جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
2.3
(6)

حتی کمی بعد از غذا خوردن هم إحساس گرسنگی دارید؟ هر احساسی که دارید – غم، شادی، عصبانیت- به غذا روی می‌آورید؟ خب بدن شما از گرسنگی به عنوان یک سیگنال طبیعی برای نیاز به غذا استفاده می‌کند. با این حال، اگر بدن دائماً غذا می‌خواهد و همیشه احساس گرسنگی می‌کنید، بیشتر مستعد پرخوری هستید. خانم ها، پرخوری یک مشکل است! اکثر مردم گهگاه پرخوری می‌کنند، اما برای برخی، پرخوری بیش از حد که غیرقابل کنترل است، می‌تواند به یک اختلال پرخوری تبدیل شود. برای مدیریت آن باید از محرک‌ها آگاه باشید و دلایل پرخوری را بدانید!

علل پرخوری

دلایل پرخوری

به گفته بسیاری از متخصصین تغذیه چنانچه احتمالا تجربه کرده‌اید، گرسنگی تنها یکی از دلایل غذا خوردن است، زیرا غذا به همان اندازه که یک نیاز فیزیولوژیکی است یک نیاز اجتماعی و عاطفی هم محسوب می‌شود. غالب اوقات، ترکیبی از برخی عوامل است که ما را به پرخوری و غذا خوردن مکرر وادار می‌کند.

در ادامه برخی از مهم ترین دلایل پرخوری را می‌بینید. با اطلاع از این دلایل قطعا می‌توانید به طور بهینه مانع پرخوری‌ و غذا خوردن بی دلیل شوید.

غذا خوردن احساسی

از تلاش برای پر کردن خلاء درونتان با غذا دست بردارید! به ویژه که خوردن احساسی به هیچ وجه نمی‌تواند به شما در رفع علت اصلی مشکل کمکی کند؛ اما به نظر می‌رسد که به راحتی أوضاع را بدتر هم می‌کند چرا که نه تنها مشکل برطرف نمی‌شود بلکه اضافه وزن هم پیدا می‌کنید! به مشکل جدید!

غذا ممکن است تسکین موقتی ایجاد کند، اما احتمالا احساس گناه حاصل از زیاده‌روی در خوردن و تقریباً حس بد سنگینی پس از آن هم قابل توجه است. در عوض روش‌های سالم را برای مقابله با احساسات، غلبه بر هوس‌ها و اجتناب از محرک‌ها بیاموزید؛ راه‌های موثری که قطعا منجر به پرخوردی نمی‌شوند.

کمبود ویتامین و مواد مغذی

دلایل پرخوری

گرسنگی ناخواسته، که گه گاه منجر به پرخوری می‌شود، می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. با این حال، یکی از دلایل اصلی این شکل از پرخوری کمبود مواد مغذی در بدن، به ویژه کمبود پروتئین است. به علاوه، کمبود برخی ریزمغذی‌ها مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هم ممکن است شما را به خوردن هر چیزی از پنیر گرفته تا شکلات و سیب‌زمینی سرخ کرده راغب کند. برای جلوگیری از پرخوری، مطمئن شوید که رژیم غذایی شما تمام مواد مغذی ضروری را به بدن‌تان می‌رساند.

خوردن از روی کسالت و بی حوصلگی

وقتی حوصله‌مان سر می‌رود، مغزمان تحریک نمی‌شود و دوپامین ترشح نمی‌شود. دوپامین نوعی انتقال دهنده عصبی در مغز است که ارتباط نزدیکی با احساس پاداش و لذت دارد. همین روند ما را تحریک می‌کند تا پرخوری کنیم. در واقع غذا یک واکنش ذاتی است زیرا آرامش بخش و سیر کننده است و به ما همان احساس پاداش را که نیاز داریم، می‌دهد.

بنا براین دفعه بعد که کسالت و بی حوصلگی به سراغ‌تان آمد خیلی ساده بگویید: «شکم عزیزم، تو گرسنه نیستی، فقط حوصله ام سر رفته! پس لطفاً دهانت را ببند!» و سعی کنید راه‌های جایگزینی برای پاداش دادن به خودتان پیدا کنید، مانند پیاده‌ روی در فضای باز، گپ زدن با یک دوست یا حتی گوش دادن به موسیقی مورد علاقه‌تان!

بیش از حد نوشیده‌اید!

ثابت شده است که نوشیدن بیش از اندازه اشتها را افزایش می‌دهد. در حالی که ممکن است یک یا دو لیوان نوشیدنی تأثیر قابل توجهی نداشته باشد، اما نوشیدن در حجم زیاد باعث می‌شود مدام به دنبال خوردن خوراکی‌های چرب یا نمکی باشید و حسابی پرخوری کنید. کم کردن تعداد لیوان هایی که می‌نوشید ممکن است به جلوگیری از پرخوری کمک کند.

استرس زیاد از دلایل پرخوری

دلایل پرخوری

هورمون‌های ما مستقیماً با میزان گرسنگی و اشتهای ما در ارتباط هستند، وقتی استرس داریم، سطح کورتیزول در بدن بالا می‌رود و اشتها هم افزایش می‌یابد. این روند در عین حال باعث می‌شود که ما غذاهای چرب و پرکالری را انتخاب کنیم.

خوردن ناشی از استرس گاهی اجتناب ناپذیر است، اما دانستن اینکه چگونه آن را سرکوب کنید، کلید حفظ سلامت طولانی مدت است. تکنیک های کاهش استرس، مانند نفس کشیدن، انجام کارهای سرگرم کننده یا کمک گرفتن از دوستان و خانواده در چنین مواقعی بسیار مفید هستند.

عدم تعادل هورمونی

یک رژیم غذایی متعادل تاثیر به سزایی در عملکرد خوب و بهینه بدن دارد. اما اگر تغذیه کافی نداشته باشید، بدن شما هورمون گرسنگی گرلین را تولید می‌کند. این نشان می‌دهد که بدن شما به غذا و مواد مغذی نیاز دارد، و زمانی که آن را دریافت نمی کند، احساس گرسنگی شدیدی می‌کنید که می‌تواند منجر به پرخوری شود. عدم تعادل هورمونی که می‌تواند منجر به پرخوری شود و از دلایل پرخوری است، می‌تواند در روزهای نزدیک به دوره قاعدگی نیز رخ دهد.

دلایل پرخوری: دنبال کردن رژیم های غذایی سخت

رژیم های سخت و حذف برخی وعده‌ها یا مواد غذایی می‌تواند برای بدن و ذهن خسته کننده باشد. دنبال کردن این رژیم‌ها اغلب باعث می‌شود که فرد از رژیم غذایی خسته شود و احساس کند که از غذاهای مورد علاقه خود محروم است.

دقیقا همزمان با همین إحساس خستگی است که همه مسیرها به سمت وعده‌های غذایی پر کالری سنگین می‌روند و باعث پرخوری بسیار زیادی می‌شوند. یک برنامه غذایی انعطاف پذیر که برای بدن و ذهن متعادل باشد نه تنها پایدارتر است، بلکه تمام مواد مغذی درشت و ریز مغذی‌های مورد نیاز برای رشد عاطفی، اجتماعی، فیزیکی و ذهنی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

غذا خوردن بدون فکر

دلایل پرخوری

مطابق با مطالعه‌ای که در آگوست 2020 در Appetite منتشر شد، غالب آدم‌ها تمایل دارند که وقتی درگیر فعالیت های دیگری هستند غذا بخورند، اتفاقی که توجه به میزان غذایی که می‌خورند را تقریبا غیرممکن یا دشوار می‌کند. آدم‌هایی که نسبت به انتخاب های غذایی خود آگاهی بیشتری دارند و زمانی غذا می‌خورند که تحرک کمتر و آرامش بیشتری دارند، کمتر دچار پرخوری می‌شوند. از این رو، وقتی زمان غذا خوردن فرا می‌رسد، فقط روی وعده غذایی که می‌خورید، تمرکز کنید.

غذا خوردن در محیط‌های اجتماعی

آیا اینطور حس می‌کنید که بیرون از خانه و در محیط های اجتماعی بیشتر از خانه غذا می‌خورید؟ خوب، شما تنها نیستید! انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند و برای ایجاد پیوند چه راهی بهتر از اینکه غذا بخورید و گفتگو کنید؟ با این حال، چند نکته ساده وجود دارد که به شما کمک می‌کند از سنگینی وزن و پایان دادن به این إحساس وحشتناک شبانه که انگار به اندازه دو نفر غذا خورده‌اید، دوری کنید!

قبل از بیرون رفتن، یک وعده غذایی کوچک بخورید. حتی اگر قرار است به رستوران مورد علاقه تان بروید، باز هم قبل از بیرون آمدن از خانه، یک میان وعده غنی از پروتئین بخورید. آب زیاد بنوشید و بدن‌تان را هیدراته نگه دارید. سرنخ های کوچکی که بدن‌تان می‌دهد را بشناسید تا بدانید چه زمانی به اندازه کافی سیر هستید. از دور همی و گفتگوها هم به اندازه وعده غذایی پیش روی‌تان استفاده کنید!

کلام پایانی

غذاهایی که می‌خوریم و حتی آنهایی که نمی‌خوریم تاثیرات شگرفی روی سلامت جسم و روح ما دارند. بنابراین همواره توصیه می‌شود که در انتخاب نوع غذا و حجم وعده دقت زیادی به خرج دهید. به یاد داشته باشید، شما همان چیزی هستید که می‌خورید! بنابراین، به رژیم غذایی‌تان توجه کنید و همواره عادات سالم را دنبال کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.3 / 5. تعداد آرا: 6

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان