز باکتریایی را افزایش دهد. در این تحقیق، زنانی که به واژینوز باکتریایی مبتلا بودند، با افراد سالم مقایسه شدند و نتایج نشان دادند که سطوح پایین‌تری از ویتامین D در خون آنان وجود داشته است.

بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که ویتامین D می‌تواند بر pH واژن، بهبود علائم واژن، پیشگیری از عفونت‌های واژن، و حتی بهبود عملکرد جنسی در زنان یائسه تأثیر بگذارد. به نظر می‌رسد که مصرف مکمل‌های موضعی و خوراکی ویتامین D هردو ممکن است مزایایی برای سلامت واژن داشته باشد. با این حال، نتایج مطالعات انجام‌شده در این زمینه همگی یکسان یا مثبت نبوده و نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه وجود دارد.

سلامت واژن با اسیدهای چرب امگا ۳

خوراکی‌های حاوی اسیدهای چرب امگا ۳، مانند ماهی و آووکادو، نقش مهمی در تقویت سلامت قلب و بهبود گردش خون دارند. این نوع اسیدها به دلیل تأثیر مثبتی که بر فشار خون و کاهش التهابات دارند، برای سلامت واژن نیز اهمیت دارند. این اسیدها می‌توانند به افزایش خون‌رسانی به واژن کمک کنند.

یک مطالعه انجام‌شده در سال ۲۰۱۰ نشان داد که خانم‌هایی که رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ داشتند، نسبت به خانم‌هایی که مصرف کمتری از این اسیدها داشتند، در معرض خطر کمتری برای ابتلا به «آندومتریوز» (endometriosis) بودند. این بیماری باعث رشد بافت داخلی رحم در محلی خارج از رحم می‌شود و می‌تواند عوارض نامطلوبی برای سلامت واژن و فرآیندهای تولید مثلی داشته باشد.

کلم بروکلی

کلم بروکلی

کلم بروکلی، که جزو سبزیجات صلیبی محسوب می‌شود، دارای خواص بسیاری برای حفظ سلامتی بدن است. مطالعات انجام‌شده توسط محققان دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۰۷ نشان داد که خانم‌هایی که در رژیم غذایی‌شان از خوراکی‌های غنی از فلاونوئید کامفرول (مانند کلم بروکلی) استفاده می‌کردند، با کاهش ۴۰ درصدی احتمال ابتلا به سرطان رحم مواجه شدند.

مواد غذایی برای سلامت واژن: موز

موز به عنوان یکی از بهترین منابع پتاسیم شناخته می‌شود که به خنثی کردن اثرات بد غذاهای حاوی سدیم زیاد کمک می‌کند. مواد غذایی شور و پرنمک می‌توانند جریان خون به واژن را کاهش دهند و باعث ایجاد احساس نفخ می‌شوند.

علاوه بر این، موز دارای خواص زیادی برای سلامتی است که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش استرس، بهبود خواب، کنترل قند خون و … اشاره کرد. می‌توانید موز را به صورت تنها خورده یا به عنوان بخشی از اسموتی مصرف کنید. همچنین از موز می‌توانید در تهیه نان، کیک و بیسکوییت‌ها استفاده کنید تا به طعم و مزه غذاهایتان تنوع ببخشید.

مرکبات

مرکبات از جمله پرتقال، گریپ‌فروت و لیمو، به عنوان منابع غنی ویتامین C شناخته می‌شوند که برای حفظ سلامت واژن بسیار مهم است. علاوه بر این، مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مرکبات با کاهش خطر ابتلا به سرطان رحم مرتبط است. به عنوان مثال، لیمو که جزو مرکبات است، می‌تواند به حفظ تعادل PH واژن کمک کند و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن می‌توانند در محافظت از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد مفید باشند.

با مصرف آب لیمو می‌توانید از ابتلا به عفونت‌های واژنی جلوگیری کنید. برای این کار، می‌توانید یک یا دو بار در روز آب لیمو بنوشید تا به بازگرداندن تعادل PH در بدنتان کمک کنید. برای تهیه آب لیمو، آب نصف یک عدد لیمو را با یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و در صورت نیاز، کمی عسل خام به آن اضافه کنید تا طعم بهتری برای نوشیدنی داشته باشد.

کلم پیج یکی از خوراکی های مفید برای سلامت واژن

کلم‌پیچ یکی از مواد غذایی مفید برای حفظ سلامت واژن است. این نوع کلم، منبع غنی از ویتامین‌های C و A است که به بهبود جریان خون کمک می‌کنند و در مقابل خشکی، خارش و سوزش واژن موثر هستند. علاوه بر این، مصرف کلم‌پیچ می‌تواند از طریق تقویت سیستم ایمنی بدن، از احتمال ابتلا به عفونت‌ها جلوگیری کند.

برای اضافه کردن کلم‌پیچ به رژیم غذایی، می‌توانید آن را در سالاد‌ها، آب سبزیجات یا اسموتی‌های سبز استفاده کنید. استفاده از این ماده غذایی مفید می‌تواند به تنوع و غنی‌تر کردن رژیم غذایی شما کمک کند.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد آرا: 5

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان