جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

پایان حمله خونین؛ سلاخی نمازگزاران، آمار ضدو نقیض و ادامه مانور داعش در پایتخت افغانستان

پایان حمله خونین؛ سلاخی نمازگزاران، آمار ضدو نقیض و ادامه مانور داعش در پایتخت افغانستان
خواندن 4 دقیقه
0
(0)

حمله بر مسجد امام زمان در منطقه قلعه نجارای خیرخانه پس از حدود 5 ساعت پایان یافته است. برخی از رسانه ها از قول مقامات پولیس افغانستان اعلام کرده که این حمله با کشته شدن مجموع مهاجمان پایان یافته است.

آمار ضد و نقیض

میزان تلفات این حمله ضد و نقیض گزارش شده است. تازه ترین گزارش ها به نقل از منابع در وزارت بهداشت افغانستان، نشان می دهد که بیش از 20 تن کشته و حدود 35 تن زخمی می باشند. اما نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله افغانستان در استاتوسی تلفات حمله بر مسجد امام زمان را 10 کشته و 30 زخمی بیان داشته است.

با این حال، جدیدترین آماری که از سوی برخی از خبرنگاران افغان مننتشر شده نشان می دهد که حدود 33 نمازگزار در این حمله کشته شده اند. بلال سروری خبرنگار آزاد افغان در عین حال نوشته که 3 پولیس کشته و 6 تن آن ها زخمی شده اند.

https://twitter.com/bsarwary/status/901081551764631552

همزمان با این مجیب مشعل خبرنگار نیویورک تایمز در افغانستان در تویتی به نقل از یکی از نمازگزاران نوشته است که حداقل 20 جسد را این مرد از مسجد بیرون کرده است.

https://twitter.com/MujMash/status/901066296217014272

داعش و طالبان

همزمان با این، گروه داعش مسولیت حمله امروز را برعهده گرفته است. این گروه پیش از این نیز مسولیت حملات مشابه بر مساجد شیعیان در کابل و شماری دیگر از شهرهای افغانستان را عهده دار شده بود. در همین حال ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان این حمله را بر مسجد امام زمان محکوم کرده است؛ امری که به باور برخی از آگاهان افغان مضحک می باشد.

امر الله صالح رییس پیشین امنیت ملی و وزیر پیشین دولت در امور اصلاحات امنیتی در تویتی نوشته است که این حمله را طالبان، دوستان و یا همکاران ایدئولوژیک آن ها انجام داده است.

https://twitter.com/AmrullahSaleh2/status/901053670548160514

باورها بر این است که حملات شبیه امروز بر مسجد امام زمان تحت عنوان داعش توسط گروه های نظیر حقانی و لشکر طیبه با هماهنگی پاکستان انجام می شود. با آن که مداراکی در این زمینه در دست نیست، اما این امر تبدیل به گفتمان جدی در میان  بسیاری از نخبگان افغان شده است.

حاشیه بزرگ

با این حال، حاشیه بزرگ حمله امروز که عمق فاجعه را نشان می دهد و در شبکه های اجتماعی نماد از وضعیت به شدت شکننده کودکان، زنان و در مجموع غیرنظامیان را بیان کرده، عکس کودکی است که نیروهای امنیتی افغان در تلاش نجات او می باشند.

https://twitter.com/euamiri/status/901063502927978496

حملات پیشین

حمله انتحاری امروز در آستانه عید قربان برگزار می شود. این حمله پس از آن صورت می گیرد که اخیرا، گروه داعش مسولیت فاجعه قتل عام میرزاولنگ را برعهده گرفته بود. در آن حمله نیز در منطقه میرزاولنگ سرپل شماری زیادی از هزاره ها قتل عام شدند. طالبان مقصر اصلی این قتل عام پنداشته می شوند. پس از حمله میرزاولنگ بسیاری از نهادها به شمول کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و نمایندگی سیاسی سازمان ملل یوناما خواهان بررسی موضوع جنایت علیه بشریت و نسل کشی شدند.

اندکی پیش از فاجعه سرپل حمله مشابه بر یکی از مساجد جامع شیعیان در شهر هرات انجام شد که جان 29 تن از نمازگزاران را گرفت و بیش از 60 تن را زخمی ساخت. با آن که آن حمله نیز با محکومیت های گسترده ای ملی و بین المللی مواجه گردید و باعث شد که اشرف غنی تغییراتی را در نیروهای پولیس هرات به میان آورد، اما باعث نگردید که حملات مشابه بعدی پیش گیری و یا متوقف گردد.

https://twitter.com/TOLOnews/status/901054455466135552

پیش از آن حملات دیگری در کابل از جمله در ماه رمضان امسال بر مسجد الزهرا انجام شد که شماری کشته و زخمی بر جای گذاشت. حملات یک سال اخیر بر مساجد و گردهمایی و امکان مذهبی هزاره ها و شیعیان در افغانستان، نگرانی های زیادی را در باره چگونگی تامین امنیت این اقلیت مذهبی و قومی در این کشور به میان آورده است. اما تا کنون، تدابیر مشخصی در باره محافظت از این امکان و گردهمایی ها از سوی حکومت افغانستان گرفته نشده است.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان