جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 3 دقیقه
2.3
(3)

آیا می‌دانستید که برای کاهش وزن یا حفظ وزن از دست رفته، نه تنها باید برنامه غذایی و تمرینات ورزشی خود را مدیریت کنید، بلکه باید به اوضاع خواب‌تان نیز یک نظم درست و حسابی بدهید؟ بله، چندین مطالعه نشان داده‌اند که خواب بی کیفیت و همینطور کمبود خواب می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. در این نوشتار نحوه تأثیر کمبود خواب بر بدن و وزن بدن را قید کرده‌ایم. اگر اخیرا متوجه شده‌اید که وزن‌تان بالا می‌رود و انگار کنترلی روی آن ندارید، شاید بد نباشد روی اوضاع خواب‌تان بازنگری کنید.

عدم کنترل روی خود

اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، ممکن است مصرف انواع غذاهای شیرین و ناسالم را کاهش دهید. اگر از خوردن آن‌ها لذت می‌برید، حداقل در ابتدای سفر کاهش وزن، نیاز به کنترل نفس بسیار زیادی دارید. با این حال، وقتی کمبود خواب دارید، وسوسه می‌شوید که چندین و چند فنجان قهوه بنوشید، از ورزش کردن صرف نظر کنید و همچنین آشپزی کنید و به سراغ برخی غذاهای بسته‌بندی شده داخل فریزر بروید یا حتی شام را بیرون بخورید.

مغز کم خواب شما با دیدن آن بسته بستنی داخل فریزر ممکن است کنترل از دست بدهد و شما را تشویق به خوردن کند!

بین خواب و میان وعده‌ها ارتباط برقرار کنید

چرت بزنید و وزن کم کنید

مطالعه‌ای که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است نشان می‌دهد که وقتی مردم گرسنه می‌خوابند، بیشتر به خوردن میان‌وعده‌های آخر شب متوسل می‌شوند و احتمال بیشتری دارد که میان‌وعده‌های پر کربوهیدرات را انتخاب کنند.

مطالعه دیگری در دانشگاه شیکاگو نشان داد شرکت کنندگانی که از خواب محروم بودند، میان وعده‌هایی با چربی دو برابر بیشتر از افرادی که دست کم 8 ساعت می‌خوابیدند، انتخاب می‌کردند.

خواب و اندازه وعده‌های غذایی

مطالعه دیگری نشان داد که کم خوابی افراد را به خوردن وعده‌های بزرگتر از همه غذاها ترغیب می‌کند. این روند می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. علاوه بر این، بررسی 18 مطالعه نشان داد که کمبود خواب منجر به افزایش میل به غذاهای پر انرژی و پر کربوهیدرات می‌شود و به این ترتیب می‌تواند وزن شما را افزایش دهد.

خواب و متابولیسم

چرت بزنید و وزن کم کنید

خواب بسیار کم همچنین باعث افزایش هورمون استرس کورتیزول می‌شود. این هورمون به بدن سیگنال می‌دهد تا انرژی خود را برای سوخت ساعات بیداری ذخیره کند. به همین دلیل، بدن شما تمایل بیشتری برای نگه داشتن چربی دارد.

خواب و حساسیت به انسولین

محققان دریافته‌اند که تنها در عرض 4 روز پس از خواب ناکافی، توانایی بدن برای پردازش انسولین – که برای تبدیل قند، نشاسته و سایر مواد غذایی به انرژی لازم است – مختل می‌شود. حتی حساسیت به انسولین می‌تواند بیش از 30٪ کاهش یابد. وقتی بدن شما به درستی به انسولین واکنش نشان نمی‌دهد، در پردازش چربی‌ها از جریان خون با مشکل مواجه می‌شود و این روند در نهایت به ذخیره چربی منجر می‌شود. نتیجه هم چیزی جز افزایش وزن نخواهد بود.

کلام پایانی

در این نوشتار ارتباط خواب و افزایش وزن را با هم دیدیم. واقعیت این است که خواب ممکن است مستقیما به کاهش وزن کمک نکند، اما خواب ناکافی یا بی کیفیت احتمال افزایش وزن را تا حد زیادی بالا می‌برد. بنابراین توصیه می‌شود در میان کار و شلوغی‌های هر روزه، حتما زمان کافی به خواب و استراحت خود اختصاص دهید. به این ترتیب هم انرژی کافی خواهید داشت و هم وزن‌تان تحت کنترل خواهد بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.3 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان