جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 3 دقیقه
4.5
(2)

نام: فهیمه

نام خانوادگی: راستکار

تاریخ تولد: 29 اسفند 1312

محل تولد: تهران

درگذشت: 2 آذر 1391

تحصیلات: فارغ التحصیل هنرستان هنرپیشگی

وضعیت تاهل: متاهل

اسم همسر: نجف دریابندری، مترجم

زمینه فعالیت: بازیگری و دوبلور

شما در این مطلب می توانید به خواندن بیوگرافی فهیمه راستکار و همسرش بپردازید.

بیوگرافی فهیمه راستکار

بیوگرافی فهمیه راستکار

مطابق با ویکی پدیا، فهیمه راستکار دوبلور و هنرپیشه تئاتر، سینما و تلویزیون ایرانی است که در 29 اسفند 1312 به دنیا آمده است. او از هنرستان هنرپیشگی، با مدیریت مهدی نامدار فارغ شده و پس از آن با گروه های مستقل مانند گروه تئاتری شاهین سرکیسیان به فعالیت هنریش ادامه داد. این بازیگر و هنرمند معروف ایرانی پنجشنبه 2 آذر 1391 به دلیل ابتلا طولانی مدت به بیماری آلزایمر، در سن 78 سالگی در منزل شخصی‌اش درگذشت. پیکر او را روز جمعه 3 آذر در بهشت سکینه کرج به خاک سپردند.

معروف ترین آثار فهیمه راستکار

از معروف ترین آثار فهیمه راستکار می‌توان به پابرهنه در بهشت، شیرین، روانی، خط پایان، مرغ و همسایه، ستاره‌ها، محموله، سریال خودرو تهران 11، سریال ماه پنهان است و فیلم الو الو من جوجو‌ام اشاره کرد.

هم دوره‌ای های خانم راستکار در دوران دانشجویی

هم دوره‌ای های خانم راستکار در دوران دانشجویی

علی نصیریان، بیژن مفید، عباس جوانمرد، صدرالدین الهی، رفعت هاشم‌پور، جعفر والی، جمشید لایق، فریدون ثقفی، پرویز بهرام و هوشنگ لطیف‌پور از هم دوره‌ای‌های فهمیه راستکار در هنرستان هنرپیشگی بودند.

تحصیلات

فهیمه راستکار پس از دوران هنرستان، برای ادامه تحصیل در رشته زبان فرانسه وارد دانشگاه تهران شد اما آن را نیمه تمام رها کرد.

اولین تئاتر با نقش آفرینی فهیمه راستکار

اولین اجرای تئاتر خانم راستکار با بازی او در نمایش باغ وحش شیشه‌ای اثر تنسی ویلیامز ساخته سنک دیویدسن در انجمن ایران و آمریکا انجام شد.

آغاز فعالیت راستکار به عنوان دوبلور

آغاز فعالیت راستکار به عنوان دوبلور

او همچنین در سال 1335 برای اولین بار به عنوان دوبلور به دعوت هوشنگ لطیف پور شروع به کار کرد و در اولین نقشی که حرف زد، به‌جای ایرنه پاپاس در فیلم «تئودورا» به سرپرستی ابوالقاسم رضایی در استودیو ایران فیلم (خانه سینمای ایران فعلی) بود. بعد از آن، او در همان استودیو در نسخه روسی «اُتِللو» به سرپرستی هوشنگ لطیف‌پور، به نقش دزدمونا (با بازی ایرینا اسکوبتسه‌وا) گویندگی کرد که دوبله این فیلم کیفیت بسیار بالایی داشت و مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

در سال 1336 به دعوت آلکس آقابابیان، همراه با منوچهر زمانی، ناهید بوستانی و محمدرضا زندی، برای دوبله فیلم ها به فارسی به ایتالیا سفر کرد و در این کشور 4 سال به دوبلاژ مشغول به کار بود. بعد از برگشت به ایران، به فعالیت‌اش در عرصه دوبله ادامه داد و در دهه چهل خورشیدی، دوبله فیلم های مهمی را انجام داد. او همچنین در تئاتر نیز نقش مشغول نقش آفرینی بود.

ازدواج و همسر فهیمه راستکار

فهیمه راستکار ازدواج کرده و متاهل است. همسر او نجف دریابندری، مترجم پیشکسوت ایران، در برخی آثار مانند «کتاب مستطاب آشپزی» با هم همکاری داشته‌اند. نجف دریابندری در1 شهریور 1308 در آبادان مترجم و نویسنده معاصر ایرانی بود. از آثار او می توان به ارنست همینگوی‌، نظیر کتاب «وداع با اسلحه» نام برد.

نخستین بازی فهیمه راستکار در سینما

فهیمه راستکار برای اولین بار در سال 1352 در فیلم مغول‌ها ساخته پرویز کیمیاوی بازی کرد.

فیلم های فهیمه راستکار

مجموعه آثار ماندگار از فهیمه راستکار:

فیلم های سینمایی

  • شیرین ۱۳۸۷
  • گیس بریده ۱۳۸۵
  • پابرهنه در بهشت ۱۳۸۴
  • ستاره‌ها ۳: ستاره بود ۱۳۸۴
  • رازها ۱۳۸۳
  • دختری به نام تندر ۱۳۷۹
  • کارآگاه شمسی و دستیارش مادام

دوبله های فهیمه راستکار

  • سریال «بینوایان» (خانم تناردیه)
  • سریال «در برابر باد» (پالی)
  • سریال «سالهای دور از خانه» (اوشین ۵۰–۸۴ سالگی)
  • سریال «برادران شیردل» (سوفیا)
  • سریال «ارتش سری» (لوئیز)
  • سریال «رؤیای سبز» (خانم هریس)
  • سریال « رودخانه برفی» (آنیتا)
  • سریال کارتونی «بچه‌های کوه آلپ» (مادربزرگ)

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
دوره ICDL در تبریز بلیط هواپیما روگو محاسبه اسپرد در بازار فارکس قدرتمندترین افراد جهان دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان