جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
3.6
(10)

نام: تقی

نام خانوادگی: عسگری

تاریخ تولد: بهمن ماه ۱۳۰۳

محل تولد: محله تجریش تهران

لقب: پدر شیرجه ایران

وضعیت تاهل: متاهل

تقی عسگری، شناگر معروف ایرانی، متولد بهمن ماه ۱۳۰۳ در تجریش، تهران است. او از سن کودکی به ورزش شنا علاقه‌مند شد و در طول سال‌ها به دلیل استعداد و تلاشش در این حوزه، به یک شناگر حرفه‌ای تبدیل شد. در سن ۲۰ سالگی و در سال ۱۳۲۳، توانست نایب قهرمانی در رشته شیرجه کشور را به دست آورد که نشان از توانایی و استعداد وی در این ورزش بود. او با تلاش و تمرین مداوم خود، به یکی از برجسته‌ترین و شناخته‌شده‌ترین شناگران ایران تبدیل شد.

بیوگرافی تقی عسگری

بیوگرافی تقی عسگری

تقی عسگری، ورزشکار و عضو پیشین تیم شیرجه ایران، در آستانه صد سالگی، برای حضور در مسابقات بین‌المللی قهرمانی ورزش‌های آبی جهان FINA ۲۰۲۴ که در دوحه برگزار می‌شود، به تخته پرش بازگشت.

وی در بازی‌های آسیایی ۱۹۵۱ در دهلی نو، دو نشان نقره و برنز را کسب کرد، از جمله مدال نقره در مسابقات پرش از سکوی ۱۰ متر و مدال برنز در پرش از تخته ۳ متر. عسگری پس از پانزده سال، در بازی‌های آسیایی ۱۹۶۶ نیز شرکت کرد و هفتم شد. وی به عنوان پدر شیرجه ایران شناخته می‌شود.

تقی عسگری همچنین در دوره‌های مختلف مسابقات قهرمانی ایران شرکت کرده و در مجموع ۹ بار قهرمان و ۲ بار نایب قهرمان شده است. او در سن ۴۱ سالگی پس از کسب قهرمانی در مسابقات قهرمانی کشور از رقابت‌ها خداحافظی کرد.

بعد از بازنشستگی از ورزش، عسگری به عنوان مربی تیم ملی شیرجه ایران فعالیت کرد و سپس به عنوان رئیس کمیته شیرجه فدراسیون شنای ایران مشغول به کار شد. او در نقشی مسئولیتی در کمیته عمران فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلوی ایران نیز فعالیت دارد.

تقی عسگری، از استخر منظریه تا دعوت فدراسیون جهانی

تقی عسگری، از استخر منظریه تا دعوت فدراسیون جهانی

داستان تقی عسگری از آغاز در استخر منظریه تا دعوت فدراسیون جهانی واقعا الهام‌بخش است. او با عشق و اراده‌ی خود، از زمانی که با بچه‌های محل به استخر منظریه می‌رفت، به تدریج به یک قهرمان شیرجه تبدیل شد. تشویق و راهنمایی مربیانش، نقش بسیار مهمی در موفقیت‌های وی داشته است، از جمله تشویقی که از سوی مرحوم امیر علایی و دکتر بنایی دریافت کرده است.

حضور در مسابقات و کسب موفقیت‌های چشمگیر در سطح ملی و بین‌المللی، از پشتوانه‌های قدرتمندی برای او بوده که باعث افزایش انگیزه و اعتماد به نفسش شده است. دریافت کاپ قهرمانی در یکی از اولین مسابقاتش، احساسی خوشایند و انگیزه بزرگی را برای ادامه کار در این راستا برای او به همراه آورد.

از طرفی، تلاش و پیگیری‌هایش در مراحل مختلف زندگی ورزشی و مربیگری، نشان دهنده تعهد و اراده‌ی قوی او به ارتقا و ترویج ورزش شیرجه است. دستیابی به مدرک داوری بین‌المللی و دعوت از سوی فدراسیون جهانی برای قضاوت در مسابقات بین‌المللی، نشان از شهرت و اعتبار وی در جامعه‌ی جهانی ورزشی است. از داستان زندگی تقی عسگری می‌توانیم درس‌های بسیاری بگیریم، از جمله اهمیت تلاش مداوم، اعتماد به نفس، توانایی همکاری با مربیان و همچنین ارزش‌هایی همچون ایمان به خود و عشق به ورزش.

شرکت در بازی های آسیایی

شرکت در بازی های آسیایی

عسگری در سال ۱۳۴۵ در بازی‌های آسیایی شرکت کرد. به خاطر افتخاراتش، او به عنوان داور مسابقات شیرجه در بازی‌های آسیایی «بانکوک» در تایلند دعوت شد. سپس در بازی‌های آسیایی تهران و المپیک «مونترآل» نیز افتخار داوری مسابقات را به‌دست آورد. رابطه‌اش با شیرجه هنوز هم قطع نشده است. در حال حاضر، پس از سال‌ها قهرمانی، مربیگری و داوری، نقشه‌های استاندارد استخرهای شنا و شیرجه را طراحی می‌کند. وی امیدوار است که نوجوانان و جوانان ایرانی در استخرهایی با استانداردهای بین‌المللی به رشته‌های آبی بپردازند و از دنیای ورزش‌های آبی لذت ببرند. او اکنون با لقب «پدر شیرجه ایران» شناخته می‌شود و مجسمه‌اش را می‌توان در موزه «کمیته ملی المپیک ایران» مشاهده کرد.

خداحافظی تقی عسگری از شنا در سن ۴۱ سالگی

خداحافظی تقی عسگری از شنا در سن ۴۱ سالگی

در سالی که تقی عسگری ۴۱ ساله بود، آخرین بار در مسابقات قهرمانی کشور شرکت کرد. پس از کسب مقام نخست و قهرمانی در آن سال، از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد. از آن پس، این شخصیت برجسته و محبوب ورزش شیرجه کشور به دلیل سوابق درخشان و تکرار نشدنی در دنیای ورزش با لقب “پدر شیرجه ایران” شناخته و محبوب شده است.

تقی عسگری، اسطوره شیرجه ایران، با دعوت فدراسیون ورزش‌های آبی جهان و هماهنگی‌های انجام شده توسط مسئولان فدراسیون شنا و کمیته ملی المپیک، به میزبانی دوحه قطر، به مسابقات ورزش‌های آبی قهرمانی جهان راه یافت. حسین المسلم، رئیس فدراسیون ورزش‌های آبی جهان، در طول رقابت‌های جهانی که در قطر برگزار شد، از تقی عسگری به‌عنوان پیشکسوت شیرجه‌ جهان تقدیر و تجلیل کرد و او را به‌عنوان سفیر فدراسیون جهانی انتخاب کرد.

علاوه بر این، در مسابقات بازی‌های آسیایی دهلی نو در سال ۱۳۳۰، تقی عسگری توانسته بود در دو رشته سکو و شیرجه دو مدال نقره برای ایران به ارمغان بیاورد. این دستاورد نشان از توانایی و استعداد برجسته‌ای است که او در زمینه شیرجه داشته و موفقیت‌های بزرگی را در دنیای ورزش‌های آبی به دست آورده است.

زندگی خصوصی تقی عسگری

زندگی خصوصی تقی عسگری

زندگی شخصی و خصوصی تقی عسگری، پدر شیرجه ایران، نشان‌دهنده یک داستان پر از علاقه و تلاش است. او در منطقه‌ تجریش، که در آن زمان به نام ده تجریش شناخته می‌شد، زندگی می‌کرد. خانواده‌شان در یک باغ زندگی می‌کردند که حتی یک استخر هم داشت. از کودکی، علاقه‌مند به شنا بود و با بچه‌های محل شنا را یاد می‌گرفت. از روزهای ابتدایی در استخر منظریه، با تماشای حرکات بزرگ‌ترها، تکنیک‌های شنا را یاد می‌گرفت و آن‌ها را تقلید می‌کرد.

او به مرور به استخر امجدیه رفت و در آنجا اولین مسابقه خود را داشت. در آن مسابقه، در رشته‌ی تخته‌پرش دوم شد و در رشته‌ی سکو نیز مقام اول را کسب کرد. این دستاورد او، نشان از استعداد و تلاشی است که از ابتدا در او وجود داشت و از آن به بعد، او را به سوی رشد و پیشرفت بیشتر هدایت کرد.

تقی عسگری می‌گوید: در حال حاضر من بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی دارم. در فدراسیون مسئول کمیته عمران هستم، اما به دلیل وضعیت بازنشستگی‌ام، بازرسان اعلام کردند که من حق ندارم به عنوان بازنشسته فعالیت کنم. با این حال، فدراسیون از طرق مختلف حقوقی را به من پرداخت می‌کند.

من تجربه بسیاری در زمینه شیرجه دارم و می‌دانم که استانداردهای لازم برای استخرهای شیرجه در ایران فراهم نیست. به همین دلیل، به عنوان رییس کمیته فنی استاندارد ایران و عضو کمیته عمران فدراسیون شنا فعالیت می‌کنم. من تمام تلاشم را می‌کنم تا این طرح را در این حوزه پیاده کنم، اما متاسفانه شرکت توسعه از توانمندی‌های ما استفاده نکرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد آرا: 10

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان