جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
3.7
(12)

گیاه برگ انجیری (Monstera adansonii) نام گیاهی با برگ‌های بزرگ و قلبی شکل است که زیبایی خاصی دارد. گیاه برگ انجیری بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است و به عنوان یک گیاه چند ساله گرمسیری شناخته می‌شود. هرچند گیاه برگ انجیری به نور خورشید نیاز دارد، اما اگر نور روشن و غیر مستقیم باشد، بهتر است. همچنین این گیاه به رشد زیر پوشش درختان بزرگ در جنگل عادت دارد و اگر در معرض نور مستقیم و شدید خورشید قرار بگیرد، شاخ و برگ‌های آن به راحتی می‌سوزند. توصیه می‌شود قبل از خرید گیاه برگ انجیری راهنمای نحوه نگهداری گیاه برگ انجیری را بخوانید تا بدانید چگونه باید از این گیاه زیبای آپارتمانی مراقبت کنید.

نحوه نگهداری گیاه برگ انجیری

نحوه نگهداری گیاه برگ انجیری

به این نکات توجه کنید:

  • خاک

گیاهان برگ انجیری در مخلوط گلدانی مبتنی بر ذغال سنگ نارس رشد می‌کنند، که باعث حفظ رطوبت گیاه در خاک بدون ایجاد غرقابی می‌شود. همچنین برای رشد قوی گیاه، pH خاک را بین 5.5 تا 7 درصد در نظر بگیرید.

  • آب

گیاه برگ انجیری باید مرطوب باشد اما نباید کامل خیس شود. قبل از آبیاری این گیاه، انگشت‌تان را به اندازه 2 سانتی متر درون خاک فرو کنید، اگر احساس کردید خاک خشک است، زمان آبیاری گیاه فرا رسیده است. به اندازه ای گیاه را آبیاری کنید که کمی از سوراخ های زهکش گلدان خارج شود.

  • دما و رطوبت

این گیاهان جنگلی در رطوبت بسیار بالا و دماهای گرم رشد می‌کنند. اگر بتوانید شرایط طبیعی گیاه را در خانه و آپارتمانتان فراهم کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. فراموش نکنید که گیاه شما باید همیشه در نقطه‌ای با دمای بالای 4.44 درجه سانتی گراد قرار بگیرد، زیرا این دما از ریزش برگ ها جلوگیری می‌کند. سطح رطوبت بالای 50 درصد برای گیاه برگ انجیری ایده‌آل است. حمام گرم و با نور مناسب محل مناسبی برای رشد این گیاه است. اگر نیاز به افزایش رطوبت دارید، گیاه را با آب پاش مرطوب نگهدارید.

  • کود

پس از این که گیاه را به گلدان منتقل کردید، حداقل چهار تا شش ماه صبر کنید تا بتوانید به آن کود بدهید، زیرا مخلوط خاک گلدان آماده معمولاً دارای کود است. اما پس از این مدت، هر ماه به گیاه‌تان کود مایع بدهید. اگر این گیاه را به عنوان گیاه آپارتمانی انتخاب می‌کنید، مراقب حیوانات خانگی باشید، زیرا این گیاهان سمی هستند و نباید حیوان شما آن را بخورد.

مراقبت از گیاه برگ انجیری

نحوه نگهداری گیاه برگ انجیری

وقتی گیاه برگ انجیری را به عنوان یک گیاه آپارتمانی پرورش می‌دهید، می‌توانید با قرار دادن یک پایه در مرکز گلدان ریشه های بیرون زده را دور آن بپیچید. به آب و تغذیه مناسب گیاه توجه زیادی داشته باشید و از هرس شاخ و برگ‌های اضافی آن غافل نشوید.

هرس

بهترین موقع برای هرس گیاه برگ انجیری فصل بهار است. از قیچی استریل شده برای برش دادن حداکثر 25 درصد ساقه‌ها استفاده کنید. فقط ساقه‌هایی را قیچی بزنید که بالای یک گره قرار دارد. همچنین برگ‌های مرده یا آسیب دیده را هم فراموش نکنید.

تکثیر گیاه برگ انجیری

ساده‌ترین روش برای تکثیر گیاه برگ انجیری از طریق قلمه زدن ساقه است. این روش نه تنها یک راه ارزان برای تکثیر گیاه است، بلکه به شما این امکان را می‌دهد تا ساقه‌هایی را که حین هرس می‌چینید، به گیاه جدید تبدیل کنید. بهترین زمان برای تکثیر این گیاه زیبا، فصل بهار است که باید به این ترتیب پیش بروید:

  • یک شاخه 10 تا 15 سانتی متری را از ساقه جدا کنید، بهتر است بعد از یک گره روی ساقه، شاخه را بچینید، زیرا گیاه دست نخورده باقی مانده و شانس رشد شاخه جدید وجود دارد. سپس برگ‌های یک سوم پایین تا نصف ساقه قلمه را جدا کنید.
  • بعد مقداری از هورمون ریشه زایی را به انتهای ساقه بریده شده بمالید.
  • قلمه را در مخلوط گلدانی مرطوب شده در یک ظرف کوچک با سوراخ های زهکشی قرار دهید و گلدان را در یک مکان گرم با نور روشن اما غیر مستقیم بگذارید.
  • شما باید همچنان محیط اطراف گیاه را مرطوب نگهدارید. در عرض چند ماه شما باید شاهد ریشه زدن ساقه قلمه زده شده باشید تا بتوانید قلمه را درون گلدار بزرگتری منتقل کنید.

نحوه رشد گیاه برگ انجیری با بذر

نحوه نگهداری گیاه برگ انجیری

برای کاشت بذر گیاه انجیری، بذرها را درون یک سینی کم عمق مرطوب بکارید و صبر کنید تا جوانه بزنند، روی سینی را با یک پلاستیک بپوشانید، تا رطوبت آن حفظ شود. سپس سینی را در مکانی گرم با نور روشن و غیر مستقیم قرار دهید.

اگر همه این نکات را رعایت کنید، بذرها باید در عرض چند هفته جوانه بزنند. پس از آن، پلاستیک روی سینی را بردارید اما همچنان جوانه ها را مرطوب نگهدارید. نهال‌ها باید در عرض چند ماه به اندازه کافی بزرگ شوند تا بتوان آن‌ها را درون گلدان منتقل کرد.

کاشت گیاه برگ انجیری در گلدان

هر گلدانی با سوراخ های زهکشی برای گیاه برگ انجیری مفید است. بهتر است گیاهان برگ انجیری را درون سبدهای آویز قرار دهید تا زیبایی آن دو چندان شود. هنگام کاشت گیاه در گلدان، گلدانی را انتخاب کنید که کمی بزرگتر از ریشه گیاه باشد. سپس کمی هم ذغال سنگ نارس به خاک آن اضافه کنید و گیاه خود را بکارید. سعی کنید هر دو سال یک بار گلدان گیاه را عوض کنید تا جای کافی برای رشد ریشه وجود داشته باشد.

آفات و بیماری های رایج این گیاه

گیاه برگ انجیری، مجبور است با انواع آفات رایج گیاهان آپارتمانی از جمله شپشک آرد آلود، کنه تار عنکبوتی، فلس و مگس سفید مبارزه کند. با این حال این آفات به ندرت کشنده هستند و می‌توان آن‌ها را با یک حشره کش غیر سمی یا روغن چریش از بین برد. علاوه بر این، مراقب پوسیدگی ریشه، سفیدک پودری و سوختگی نوک برگ گیاه باشید.

وقتی گیاه برگ انجیری در شرایط مناسب رشد کند، هیچ مشکلی نخواهد داشت. با این حال، اگر نتوانید به درستی از آن مراقبت کنید، ممکن است گیاه‌تان پژمرده  شده و از بین برود.

زرد شدن برگ‌ها

نحوه نگهداری گیاه برگ انجیری

زرد شدن برگ ها معمولاً نتیجه آبیاری بیش از حد است. بنابراین هرگز خاک گیاه برگ انجیری را بیش از حد خیس نکنید، بلکه صبر کنید تا بین دو آبیاری خاک کمی خشک شود.

سیاه شدن برگ‌ها

علائم سیاه روی برگ‌ها می‌تواند نشانه سوختگی برگ در اثر نور مستقیم خورشید باشد. در طول روز مراقب گیاه خود باشید تا ساعات طولانی زیر نور مستقیم آفتاب قرار نگیرد. به خصوص اگر نور آفتاب شدید است، گیاه را به مکان دیگری منتقل کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد آرا: 12

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان