جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
0
(0)

سلامت لثه شاخص خوبی برای سلامت کلی بدن است. از طرفی، تورم لثه چیزی نیست که بتوان نادیده گرفت زیرا می‌تواند نشان دهنده مشکلات و بیماری‌های دیگری باشد. در این نوشتار ۷ علت تورم لثه ها را با هم خواهیم دید. با بخش سلامت خبرنامه همراه باشید!

درک لثه‌های متورم

لثه‌های متورم بسته به علت می‌تواند یک مشکل موقت یا دائمی برای سلامت دهان باشد. علت تورم لثه اغلب درست مسواک نزدن است زیرا پلاک باکتریایی روی دندان‌های شما جمع و باعث بروز این مشکل می‌شود. با این حال، عوارض دیگری نیز می‌توانند منجر به تورم شوند.

مشکلات مربوط به سلامت دهان و دندان می‌تواند منجر به سایر عوارض شود، بنابراین تورم را نادیده نگیرید. همچنین زمانی که التهاب قابل مشاهده است احساس خجالت در شما ایجاد کرده و منجر به پنهان کردن لبخند می‌شود.

علائم تورم لثه شامل تغییر رنگ لثه‌ها ( به رنگ قرمز یا بنفش) ناشی از افزایش جریان خون است. سایر علائم عبارتند از ظاهر صاف یا براق و خونریزی. همچنین ممکن است سوزش یا حساسیت را تجربه کنید.

علت تورم لثه چیست؟

علت تورم لثه چیست؟

موارد زیر اصلی‌ترین دلایل متورم شدن لثه‌ها هستند:

مشکلات بهداشت دهان و دندان

بهداشت نامناسب دهان و دندان باعثِ تجمع پلاک و تارتار روی دندان‌ها و در نتیجه تورم لثه می‌شود. وقتی پلاک دارید، به این معناست که لایه‌ای از باکتری‌ها و ذرات غذا روی دندان شما وجود دارد. پس از چند روز، پلاک‌ها به جرم تبدیل می‌شوند و با مسواک زدن یا نخ دندان پاک نمی‌شوند.

آبسه یا عفونت دندان یکی دیگر از نتایج مسائل بهداشت دهان و دندان است که می‌تواند منجر به تورم شود. این مشکل معمولاً باعث تورم لثه دور یک دندان می‌شود، اما در صورت عدم درمان می‌تواند گسترش یابد.

رعایت بهداشت خوب دهان و دندان تفاوت زیادی ایجاد می‌کند، بنابراین مطمئن شوید که:

  • حداقل دو بار در روز دندان‌های خود را مسواک می‌زنید
  • یک بار در روز نخ دندان می‌کشید
  • معاینه و درمان منظم دندانپزشکی را انجام می‌دهید
  • از خمیر دندان بدون قند که حاوی فلوراید است استفاده می‌کنید
  • برای تحریک تولید بزاق بدن‌تان را هیدراته نگه می‌دارید

بیماری لثه

بیماری لثه

تمامی مراحل بیماری لثه یا بیماری پریودنتال می‌تواند باعث تورم شود. این بیماری به بافت نرم اطراف دندان شما آسیب می‌رساند و می‌تواند منجر به بروز عوارضی شود. علائم ژنژیویت اغلب خفیف است و ممکن است بلافاصله متوجه آنها نشوید. این علائم شامل سوزش، قرمزی و تورم در لثه اطراف پایه دندان است. همچنین ممکن است متوجه خونریزی لثه، حساسیت به سرما یا گرما و بوی بد دهان شوید.

التهاب لثه می‌تواند در اثر تجمع جرم ایجاد شود، بنابراین تمیز کردن منظم دندان ضروری است. دندانپزشک می‌تواند تارتار را برای جلوگیری از مشکلات بیشتر حذف کند. این عارضه شایع است اما اگر به سرعت درمان نشود منجر به پریودنتیت می‌شود و هنگامی که پیشرفت می‌کند، علائم شدیدتری ایجاد می‌کند و گاهی اوقات باعث از دست دادن دندان می‌شود.

تورم لثه ممکن است به معنای کمبودهای تغذیه ای باشد

عدم تعادل تغذیه ای می‌تواند بر سلامت دهان و دندان تأثیر بگذارد، بنابراین داشتن عادات غذایی متعادل ضروری است. یک رژیم غذایی متعادل تضمین می‌کند که مواد مغذی لازم برای سلامت مخاط دهان و بافت‌های سخت دندان را در اختیار دارید.

کمبود ویتامین C در توانایی شما برای حفظ و ترمیم لثه‌ها و دندان‌ها اختلال ایجاد می‌کند. همچنین احتمال ابتلا به اسکوربوت را افزایش می‌دهد، اختلالی که می‌تواند باعث بیماری لثه و سایر عوارض شود.

سایر کمبودهای تغذیه ای که می‌تواند سلامت دهان و دندان شما را مختل کند عبارتند از:

  • کمبود ویتامین‌های b،d و k
  • کمبود کلسیم
  • کمبود منیزیم
  • کمبود فیبر
  • کمبود کربوهیدرات‌ها
  • کمبود پروتئین‌ها

همچنین باید قند، کربوهیدرات‌های نشاسته ای یا تصفیه شده و اقلام اسیدی را محدود کنید زیرا می‌توانند سلامت دهان را با مشکل مواجه کنند. اعمال تغییرات غذایی می‌تواند در سلامت دهان و دندان شما تفاوت ایجاد و به شما کمک کند لثه‌های خود را بهبود ببخشید.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی

نوسانات هورمونی می‌تواند سلامت لثه را مختل کند. هر گونه تغییر در تعادل هورمونی بدن می‌تواند باعث تورم شود، اما بارداری و یائسگی از عوامل اصلی آن هستند.

در دوران بارداری، هورمون‌هایی افزایش می‌یابند که می‌توانند جریان خون را در لثه‌های شما افزایش دهند. اگر این اتفاق بیفتد، احتمالاً تورم و حساسیت را تجربه خواهید کرد. افراد باردار همچنین نمی توانند با باکتری‌ها مبارزه کنند و همین به طور بالقوه باعث عفونت لثه می‌شود.

یائسگی باعث نوسانات استروژن و پروژسترون می‌شود که هر دو بر سلامت دهان تاثیر می‌گذارند. این دوره از زندگی زنان همچنین می‌تواند باعث تورم لثه، درد و خونریزی شود و در عین حال عامل تحلیل استخوان در فک و استخوان‌های اطراف دندان باشد. نوسانات هورمونی همچنین می‌تواند تولید بزاق را کاهش دهد. شاید ندانید که احتمال تجمع باکتری‌ها در دهان خشک بسیار بالاتر است.

علت تورم لثه‌ها: عوارض جانبی داروها

تحقیقات نشان می‌دهند که برخی از عوارض جانبی داروها می‌توانند باعث تورم لثه شوند. داروهای فشار خون و داروهای ضد بارداری خوراکی دو نوع از داروهایی هستند که اغلب باعث این مشکل می‌شوند.

سایر داروهایی که معمولاً باعث تورم لثه می‌شوند عبارتند از:

  • داروهای ضد تشنج
  • داروهای ضد انعقاد (تجویز شده برای جلوگیری از حمله قلبی و سکته مغزی)
  • داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی (دارو برای جلوگیری از رد پیوند عضو یا برای درمان بیماری خود ایمنی)
  • داروهای ضد افسردگی
  • آنتی هیستامین (درمان آلرژی)
  • داروهای آسم

اگر فکر می‌کنید تورم لثه‌های شما ناشی از واکنش دارویی است، قبل از قطع دارو با پزشک تان صحبت کنید. آنها می‌توانند داروی دیگری را تجویز کنند که به این روش واکنش نشان ندهید و در عین حال سلامت خود را حفظ کنید. اگر بدون مشورت با پزشک، مصرف داروها را قطع کنید، ممکن است مشکلات دیگری در ارتباط با عدم مصرف دارو داشته باشید.

واکنش‌های آلرژیک

واکنش‌های آلرژیک

آلرژی غذایی و حساسیت مفرط گاهی به صورت واکنش‌های بهداشتی دهان ظاهر می‌شود و می‌تواند باعث قرمزی یا سفید شدن مخاط و تورم گونه‌ها، زبان و لب‌های شما شود. گاهی اوقات بسته به شدت بیماری، زخم و تاول را نیز تجربه خواهید کرد.

آلرژی‌های فصلی نیز می‌توانند باعث تورم لثه شوند. اگر فکر می‌کنید این موارد می‌توانند برای شما مشکل ایجاد کنند، دریافت مراقبت‌های پزشکی می‌توانند کمک کننده باشند.

مصرف آنتی هیستامین‌ها برای واکنش‌های آلرژیک نیز می‌تواند به مشکلات دندانی کمک کند زیرا این داروها تولید بزاق را کاهش می‌دهند. اگر این داروها را مصرف می‌کنید، برای جلوگیری از خشکی دهان، هیدراته ماندن را در اولویت قرار دهید.

بیماری‌های سیستمیک

بیماری‌های سیستمیک، از جمله دیابت، بیماری قلبی، و آرتریت روماتوئید (RA) می‌توانند باعث تورم لثه‌ها شوند. لثه‌های قرمز، متورم و خونریزی از علائم دیابت هستند و باید فورا از یک متخصص بهداشت کمک بگیرید.

همین علائم همچنین می‌توانند نشان دهنده بیماری قلبی باشد. وقتی باکتری‌ها لثه‌های شما را آلوده می‌کنند، می‌توانند به رگ‌های خونی رفته و باعث التهاب و آسیب آن‌ها شوند. مراقبت از دندان‌ها و لثه‌ها می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی کمک کند.

مبتلایان به آرتریت روماتوئید التهاب را در سراسر بدن، از جمله روی لثه‌هایشان تجربه می‌کنند. این بیماری همچنین با واکنش ایمنی تداخل ایجاد می‌کند و ویروس‌ها و باکتری‌های روی دندان‌ها می‌توانند به راحتی تورم را تشدید کنند. با این حال، اگر شما مبتلا به آرتریت روماتوئید هستید، برای تجربه تورم نیازی به حضور باکتری نیست زیرا التهاب بدون عوامل خارجی آغاز می‌شود.

کلام پایانی

هر چه زودتر به دنبال کمک متخصص باشید، احتمال بدتر شدن بیماری و ایجاد درد کمتر خواهد شد. اگر از قبل درد ناشی از تورم دارید، فوراً با یک متخصص تماس بگیرید. تورم لثه‌ها که بیش از یک هفته طول بکشد نشان دهنده یک مشکل اساسی است و می‌تواند نشانه ای بیماری لثه، عدم تعادل هورمونی، کمبود مواد مغذی، مشکلات سلامتی و واکنش بدن باشد.

حفظ سلامت دهان و دندان می‌تواند به معکوس شدن و جلوگیری از تورم لثه کمک کند، اما ابتدا درمان لازم است. هنگامی که تورم کاهش یافت، روی حذف عادات مضر دندانپزشکی و برنامه ریزی معاینات منظم تمرکز کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
دوره ICDL در تبریز بلیط هواپیما روگو محاسبه اسپرد در بازار فارکس قدرتمندترین افراد جهان دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان