جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
0
(0)

فناوری تاثیرات زیادی بر سلامت روان دارد، اما شما می‌توانید کارهای زیادی برای کاهش مشکلات ناشی از آن انجام دهید. با این که فناوری تغییرات زیادی برای جهان به ارمغان آورده است. اما به همان میزان وابستگی افراد به آن نیز افزایش یافته است. که اگر مراقب نباشید تاثیر فناوری بر سلامت روان می تواند آسیب های جبران ناپذیری داشته باشد.

برای این که از تاثیر منفی آن بکاهید باید ابتدا بدانید این تاثیرات چیست و چه کاری می توانید در مورد آن ها انجام دهید. در ادامه بخوانید.

تاثیر فناوری بر سلامت روان

تغییر رفتار افرد

یکی از گزارش های منتشر شده در سال 2018 نشان داد که فناوری باعث تغییر رفتار در کودکان و نوجوانان می‌شود. دوست‌یابی و حفظ رابطه ها را دشوار می‌کند. سبب بروز خشم و مشکلات عاطفی می‌شود و سبب ایجاد حس کمبود محبت و انزواطلبی و دوری از جامعه می شود.

مطلب مرتبط: فناوری زنجیره بلوکی یا بلاک چین چیست؟

این مشکل فقط در میان کودکان نیست؛ یک نظرسنجی توسط Reviews.org نشان می دهد که مردم در ایالات متحده به طور متوسط ​​344 بار در روز تلفن های خود را چک می کنند.

حتما افراد زیادی را در مهمانی ها می بینید که هر چند دقیقه یک بار تلفن خود را چک می کنند. گاهی اوقات، افراد حتی از کارهایی که باید انجام دهند نیز غافل می شوند. آن ها اکثرا سرگرم برنامه های مورد علاقه خود یا بازی های ویدیویی در گوشی ‌های هوشمند، می شود. این جا است که وقت و انرژی خود را تلف می‌کنند. این اقدامات رایج در دراز مدت منجر به از دست دادن دقایق با ارزش، ضعیف شدن و سست شدن پیوند های اجتماعی، بهره وری پایین و اضطراب در آنان می شود.

راه حل چیست؟

اولین کاری که باید انجام دهید این است که موارد ضروری زندگی خود را اولویت بندی کنید. اگر بیشتر روز خود را جلوی صفحه نمایش کمپیوتر می گذرانید، وقتی به خانه رسیدید، چیزهای دیگر را در اولویت قرار دهید. به عنوان مثال، وقت خود را در طبیعت، با خانواده، خواندن کتاب یا انجام هر کاری که مغز شما را تغذیه می‌کند و پیوند شما را با خانواده و دوستان تقویت می‌کند، بگذرانید.

مطلب مرتبط: انسان مصنوعی؛ نئون تولید جدید سامسونگ چه تغییراتی را در زندگی ایجاد می کند؟

اعتیاد افراد به فناوری

اینترنت روش انجام کارهای امروزی را آسان کرده است. بیش از آن چه فکرش را بکنیم به ما کمک می کند. اما در عین حال افراد زیادی به اینترنت معتاد شده اند.

اعتیاد به اینترنت منجر به علائم روانپزشکی می شود که با اختلال وسواس فکری-اجباری مرتبط است. وضعیتی که در آن فرد میل غیرقابل کنترلی برای تکرار یک رفتار مشابه دارد.

راه حل چیست؟

اولین قدم برای پیشگیری از اعتیاد به اینترنت، آگاهی شما از آن است. شما باید کنترول زمان استفاده از انترنت را به دست بگیرید. شما همچنین می توانید با فناوری بر فناوری غلبه کنید. نرم افزارها و ابزارهای زیادی برای کمک به تمرکز و جلوگیری از دسترسی به گوشی تان وجود دارد. می توانید از آن ها برای کاهش مصرف کلی اینترنت خود استفاده کنید.

تاثیر فناوری بر سلامت روان؛ افسردگی

جدا از اینترنت، یک مطالعه بریتانیایی نشان می دهد که رسانه های اجتماعی نیز به گونه ای طراحی شده اند که اعتیاد آور باشند و باعث کم خوابی می شوند. کم خوابی ارتباط مستقیمی با افسردگی، از دست دادن حافظه و عملکرد ضعیف در بالا بردن ظرفیت درسی و تحصیلی دارد.

مطلب مرتبط: ربات اجتماعی سوفیا برای کمک به مقابله با همه گیری به تولید انبوه می‌رسد

رسانه های اجتماعی منجر به افسردگی نیز می شود.

راه حل چیست؟

دانستن علائم افسردگی پیچیده است، اما یکی از راه‌ هایی که می‌توانید به طور بالقوه خود را تحت کنترل داشته باشید، زمان استفاده از رسانه‌ های اجتماعی را محدود کنید. قبل از باز کردن به یک برنامه، از خود بپرسید چرا به سراغ آن رفته اید، دقیقا همان منظور را در نظر بگیرید و دوباره پس از انجام کار دوباره برنامه را ببندید.

تاثیر فناوری بر سلامت روان؛ اختلال خواب

زمان استفاده از تلفن را در اواخر شب به حداقل برسانید. زمان خواب خود را تنظیم کنید. زیرا دستگاه ‌های هوشمند نور آبی ساطع می‌کنند که بر ملاتونین تاثیر می‌گذارد، هورمونی که خواب شما را تنظیم می‌کند. عوامل دیگری که باعث بی خوابی در شب می شوند می تواند بازی های ویدیویی، ارسال پیامک به دوستان تان یا قرار گرفتن در معرض محتوایی باشد که مغز شما را فعال می کند و شما را به فکر فرو می برد مانند تماشای ویدیوهای یوتیوب و اخبار.

بیشتر بخوانید: مارک زاکربرگ: ما در حال ساخت سریع ترین ابر کامپیوتر جهان هستیم

موارد فوق می تواند کیفیت خواب شما را کاهش دهد و بر تمرکز شما در طول روز تاثیر بگذارد. در نتیجه می تواند منجر به عمل کرد ضعیف در کار و مدرسه شود – یا هم افزایش خطر تصادف و حوادث ترافیکی.

راه حل چیست؟

برخی راه ‌ها جلوگیری و اجتناب از استفاده این دستگاه ها است. حداقل یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب چراغ ها را کم کنید و سعی کنید ذهن خود را خالی از هر فکری کنید. تا حد امکان گوشی را از خود دور کنید. به عنوان مثال می توانید به‌ جای زنگ تلفن از ساعت زنگ دار استفاده کنید و گوشی هوشمند خود را در اتاق دیگری قرار دهید.

بسیاری از افراد می گویند که اگر واقعا نیاز به استفاده از گوشی های خود در اواخر شب دارید، می توانید از حالت نور شب آن استفاده کنید. اما این کار در کاهش سرکوب ملاتونین ناکافی هستند. با این حال، عینک های مخصوص نور نیز در رفع اختلالات خواب موثر هستند.

بیشتر بخوانید: دنیای موبایل؛ ۱۰ گوشی تلفن همراه که جهان را در زمان خود وارونه کرده اند

تاثیر فناوری بر سلامت روان؛ کاهش حس همدلی

برای ایجاد همدلی با کسی، باید وضعیت و دیدگاه واقعی او را درک کنید. چیزی که در طول ارتباط آنلاین به سختی به دست می‌آید. از این رو فناوری منجر به کاهش همدلی و نزدیکی میان مردم شده است. اگر شخصا چیزی به او بگویید و دقیقا همان عبارت را برای او پیامک کنید، می‌توانید تفاوت واکنش آن ها را تشخیص دهید. این واکنش ها به این دلیل است که شما نمی توانید نشانه های اجتماعی را بخوانید.

زمان طولانی سپری شده در اینترنت همچنین باعث می‌شود ذهن افراد حالت گیجی به خود بگیرد. توانایی تمرکز آن ها به خطر بیفتد و توانایی‌ برقراری رابطه و همدلانه آن ها کاهش یابد.

راه حل چیست؟

کاهش استفاده از فناوری به افراد کمک می کند تا در روابط خود آگاه تر و موثرتر ظاهر شوند. علاوه بر این، از آن جایی که راه اصلی توسعه همدلی، درک وضعیت و دیدگاه واقعی یکدیگر است، می توان با کمک فناوری، همدلی را توسعه داد.

مطلب مرتبط: شوخی با اسم جدید فیسبوک؛ جالب ترین میم ها و جوک های کاربران توییتر

به عنوان مثال، به جای ارسال پیامک، تماس های ویدیویی بگیرد. در محل کار، از ابزارهای مدیریت پروژه برای نزدیکی با هم تیمی ‌های خود استفاده کنید تا پیشرفت بیشتری در پروژه ها داشته باشید. با هم در ارتباط نزدیک باشید، از همدیگر سوال بپرسید، نظر بگیرید و به جای نشست های انلاین در یک مکان دور هم جمع شوید.

پس از بحث مفصل درباره تاثیرات فناوری، می‌توان گفت که بیشتر آن ها در نهایت به هم مرتبط هستند. از این رو، اگر استفاده از آن را به یک طریقی کنترل کنید، می توانید از آن به نفع خود استفاده کنید.

کاهش زمان استفاده از آن یا بهینه سازی آن برای اهداف سازنده تر در کنار دیگر مزیت ها می تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند. بنابراین، چرا سعی نمی کنید از این راه حل ها در استفاده از فناوری به نفع خود سود ببرید؟ امتحانش کنید!

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان