جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
4
(25)

واقعیت این است که یک چرت کوتاه بعد از ظهر می‌تواند باعث طراوت و تجدید نیروی‌تان شود. چرت زدن باعث می‌شود انرژی‌تان تشدید شده، قدرت تمرکزتان بالا برود. اما علت چرت زدن یا خواب آلودگی زیاد چیست؟ آیا خواب آلودگی در طول روز می‌تواند نشان دهنده یک بیماری جدی باشد؟

بدن به چند ساعت خواب نیاز دارد؟

علت چرت زدن

بدن به طور میانگین به هفت تا نه ساعت خواب نیاز دارد. خوابیدن بیشتر یا کمتر از این مقدار با زوال شناختی، چاقی، بیماری قلبی و مرگ زودرس مرتبط است.

همین امر در مورد چرت زدن منظم و طولانی هم صدق می‌کند، به عنوان مثال، چرت زدن روزانه 90 دقیقه‌ای با افزایش خطر سکته مغزی و چرت زدن روزانه دو ساعته با افزایش خطر زوال عقل مرتبط است.

علت چرت زدن و خواب آلودگی زیاد چیست؟

چرت زدن یا خواب بیش از حد در طول روز دلایل زیادی دارد. به خصوص برای افراد مسن سپری کردن روز آن هم وقتی بیکار هستند و کار زیادی برای انجام ندارند، حوصله سر بر است، یا حتی افراد به دلیل مشکلات فیزیکی مثل ناشنوایی یا کم شنوایی مجبور هستند از فعالیت های گروهی اجتناب کنند و همین امر هم باعث خستگی شان می‌شود.

شما می‌توانید در مورد علت چرت زدن و خواب آلودگی زیاد که باعث می‌شود در طول روز بیشتر بخوابید، در این قسمت بخوانید:

  • یکی از دلایل چرت زدن و خواب آلودگی زیاد کم خوابی یا بی‌خوابی شبانه است. ممکن است مشکلی در به خواب رفتن یا خوابیدن داشته باشید که شما را از استراحت کافی در شب باز می‌دارد. این مشکلات می‌تواند ناشی از درد مزمن، افسردگی، اضطراب، مثانه بیش فعال، سندرم پاهای بی قرار یا آپنه باشد که منجر به شب بیداری ها و خواب آلودگی در طول روز می‌شود.
  • دیگر علت چرت زدن بیش از حد شما در طول روز می‌تواند وجود یک بیماری زمینه‌ای باشد. برخی بیماری‌ها مثل فشار خون خیلی پایین (مخصوصاً بعد از غذا خوردن)، فعالیت کم تیروئید، کمبود ویتامین D یا B12، کم خونی، قند خون پایین، افسردگی، نارکولپسی و حتی چاقی، صرف نظر از این که شب چقدر خوب خوابیده‌اید، می‌توانند شما را در طول روز خسته کنند.

علت چرت زدن

  • ممکن است سندرم خستگی مزمن داشته باشید. ضعف ناشی از این بیماری شامل از دست دادن توده عضلانی، استقامت بدن و وزن می‌شود. این بیماری حدود 25 درصد از افراد 90 ساله به بالا و 50 درصد از افراد 90 ساله به پایین را درگیر می‌کند. سندرم خستگی مزمن از تولید انرژی کم در سلول‌ها ناشی می‌شود و در نهایت، انجام هر فعالیتی را برایتان سخت می‌کند و باعث می‌شود لحظه به لحظه احساس خستگی بیشتری داشته باشید.
  • مصرف برخی داروهای خواب‌آور تجویزی برای درمان آلرژی، افسردگی، فشار خون بالا (مانند مسدودکننده‌های آلفا و مسدودکننده‌های بتا)، بی‌خوابی، حالت تهوع، بیماری پارکینسون یا تشنج، یا داروهای بدون نسخه برای درمان بی‌خوابی، آلرژی، حالت تهوع، استفراغ، یا اسهال همه باعث خستگی، خواب آلودگی‌ و چرت زدن فرد در طول روز می‌شوند.
  • دیگر علت چرت زدن می‌تواند نخوردن غذای کافی یا کم آبی بدن باشد. بدن شما برای حفظ انرژی به غذا و مایعات نیاز دارد، بنابراین اگر غذا کافی نخورید یا بدنتان را هیدراته نگه ندارید، احساس خواب آلودگی خواهید داشت.

برای درمان خواب آلودگی و چرت زدن طولانی چه باید کرد؟

علت چرت زدن

  • اگر در طول روز احساس خواب آلودگی ندارید، پس نگران نباشید و لازم نیست کاری انجام دهید. اما اگر چرت زدن و خواب آلودگی تان طولانی است، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر دارویی مصرف می‌کنید که اثرات خواب آور دارد، بهتر است زمان مصرف آن را تغییر دهید. برای مثال، اگر از داروی دیورتیک یا ادرارآور استفاده می‌کنید که باعث می‌شود شب‌ها زیاد به دستشویی بروید، بهتر است آن را به جای شب، در طول روز یا بعد از ظهر مصرف کنید و شب راحت بخوابید.
  • اگر پزشک شما نمی‌تواند دلیل خواب آلودگی‌تان در طول روز را پیدا کند، ممکن است به تغذیه مناسب و تحرک بیشتر نیاز داشته باشید. سعی کنید هر روز سه وعده غذا و چند میان وعده بخورید و چهار تا شش لیوان آب بنوشید. تحرکتان را بالا ببرید، پیاده روی طولانی داشته باشید، باشگاه بروید و ورزش کنید تا شب به راحتی بخوابید. حتی صحبت کردن با تلفن هم می‌تواند به شما کمک کند تا شب به راحتی بخوابید.
  • همچنین خوابیدن و بیدار شدن در زمان مشخص هم می‌تواند به بهتر خوابیدن تان در طول شب کمک کند. در طول شب اتاق‌تان را خنک و تاریک نگه دارید. از مصرف کافئین، الکل و استفاده بیش از حد از موبایل نزدیک به زمان خواب خودداری کنید. اگر در طول روز نیاز به چرت زدن دارید، سعی کنید تنها 30 دقیقه بخوابید. هرچقدر سن افراد بالا برود به همان اندازه نیاز بدنشان به یک چرت کوتاه در طول روز بیشتر می‌شود. چرت زدن کوتاه در طول روز، انرژی بدنتان را تجدید می‌کند، بنابراین اگر گاهی بعد از ظهرها نیاز به خواب پیدا می‎‌کنید، نگران نشوید و به راحتی بخوابید تا تجدید قوا کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 25

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان