جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

آخرین تحولات صلح افغانستان؛ از جنجال آفرینی گفته‌های عمران خان تا تاکید بر ادامه حمایت‌های اتحادیه اروپا از روند مصالحه

آخرین تحولات صلح افغانستان؛ از جنجال آفرینی گفته‌های عمران خان تا تاکید بر ادامه حمایت‌های اتحادیه اروپا از روند مصالحه
خواندن 5 دقیقه
0
(0)

با تلاش‌های زیادی که در سال گذشته روی روند صلح صورت گرفت، بسیاری از آگاهان و شهروندان به این باورند که امروز بیشتر از هر زمان دیگری افغانستان در مسیر مصالحه قرار گرفته است.

با وجود بحث داغ صلح در کشور، در طی یک هفته گذشته در روند صلح تحولاتی ایجاد شده است.

تاکید عمران خان بر ایجاد حکومت موقت

رسانه‌های پاکستان گزارش دادند که عمران خان، نخست وزیر پاکستان برای تامین صلح در افغانستان بر “ایجاد حکومت موقت” تاکید کرده است.

روزنامه پاکستانی «اکسپرس تربیون» نوشته که عمران خان روز (دوشنبه 5 حمل) در یک نشست با خبرنگاران گفته که حکومت افغانستان یک مانع در روند صلح این کشور است و راه‌حل این مشکل ایجاد حکومت موقت در افغانستان است.

عمران خان در صحبت‌های خود افزود است که افغانستان بارها اصرار داشته تا با گروه طالبان وارد گفتگو شوند و همیشه تلاش برای به بن بست کشاندن روند صلح با طالبان بوده‌اند.

در واکنش به این صحبت‌ها، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در روند صلح با طالبان، عنوان کرده است که “در حالی که پاکستان سهم سازنده‌ای در روند صلح افغانستان داشته، اظهارات آقای خان در مورد ایجاد حکومت موقت سازنده نیست.” با این حال اما پس از تنش های به میان آمده میان افغانستان و پاکستان بر سر اظهارات عمران خان، وزارت خارجه پاکستان اعلام داشته که از اظهارات نخست وزیر این کشور سوء برداشت شده است.

رسانه‌های پاکستان گزارش دادند که عمران خان، نخست وزیر پاکستان برای تامین صلح در افغانستان بر "ایجاد حکومت موقت" تاکید کرده است
رسانه‌های پاکستان گزارش دادند که عمران خان، نخست وزیر پاکستان برای تامین صلح در افغانستان بر “ایجاد حکومت موقت” تاکید کرده است

لغو سفر طالبان به پاکستان

عمران خان همچنین در گفته‌هایش از لغو دیدار با رهبران طالبان به دلیل اعتراضات دولت افغانستان یادآور شده است.

دولت افغانستان در 27 دلو ماه گذشته، به دلیل برنامه سفر اعضای تحریم شده گروه طالبان به پاکستان به صورت رسمی به سازمان ملل متحد شکایت کرده که منجر به لغو برنامه سفری گروه طالبان به پاکستان شده است.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که در آن زمان، برخی منابع گزارش کرده بودند که به دستور ملاهبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان، این دیدار لغو شده است.

در ادامه تازه‌های صلح

نمایندگان آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و چین در نشست چهارجانبه ای در واشنگتن با هم به روز جمعه 2 حمل دیدار کرده و روند صلح افغانستان را بررسی نمودند.

نشست چهار جانبه واشنگتن (اروپا، روسیه و چین)

خلیلزاد در تلاش است که با این دیدار از یک طرف پیشرفت‌های حاصل شده در مذاکرات با طالبان را با آن‌ها در میان بگذارد و از جانب دیگر، حمایت این کشورها را از پروسه صلح جلب کند.

در اعلامیه خبری وزارت خارجه ایالات متحده آمده بود که: «حمایت های بین المللی از روند صلح افغانستان، نقشی که هر جناح می‌تواند برای پایان بخشیدن جنگ افغانستان بازی کند و پیشرفت‌هایی که تا حالا در مذاکرات صلح صورت گرفته است، شامل موضوعاتی اند که در این دیدار بحث می‌شوند».

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا
زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا

نشست چهارجانبه واشنگتن زمانی اتفاق می افتد که مقامات آمریکایی گفتگوهای گسترده ای با نمایندگان طالبان در دوحه قطر داشتند. گزارش شده که در گفتگوهای دوحه روی مسائل مشخصی برای پیش نویس تفاهم نامه صلح نیز تفاهم شده است. با این حال روی مسائل مهم تر دیگری نظیر دخیل بودن حکومت افغانستان و آتش بس هنوز توافقی انجام نشده است.

صلح دایمی منوط به مذاکرات بین‌الأفغانی

در همین حال، فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح سه شنبه 6 حمل بعد از دیدار با مقام‌های حکومت پاکستان در اسلام‌اباد، وارد کابل شده و هدف آن تاکید بر ادامه حمایت اتحادیه اروپا از افغانستان عنوان شده است.

خانم موگرینی در یک نشست خبری با رییس جمهور غنی در کابل بیان داشت که  زمینه‌سازی برای صلح در افغانستان مهیا شده است. باید این روند ادامه پیدا کند و آتش بس نیز برقرار شود.

او تاکید کرده که در دیدارهای با مقام‌های پاکستان، دریافته که آنان از گفت‌وگوهای طالبان با حکومت افغانستان پشتیبانی می‌کنند.

این نماینده اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان افزوده که «اگر انتخابات وجود نداشته باشد مذاکرات نیز وجود نخواهد داشت.»

موگرینی در ادامه تصریح کرده که تلاش‌های در مورد صلح نتیجه داده است. اما صلحی که در افغانستان می‌اید باید در آن ارزش‌های که در چندین سال گذشته در افغانستان به‌دست آمده است، از جمله حقوق زنان در نظر گرفته شود.

از سویی هم محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان در این نشست تاکید کرد که افغانستان در قلب آسیا است و تا زمانی که قلب آسیا دارای ثبات نشود، پروژه‌های بزرگ اقتصادی نمی تواند در منطقه عملی شده شود.

فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

خط سرخ مطلق

همچنان در مورد نقش زنان در روند مصالحه، صلاح الدین ربانی، وزیر امور خارجه افغانستان حقوق زنان را “خط سرخ مطلق” در مذاکرات صلح با طالبان عنوان کرده است.

او به روزنامه آلمانی «بیلد» چاپ روز پنج شنبه گفته است که: «هیچ محدودیتی برای رفتن دختران به مکتب وجود نخواهد داشت. ما نمی خواهیم آنچه را که در طول ۱۸ سال به دست آورده ایم، از دست بدهیم».

وزیر خارجه افغانستان گفته است برای مذاکرات صلح با طالبان هیچ بدیلی وجود ندارد، اما باید روشن شود که «وقتی ما در مورد صلح صحبت می کنیم، این به آن معنا نیست که ما تسلیم می شویم».

او تاکید کرده که برای احزاب و گروه های مختلف در افغانستان مهم است که روند صلح منجر به ایجاد دوباره حکومت طالبان و یا تاسیس مجدد یک امارت اسلامی نگردد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان