جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
26 بازدید

اگر گربه دارید، هیچ وقت این 7 گیاه را در خانه پرورش ندهید!

اگر گربه دارید، هیچ وقت این 7 گیاه را در خانه پرورش ندهید!
خواندن 4 دقیقه
5
(2)

همه افراد دارای حیوانات خانگی باید در مورد گیاهانی که برای حیوانات‌شان سمی است، آگاهی داشته باشند. در این نوشتار به گیاهان سمی برای گربه ها پرداخته‌ایم. هرگز این گیاهان را در خانه نگه ندارید، اگر گربه دارید!

کلکسیوم، کروکوس پاییزی

کلکسیوم، کروکوس پاییزی

کلکسیوم یا کروکوس پاییزی گیاه گلدار زینتی است که در پاییز شکوفه می‌دهد. اما این گیاه زیبا سمی کشنده برای گربه ها، سگ‌ها و اسب‌ها دارد که اگر توسط آن‌ها خورده شود، باعث مرگ‌شان می‌شود. این گیاه حاوی سمی به اسم آلکالوئید است که برای گربه‌ها خطرناک به حساب می‌آید. علائم گربه ای که کروکوس پاییزی خورده شامل آب ریزش آب دهان، استفراغ و اسهال خونی، مشکلات تنفسی، تشنج، آسیب کلیه و کبد و حتی مرگ می‌شود. در چنین وضعیتی علائم ممکن است بلافاصله بعد از خوردن گیاه یا چند روز بعد از آن ظاهر شوند.

سیکلامن

سیکلامن

سیکلامن که به نام بنفشه ایرانی نیز شناخته می‌شود، یک نوع از بالای ۲۰ گونه از گیاهان گلدار چند ساله است که اغلب به عنوان گیاه آپارتمانی در خانه‌ها پرورش داده می‌شود. غده‌ها و ریشه‌ها سیکلامن سمی‌ترین بخش این گیاه هستند، اما تمام قسمت‌های آن حاوی ماده‌ای سمی،به نام  ساپونین است.

اگر گربه سیکلامن خورده باشد با علائمی چون ترشح آب دهان، استفراغ و اسهال مواجه خواهد شد. اما اگر مقادیر زیادی از آن بخورد با ضربان و ریتم قلب غیر طبیعی، تشنج و در نهایت مرگ رو به رو می‌شود. بنابراین اگر گربه دارید، هرگز این گیاه را در خانه پرورش ندهید.

نرگس ژونکی

نرگس ژونکی

بیشتر گیاهان در خانواده نرگس‌ها، از جمله نرگس ژونکی، جزء گیاهان چند ساله بهاری گلدار هستند. تمام قسمت‌های نرگس ژونکی به خصوص پیازهای آن حاوی مواد سمی لیکورین هستند. اگر گربه‌ای از این نوع نرگس بخورد دچار ریزش آب دهان، استفراغ، اسهال و درد شکم می‌شود. همچنین بلعیدن این گیاه توسط گربه‌ها باعث آریتمی قلبی، فشار خون بسیار پایین، مشکلات تنفسی و در نهایت تشنج می‌شود. به همین دلیل کسانی که گربه دارند، نباید هرگز گل نرگس داشته باشند.

نیلوفرها

نیلوفرها

گونه های خاصی از نیلوفرها مانند نیلوفرهای آسیایی، نیلوفرهای آبی ژاپنی و نیلوفرهای ستاره صبح از خطرناک‌ترین گیاهان برای گربه‌ها هستند. اگر گربه ای حتی مقدار کمی از این نوع نیلوفرها را بخورد سم درون آن برای کشتنش کافی است. به گفته دامپزشکان حتی لیسیدن گرده این نوع گل‌ها یا نوشیدن آب درون گلدان آن‌ها نیز باعث مرگ گربه‌ها می‌شود.

خرزهره

خرزهره

خرزهره از درختچه های گلدار محبوب برای باغچه‌هایی است که در آب و هوای گرم قرار دارند. با این حال این گیاه سمی برای گربه‌ها خطرناک است زیرا حاوی سموم گلیکوزید قلبی است که بر عضله قلب تأثیر منفی می‌گذارد.

اگر در گربه تان علائمی چون آب‌ریزش از دهان، استفراغ، اسهال، ناهماهنگی در حرکات، لرزش، تشنج و ناهنجاری‌های کشنده قلبی را مشاهده می‌کنید، فورا به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است خرزهره خورده باشد. تمام قسمت‌های گیاه خرزهره از جمله آب موجود در گلدان این گل‌ها سمی هستند. به همین دلیل کسانی که گربه دارند نباید این گیاه را نه در باغچه و نه در گلدان درون خانه پرورش دهند.

نخل ساگو

نخل ساگو

نخل ساگو که به نام‌های نخل کونتی، نخل مقوایی، سیکاد و زامیاس نیز شناخته می‌شود، گیاهی است که بیشتر در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری یافت می‌شود. برخی از نخل‌های ساگو به عنوان گیاهان آپارتمانی پرورش داده می‌شود و اگر حیوان خانگی مثل گربه داشته باشید، ممکن است جانش را به خطر بیندازید. زیرا نخل ساگو به خصوص دانه‌های آن که کشنده ترین بخش گیاه به حساب می‌آیند، سمی است. اگر گربه‌ای حتی یک دانه از نخل ساگو را بخورد خیلی سریع می‌میرد. ترکیب سمی اصلی آن نیز سیکاسین نام دارد که باعث آسیب شدید کبدی می‌شود. علائم مسمومیت ساگو در گربه‌ها با استفراغ و اسهال، مدفوع سیاه و قیری مانند، کبودی، افزایش تشنگی، بی حالی، نارسایی کبد و حتی مرگ همراه است. اگر فکر می کنید گربه شما از گیاه نخل ساگو خورده، فورا به دامپزشک مراجعه کنید.

لاله و سنبل

لاله و سنبل

لاله‌ها و سنبل‌ها از خانواده Liliaceae که شامل گونه های کشنده زنبق می‌شوند، هستند. این گل های محبوب در باغچه ها کشت می‌شوند و محبوبیت خاصی بین انواع گل‌ها دارند. با این حال بر اساس متخصص حیوانات و دامپزشکان لاله حاوی تولیپالین A و تولیپالین B و سنبل حاوی آلکالوئیدهای شبیه نرگس هستند که جان گربه‌ها را به خطر می‌اندازد. مسمومیت گربه با گل لاله شامل علائمی چون ترشح آب دهان، استفراغ، اسهال، افسردگی و لرزش می‌شود. هرچند سم گیاهان و گل‌ها حاوی ترکیبات خطرناکی هستند اما بیشترین سم در پیازهای این گیاه وجود دارد که ممکن است گربه را بکشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان